Ruský tým SMP Racing je velkou závodní továrnou, která nasazuje své vozy v mnoha závodních kategoriích po celém světě. Počínaje kartingem, přes různé okruhové a terénní šampionáty až po vytrvalostní mistrovství světa se můžeme setkat s nějakým týmem, který patří do této velké rodiny. Letos se SMP Racing prostřednictvím dvou posádek rozkoukával v kategorii LMP2 a získával důležité zkušenosti ve WEC.
Také v Bahrajnu se na startu závodu objevily v nejpočetněji obsazené kategorii pomalejších prototypů dva vozy týmu SMP Racing. Tým nasazuje prototypy vlastní produkce, protože firma BR Engineering, která stojí za vývojem a výrobou prototypů BR-01, je s týmem majetkově propojená. Sezóna 2016 byla seznamovací, a proto neměl na jejím začátku tým žádná přehnaná očekávání.
Do posledního letošního závodu odstartovaly vozy SMP z 8. (#27) a 9. (#37) místa na roštu. V průběhu závodu čelily obě posádky mnoha technickým problémům a platili v Bahrajnu další nováčkovskou daň. U vozu #37 se po prvních 45 minutách rozbila vysílačka, tým ztratil s vozem spojení a piloti byli odkázáni pouze na signalizaci z boxové zídky. Ani jezdci nemohli týmu sdělovat žádné informace o chování vozu, toto vše se mohlo dít pouze ústně v prostoru boxového stání. I přes veškeré problémy se však týmu SMP Racing podařilo dovézt oba vozy do cíle závodu a ukončit se ctí svou první sezónu ve WEC. V konečném pořadí letošního šampionátu obsadily prototypy této ruské stáje 6. (#37) a 8. (#27) místo.
Jak hodnotí prémiovou sezónu zástupci týmu:
Michail Aljošin (SMP Racing #27): „Nejel jsem celou sezónu, k týmu jsem se připojil v Le Mans a potom jsem nastoupil v posledních třech závodech, když mi skončily povinnosti v IndyCar. Ale i v tak krátkém čase jsme dosáhli pokroku a přiblížili se našim konkurentům. Vždy to může být lepší, ale celkově hodnotím letošní sezónu pozitivně. Na začátku roku jsme s naším novým prototypem BR-01 získali pole position v závodě ALMS v Daytoně, v Le Mans jsme se probojovali na pódium a v ELMS jsme se stali celkovými vítězi. Děkuji Borisi Romanoviči Rotenbergovi za tuto příležitost, jsem velmi hrdý, že jsem mohl být součástí tohoto projektu."
Viktor Shaitar (SMP Racing #37): „Byl to velmi těžký rok. Ne všechno, co jsme chtěli, se povedlo, ale nade všemi našimi letošními problémy se tyčí pódium v Le Mans. To je velký úspěch, na který jsme hrdí. Ruský vůz s ruskou posádkou na stupních vítězů jednoho z nejprestižnějších závodů na světě. Chci poděkovat všem členům týmu za celou letošní sezónu. Budeme v naší tvrdé práci pokračovat.“
Vitalij Petrov (SMP RAcing #37): „Letošní sezóna byla nesmírně zajímavá. Nejdůležitější moment letos bylo pódium v závodě 24 hodin Le Mans - ruská posádka v ruském voze. V průběhu celého týdne před tímto závodem, v průběhu samotného závodu i po něm bylo okolo nás plno emocí, že je nemožné to vše popsat slovy. Příprava na závod, samotná jízda, stupně vítězů, statisíce fanoušků na tribunách i všude okolo trati, zkrátka všechno, co jsme prožili bylo úžasné, neskutečné, neuvěřitelné. Právě pro takové chvíle stojí za to sledovat motorsport, zajímat se o něj, milovat ho a zasvětit mu celý svůj život. Z tohoto pohledu mohu říci, že letošní sezóna pro nás byla úspěšná. V jejím průběhu celý náš tým, všichni inženýři i mechanici odevzdali 100 procent a za to jim všem patří můj dík. Děkuji SMP a děkuji Borisi Romanoviči Rotenbergovi za důvěru, kterou v nás vložil. Věřím, že jsme jej nezklamali a jsme připraveni dále tvrdě pracovat. Samozřejmě nesmím zapomenout na fanoušky, kteří nás letos podporovali, jejich přízeň je pro nás hodně důležitá. Děkuji všem, kteří nám věřili.“
Kyril Ladygin (SMP Racing #37): „V této sezóně jsme odvedli skvělou práci, což je důležité pro náš další rozvoj. Společnost BR Engineering začala pracovat na novém prototypu LMP, což je zajímavý a zároveň velmi důležitý úkol. My všichni musíme nyní vynaložit veškeré naše úsilí, aby náš nový stroj dostatečně reprezentoval ruský autosport ve světovém měřítku.“
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.