VIII. Rally Monte Komvet proběhla na nejpopulárnější mužský svátek, tedy na „Pepíka“. Byť se jedná o nejrozšířenější jméno, ve startovní listině, která tentokráte čítala třicet jmen, nebyl žádný. Patrně už všichni slavili…
Třetí předsezónní setkání příznivců rychlé jízdy proběhlo opět na kopřivnickém polygonu. Trať dlouhá sedm kilometrů byla ideálním testem techniky před blížícími se starty nové sezóny, a to jak soutěžní, tak i vrchařské. Pro jezdce byla připravena novinka v podobě závodu s jízdním výkazem, který všichni zvládli bez problémů.
Pohled do startovní listiny nabízel „klasiku“ v podobě pravidelně startujících, mezi nimi například David Komárek, Kristýna Fillová, Honza Procházka, Jirka Kratochvíl, Radek Neveselý a další. Do Kopřivnice přijeli ale i jezdci, kteří si chtěli osvojit soutěžácké návyky před Valašskou rally. Po dlouhé zimní pauze tak usedl za horký volant Hyundaie i20 R5 Slovák Vlado Hanuš a z Opelu Adam přijel vyhnat pavouky Ondřej „Studna“ Studénka. A že je „Komvet“ i pro začínající jezdce, plně dokazuje teprve jedenáctiletý Lucas Kořínek, který na této soutěži pod dozorem svého otce Petra startoval letos podruhé.
Pojďme na jednotlivé kategorie. V kategorii sériových dvoukolek se do závodu přihlásili tři jezdci a proti sobě stanuly hodně rozdílné vozy – Toyota, Subaru a Škoda. Radek Neveselý startoval letos na „Komvetu“ potřetí. Poprvé se Seatem to nedopadlo dobře a závod nedokončil, v únoru to již bylo v Toyotě a domů si odvezl pohár za druhé místo. Nyní zvládl celou soutěž stylem start - cíl a po zásluze si došel pro vítězný pohár. „Za mne opět velmi povedená akce. Za slušnou cenu je k dispozici hodně kilometrů, a tím pádem i nasbíraných zkušeností. A hlavně je to i zábava. Ne každý má auto s rámem, ale chtěl by se vžít do role závodníka a přesně toto je možné na „Komvetu“ okusit, včetně porovnávání časů se soupeři. Trať je bezpečná, navíc pokaždé jinak namotaná. A když k tomu připočtu zázemí včetně bohatého občerstvení, vřele tuto akci doporučuji. Já jsem se svými výkony spokojený, protože každý najetý ostrý kilometr se počítá a já se vždy snažím podat co nejlepší výkon,“ uvedl po závodě Radek Neveselý. Matěj Manderla startoval na polygonu poprvé a přivezl atraktivní dvoukolku Subaru BRZ. Atraktivní nebyl jen vzhled auta, ale i samotná Matějova jízda, kdy občas dost nechal „pokouřit“ pneumatiky při intenzivním brzdění. Všechny zkoušky nakonec jezdec zvládl bez úhony a v cíli z toho byla druhá příčka. Třetí do party v kategorii sériových dvoukolek byl Jiří Vícha se Škodou Felicia, jenž si dojel pro třetí místo.
Soutěžních dvoukolek bylo osm. Závod nedokončili manželský pár Foldynů s Ladou VFTS pro poruchu převodovky a Jan Hrachovec na Hondě Civic, kde byla důvodem odstoupení poškozená poloosa. Pět nejrychlejších časů stačilo Ondrovi Studénkovi k vítězství v kategorii. Rozcvička před sezónou dopadla velmi dobře a ve Slavičíně na poličce přibyl další pohár. „Sobotní Komvet rally byla pro nás jakousi rozehřívanou před letošní soutěžáckou sezónou, kde plánuji jet kompletní seriál Opel Adam cupu. V Kopřivnici jsem se musel obejít bez svého stálého spolujezdce, který v tu dobu měl startovat na slovenské soutěži na Slovakia ringu. Na sedadlo spolujezdce mi tak usedl mechanik, který si tímto odbyl premiéru na pravé sedačce a já naopak poprvé startoval na polygonu. Vše dopadlo na výbornou. Malé kosmetické odřeninky od retardérů a čtyři „mrtvé“ pneumatiky nasvědčují, že nás závod hodně bavil a už se těším na další ostré starty s Adamem. Tímto bych chtěl poděkovat pořadatelům za pěkný závod a příjemně strávenou sobotu,“ ohlédl se za prvním letošním startem třicetiletý Studénka. Druhé místo obsadil Drahoš Buchta se starším typem Toyoty Yaris a třetí příčka náleží Antonínu Řehákovi na Fordu Fiesta. V úvodu jsme vzpomínali jedenáctiletého Lucase Kořínka. V tomto věku na své starší soupeře ještě nemá, ale zkušenosti je potřeba sbírat odmala. „Lucas jezdil čtyři roky motokáry v mistrovství Slovenska a Moravském poháru, ale tam už skončil. Chce jen auta, ta ho baví víc. Uvidíme podle financí, co všechno pojedeme. Vedle „Komvetu“ je přihlášený do závodů Maverick rescue autoslalom, Č. S. autoslalom Hodonín a Autoslalom Vyškov. Vše je o sbírání zkušeností,“ představil mladého jezdce, jenž tentokráte skončil s „Tic Tacovou“ Pumou šestý, táta Petr Kořínek.
