Do ostrého zahájení nové sezóny vytrvalostního mistrovství světa zbývá ještě několik týdnů, ale týmy již finišují s posledními přípravami. Přinášíme vám přehled startovního pole včetně startovních čísel a složení jednotlivých posádek.
Světová vytrvalostní sezóna klepe na dveře, i když do zahájení předsezónních testů v italské Monze zbývá ještě 7 týdnů. Jednotlivé týmy finišují s přípravami, a rychle krystalizují i jednotlivé posádky. Pojďme si projít startovní rošt jednotlivých kategorií a podívejme se blíže s jakou technikou, v jakém složení a s jakými startovními čísly nastoupí jednotlivé týmy do letošní sezóny.
LMP1 tým st. číslo vůz motor pneu 1. jezdec 2. jezdec 3. jezdec Porsche Team 1 919 Hybrid Porsche Michelin Neel Jani André Lotterer Nick Tandy Porsche Team 2 919 Hybrid Porsche Michelin Timo Bernhard Brendon Hartley Earl Bamber ByKolles 4 ELSO CLM P1/01 Nissan Michelin James Rossiter Oliver Webb **Dominik Kraihamer Toyota GAZOO Racing 7 TSO5O Hybrid Toyota Michelin Mike Conway Kamui Kobayashi José María López Toyota GAZOO Racing 8 TS050 Hybrid Toyota Michelin Sébastian Buemi Anthony Davidson Kazuki Nakajima Toyota GAZOO Racing 9** TS050 Hybrid Toyota Michelin Stéphane Sarrazin Nicolas Lapierre Yuji Kunimoto** - nasazení jen ve vybraných závodech
Porsche bude útočit na třetí titul v řadě v mistrovství značek i jezdců a zároveň může ukořistit i třetí vítězství v řadě v legendárním závodě 24H Le Mans. Toyota ale udělá vše pro to, aby ze svých beder, přesněji řečeno kapot, setřásla loňskou smůlu a vrátila se zpět na výsluní nejrychlejší kategorie vytrvalostních závodů.
Tým ByKolles je osamocenou vlaštovkou ve startovním poli a tak má předem jisté stupně vítězů, tedy pokud nebude proti technika nebo jezdecké štěstí. Ovšem v příští sezóně bude mezi nejrychlejšími soukromými prototypy jiná situace a tak bude jistě tým ByKolles pilně trénovat v ostrém režimu. Inu ne nadarmo se říká "těžko na cvičišti - lehko na bojišti..."
LMP2 tým st. číslo vůz motor pneu 1. jezdec 2. jezdec 3. jezdec Vaillante Rebellion 13 Oreca 07 Gibson Dunlop Nelson Piquet Jr. Mathias Beche David Heinemeier Hansson CEFC Manor TRS Racing 24 Oreca 07 Gibson Dunlop Tor Graves Jonathan Hirschi Jean Eric Vergne CEFC Manor TRS Racing 25 Oreca 07 Gibson Dunlop Roberto Gonzales Simon Trummer Vitalij Petrov G-Drive Racing 26 Oreca 07 Gibson Dunlop Roman Rusinov Pierre Thiriet Alex Lynn TDS Racing 28 Oreca 07 Gibson Dunlop Francois Perrodo Matthieu Vaxiviere Emmanuel Collard Vaillante Rebellion 31 Oreca 07 Gibson Dunlop Nicolas Prost Bruno Senna Julien Canal Signatech Alpine 35 Alpine A470 Gibson Dunlop Nelson Panciatici Pierre Ragues André Negrao Signatech Alpine 36 Alpine A470 Gibson Dunlop Nicolas Lapierre Gustavo Menezes Matt Rao Jackie Chan DC Racing 37 Oreca 07 Gibson Dunlop David Cheng Alex Brundle Tristan Gommendy Jackie Chan DC Racing 38 Oreca 07 Gibson Dunlop Ho-Pin Tung Oliver Jarvis Thomas LaurentO kategorii pomalejších prototypů se dá hovořit jako o značkovém poháru Oreca, protože i oba vozy Alpine A470 jsou jen přejmenované produkty tohoto francouzského výrobce. Co tomuto faktu říkají představitelé promotérské organizace a dodavatele šasi se můžete dočíst v samostatném článku.
