Obhájí Porsche v Číně titul? Povede se německému týmu mistrovský double? Potvrdí Alpina mistrovský titul už v Šanghaji? Porazí v předstihu dánská dvojice své soupeře? Podobně se můžeme ptát dlouho. Ale jaké jsou odpovědi?
Inženýři na boxové zídce mají složitou práci. Neustále vyhodnocují situaci, kalkulují s množstvím paliva, opotřebením pneumatik a pozorují predikci počasí a na základě sledování mnoha proměnných se snaží vymyslet nějaký způsob, jak pomoci svým svěřencům na trati k co nejlepšímu umístění v cíli závodu. My jsme si zase dali tu práci a podívali jsme se na vývoj šampionátu a možnosti zisku titulu v jednotlivých kategoriích podle možných výsledků nadcházejícího závodu v Číně.
LMP1 - šampionát značek
Porsche stačí k titulu, pokud ze Šanghaje odjede s náskokem více, než 51 bodů. To např. znamená, že Porsche obhájí s předstihem svůj loňský titul, pokud v Šanghaji dojedou oba dva stuttgardské vozy na pódiu a to i za předpokladu, že závod vyhraje Audi.
LMP1 - šampionát jezdců
Ve hře o jezdecký titul jsou stále 3 posádky: Porsche #2 (140 b.), Toyota #6 (117 b.) a Audi #8 (111,5 b.) Porsche #2 potřebuje k zisku titulu mít před posledním závodem náskok 27 bodů. Tohoto stavu se dá docílit několika způsoby:
- Porsche #2 zvítězí, Toyota #6 skončí druhá
- Porsche #2 získá pole position + v závodě dojede druhé, Toyota #6 skončí třetí, Audi #8 nevyhraje
- Audi #8 bude druhé, Porsche #2 získá pole position + v závodě dojede třetí, Toyota #6 skončí pátá
- Audi #8 bude třetí, Porsche #2 získá pole position + v závodě dojede čtvrté, Toyota #6 skončí šestá
- Audi #8 bude čtvrté, Porsche #2 dojede páté, Toyota #6 skončí sedmá
- Audi #8 bude páté, Porsche #2 dojede šesté, Toyota # 6 nedokončí závod
Jakákoli jiná kombinace umístění zmíněných 3 vozů znamená, že se o titulu mezi jezdci rozhodne až v posledním závodě v Bahrajnu.
Bodová tabulka dle výsledků závodu v Šanghaji (tučně je výchozí počet bodů před závodem v Číně):
Porsche #2 + PP Toyota #6 + PP Audi #8 + PP DNF 140 141 117 118 111,5 112,5 1. místo 165 166 142 143 136,5 137,5 2. místo 158 159 135 136 129,5 130,5 3. místo 155 156 132 133 126,5 127,5 4. místo 152 153 129 130 123,5 124,5 5. místo 150 151 127 128 121,5 122,5 6. místo 148 149 125 126 119,5 120,5 7. místo 145 146 122 123 116,5 117,5 8. místo 143 144 120 121 114,5 115,5LMP2
V kategorii slabších prototypů je i přes velkou konkurenci situace asi nejjasnější. Hlavní adept na mistrovský titul, tým Signatech Alpine #36 (Nicolas Lapierre, Stéphane Richelmi, Gustavo Menezes) má před svými pronásledovateli (RGR Sports by Morand #43) náskok 38 bodů a v Číně bude slavit vítězství v šampionátu za předpokladu, že v závodě skončí do třetího místa a to za situace, že kvalifikaci i závod vyhraje vůz RGR.
LMGTE
Šampionát značek je velmi těsný. O trofej se sice přetahují už jen Ferrari a Aston Martin, ale rozdíl činí pouhé 3 body, takže vítěze budeme znát až po posledním závodě v Bahrajnu.
