Audi stálo za velkým rozvojem vytrvalostních závodů v době přelomu tisíciletí. Pojďme se podívat na vytrvalostní „éru Audi“ z hlediska úspěchů, kterých tato německá značka v Le Mans, potažmo ve WEC dosáhla.
Pokud chceme připomenout dlouhou éru Audi ve vytrvalostních závodech, musíme jít ještě o několik roků dál, až do roku 1991. V tomto roce Audi angažovala rakouského manažera Wolfganga Ullricha, který byl u této německé automobilky pověřen úkolem obrození mezinárodních sportovních aktivit značky, která byla v roce 1987 donucena ukončit své, do té doby velice úspěšné angažmá ve světových soutěžích. Série několika tragických nehod ukončila jepičí život rallyových speciálů sk. B, či doposud nehomologovaných a ještě výkonnějších monster sk. S a vozy Audi, včetně konkurenčních Lancií, Fordů, ale i např. Ferrari (model 288 GTO Evoluzione) a dalších speciálů se šmahem ocitly „mimo zákon“. Audi ukončilo své sportovní aktivity a rozpustilo tovární tým. Ovšem ne nadlouho.
Nejprve bylo nutno stanovit nový směr a strategii a logicky zvítězily okruhy. A na scénu tedy počátkem devadesátých let přichází zmíněný Dr. Ullrich.
Cíle závodního oddělení Audi jsou zpočátku skromné, ale jak se na značku se čtyřmi kruhy sluší - úspěšné. V Evropě získává několik titulů v rámci národních mistrovství Super Touring Cars (Frank Biela ve Francii 1993, Emanuele Pirro v Itálii 1994 a 1995, Frank Biela ve Velké Británii 1996 a ve stejném roce i Emanuele Pirro v německém šampionátu). Díky těmto úspěchům se Dr. Ulrichovi daří přesvědčit představenstvo automobilky o nutnosti dalšího rozvoje závodního oddělení a smělý Rakušan dostává nový úkol - dobýt s vozem Audi slavné Le Mans.
Severně od Norwiche leží malá vesnička Lenwade, ve které měl sídlo závodní tým TOM´s. Audi tyto prostory kupuje a získává tak na svou dobu moderně vybavenou základnu, ve které buduje technologické centrum schopné vyrobit a opracovávat kompozitní materiály nutné pro výrobu moderních závodních speciálů. Světlo světa spatří Racing Technology Norfolk, ve kterém několik desítek techniků a inženýrů začíná stavět závodní kupé R8C. Z tohoto uzavřeného modelu je odvozená otevřená verze s označením R8R, kterou podle plánů Audi staví italská Dallara. Málokdo v té době tuší, že se právě zde v tu chvíli rodí nová zlatá éra Audi.
Dalším Ullrichovým majstrštykem je spojení s týmem Reinholda Joesta, který měl v té době za sebou 4 vítězství v Le Mans s vozy Porsche (1984, 1985, 1996 a 1997). V Le Mans 1999 Audi poprvé útočí a nevede si vůbec špatně. Vůz R8C, který řídí dvojice Richard Lloyd a John Wickham se sice potýká s vleklými problémy s převodovkou a závod nedokončí, ale otevřené vozy R8R projíždí cílem na třetím, resp. čtvrtém místě a Audi naznačuje své vítězné ambice.
V roce 2000 se Audi do Le Mans vrací s jednoznačným cílem, i když k jeho dosažení má poměrně snadnou cestu, protože konkurenční BMW, Mercedes, Toyota nebo Nissan své tovární týmy ruší, resp. zaměřují jiným směrem. Audi se z nezdaru v předešlém roce hodně poučilo a na okruh La Sarthe přiváží vozy s revoluční konstrukcí karoserie. Její zadní část, která kryje kompletní pohonné ústrojí, tedy motor, převodovku a zadní hnanou nápravu, je jednoduše odnímatelná a umožňuje tak např. kompletní výměnu převodovky nebo hnacích hřídelů během několika málo minut. Audi obsazuje kompletně stupně vítězů, protože všechny tři vozy nejen dojedou do cíle, ale současně jim patří první 3 místa pořadí. Vítězné tažení pokračuje i v letech 2001 a 2002 (toto vítězství tým symbolicky věnuje tragicky zahynuvšímu Michele Alboretovi, který nalezl svou smrt při testovacích jízdách na Lausitzringu). Vítěznou „šňůru“ v Le Mans narušuje v roce 2003 Bentley s vozem Speed 8 GT, ale protože v té době značka Bentley patří, stejně jako Audi, pod křídla koncernu Volkswagen, je toto vítězství bráno, jako by bylo vlastní, protože na vývoji vítězného vozu se technici a inženýři Audi podíleli měrou vrchovatou. Následující dva ročníky (2004 a 2005) se znovu nesou ve znamení triumfu vozů se čtyřmi kruhy na kapotě.