Také v oblasti pohonných jednotek a pneumatik panuje napříč startovním polem shoda a proto v této kategorii, více než jinde, vynikne právě jezdecký um. Spolu s výrazným posunem výkonnosti samotného šasi se právě v kategorii LMP2 očekávají dechberoucí souboje na ostří nože.
LMGTE Pro tým st. číslo vůz motor pneu 1. jezdec 2. jezdec 3. jezdec AF Corse 51 Ferrari 488 GTE Ferrari Michelin James Calado Alessandro Pier Guidi ** Ford Chip Ganassi UK 66 Ford GT Ford Michelin Stefan Mücke Olivier Pla Billy Johnson Ford Chip Ganassi UK 67 Ford GT Ford Michelin Andy Priaulx Harry Tincknell Pipo Derani Ford Chip Ganassi UK **68 Ford GT Ford Michelin Joey Hand Dirk Müller Sébastien Bourdais Ford Chip Ganassi UK **69 Ford GT Ford Michelin Ryan Briscoe Richard Westbrook Scott Dixon AF Corse 71 Ferrari 488 GTE Ferrari Michelin Davide Rigon Sam Bird ** Porsche GT Team 91 Porsche 911 RSR Porsche Michelin Richard Leitz Frédéric Makowiecki ** Porsche GT Team 92 Porsche 911 RSR Porsche Michelin Michael Christensen Kévin Estre ** Aston Martin Racing 95 Aston Martin Vantage Aston Martin Dunlop Nicki Thiim Marco Sorensen Richie Stanaway Aston Martin Racing 97 Aston Martin Vantage Aston Martin Dunlop Darren Turner Jonathan Adam Daniel Serra** - nasazení jen ve vybraných závodech
Do kategorie GéTéček přijíždí nový tovární tým - Porsche. Tedy on není až tak nový, ale na rozdíl od předešlých závodů se v letošní sezóně na startu po krátké pauze znovu objevuje tým vlastněný a provozovaný přímo továrnou. A to je právě ten zmíněný rozdíl oproti soukromým týmům, které sice čerpali technickou tovární podporu německé značky, ale vlastní provoz týmu si hradili ze svého rozpočtu. Nová "devětsetjedenáctka" je skutečně zcela nová a její konstrukce je definována jako "stavebnice" poskládaná z lehce nahraditelných komponent. Jak si nové Porsche povede oproti zavedené a prověřené konkurenci, uvidíme až v ostrém měření sil.
LMGTE Am tým st. číslo vůz motor pneu 1. jezdec 2. jezdec 3. jezdec Spirit of Race 54 Ferrari 488 GTE Ferrari Michelin Thomas Flohr Miguel Molina Francesco Castellacci Clearwater Racing 61 Ferrari 488 GTE Ferrari Michelin Wenig Sun Mok Matt Griffin Keita Sawa Dempsey-Proton Racing 77 Porsche 911 RSR Porsche Michelin Christian Ried Marvin Diest Matteo Cairoli Gulf Racing 86 Porsche 911 RSR Porsche Michelin Michael Wainwright Nick Foster Benjamin Barker Aston Martin Racing 98 Aston Martin Vantage Aston Martin Dunlop Paul Dalla Lana Pedro Lamy Mathias LaudaMezi amatérskými posádkami nalezneme ostřílené borce, ale také dva nováčky z Itálie a Šanghaje, kteří oba dva budou svorně na závodních tratích krotit koně z italského Maranella. Jak se jim povede proti zkušené konkurenci? To se teprve dozvíme. Podle všeho se v roce 2017 máme na co těšit.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?