Obhájí Porsche v Číně titul? Povede se německému týmu mistrovský double? Potvrdí Alpina mistrovský titul už v Šanghaji? Porazí v předstihu dánská dvojice své soupeře? Podobně se můžeme ptát dlouho. Ale jaké jsou odpovědi?
Inženýři na boxové zídce mají složitou práci. Neustále vyhodnocují situaci, kalkulují s množstvím paliva, opotřebením pneumatik a pozorují predikci počasí a na základě sledování mnoha proměnných se snaží vymyslet nějaký způsob, jak pomoci svým svěřencům na trati k co nejlepšímu umístění v cíli závodu. My jsme si zase dali tu práci a podívali jsme se na vývoj šampionátu a možnosti zisku titulu v jednotlivých kategoriích podle možných výsledků nadcházejícího závodu v Číně.
LMP1 - šampionát značek
Porsche stačí k titulu, pokud ze Šanghaje odjede s náskokem více, než 51 bodů. To např. znamená, že Porsche obhájí s předstihem svůj loňský titul, pokud v Šanghaji dojedou oba dva stuttgardské vozy na pódiu a to i za předpokladu, že závod vyhraje Audi.
LMP1 - šampionát jezdců
Ve hře o jezdecký titul jsou stále 3 posádky: Porsche #2 (140 b.), Toyota #6 (117 b.) a Audi #8 (111,5 b.) Porsche #2 potřebuje k zisku titulu mít před posledním závodem náskok 27 bodů. Tohoto stavu se dá docílit několika způsoby:
- Porsche #2 zvítězí, Toyota #6 skončí druhá
- Porsche #2 získá pole position + v závodě dojede druhé, Toyota #6 skončí třetí, Audi #8 nevyhraje
- Audi #8 bude druhé, Porsche #2 získá pole position + v závodě dojede třetí, Toyota #6 skončí pátá
- Audi #8 bude třetí, Porsche #2 získá pole position + v závodě dojede čtvrté, Toyota #6 skončí šestá
- Audi #8 bude čtvrté, Porsche #2 dojede páté, Toyota #6 skončí sedmá
- Audi #8 bude páté, Porsche #2 dojede šesté, Toyota # 6 nedokončí závod
Jakákoli jiná kombinace umístění zmíněných 3 vozů znamená, že se o titulu mezi jezdci rozhodne až v posledním závodě v Bahrajnu.
Bodová tabulka dle výsledků závodu v Šanghaji (tučně je výchozí počet bodů před závodem v Číně):
Porsche #2 + PP Toyota #6 + PP Audi #8 + PP DNF 140 141 117 118 111,5 112,5 1. místo 165 166 142 143 136,5 137,5 2. místo 158 159 135 136 129,5 130,5 3. místo 155 156 132 133 126,5 127,5 4. místo 152 153 129 130 123,5 124,5 5. místo 150 151 127 128 121,5 122,5 6. místo 148 149 125 126 119,5 120,5 7. místo 145 146 122 123 116,5 117,5 8. místo 143 144 120 121 114,5 115,5LMP2
V kategorii slabších prototypů je i přes velkou konkurenci situace asi nejjasnější. Hlavní adept na mistrovský titul, tým Signatech Alpine #36 (Nicolas Lapierre, Stéphane Richelmi, Gustavo Menezes) má před svými pronásledovateli (RGR Sports by Morand #43) náskok 38 bodů a v Číně bude slavit vítězství v šampionátu za předpokladu, že v závodě skončí do třetího místa a to za situace, že kvalifikaci i závod vyhraje vůz RGR.
LMGTE
Šampionát značek je velmi těsný. O trofej se sice přetahují už jen Ferrari a Aston Martin, ale rozdíl činí pouhé 3 body, takže vítěze budeme znát až po posledním závodě v Bahrajnu.
V kategorii profesionálních jezdců se v průběhu sezóny na nejvyšším stupni vystřídalo 6 různých posádek a pouze jediné z těchto šesti se podařilo v letošním roce zvítězit dvakrát. Nicki Thiim a Marco Sorensen (Aston Martin #95) si do Číny přivezli hubený náskok 10 bodů na své pronásledovatele Sama Birda a Davida Rigona (AF Corse Ferrari #71). Dánské duo bude v Šanghaji slavit jezdecký titul pouze za předpokladu, že #95 vyhraje současně kvalifikaci i závod, jejich týmoví kolegové #97 dojedou nejlépe čtvrtí a Ferrari #71 skončí nejlépe šesté.
Amatérské posádky měly na startu šampionátu dva hlavní adepty na titul, ale technické problémy v několika závodech přibrzdili jízdu posádky Aston Martin #98 (Paul Dalla Lana, Pedro Lamy, Mathias Lauda) a před závodem v Šanghaji je jejich ztráta na vedoucí trio Emmanuel Collard, Rui Aguas, Francois Perrodo (AF Corse Ferrari #83) hrozivých 33 bodů. Pokud italský vůz ukořistí kvalifikaci a v závodě skončí nejhůře druhý, nebude britskému aristokratovi stačit ani vítězství. A pokud Aston Martin závod nedokončí, může italský plnokrevník slavit i ze čtvrtého místa v cíli.
Závod v Šanghaji je letošním předposledním bojem o mistrovské body. Na 5451 m dlouhý okruh vyjedou vozy k prvním seznamovacím jízdám v pátek 4. listopadu v 10:00 hodin místního času (03:00 SEČ), závod startuje v neděli 6. listopadu v 11:00 hodin (04:00 SEČ). V rámci závodního víkendu se čínským fanouškům představí také doplňkové závody, konkrétně finále Audi R8 LMS Cup nebo asijský značkový pohár Porsche Carerra a BMW 235i Racing Cup.
V Číně se vzdálenosti a hustota osídlení měří poněkud jinými měřítky, než jaká máme my, kontinentální Evropané. Víte, že okruh Shanghai International Circuit leží 40 km severozápadně od středu města, ale přesto je obklopený poměrně hustou zástavbou?
Motorsport je pro mnohé automobilové výrobce sice hodně nákladnou, ale marketingově velmi přínosnou aktivitou. A protože čínský trh má obrovský potenciál, nemůže si Audi, i přes oznámené ukončení svého působení ve WEC, dovolit závod v Šanghaji vypustit. Víte, že v loňském roce se v Číně prodalo přes 571000 nových vozů této německé značky?
Na okruhu v Šanghaji je celkem 16 zatáček a dvě dlouhé rovinky. Nejdelší rovinky měří 1175 m a řadí se co do délky na 3. místo v celém seriálu. Ale největší výzvu pro jezdce bude pravděpodobně představovat hned první dvojice zatáček, ve které se trať navíc neustále zužuje. Víte, že tato dvojzatáčka má celkové zakřivení 270° a jezdci v ní musí postupně podřazovat až na 1. rychlostní stupeň?
Díky konfiguraci okruhu v Šanghaji mají závodní vozy na této trati mírně zvýšenou spotřebu paliva. Víte, že při normálním závodním tempu (mimo žlutou fázi) zajedou vozy k tankování paliva přibližně v každém 30 kole?
Při každém tankování, výměně pneumatik nebo výměně pilotů smí na jednom voze v prostoru boxového stání (mimo garáž) pracovat maximálně 4 mechanici. Je to fyzicky poměrně namáhavá a zároveň např. v porovnání se závody F1 zdlouhavá práce. Víte, že při výměně pneumatik smí mechanici používat pouze jednu jedinou vzduchovou pistoli?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?