Vytrvalostní podnik Liqui-Moly Bathurst 12 Hour na legendární australské trati Mount Panorama český závodník Tomáš Enge bohužel nedokončil. Bizardní komplikace na voze KTM X-Bow GT4 donutila Engeho a jeho týmové kolegy odstoupit – z prvního místa.
Liberecký závodník tvořil pro dvanáctihodinový závod posádku s Justinem McMillanem, Glenem Woodem a Reinhardem Koflerem a hned od začátku probíhalo vše na jedničku.
„Kvalifikaci jsme ve své třídě vyhráli, jel ji Glen Wood, který zná místní trať velmi dobře. Bathurst je navíc specifický v tom, že je trať úzká a lemovaná zdmi právě v místech, kde se dá nejvíce získat a je tak potřeba mít s těmi místy zkušenosti,“ popisuje Enge.
Největší zážitek však nastal až se startem vytrvalostního závodu. „Závod rozjížděl Justin McMillan, majitel vozu a šéf týmu. Start proběhl ještě za tmy v ranních hodinách a prvních 20 minut se jelo na světla, pak se začalo rychle rozednívat. Jízda dostala neuvěřitelný náboj, podobný jako při čtyřiadvacetihodinovce, jen s tím rozdílem, že tady jsme krátce předtím startovali.
Do auta jsem usedal jako druhý, dostal jsem se zpátky do vedení, protože Justin předtím něco ztratil. Dařilo se mi, zajel jsem nejrychlejší kolo závodu a dobré tempo nám vydrželo i v dalším průběhu. Odjel jsem dohromady dva stinty a společně s kolegy jsme zajížděli rychlé a stabilní časy. Neměli jsme větší problémy, jen přišel jeden prohřešek během zastávky v boxech a dostali jsme trest průjezdu boxy. Po osmi hodinách jsme už měli vybudovaný náskok jednoho kola na Porsche GT4 a zhruba tři kola na třetí Ginettu, takže jsme jeli poměrně v klidu,“ vzpomíná Enge na hladký průběh australského závodu.
Suverénně vedoucí posádka KTM X-Bow GT4 s Engem, McMillanem, Woodem a Koflerem se však dostala v závěru dvanáctihodinovky v Bathurstu do neobvyklých potíží a z prvního místa nakonec musela bohužel odstoupit.
„Přihodila se opravdu zvláštní věc. Kolega vyletěl mimo trať na špinavém povrchu a pod vůz nabral chomáč trávy, který se zasekl vzadu u difuzoru. Teplem od motoru a od rozžhaveného turba tráva vzplála a hořela zhruba jedno kolo. Ohýnek se sice uhasil, jenže v prostoru pod motorem u difuzoru napáchal takovou škodu, že už jsme dále nemohli pokračovat. V Bathurstu panovalo obrovské vedro a teploty se celý víkend držely mezi 33 až 37 °C, k požáru nebo nějakému menšímu vzplanutí tak stačilo opravdu málo a stálo nás to závod. Velmi nás to všechny zklamalo, protože to byla taková netradiční věc. Ostatních aut, co skončilo v betonových zdech nebo mimo trať, bylo nespočet, snad polovina startovního pole, a ta druhá polovina měla minimálně s někým kontakt a auto nějak poničila. Ale my jsme skončili.“
I přes velké zklamání však Tomáš Enge odjíždí z australského Bathurstu nadšený a plný dojmů. „Okruh Mount Panorama v Bathurstu je neskutečný. Absolvoval jsem podnik, který jsem chtěl jako závodník ještě zažít. Sice jsem neseděl ve voze kategorie GT3, ale v GT4, ale to už není tak podstatné, protože celá atmosféra, historie trati a australského motorsportu společně s celou oblastí, je něco neuvěřitelného.“
Série Intercontinental GT Challenge bude pokračovat závodem ve Spa-Francorchamps, na okruhu Mazda Raceway a v malajsijském Sepangu.
Tisková zpráva Tomáš Enge Racing
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.