Sériových čtyřkolek se sešlo na startu devět, leč Miroslavu Vopálkovi s VW Golf stávkující technika nedovolila odjet více jak dvě zkoušky. Jezdci s Yarisy, Lancery a Focusem se pěkně přetahovali doslova o desetinky vteřin. Vítězně nakonec vyšel ze soubojů nejlíp Jan Procházka, který přijel do Kopřivnice pilovat souhru s novým navigátorem před úvodním podnikem ČMPR. „Kopřivnice, i když ji velcí závodníci pomlouvají, je pro mne velmi krásná a různorodá. Na poslední Komvet rally jsem se seznamoval se zkušeným Richardem Lasevičem. Důvod této spolupráce je pochytit co nejvíce zažitého z rally, a to jak v autě, tak v celém týmu před startem v ČMPR. Richard je důrazný a spolehlivý, hlídá čas a přesně ví, co kdo má dělat, abychom fungovali jako tým. Navigačně mi vyhovuje, je intonačně velmi různorodý. Už se všichni těšíme do Hořovic,“ nastínil průběh spolupráce Jan Procházka. Stupně vítězů pak doplnili jezdci s Mitsubishi. Druhý dokončil závod Ondřej Martínek a třetí Miroslav Závrbský.
Závodních čtyřkolek bylo na startu devět a podle očekávání si pro první místo dojel David Komárek (Mitsubishi). „Březnový „Komvet“ jsme si maximálně užili. Závod se jel jako poslední akce před nástupem hlavní sezóny. Bohužel po „akci covid“ přišla válka a s ní další nepříjemnosti spojené se zdražováním všeho, na co se podíváme. Všeobecné obavy se projevily na startovním poli, kde výrazně ubylo malých aut. Závod jsme pojali úplně jinak a povedlo se nám poskládat nejlepší trať v historii našich závodů v Kopřivnici. Naše auto fungovalo opět skvěle, posádka taky a už je jedno, kdo z nás dvou řídí. Perfektně jsme si závod užili. Doufám, že se všem líbilo a již nyní se těším na setkání na podzim,“ zhodnotil poslední závod David Komárek. Na „Komvetu“ se jede šest erzet, ale do výsledků se započítává pět nejrychlejších časů. Druhé místo si po pěti odjetých zkouškách držel Jan Sedlák se Subaru. S náskokem 8,5 vteřiny od třetí příčky se zdálo být rozhodnuto. Jenže to by na třetí příčce nesměla být „Kiki“ Fillová, která se zdravě naštvala. Z náskoku urvala notný kus, ale nakonec ji od stříbra dělila 1,1 vteřiny. „Před letní pauzou byl poslední Komvet organizačně ještě více vylepšený než předchozí závody. Každá posádka měla nově také jízdní výkazy a starty byly z jiného místa než doposud. Tím se stal závod atraktivnější a opět jsem si ho velmi užila. Je mi celkem líto, že teď bude od RMK pauza, protože už teď se těším na podzimní akce,“ prozradila Kiki Fillová. „Závodu jsem se účastnil s menší obavou, jak vyjdu s pneumatikami. V podstatě jsem měl jen ty, co byly obuté na autě. Průjezd první RZ jsem nepokazil, ale tak trochu jsem ještě za volantem spal. Ostatní časy už byly lepší. S ohledem na to, že se jeden čas škrtal a já měl na konci závodu pneumatiky zcela zničené, závěrečnou zkoušku jsem již nejel a spoléhal na dostatečný náskok před Kiki. Nakonec to těsně vyšlo na druhé místo, takže jsem spokojený. Auto fungovalo perfektně. Vyzdvihl bych výborně zvolenou trať a celkové pojetí závodu,“ řekl v cíli spokojený Jan Sedlák.
Stejně jako v únoru, i tentokráte v kategorii „čtyřkolka s restriktorem“ startoval pouze jeden vůz. Únorovou Fiestu R5 Petra Zedníka vystřídal Hyundai i20 R5 a Vlado Hanuš za volantem. „My jsme využili start v Kopřivnici hlavně k osvěžení jezdeckých návyků. Přece jen od posledního závodu uplynuly více jak čtyři měsíce a pauza byla znát. Závod se mi velice líbil. Vše fungovalo skvěle, jak pořadatelé, tak i naše auto. Pro nás to byla hlavně příprava na Valašskou rally a tento plán start splnil,“ prozradil další start slovenský jezdec.
A zbývá nám již pouze absolutní klasifikace. Nejrychlejší byl letos potřetí David Komárek, ale jelikož se za vítěze nevyhlašuje, pohár za 1. místo si odvezl druhý v pořadí Vlado Hanuš. Pro poháry si došli také celkově druhý Jan Sedlák a třetí Kiki Fillová. Honza Procházka, který vodil nejrychlejší sériovou čtyřkolku, dokončil závod jako pátý a Radek Neveselý se sériovou dvoukolkou osmý. Ve výčtu zbývá už jen vítěz závodních dvoukolek Ondra Studénka, jenž dokončil závod na 17. příčce.
Další Rally Monte Komvet je naplánovaný na 29. října.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.