Zatěžkávací zkoušku zažil během středečního dne sekretariát 50. ročníku Barum Czech Rally Zlín pod vedením dlouholeté vedoucí Marty Regnerové. Do elitní soutěže zařazené do seriálu FIA Mistrovství Evropy v rally (ERC) a podniku SONAX Mistrovství České republiky v rally 2021 (MCR) se ohlásilo pořadatelům do středečního večera celkem 136 posádek z 21 států z původně 146 přihlášených.
Řada předních posádek se objevila již na středeční večerní autogramiádě v prostorách Obchodního a zábavního centra Zlaté jablko ve Zlíně, kam přišla pro podpisy více než tisícovka fanoušků rallysportu. K největším favoritům letošní jubilejní barumky patří osminásobný vítěz zlínské rally, obhájce loňského prvenství Jan Kopecký z České republiky, norský jezdec Andreas Mikkelsen (oba Škoda Fabia Rally2 Evo) nebo Jari Huttunen z Finska (Hyundai i20 R5).
Zlínským pořadatelům se omluvilo celkem deset posádek. Po dlouhých 28 letech bude ve startovním poli chybět posádka se startovním číslem 1. Vedoucí jezdec mistrovství Evropy Alexej Lukjaňuk z Ruska citelně poškodil vůz Citroën C3 Rally2 na testu před soutěží a na startu se neobjeví. Do Zlína nepřijel ani italský pilot Umberto Scandola (Hyundai i20 R5) ze zdravotních důvodů. Před startem rozbil vůz na testu Robert Adolf (Škoda Fabia Rally2 Evo), pořadatelům se omluvil rovněž Jaroslav Koltun z Polska (Ford Fiesta Rally2). „Jako první se prezentovala česká posádka se startovním číslem 126 Adam Kruťa, Jiří Haferník na voze Škoda Felicia. Všechny posádky postupně absolvovaly administrativní přejímku zásluhou systému v návaznosti na výdej itinerářů. Největší nápor byl v odpoledních hodinách po závěru testovacích zkoušek. V jednu chvíli jsme měli u formální přejímky i čtyři posádky," pověděla Marta Regnerová, vedoucí sekretariátu Barum Czech Rally Zlín. Fanoušky rallysportu potěší skutečnost, že se objeví na startu 32 vozů kategorie Rally2 (R5).
Posádky zahájily ve čtvrtek dopoledne seznamovací jízdy na tratích rychlostních zkoušek. Jako první přišly na řadu rychlostní zkoušky Březová, Biskupice, Pindula, Hošťálková, Májová, Super RZ a kvalifikační test/shakedown v Malenovicích. V pátek jsou na programu úseky Halenkovice a Komárov. Padesátý ročník Barum Czech Rally Zlín startuje v pátek 27. srpna v 17 hodin na náměstí před zlínskou radnicí, třídenní rally končí na cílové rampě na stejném místě v neděli 29. srpna krátce po sedmnácté hodině. Letošní ročník barumky měří celkem 785,68 km a obsahuje 15 rychlostních zkoušek na osmi úsecích v celkové délce 210,92 km. Předehrou k samotné rally bude kvalifikační erzeta, respektive shakedown v délce 4,07 km na úseku Malenovice - Salaš, který bude na programu v pátek dopoledne.
V seznamu přihlášených došlo k několika změnám a upřesněním na místě spolujezdců, ale i jezdce. U startovního čísla 17 je změna pilota, místo Romana Odložilíka se posadí za volant vozu Škoda Fabia Rally2 Evo Martin Koči ze Slovenska. U Ondřeje Bisahy (startovní číslo 23) došlo k upřesnění spolujezdce na Karla Voltnera. Věroslav Cvrček mění spolujezdce, místo Tomáše Prokoráta pojede Ondřej Šálek.
V rámci českého šampionátu se posadí vedle Libora Horáka na místě původně přihlášeného Ivana Fryče nově Jiří Bořek. Slovenského jezdce Filipa Šipoše bude místo Pavla Zalabáka navigovat Zdeněk Omelka. U startovního číslo 114 dochází je změně jezdce, za volant vozu Renault Clio Sport se nově posadí Slovák Ján Kundlák místo Luďka Blandy.
Pořadatelům se omluvily následující posádky:1 Alexej Lukjaňuk, Alexej Arnautov (RUS, Citroën C3 Rally2), Sainteloc Junior Team 11 Umberto Scandola, Guido D´Amore (ITA, Hyundai i20 R5), Hyundai Rally Team Italia 24 Robert Adolf, Petr Novák (CZE, Škoda Fabia Rally2 Evo), AR Racing 27 Jaroslav Koltun, Ireneusz Pleskot (POL, Ford Fiesta Rally2), Plon RT 38 Teemu Asunmaa, Topi Luhtinen (FIN, Škoda Fabia Rally2 Kit), Proracing Rally Team 40 Serhii Potiiko, Ivan Misnyn (LTU, Škoda Fabia Rally2 Kit), Proracing Rally Team 54 Amaury Molle, Yannick Roche (BEL/FRA, Ford Fiesta Rally4), Amaury Molle 85 Tomáš Václavík, Karel Voltner (CZE, Peugeot 208 R2), Tomáš Václavík 93 Lukáš Frána, Pavel Odvárka (CZE, Citroën DS3 R3T), Frátherm Rally Team 147 Martin Čagánek (CZE, Citroën DS3 R1), Martin ČagánekDalší informace naleznete na www.czechrally.com a nezapomeňte barumku sledovat také na oficiálních profilech facebooku, instagramu a twitteru.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.