Tomáš Enge si trať v Bathurstu pochvaloval, jeho závod však ukončil chomáč trávy

Liqui-Moly Bathurst 12 Hour
Liqui-Moly Bathurst 12 Hour, foto: Tomáš Enge Racing
iM3 9. února 2017 09:18
Sdílej:

Vytrvalostní podnik Liqui-Moly Bathurst 12 Hour na legendární australské trati Mount Panorama český závodník Tomáš Enge bohužel nedokončil. Bizardní komplikace na voze KTM X-Bow GT4 donutila Engeho a jeho týmové kolegy odstoupit – z prvního místa.

Liberecký závodník tvořil pro dvanáctihodinový závod posádku s Justinem McMillanem, Glenem Woodem a Reinhardem Koflerem a hned od začátku probíhalo vše na jedničku.

„Kvalifikaci jsme ve své třídě vyhráli, jel ji Glen Wood, který zná místní trať velmi dobře. Bathurst je navíc specifický v tom, že je trať úzká a lemovaná zdmi právě v místech, kde se dá nejvíce získat a je tak potřeba mít s těmi místy zkušenosti,“ popisuje Enge.

Největší zážitek však nastal až se startem vytrvalostního závodu. „Závod rozjížděl Justin McMillan, majitel vozu a šéf týmu. Start proběhl ještě za tmy v ranních hodinách a prvních 20 minut se jelo na světla, pak se začalo rychle rozednívat. Jízda dostala neuvěřitelný náboj, podobný jako při čtyřiadvacetihodinovce, jen s tím rozdílem, že tady jsme krátce předtím startovali.

Do auta jsem usedal jako druhý, dostal jsem se zpátky do vedení, protože Justin předtím něco ztratil. Dařilo se mi, zajel jsem nejrychlejší kolo závodu a dobré tempo nám vydrželo i v dalším průběhu. Odjel jsem dohromady dva stinty a společně s kolegy jsme zajížděli rychlé a stabilní časy. Neměli jsme větší problémy, jen přišel jeden prohřešek během zastávky v boxech a dostali jsme trest průjezdu boxy. Po osmi hodinách jsme už měli vybudovaný náskok jednoho kola na Porsche GT4 a zhruba tři kola na třetí Ginettu, takže jsme jeli poměrně v klidu,“ vzpomíná Enge na hladký průběh australského závodu.

Suverénně vedoucí posádka KTM X-Bow GT4 s Engem, McMillanem, Woodem a Koflerem se však dostala v závěru dvanáctihodinovky v Bathurstu do neobvyklých potíží a z prvního místa nakonec musela bohužel odstoupit.

„Přihodila se opravdu zvláštní věc. Kolega vyletěl mimo trať na špinavém povrchu a pod vůz nabral chomáč trávy, který se zasekl vzadu u difuzoru. Teplem od motoru a od rozžhaveného turba tráva vzplála a hořela zhruba jedno kolo. Ohýnek se sice uhasil, jenže v prostoru pod motorem u difuzoru napáchal takovou škodu, že už jsme dále nemohli pokračovat. V Bathurstu panovalo obrovské vedro a teploty se celý víkend držely mezi 33 až 37 °C, k požáru nebo nějakému menšímu vzplanutí tak stačilo opravdu málo a stálo nás to závod. Velmi nás to všechny zklamalo, protože to byla taková netradiční věc. Ostatních aut, co skončilo v betonových zdech nebo mimo trať, bylo nespočet, snad polovina startovního pole, a ta druhá polovina měla minimálně s někým kontakt a auto nějak poničila. Ale my jsme skončili.“

I přes velké zklamání však Tomáš Enge odjíždí z australského Bathurstu nadšený a plný dojmů. „Okruh Mount Panorama v Bathurstu je neskutečný. Absolvoval jsem podnik, který jsem chtěl jako závodník ještě zažít. Sice jsem neseděl ve voze kategorie GT3, ale v GT4, ale to už není tak podstatné, protože celá atmosféra, historie trati a australského motorsportu společně s celou oblastí, je něco neuvěřitelného.“

Série Intercontinental GT Challenge bude pokračovat závodem ve Spa-Francorchamps, na okruhu Mazda Raceway a v malajsijském Sepangu.

Tisková zpráva Tomáš Enge Racing

Stalo se
Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.

Novinky ze světa EV
Xiaomi YU7

Xiaomi YU7 vypadá jako Ferrari, ujede přes 800 km a chce zničit "bestseller" Tesla Model Y

Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Toyota RAV4 (2026): Chytřejší hybrid, až 100 km na elektřinu a technologie budoucnosti

Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.

Novinky ze světa EV
Na mnichovském veletrhu IAA Mobility odhalí Kia svůj nejnovější model v segmentu elektromobilů.

Nová Kia EV5: Elektrické SUV s dojezdem až 720 km přijde v roce 2026

Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.