Hned několik výzev čekalo na Jakuba Jirovce před prvním podnikem Mistrovství České republiky v rally ve Valašském Meziříčí. Jednak zaznamenal premiérový start na „Valašce“, připsal si první ostrý start o body s vozem Alpine A110 RGT a asi největší výzva spočívala v aprílových rozmarech počasí, neboť to si se závodem na valašských kotárech pořádně pohrálo. V každém případě premiéry jako řemen.
Na konci loňské sezóny přeskočili Jakubové Jirovec a Kunst na zkoušku z „prcka“ Opel Adam Cup do krapet delší, ale mnohem výkonnější „Alpinky“. První starty s tímto francouzským krasavcem naznačovaly, že by auto Jakubům mohlo perfektně sednout, a tak přišlo týmové rozhodnutí. „S tátou jsme se na konci loňské sezóny dohodli, že s Alpinou odjedu celý velký letošní mistrák. Abych se s autem co nejvíce sžil, tak jsem startoval na Komvet rally a Pražském rallysprintu, plus několik soukromých testů. Na Valašku jsem se tedy pečlivě připravoval, neboť první ostrý závod pro mne znamenal hodně. Ve Valašském Meziříčí jsem doposud nestartoval a byl jsem taky hodně zvědavý na porovnání s Petrem Nešetřilem a Martinem Radou. Týden před závodem jsem nemohl dospat, a to i přes fakt, že rosničky nepředvídaly krásné počasí. Měl jsem z toho trošku obavy, protože všechny testy probíhaly na suchu a za deště jsem neodjel s Alpinkou ani kilometr. Ale výzvy jsou od toho, aby se překonávaly, a my ji s Kubou přijali,“ přiblížil předstartovní ladění Jakub Jirovec.
Tašky s oblečením a kombinézami byly sbalené, mohlo se vyjet na cestu z Plzně do Valašského Meziříčí. 430 km uteklo jako voda a posádka v dobré náladě vyzvedla itinerář a jela poznávat nové rychlostní zkoušky. „Už při najíždění erzet bylo poznat, že Valaška nebude jednoduchý závod. Spousta rychlých úseků na úzkém rozbitém asfaltu přecházející do mega rychlých úseků na širokém přes horizonty, to jsou typické kotáry a aby toho nebylo málo, tak změna gripu na asfaltu byla co kilometr. Už i předpověď počasí s námi laškovala a já se těšil na shakedown, kde by snad mohlo sprchnout a já bych vyzkoušel poprvé nastavení na mokro a mokré gumy. Jenže slunce svítilo, a tak jsme se aspoň pěkně rozjeli, vyzkoušeli grip na asfaltu i katy na půl auta. To jsem ovšem ještě netušil, jak se mi ty katy budou hodit,“ uvedl třiadvacetiletý jezdec. A zatímco byly seznamovačky i „šejk“ se slunečními brýlemi jako povinnou výbavou, na slavnostní start a úvod závodu začalo pořádně pršet.
Pořadatelé převzali do závodu 84 posádek z pěti zemí. Vedle bohatého zastoupení českých posádek zde startovali také Slováci, Poláci, Švédové a jedno zastoupení mělo i Maďarsko. Jakubové dostali startovní číslo 28 a ve třídě RGT měli za soupeře pouze Martina Radu. Klukům šlo hlavně o zisk zkušeností, přesto chtěli bojovat o dobré umístění. Sobotní etapa měla v harmonogramu osm rychlostních zkoušek a vydatný déšť nadělal nejedné posádce vrásky na čele. Některé zkoušky byly doslova očistcem. „Přiznám se, že když jsme v sobotu ráno stáli na startu první zkoušky na improvizovaném setupu s mokrými gumami, které jsem do té doby nikdy nejel, a venku lilo jako z konve, tak jsem radostí moc neskákal. Proto byl první průjezd RZ Rybí docela utrápený, ale postupně jsme se s Kubou dostávali do tempa. Hlavně jsme se ovšem soustředili na učení, neboť podmínky, které panovaly, byly těžkou školou. Druhou sekci erzet jsme již jeli s větší jistotou, ale pořádně jsem se svezl až na večerní městské zkoušce ve Valašském Meziříčí,“ nastínil průběh první etapy Kuba Jirovec. Na konci etapy figurovala posádka Jirovec – Kunst na průběžné 26. příčce absolutní klasifikace, mezi českými posádkami byla dvacátá a třídu RGT vedla. Plzeňský jezdec byl potěšen i dalším faktorem, který je úzce spjatý s novým, výkonnějším vozem. „Když jsem jezdil Adama, tak podél tratí zkoušek na nás bývalo minimum diváků. S Alpinou jsme ve startovní listině výš a najednou poznávám řady fanoušků. Obzvláště na městské zkoušce jich bylo plno. Takový typ erzety mne baví a jsem rád, že mám auto, se kterým se dá dělat i trochu šou. Doufám, že jsem prokřehlé diváky svou jízdou pobavil.“
Nedělní etapa obsahovala šest rychlostních zkoušek. Ráno vítalo posádky slunce, ale to by nebyl apríl, aby se v průběhu dne nad tratí neprohnal déšť i sněhové přeháňky. Úvodní zkouška dne Jakubům vyšla skvěle, ale pak přišel zlom. „Do druhé etapy jsme startovali v trochu lepším rozpoložení a první průjezd RZ Juřinka to jen potvrdil. Na těchto „jednodušších“ zkouškách se cítím komfortně, což se odrazilo i na čase. Pak ale přišla RZ Poličná, což je přesný opak oblíbené zkoušky. S Kubou jsme si řekli, že zkusíme, co to půjde, ale velký respekt z této zkoušky se podepsal na mém výkonu, který se přenesl i na další erzety. A když začalo ještě pršet a sněžit, já už pak nebyl schopný dostat se do tempa,“ popsal kritickým okem svůj výkon Jakub Jírovec. Posádka náročnou Valašskou rally dokončila a domů si odvezla spoustu informací. Ale také pohár za vítězství ve třídě RGT. V konečné klasifikaci figurují Jakub Jirovec s Jakubem Kunstem na 29. místě absolutně a mezi českými posádkami byli 21.
„Vím, že to zní jako by to byl protrápený závod, na který bych měl asi co nejrychleji zapomenout, ale upřímně jsem rád, že jsem si tím vším prošel, i když jsem tomu závěru závodu mohl dát víc snahy. Byl to pro mě opravdový křest ohněm a zkušeností jsem nasbíral nespočet. Již nyní se těším, až na Valašku přijedu za rok obohacen o zkušenosti a Petra Nešetřila trochu víc potrápím.“
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.