V sídle promotéra vytrvalostních závodů, kterým je organizace Automobil Club de l´Ouest, se dnes v podvečerních hodinách konala tisková konference, kterou byla oficiálně zahájena sezóna 2017 vytrvalostního mistrovství světa.
Startovní pole letošního ročníku se skládá z 28 závodních vozů, které nasadí týmy z 11 různých zemí. Tato čísla dokládají globální rozměr této vytrvalostní světové série. Celé startovní pole je opět rozloženo do 2 základních skupin, kterými jsou závodní prototypy (LMP) a vozy GT (LMGTE). Obě tyto skupiny se dále dělí podle výkonnosti: prototypy se dle výkonnosti (a dalších technických detailů) dělí na P1 a P2, a ve skupině GéTéček je určujícím faktorem složení posádek (Profesionálové a Amatéři). V nejsilnější skupině prototypů (LMP1) nalezneme ještě další dělení, které odlišuje tyto speciály podle typu použitých pohonných jednotek - hybridní, které jsou pro svou konstrukční náročnost a nákladný provoz vyhrazené pouze pro tovární týmy a nebo klasické pohonné jednotky, které provozují soukromé týmy. Výkonnostní rozdíly těchto dvou typů pohonu jsou však natolik rozdílné, že se dá v podstatě hovořit o ne dvou, ale rovnou třech kategoriích (LMP1H, LMP1S, LMP2). Toliko zjednodušený technický popis a nyní již se pojďme podívat, co nás v roce 2017 čeká.
LMP1H
Dvojnásobný mistr světa, německý tovární tým Porsche bude hájit mistrovský titul před specialistou a jedním ze zakladatelů této hybridní kategorie, japonskou Toyotou. Oby dva týmy provozují vozy s velice sofistikovanými pohonnými jednotkami, které přes mnohé odlišnosti používají shodnou základní konstrukční architekturu. Oba dva týmy se netají tím, že tyto své hybridní jednotky vyvíjejí s ohledem na využití ve své sériové produkci. V roce 2017 tedy budeme svědky útoku japonského samuraje na německého dvojnásobného krále kategorie LMP1H.
LMP1S
Rok 2017 bude v této kategorii jasnou kořistí německého týmu ByKolles, protože tento tým nastoupí osamocen a bude bojovat jen proti času a případné nepřízni osudu v podobě technických problémů. ByKolles totiž nebude mít na dráze žádného jiného soupeře a o mistrovském titulu je tedy předem rozhodnuto. Avšak v příští sezóně se v této kategorii dočkáme výrazného oživení v podobě nových speciálů Dallara a Ginetta, které startovní pole oživí. Ale to se bude psát rok 2018 a tak si budeme muset počkat.
LMP2
Rok 2017 je v této kategorii přelomový, protože se letos poprvé představí nové vozy, postavené podle inovovaných technických regulí. FIA za tím účelem vyhlásila výběrové řízení, z něhož vzešli 4 dodavatelé šasi pro zúčastněné závodní týmy. Zdá se však, že startovní pole opanoval pouze jediný z nich, protože všechny týmy, které se zapojí do letošního ročníku WEC v kategorii slabších prototypů si unisono vybrali produkt britského výrobce Oreca s typovým označením 07. Na startovním roštu se budou vedle sebe řadit vozy týmů Vaillante Rebellion, CEFC Manor TRS Racing, Jackie Chan DC Racing, G-Drive TDC Racing a proti nim bude stát obhájce titulu - Signatech Alpine Matmut.
LMGTE Pro
Čtyři tovární týmy se budou prát o mistrovský titul v kategorii GéTéček a bude to vskutku mezinárodní bitva se vším všudy. Nově postavený tovární tým Porsche s ultramoderním modelem 911 RSR vyzve britský Aston Martin, americký Ford (i když vlastní účast zajišťuje tým Chipa Gannasiho ze své britské základny) a čtvrtým do party je samozřejmě italské Ferrari. Toto kvarteto je samo o sobě příslibem zajímavých soubojů, ale to hlavní, podobně jako v případě LMP1S přijde v příštím roce, kdy se těmto soupeřům postaví tovární tým BMW a vysoce pravděpodobná, i když stále nepotvrzená, je také účast Lamborghini.
LMGTE Am
Po odchodu Corvette se v amatérské kategorii představí zákaznické týmy pouze tří výrobců. Vedle Aston Martin Racing se na start znovu postaví Gulf Racing a Dempsey-Proton racing s vozy Porsche 911 991s, které doplní týmy Clearwatter Racing a Spirit of Race Team, oba s vozy Ferrari 488 GTE.
World Endurance Championship 2017 začíná společným testováním o prvním dubnovém víkendu v Monze a ostré měření sil se odehraje v těchto destinacích a termínech: Silverstone (16. dubna), SPA-Francorchamps (6. května), Le Mans (17-18. června), Nürburgring (16. července), Mexico (3. září), USA - Austin (16. září), Japonsko - Fuji (15. října), Čína (5. Listopadu), Bahrajn (18. listopadu).
