Zatěžkávací zkoušku zažil během středečního dne sekretariát 50. ročníku Barum Czech Rally Zlín pod vedením dlouholeté vedoucí Marty Regnerové. Do elitní soutěže zařazené do seriálu FIA Mistrovství Evropy v rally (ERC) a podniku SONAX Mistrovství České republiky v rally 2021 (MCR) se ohlásilo pořadatelům do středečního večera celkem 136 posádek z 21 států z původně 146 přihlášených.
Řada předních posádek se objevila již na středeční večerní autogramiádě v prostorách Obchodního a zábavního centra Zlaté jablko ve Zlíně, kam přišla pro podpisy více než tisícovka fanoušků rallysportu. K největším favoritům letošní jubilejní barumky patří osminásobný vítěz zlínské rally, obhájce loňského prvenství Jan Kopecký z České republiky, norský jezdec Andreas Mikkelsen (oba Škoda Fabia Rally2 Evo) nebo Jari Huttunen z Finska (Hyundai i20 R5).
Zlínským pořadatelům se omluvilo celkem deset posádek. Po dlouhých 28 letech bude ve startovním poli chybět posádka se startovním číslem 1. Vedoucí jezdec mistrovství Evropy Alexej Lukjaňuk z Ruska citelně poškodil vůz Citroën C3 Rally2 na testu před soutěží a na startu se neobjeví. Do Zlína nepřijel ani italský pilot Umberto Scandola (Hyundai i20 R5) ze zdravotních důvodů. Před startem rozbil vůz na testu Robert Adolf (Škoda Fabia Rally2 Evo), pořadatelům se omluvil rovněž Jaroslav Koltun z Polska (Ford Fiesta Rally2). „Jako první se prezentovala česká posádka se startovním číslem 126 Adam Kruťa, Jiří Haferník na voze Škoda Felicia. Všechny posádky postupně absolvovaly administrativní přejímku zásluhou systému v návaznosti na výdej itinerářů. Největší nápor byl v odpoledních hodinách po závěru testovacích zkoušek. V jednu chvíli jsme měli u formální přejímky i čtyři posádky," pověděla Marta Regnerová, vedoucí sekretariátu Barum Czech Rally Zlín. Fanoušky rallysportu potěší skutečnost, že se objeví na startu 32 vozů kategorie Rally2 (R5).
Posádky zahájily ve čtvrtek dopoledne seznamovací jízdy na tratích rychlostních zkoušek. Jako první přišly na řadu rychlostní zkoušky Březová, Biskupice, Pindula, Hošťálková, Májová, Super RZ a kvalifikační test/shakedown v Malenovicích. V pátek jsou na programu úseky Halenkovice a Komárov. Padesátý ročník Barum Czech Rally Zlín startuje v pátek 27. srpna v 17 hodin na náměstí před zlínskou radnicí, třídenní rally končí na cílové rampě na stejném místě v neděli 29. srpna krátce po sedmnácté hodině. Letošní ročník barumky měří celkem 785,68 km a obsahuje 15 rychlostních zkoušek na osmi úsecích v celkové délce 210,92 km. Předehrou k samotné rally bude kvalifikační erzeta, respektive shakedown v délce 4,07 km na úseku Malenovice - Salaš, který bude na programu v pátek dopoledne.
V seznamu přihlášených došlo k několika změnám a upřesněním na místě spolujezdců, ale i jezdce. U startovního čísla 17 je změna pilota, místo Romana Odložilíka se posadí za volant vozu Škoda Fabia Rally2 Evo Martin Koči ze Slovenska. U Ondřeje Bisahy (startovní číslo 23) došlo k upřesnění spolujezdce na Karla Voltnera. Věroslav Cvrček mění spolujezdce, místo Tomáše Prokoráta pojede Ondřej Šálek.
V rámci českého šampionátu se posadí vedle Libora Horáka na místě původně přihlášeného Ivana Fryče nově Jiří Bořek. Slovenského jezdce Filipa Šipoše bude místo Pavla Zalabáka navigovat Zdeněk Omelka. U startovního číslo 114 dochází je změně jezdce, za volant vozu Renault Clio Sport se nově posadí Slovák Ján Kundlák místo Luďka Blandy.
Pořadatelům se omluvily následující posádky:1 Alexej Lukjaňuk, Alexej Arnautov (RUS, Citroën C3 Rally2), Sainteloc Junior Team 11 Umberto Scandola, Guido D´Amore (ITA, Hyundai i20 R5), Hyundai Rally Team Italia 24 Robert Adolf, Petr Novák (CZE, Škoda Fabia Rally2 Evo), AR Racing 27 Jaroslav Koltun, Ireneusz Pleskot (POL, Ford Fiesta Rally2), Plon RT 38 Teemu Asunmaa, Topi Luhtinen (FIN, Škoda Fabia Rally2 Kit), Proracing Rally Team 40 Serhii Potiiko, Ivan Misnyn (LTU, Škoda Fabia Rally2 Kit), Proracing Rally Team 54 Amaury Molle, Yannick Roche (BEL/FRA, Ford Fiesta Rally4), Amaury Molle 85 Tomáš Václavík, Karel Voltner (CZE, Peugeot 208 R2), Tomáš Václavík 93 Lukáš Frána, Pavel Odvárka (CZE, Citroën DS3 R3T), Frátherm Rally Team 147 Martin Čagánek (CZE, Citroën DS3 R1), Martin ČagánekDalší informace naleznete na www.czechrally.com a nezapomeňte barumku sledovat také na oficiálních profilech facebooku, instagramu a twitteru.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.