KOWAX Valašská rally ValMez odstartuje pátou desítku svých startů na řadě známých úseků, ale rovněž s jednou zásadní novinkou, která posádky i fanoušky zavede až do samotného centra Moravskoslezského kraje, do Ostravy. Letošní ročník Valašky proběhne ve dnech 31. března – 2. dubna 2023. Soutěž bude zařazena do seriálů FIA European Rally Trophy, Mistrovství ČR v rally a v rally historických automobilů.
KOWAX Valašská rally ValMez opět otevře domácí šampionát soudobých i historických automobilů, nechybí ani v kalendáři FIA European Rally Trophy (FIA ERT) a Central European Zone (CEZ). Naopak nepokračuje spolupráce se slovenskou federací, která se rozhodla preferovat méně nákladné jednodenní podniky. Do startu aktuálně zbývají méně než dva měsíce a ač organizační tým dotahuje vydání Zvláštního ustanovení, mnoho dalších zásadních dokumentů je aktuálně připraveno, proběhlo i schvalovaní tratí z pohledu bezpečnostních delegáta Autoklubu ČR Miroslava Smolíka a zástupce jezdců Petra Černohorského.
Centrem soutěže nadále zůstává město Valašské Meziříčí. Zde proběhne administrativní i technická přejímka (Autocentrum Lukáš), slavnostní start soutěže, na městském úřadu bude sídlit ředitelství rally. Shodné zůstává i umístění servisu v areálu valašskomeziříčské společnosti DEZA. Z tohoto prostoru budou posádky vyrážet na tratě rychlostních zkoušek ve Zlínském a Moravskoslezském kraji. Celkem harmonogram obsahuje 16 rychlostních zkoušek na osmi úsecích (152,62 km). Celková délka soutěže je necelých 474 km.
„Páteční shakedown se uskuteční v blízkosti ValMezu, v podvečer proběhne slavnostní start rally na zrekonstruovaném náměstí. Vlastní závodění vypukne v sobotu sekcí na úsecích Poličná a Lešná, která bude nejdelší rychlostní zkouškou letošní Valašky. RZ Lešná zároveň bude jediným shodným testem s minulým ročníkem. Odpoledne převezmou štafetu rychlostky Vidče a Hukvaldy. V neděli se bude závodit na vložkách Velká Lhota, Juřinka a Choryně,“ odkrývá karty ředitel 41. KOWAX Valašské rally ValMez Jaromír Tomaštík.
Fanoušci však nebudou ochuzeni ani o tradiční diváckou superspeciálku. Tentokrát to nebude hojně navštěvovaná zkouška v okolí sportovních areálů ve Valašském Meziříčí, ale dva průjezdy „ostravské bomby“. Ta zakončí program sobotní etapy, fanouškům nabídne dvě a půl kola závodění v industriálním areálu Dolní Vítkovice, v těsné blízkosti unikátní Bolt tower.
„V Dolních Vítkovicích bylo vše domluveno už loni, ladily se pouze detaily. Ovšem nejistá situace v průběhu ledna a obavy z kvót návštěvníků sportovních akcí tehdy rozhodly za nás. Letos Valaška už nebude v atraktivním prostředí Ostravy chybět,“ doplňuje Tomaštík.
Organizační tým aktuálně čeká na schválení Zvláštních ustanovení soutěže, aby následně spustil i možnost přihlašovat se v rámci licenčního systému.
Informačním kanálem 41. KOWAX Valašské rally ValMez 2023 bude postupně aktualizovaná internetová stránka www.valasskarally.cz. Informace k soutěži lze získat rovněž na facebookovém profilu soutěže Valašská Rally ValMez, pro posádky bude k dispozici aplikace Sportity.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.