Vytrvalostní podnik Liqui-Moly Bathurst 12 Hour na legendární australské trati Mount Panorama český závodník Tomáš Enge bohužel nedokončil. Bizardní komplikace na voze KTM X-Bow GT4 donutila Engeho a jeho týmové kolegy odstoupit – z prvního místa.
Liberecký závodník tvořil pro dvanáctihodinový závod posádku s Justinem McMillanem, Glenem Woodem a Reinhardem Koflerem a hned od začátku probíhalo vše na jedničku.
„Kvalifikaci jsme ve své třídě vyhráli, jel ji Glen Wood, který zná místní trať velmi dobře. Bathurst je navíc specifický v tom, že je trať úzká a lemovaná zdmi právě v místech, kde se dá nejvíce získat a je tak potřeba mít s těmi místy zkušenosti,“ popisuje Enge.
Největší zážitek však nastal až se startem vytrvalostního závodu. „Závod rozjížděl Justin McMillan, majitel vozu a šéf týmu. Start proběhl ještě za tmy v ranních hodinách a prvních 20 minut se jelo na světla, pak se začalo rychle rozednívat. Jízda dostala neuvěřitelný náboj, podobný jako při čtyřiadvacetihodinovce, jen s tím rozdílem, že tady jsme krátce předtím startovali.
Do auta jsem usedal jako druhý, dostal jsem se zpátky do vedení, protože Justin předtím něco ztratil. Dařilo se mi, zajel jsem nejrychlejší kolo závodu a dobré tempo nám vydrželo i v dalším průběhu. Odjel jsem dohromady dva stinty a společně s kolegy jsme zajížděli rychlé a stabilní časy. Neměli jsme větší problémy, jen přišel jeden prohřešek během zastávky v boxech a dostali jsme trest průjezdu boxy. Po osmi hodinách jsme už měli vybudovaný náskok jednoho kola na Porsche GT4 a zhruba tři kola na třetí Ginettu, takže jsme jeli poměrně v klidu,“ vzpomíná Enge na hladký průběh australského závodu.
Suverénně vedoucí posádka KTM X-Bow GT4 s Engem, McMillanem, Woodem a Koflerem se však dostala v závěru dvanáctihodinovky v Bathurstu do neobvyklých potíží a z prvního místa nakonec musela bohužel odstoupit.
„Přihodila se opravdu zvláštní věc. Kolega vyletěl mimo trať na špinavém povrchu a pod vůz nabral chomáč trávy, který se zasekl vzadu u difuzoru. Teplem od motoru a od rozžhaveného turba tráva vzplála a hořela zhruba jedno kolo. Ohýnek se sice uhasil, jenže v prostoru pod motorem u difuzoru napáchal takovou škodu, že už jsme dále nemohli pokračovat. V Bathurstu panovalo obrovské vedro a teploty se celý víkend držely mezi 33 až 37 °C, k požáru nebo nějakému menšímu vzplanutí tak stačilo opravdu málo a stálo nás to závod. Velmi nás to všechny zklamalo, protože to byla taková netradiční věc. Ostatních aut, co skončilo v betonových zdech nebo mimo trať, bylo nespočet, snad polovina startovního pole, a ta druhá polovina měla minimálně s někým kontakt a auto nějak poničila. Ale my jsme skončili.“
I přes velké zklamání však Tomáš Enge odjíždí z australského Bathurstu nadšený a plný dojmů. „Okruh Mount Panorama v Bathurstu je neskutečný. Absolvoval jsem podnik, který jsem chtěl jako závodník ještě zažít. Sice jsem neseděl ve voze kategorie GT3, ale v GT4, ale to už není tak podstatné, protože celá atmosféra, historie trati a australského motorsportu společně s celou oblastí, je něco neuvěřitelného.“
Série Intercontinental GT Challenge bude pokračovat závodem ve Spa-Francorchamps, na okruhu Mazda Raceway a v malajsijském Sepangu.
Tisková zpráva Tomáš Enge Racing
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?