Klíčová fakta vytrvalostního mistrovství světa pro sezónu 2017
- 28 vozů 4 základních kategorií: LMP1 (5), LMP2 (10), LMGTE Pro (8), LMGTE Am (5)
- týmy z 11 zemí: Německo (5), Čína (4), Velká Británie (4), Francie (3), Švýcarsko (3), Itálie (2), Japonsko (2), Rakousko (1), Rusko (1), Singapur (1)
- celkem 5 továrních vozů nasadí tým Porsche (2x LMP1, 3xLMGTE Pro)
- všechny vozy kategorie LMP2 pocházejí od stejného dodavatele (Oreca)
- kategorie LMP2 má jednotného dodavatele pohonných jednotek: Gibson (model GK428, V8, 4,2 l)
- všechny týmy kategorie LMP2 zvolili také stejného dodavatele pneumatik - Dunlop
- v továrním prototypu Toyota TS 050 Hybrid se představí trojnásobný mistr WTC José Maria Lopez
- dva vítězové Le Mans 2015 v kategorii LMGTE se představí v prototypech LMP1 Porsche 919 Hybrid (Nick Tandy, Earl Bomber)
- aktuální mistři kategorie LMGTE Am se přesouvají do kategorie LMP2 k novému týmu G-Drive TDS Racing (Perrodo, Collard)
- po několikaleté odmlce nasazuje Porsche svůj tovární tým do kategorie LMGTE Pro
Jean Todt, prezident FIA: „Sezóna 2017 je šestou v pořadí úspěšného partnerství mezi FIA a ACO v oblasti vrcholného světového vytrvalostního závodění. Silné startovní pole je zárukou intenzivních a dramatických soubojů v průběhu 9 závodů. V LMP1 budeme svědky snahy o obhajobu mistrovského titulu a vítězství v prestižním závodě Le Mans ze strany Porsche, zatímco Toyota se bude snažit navázat na své úspěchy z let minulých. kromě toho budeme svědky souboje 4 továrních týmů v kategorii LMGTE. Vzrušující bude jistě i souboj týmů s novou technikou v kategorii LMP2. Rád bych zde poděkoval Pierru Fillonovi, Lindsay Owen-Jonesovi a Gerardu Neveuvemu za jejich kontinuální tvrdou práci. Úzká spolupráce mezi týmy, FIA a ACO je to, co tvoří hlavní základ úspěchu současného World Endurance Championship. Těším se na další dozajista velmi vzrušující sezónu.“
Pierre Fillon, předseda ACO: „Endurance je ve velmi dobré kondici a sezóna 2017 vypadá velmi slibně. Dnes jsme zveřejnili tři velké startovní listiny ELMS, WEC a samozřejmě 24 hodin Le Mans. Fantastická podívaná, těsné souboje na trati a konkurenční prostředí mezi týmy, to vše tvoří plnohodnotnou DNA vytrvalostních závodů v roce 2017. Startovní pole 24 hodin Le Mans je velmi bohaté, mnoho týmů, bohatá startovní listina s jezdci 16 národností, bohatě obsazené startovní pole evropské, americké i asijské kontinentální Le Mans série, to vše jsou atributy úspěchu naší vytrvalostní pyramidy.“
Sir Lindsay Owen-Jones, prezident vytrvalostní komise FIA: „Vyhlášení další vzrušující sezóny FIA WEC je důkazem toho, že naše úsilí v oblasti sportovních a technických předpisů oslovuje ty nejlepší týmy a jezdce a přivádí je do šampionátu, který plně podporuje rozvoj nových technologií a zvyšuje bezpečnost a při tom má nákladovou stránku bezpečně pod kontrolou. V této sezóně budeme svědky zavedení nových technických pravidel LMP2, do soutěže vstupují 4 výrobci šasi, mající k dispozici nový, výkonnější motor, který přinese větší konkurenci. V příštím roce se ke stávajícím značkám Ferrari, Aston Martin a Ford a k letošnímu novici Porsche připojí nově i BMW. stojíme na prahu nové, velmi vzrušující sezóny.“
Gérard Neveu, generální ředitel WEC: „Zahajujeme naši v pořadí šestou sezónu ve velmi dobré kondici se solidní účastí výrobců, spolehlivými celosvětovými partnery, týmy a jezdci nejlepších sportovních vozů na světě. Stabilita našeho kalendáře nabízí výrobcům možnost prezentace na jejich klíčových trzích po celém světě, mimo Evropa také v Severní a Střední Americe, v Japonsku, Číně i na Středním Východě. To nám také umožňuje dále rozvíjet fanouškovskou základnu po celém světě. O tom svědčí i v předstihu prodané velké množství vstupenek na jednotlivé závody. Nadšenci a příznivci motorsportu vědí, že naše podniky skýtají zábavu pro celou rodinu, závodní vozy a jezdci jsou jim velmi blízko a že bez ohledu na to, ve kterém místě světa se právě nachází, budou vždy svědky non-stop dramatické a vzrušující podívané.“
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.