Obhájí Porsche v Číně titul? Povede se německému týmu mistrovský double? Potvrdí Alpina mistrovský titul už v Šanghaji? Porazí v předstihu dánská dvojice své soupeře? Podobně se můžeme ptát dlouho. Ale jaké jsou odpovědi?
Inženýři na boxové zídce mají složitou práci. Neustále vyhodnocují situaci, kalkulují s množstvím paliva, opotřebením pneumatik a pozorují predikci počasí a na základě sledování mnoha proměnných se snaží vymyslet nějaký způsob, jak pomoci svým svěřencům na trati k co nejlepšímu umístění v cíli závodu. My jsme si zase dali tu práci a podívali jsme se na vývoj šampionátu a možnosti zisku titulu v jednotlivých kategoriích podle možných výsledků nadcházejícího závodu v Číně.
LMP1 - šampionát značek
Porsche stačí k titulu, pokud ze Šanghaje odjede s náskokem více, než 51 bodů. To např. znamená, že Porsche obhájí s předstihem svůj loňský titul, pokud v Šanghaji dojedou oba dva stuttgardské vozy na pódiu a to i za předpokladu, že závod vyhraje Audi.
LMP1 - šampionát jezdců
Ve hře o jezdecký titul jsou stále 3 posádky: Porsche #2 (140 b.), Toyota #6 (117 b.) a Audi #8 (111,5 b.) Porsche #2 potřebuje k zisku titulu mít před posledním závodem náskok 27 bodů. Tohoto stavu se dá docílit několika způsoby:
- Porsche #2 zvítězí, Toyota #6 skončí druhá
- Porsche #2 získá pole position + v závodě dojede druhé, Toyota #6 skončí třetí, Audi #8 nevyhraje
- Audi #8 bude druhé, Porsche #2 získá pole position + v závodě dojede třetí, Toyota #6 skončí pátá
- Audi #8 bude třetí, Porsche #2 získá pole position + v závodě dojede čtvrté, Toyota #6 skončí šestá
- Audi #8 bude čtvrté, Porsche #2 dojede páté, Toyota #6 skončí sedmá
- Audi #8 bude páté, Porsche #2 dojede šesté, Toyota # 6 nedokončí závod
Jakákoli jiná kombinace umístění zmíněných 3 vozů znamená, že se o titulu mezi jezdci rozhodne až v posledním závodě v Bahrajnu.
Bodová tabulka dle výsledků závodu v Šanghaji (tučně je výchozí počet bodů před závodem v Číně):
Porsche #2 + PP Toyota #6 + PP Audi #8 + PP DNF 140 141 117 118 111,5 112,5 1. místo 165 166 142 143 136,5 137,5 2. místo 158 159 135 136 129,5 130,5 3. místo 155 156 132 133 126,5 127,5 4. místo 152 153 129 130 123,5 124,5 5. místo 150 151 127 128 121,5 122,5 6. místo 148 149 125 126 119,5 120,5 7. místo 145 146 122 123 116,5 117,5 8. místo 143 144 120 121 114,5 115,5LMP2
V kategorii slabších prototypů je i přes velkou konkurenci situace asi nejjasnější. Hlavní adept na mistrovský titul, tým Signatech Alpine #36 (Nicolas Lapierre, Stéphane Richelmi, Gustavo Menezes) má před svými pronásledovateli (RGR Sports by Morand #43) náskok 38 bodů a v Číně bude slavit vítězství v šampionátu za předpokladu, že v závodě skončí do třetího místa a to za situace, že kvalifikaci i závod vyhraje vůz RGR.
LMGTE
Šampionát značek je velmi těsný. O trofej se sice přetahují už jen Ferrari a Aston Martin, ale rozdíl činí pouhé 3 body, takže vítěze budeme znát až po posledním závodě v Bahrajnu.
V kategorii profesionálních jezdců se v průběhu sezóny na nejvyšším stupni vystřídalo 6 různých posádek a pouze jediné z těchto šesti se podařilo v letošním roce zvítězit dvakrát. Nicki Thiim a Marco Sorensen (Aston Martin #95) si do Číny přivezli hubený náskok 10 bodů na své pronásledovatele Sama Birda a Davida Rigona (AF Corse Ferrari #71). Dánské duo bude v Šanghaji slavit jezdecký titul pouze za předpokladu, že #95 vyhraje současně kvalifikaci i závod, jejich týmoví kolegové #97 dojedou nejlépe čtvrtí a Ferrari #71 skončí nejlépe šesté.
Amatérské posádky měly na startu šampionátu dva hlavní adepty na titul, ale technické problémy v několika závodech přibrzdili jízdu posádky Aston Martin #98 (Paul Dalla Lana, Pedro Lamy, Mathias Lauda) a před závodem v Šanghaji je jejich ztráta na vedoucí trio Emmanuel Collard, Rui Aguas, Francois Perrodo (AF Corse Ferrari #83) hrozivých 33 bodů. Pokud italský vůz ukořistí kvalifikaci a v závodě skončí nejhůře druhý, nebude britskému aristokratovi stačit ani vítězství. A pokud Aston Martin závod nedokončí, může italský plnokrevník slavit i ze čtvrtého místa v cíli.
Závod v Šanghaji je letošním předposledním bojem o mistrovské body. Na 5451 m dlouhý okruh vyjedou vozy k prvním seznamovacím jízdám v pátek 4. listopadu v 10:00 hodin místního času (03:00 SEČ), závod startuje v neděli 6. listopadu v 11:00 hodin (04:00 SEČ). V rámci závodního víkendu se čínským fanouškům představí také doplňkové závody, konkrétně finále Audi R8 LMS Cup nebo asijský značkový pohár Porsche Carerra a BMW 235i Racing Cup.
V Číně se vzdálenosti a hustota osídlení měří poněkud jinými měřítky, než jaká máme my, kontinentální Evropané. Víte, že okruh Shanghai International Circuit leží 40 km severozápadně od středu města, ale přesto je obklopený poměrně hustou zástavbou?
Motorsport je pro mnohé automobilové výrobce sice hodně nákladnou, ale marketingově velmi přínosnou aktivitou. A protože čínský trh má obrovský potenciál, nemůže si Audi, i přes oznámené ukončení svého působení ve WEC, dovolit závod v Šanghaji vypustit. Víte, že v loňském roce se v Číně prodalo přes 571000 nových vozů této německé značky?
Na okruhu v Šanghaji je celkem 16 zatáček a dvě dlouhé rovinky. Nejdelší rovinky měří 1175 m a řadí se co do délky na 3. místo v celém seriálu. Ale největší výzvu pro jezdce bude pravděpodobně představovat hned první dvojice zatáček, ve které se trať navíc neustále zužuje. Víte, že tato dvojzatáčka má celkové zakřivení 270° a jezdci v ní musí postupně podřazovat až na 1. rychlostní stupeň?
Díky konfiguraci okruhu v Šanghaji mají závodní vozy na této trati mírně zvýšenou spotřebu paliva. Víte, že při normálním závodním tempu (mimo žlutou fázi) zajedou vozy k tankování paliva přibližně v každém 30 kole?
Při každém tankování, výměně pneumatik nebo výměně pilotů smí na jednom voze v prostoru boxového stání (mimo garáž) pracovat maximálně 4 mechanici. Je to fyzicky poměrně namáhavá a zároveň např. v porovnání se závody F1 zdlouhavá práce. Víte, že při výměně pneumatik smí mechanici používat pouze jednu jedinou vzduchovou pistoli?
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?