Obhájí Porsche v Číně titul? Povede se německému týmu mistrovský double? Potvrdí Alpina mistrovský titul už v Šanghaji? Porazí v předstihu dánská dvojice své soupeře? Podobně se můžeme ptát dlouho. Ale jaké jsou odpovědi?
Inženýři na boxové zídce mají složitou práci. Neustále vyhodnocují situaci, kalkulují s množstvím paliva, opotřebením pneumatik a pozorují predikci počasí a na základě sledování mnoha proměnných se snaží vymyslet nějaký způsob, jak pomoci svým svěřencům na trati k co nejlepšímu umístění v cíli závodu. My jsme si zase dali tu práci a podívali jsme se na vývoj šampionátu a možnosti zisku titulu v jednotlivých kategoriích podle možných výsledků nadcházejícího závodu v Číně.
LMP1 - šampionát značek
Porsche stačí k titulu, pokud ze Šanghaje odjede s náskokem více, než 51 bodů. To např. znamená, že Porsche obhájí s předstihem svůj loňský titul, pokud v Šanghaji dojedou oba dva stuttgardské vozy na pódiu a to i za předpokladu, že závod vyhraje Audi.
LMP1 - šampionát jezdců
Ve hře o jezdecký titul jsou stále 3 posádky: Porsche #2 (140 b.), Toyota #6 (117 b.) a Audi #8 (111,5 b.) Porsche #2 potřebuje k zisku titulu mít před posledním závodem náskok 27 bodů. Tohoto stavu se dá docílit několika způsoby:
- Porsche #2 zvítězí, Toyota #6 skončí druhá
- Porsche #2 získá pole position + v závodě dojede druhé, Toyota #6 skončí třetí, Audi #8 nevyhraje
- Audi #8 bude druhé, Porsche #2 získá pole position + v závodě dojede třetí, Toyota #6 skončí pátá
- Audi #8 bude třetí, Porsche #2 získá pole position + v závodě dojede čtvrté, Toyota #6 skončí šestá
- Audi #8 bude čtvrté, Porsche #2 dojede páté, Toyota #6 skončí sedmá
- Audi #8 bude páté, Porsche #2 dojede šesté, Toyota # 6 nedokončí závod
Jakákoli jiná kombinace umístění zmíněných 3 vozů znamená, že se o titulu mezi jezdci rozhodne až v posledním závodě v Bahrajnu.
Bodová tabulka dle výsledků závodu v Šanghaji (tučně je výchozí počet bodů před závodem v Číně):
Porsche #2 + PP Toyota #6 + PP Audi #8 + PP DNF 140 141 117 118 111,5 112,5 1. místo 165 166 142 143 136,5 137,5 2. místo 158 159 135 136 129,5 130,5 3. místo 155 156 132 133 126,5 127,5 4. místo 152 153 129 130 123,5 124,5 5. místo 150 151 127 128 121,5 122,5 6. místo 148 149 125 126 119,5 120,5 7. místo 145 146 122 123 116,5 117,5 8. místo 143 144 120 121 114,5 115,5LMP2
V kategorii slabších prototypů je i přes velkou konkurenci situace asi nejjasnější. Hlavní adept na mistrovský titul, tým Signatech Alpine #36 (Nicolas Lapierre, Stéphane Richelmi, Gustavo Menezes) má před svými pronásledovateli (RGR Sports by Morand #43) náskok 38 bodů a v Číně bude slavit vítězství v šampionátu za předpokladu, že v závodě skončí do třetího místa a to za situace, že kvalifikaci i závod vyhraje vůz RGR.
LMGTE
Šampionát značek je velmi těsný. O trofej se sice přetahují už jen Ferrari a Aston Martin, ale rozdíl činí pouhé 3 body, takže vítěze budeme znát až po posledním závodě v Bahrajnu.
V kategorii profesionálních jezdců se v průběhu sezóny na nejvyšším stupni vystřídalo 6 různých posádek a pouze jediné z těchto šesti se podařilo v letošním roce zvítězit dvakrát. Nicki Thiim a Marco Sorensen (Aston Martin #95) si do Číny přivezli hubený náskok 10 bodů na své pronásledovatele Sama Birda a Davida Rigona (AF Corse Ferrari #71). Dánské duo bude v Šanghaji slavit jezdecký titul pouze za předpokladu, že #95 vyhraje současně kvalifikaci i závod, jejich týmoví kolegové #97 dojedou nejlépe čtvrtí a Ferrari #71 skončí nejlépe šesté.
Amatérské posádky měly na startu šampionátu dva hlavní adepty na titul, ale technické problémy v několika závodech přibrzdili jízdu posádky Aston Martin #98 (Paul Dalla Lana, Pedro Lamy, Mathias Lauda) a před závodem v Šanghaji je jejich ztráta na vedoucí trio Emmanuel Collard, Rui Aguas, Francois Perrodo (AF Corse Ferrari #83) hrozivých 33 bodů. Pokud italský vůz ukořistí kvalifikaci a v závodě skončí nejhůře druhý, nebude britskému aristokratovi stačit ani vítězství. A pokud Aston Martin závod nedokončí, může italský plnokrevník slavit i ze čtvrtého místa v cíli.
Závod v Šanghaji je letošním předposledním bojem o mistrovské body. Na 5451 m dlouhý okruh vyjedou vozy k prvním seznamovacím jízdám v pátek 4. listopadu v 10:00 hodin místního času (03:00 SEČ), závod startuje v neděli 6. listopadu v 11:00 hodin (04:00 SEČ). V rámci závodního víkendu se čínským fanouškům představí také doplňkové závody, konkrétně finále Audi R8 LMS Cup nebo asijský značkový pohár Porsche Carerra a BMW 235i Racing Cup.
V Číně se vzdálenosti a hustota osídlení měří poněkud jinými měřítky, než jaká máme my, kontinentální Evropané. Víte, že okruh Shanghai International Circuit leží 40 km severozápadně od středu města, ale přesto je obklopený poměrně hustou zástavbou?
Motorsport je pro mnohé automobilové výrobce sice hodně nákladnou, ale marketingově velmi přínosnou aktivitou. A protože čínský trh má obrovský potenciál, nemůže si Audi, i přes oznámené ukončení svého působení ve WEC, dovolit závod v Šanghaji vypustit. Víte, že v loňském roce se v Číně prodalo přes 571000 nových vozů této německé značky?
Na okruhu v Šanghaji je celkem 16 zatáček a dvě dlouhé rovinky. Nejdelší rovinky měří 1175 m a řadí se co do délky na 3. místo v celém seriálu. Ale největší výzvu pro jezdce bude pravděpodobně představovat hned první dvojice zatáček, ve které se trať navíc neustále zužuje. Víte, že tato dvojzatáčka má celkové zakřivení 270° a jezdci v ní musí postupně podřazovat až na 1. rychlostní stupeň?
Díky konfiguraci okruhu v Šanghaji mají závodní vozy na této trati mírně zvýšenou spotřebu paliva. Víte, že při normálním závodním tempu (mimo žlutou fázi) zajedou vozy k tankování paliva přibližně v každém 30 kole?
Při každém tankování, výměně pneumatik nebo výměně pilotů smí na jednom voze v prostoru boxového stání (mimo garáž) pracovat maximálně 4 mechanici. Je to fyzicky poměrně namáhavá a zároveň např. v porovnání se závody F1 zdlouhavá práce. Víte, že při výměně pneumatik smí mechanici používat pouze jednu jedinou vzduchovou pistoli?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.