Vytrvalostní podnik Liqui-Moly Bathurst 12 Hour na legendární australské trati Mount Panorama český závodník Tomáš Enge bohužel nedokončil. Bizardní komplikace na voze KTM X-Bow GT4 donutila Engeho a jeho týmové kolegy odstoupit – z prvního místa.
Liberecký závodník tvořil pro dvanáctihodinový závod posádku s Justinem McMillanem, Glenem Woodem a Reinhardem Koflerem a hned od začátku probíhalo vše na jedničku.
„Kvalifikaci jsme ve své třídě vyhráli, jel ji Glen Wood, který zná místní trať velmi dobře. Bathurst je navíc specifický v tom, že je trať úzká a lemovaná zdmi právě v místech, kde se dá nejvíce získat a je tak potřeba mít s těmi místy zkušenosti,“ popisuje Enge.
Největší zážitek však nastal až se startem vytrvalostního závodu. „Závod rozjížděl Justin McMillan, majitel vozu a šéf týmu. Start proběhl ještě za tmy v ranních hodinách a prvních 20 minut se jelo na světla, pak se začalo rychle rozednívat. Jízda dostala neuvěřitelný náboj, podobný jako při čtyřiadvacetihodinovce, jen s tím rozdílem, že tady jsme krátce předtím startovali.
Do auta jsem usedal jako druhý, dostal jsem se zpátky do vedení, protože Justin předtím něco ztratil. Dařilo se mi, zajel jsem nejrychlejší kolo závodu a dobré tempo nám vydrželo i v dalším průběhu. Odjel jsem dohromady dva stinty a společně s kolegy jsme zajížděli rychlé a stabilní časy. Neměli jsme větší problémy, jen přišel jeden prohřešek během zastávky v boxech a dostali jsme trest průjezdu boxy. Po osmi hodinách jsme už měli vybudovaný náskok jednoho kola na Porsche GT4 a zhruba tři kola na třetí Ginettu, takže jsme jeli poměrně v klidu,“ vzpomíná Enge na hladký průběh australského závodu.
Suverénně vedoucí posádka KTM X-Bow GT4 s Engem, McMillanem, Woodem a Koflerem se však dostala v závěru dvanáctihodinovky v Bathurstu do neobvyklých potíží a z prvního místa nakonec musela bohužel odstoupit.
„Přihodila se opravdu zvláštní věc. Kolega vyletěl mimo trať na špinavém povrchu a pod vůz nabral chomáč trávy, který se zasekl vzadu u difuzoru. Teplem od motoru a od rozžhaveného turba tráva vzplála a hořela zhruba jedno kolo. Ohýnek se sice uhasil, jenže v prostoru pod motorem u difuzoru napáchal takovou škodu, že už jsme dále nemohli pokračovat. V Bathurstu panovalo obrovské vedro a teploty se celý víkend držely mezi 33 až 37 °C, k požáru nebo nějakému menšímu vzplanutí tak stačilo opravdu málo a stálo nás to závod. Velmi nás to všechny zklamalo, protože to byla taková netradiční věc. Ostatních aut, co skončilo v betonových zdech nebo mimo trať, bylo nespočet, snad polovina startovního pole, a ta druhá polovina měla minimálně s někým kontakt a auto nějak poničila. Ale my jsme skončili.“
I přes velké zklamání však Tomáš Enge odjíždí z australského Bathurstu nadšený a plný dojmů. „Okruh Mount Panorama v Bathurstu je neskutečný. Absolvoval jsem podnik, který jsem chtěl jako závodník ještě zažít. Sice jsem neseděl ve voze kategorie GT3, ale v GT4, ale to už není tak podstatné, protože celá atmosféra, historie trati a australského motorsportu společně s celou oblastí, je něco neuvěřitelného.“
Série Intercontinental GT Challenge bude pokračovat závodem ve Spa-Francorchamps, na okruhu Mazda Raceway a v malajsijském Sepangu.
Tisková zpráva Tomáš Enge Racing
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.
V roce 2025 vyprší platnost řidičského průkazu 661 088 šoférům. Ti si mohou zažádat o prodloužení jednoduše on-line, přičemž současná legislativa vyžaduje fyzické vyzvednutí nového dokladu na úřadě. Ministerstvo dopravy však plánuje zrušit i tuto povinnost, například zavedením výdejních boxů nebo doručením na výdejní místa.
Není jezdec, který by nechtěl startovat na podniku mistrovství světa. Věroslavu Cvrčkovi se tento sen splnil až při druhém ročníku Central European rally. Neskutečný zážitek i dojmy rezonují ve „Cvrndovi“ i nyní, dlouho od závodu.
Do dalšího dlouhodobého testu jsme si vybrali křížence, který kombinuje prvky prémiového hatchbacku a crossoveru s novým full-hybridním pohonem. Ten slibuje nízkou spotřebu a zároveň lepší všestrannost, než nabízí plně elektrické vozy. I přes spřízněnost se značkou Citroen, respektive koncernem Stellantis si však DS jde svou vlastní cestou. Dokáže konkurovat prémiovým rivalům od Audi, Mercedesu či Lexusu?
Věroslav Cvrček měl loňskou sezonu takzvaně přestupovou. Z Fabie R5 přešel jezdec z Besedic do RS Rally2 a přestup si pochvaloval. Krásný strhující závěr sezony mohli fanoušci vidět právě v jeho podání, kdy na na posledním závodě po závěrečné erzetě vybojoval konečné 6. místo v celkovém pořadí MČR.