V kategorii profesionálních jezdců se v průběhu sezóny na nejvyšším stupni vystřídalo 6 různých posádek a pouze jediné z těchto šesti se podařilo v letošním roce zvítězit dvakrát. Nicki Thiim a Marco Sorensen (Aston Martin #95) si do Číny přivezli hubený náskok 10 bodů na své pronásledovatele Sama Birda a Davida Rigona (AF Corse Ferrari #71). Dánské duo bude v Šanghaji slavit jezdecký titul pouze za předpokladu, že #95 vyhraje současně kvalifikaci i závod, jejich týmoví kolegové #97 dojedou nejlépe čtvrtí a Ferrari #71 skončí nejlépe šesté.
Amatérské posádky měly na startu šampionátu dva hlavní adepty na titul, ale technické problémy v několika závodech přibrzdili jízdu posádky Aston Martin #98 (Paul Dalla Lana, Pedro Lamy, Mathias Lauda) a před závodem v Šanghaji je jejich ztráta na vedoucí trio Emmanuel Collard, Rui Aguas, Francois Perrodo (AF Corse Ferrari #83) hrozivých 33 bodů. Pokud italský vůz ukořistí kvalifikaci a v závodě skončí nejhůře druhý, nebude britskému aristokratovi stačit ani vítězství. A pokud Aston Martin závod nedokončí, může italský plnokrevník slavit i ze čtvrtého místa v cíli.
Závod v Šanghaji je letošním předposledním bojem o mistrovské body. Na 5451 m dlouhý okruh vyjedou vozy k prvním seznamovacím jízdám v pátek 4. listopadu v 10:00 hodin místního času (03:00 SEČ), závod startuje v neděli 6. listopadu v 11:00 hodin (04:00 SEČ). V rámci závodního víkendu se čínským fanouškům představí také doplňkové závody, konkrétně finále Audi R8 LMS Cup nebo asijský značkový pohár Porsche Carerra a BMW 235i Racing Cup.
V Číně se vzdálenosti a hustota osídlení měří poněkud jinými měřítky, než jaká máme my, kontinentální Evropané. Víte, že okruh Shanghai International Circuit leží 40 km severozápadně od středu města, ale přesto je obklopený poměrně hustou zástavbou?
Motorsport je pro mnohé automobilové výrobce sice hodně nákladnou, ale marketingově velmi přínosnou aktivitou. A protože čínský trh má obrovský potenciál, nemůže si Audi, i přes oznámené ukončení svého působení ve WEC, dovolit závod v Šanghaji vypustit. Víte, že v loňském roce se v Číně prodalo přes 571000 nových vozů této německé značky?
Na okruhu v Šanghaji je celkem 16 zatáček a dvě dlouhé rovinky. Nejdelší rovinky měří 1175 m a řadí se co do délky na 3. místo v celém seriálu. Ale největší výzvu pro jezdce bude pravděpodobně představovat hned první dvojice zatáček, ve které se trať navíc neustále zužuje. Víte, že tato dvojzatáčka má celkové zakřivení 270° a jezdci v ní musí postupně podřazovat až na 1. rychlostní stupeň?
Díky konfiguraci okruhu v Šanghaji mají závodní vozy na této trati mírně zvýšenou spotřebu paliva. Víte, že při normálním závodním tempu (mimo žlutou fázi) zajedou vozy k tankování paliva přibližně v každém 30 kole?
Při každém tankování, výměně pneumatik nebo výměně pilotů smí na jednom voze v prostoru boxového stání (mimo garáž) pracovat maximálně 4 mechanici. Je to fyzicky poměrně namáhavá a zároveň např. v porovnání se závody F1 zdlouhavá práce. Víte, že při výměně pneumatik smí mechanici používat pouze jednu jedinou vzduchovou pistoli?
Felipe Nasr, Nick Tandy a Laurens Vanthoor se stali vítězi úvodního kola amerického šampionátu sportovních vozů, když s vozem Porsche překonali rekord na prestižní 24hodinovce v Daytoně.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.