Tou dobou se ale u Audi zabydluje Ulrich Baretzki, který se snaží využít typických vlastností vznětového motoru, tedy nízké spotřeby a vysokého točivého momentu, k úspěchu na závodní dráze. A daří se mu to, protože model R10 TDI vítězí hned ve svém prvním ostrém závodě v Sebringu 2006 a o několik týdnů později se stává vítězem závodu 24 hodin Le Mans a navazuje tak na úspěchy svého benzínového předchůdce. Také následující dva ročníky (2007 a 2008) se stávají kořistí německého naftového speciálu, kterému se však začíná plést do cesty další evropský dieselový specialista - francouzský Peugeot. Konec první dekády 21. století je svědkem tvrdých konkurenčních klání obou jmenovaných značek o korunu krále Le Mans. V roce 2008 se odehrála památná bitva, ve které se obě značky nekompromisně přetahovaly o vedení v závodě. Tom Kristensen a po něm Allan McNish tvrdě bojovali s konkurenčními Peugeoty. Nejprve se Allanu McNishovi podařilo zdolat konkurenční vůz a k poslednímu stintu předával R10 TDI na prvním místě Tomu Kristensenovi. V té chvíli se na okruh La Sarthe začaly snášet dešťové kapky a Nicolas Minassian ve francouzském speciálu zle dotíral na vedoucí Audi. Kristensenovi se s vypětím všech sil podařilo odolat a získal tak své v pořadí osmé z celkových devíti vítězství v Le Mans.
V následujícím roce přijíždí tým Audi do Le Mans s novým prototypem R15 TDI, který se však musí sklonit před konkurenčním Peugeotem. Ročník 2009 se stává kořistí francouzského lva, ale tato porážka byla za uplynulých 11 let teprve třetí, kterou Audi v Le Mans pocítilo. Následující ročník však pro Peugeot znamenal katastrofu a prototypy Audi R15 TDI v Le Mans 2010 znovu zabírají kompletní pódium.
Rok 2011 byl prvním rokem speciálu s uzavřeným kokpitem, který nesl označení R18. A byl to také rok, ve kterém německý tým prožil v Le Mans jeden z nejdramatičtějších závodů v historii. V polovině závodu došlo k nehodě, při které byl jeden ze dvou nasazených vozů doslova rozebrán na součástky. Allan McNish však z trosek vylezl nezraněn a vykouzlil na zděšené tváři týmového šéfa Wolfganga Ullricha šťastný výraz úlevy.
Druhá posádka (Tréluyer, Fässler, Lotterer) dala svým vítězstvím na tuto hrůznou epizodu rychle zapomenout a nastartovala vítězné tažení modelu R18 světem vytrvalostních závodů. Zde je nutné doplnit, že na těsném úspěchu vítězné posádky měla svůj velký podíl i Ullrichova amazonka Leena Gade. Rozdíl v cíli závodu mezi vítězným Audi a druhým Peugeotem činil pouhých 13 sekund, což byl mimochodem čtvrtý nejtěsnější dojezd v celé historii 24 hodin Le Mans.
V roce 2012 Audi posílá na závodní dráhu zcela nový prototyp s hybridním pohonem všech čtyř kol - model s označením R18 e-tron quattro, který ve svých útrobách skrývá setrvačníkový elektrický generátor. Audi nechce nic nechat náhodě a v Le Mans jsou dva tyto nové vozy podporovány dvojicí konvenčních nonhybridních „er osmnáctek“. Hybridní vozy dojíždí na prvních dvou místech a Audi dokazuje, že umí být silné i v oblasti alternativních pohonů.
Německá značka neusíná na vavřínech a dokazuje svou nadvládu i v této nové hybridní éře vytrvalostních závodů. Své vítězství Audi obhajuje i v následujících dvou ročnících (2013 a 2014), kdy ale jen těsně poráží velmi silnou japonskou konkurenci, pro kterou nic není nemožné.
V roce 2015 se Audi odklání od setrvačníkového úložiště energie a zavádí systém s lithium-iontovou baterií, která poskytuje stabilnější navrácení rekuperované energie do pohonného ústrojí, není tolik choulostivá na otřesy při přejezdu nerovností a v neposlední řadě je i lehčí. Bohužel však se v tomto roce už musí sklonit před pokrevní konkurencí v podobě prototypu Porsche.
Firemní slogan „Náskok díky technice“ začalo Audi používat v roce 1982 a od roku 1999 byl synonymem všech velkých vytrvalostních úspěchů této německé značky. 13 vítězství v Le Mans, 11 vítězství v Sebringu, 7 titulů ALMS, dva tituly FIA WEC, 9 vítězství v Petit Le Mans, ale i mnoho dalších úspěchů v Intercontinental Le Mans Cup, to jsou jen některé úspěchy slavné zlaté éry Audi ve vytrvalostních závodech. Éry, která trvala celých 18 let, éry, která zůstane nesmazatelně zapsána v historické knize světového motorsportu.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?