Kdo vyhrál posledních 5 závodů v řadě? Kdo vede průběžné mistrovství značek? Kdo vede průběžný šampionát jezdců?
Správná odpověď na všechny tyto tři otázky je stejná: Porsche. Počínaje závodem ve SPA Francorchamps si ve všech po sobě jdoucích závodech pro zlatý triumf dojel vůz Porsche 919 Hybrid. Historie se neptá na průběh závodu, ve výsledkových listinách zůstane navěky zapsáno Porsche. Díky těmto úspěchům nasbíralo letos Porsche nejvíce bodů do mistrovství značek a jezdecké trio Marc Lieb, Romain Dumas, Neel Jani (Porsche #2) vede v průběžném pořadí šampionát jezdců.
Trať Fuji Speedway je náročná na set-up vozů. Je zde 1,5 km dlouhá rovinka, ale také 16 zatáček, z nichž některé jsou poměrně úzké. Možnosti aerodynamického nastavení jsou díky technickým řádům WEC hodně omezené a jemné doladění na podmínky konkrétního okruhu je velmi obtížné. Díky těsné konkurenci může o vítězství rozhodnout jakákoliv maličkost. Díky tomu poskytují závody World Endurance Championship velice atraktivní podívanou.
„Soutěživost ve WEC je dechberoucí,“ říká Fritz Enzinger, viceprezident Porsche pro LMP1 „při posledním závodu v Austinu obsadily stupně vítězů všechny tři značky. Obecně platilo, že měnící se teplota trati ovlivňovala rozdíly ve výkonnosti. Také jsme čelili všudypřítomnému riziku velkého provozu, když se rychlé prototypy proplétaly mezi pomalejšími gétéčky. Při pohledu na bodový zisk by se mohlo zdát, že máme na dosah oba mistrovské tituly, ale musíme být stále ostražití, protože do konce zbývá ještě 18 hodin plných tvrdého závodění.“
Šéf týmu Porsche Andreas Seidl uvádí: „Obecně zde ve Fuji můžeme očekávat nižší teploty, než v Austinu, což by nám mělo vyhovovat. Ve verzi s vysokým přítlakem by naše 919 měla mít výhodu v ostrých zatáčkách, kterých je zde několik. V roce 2015 se zde spustil silný déšť, který v tomto ročním období může přijít kdykoliv. Ale náš tým v této zkoušce obstál a dokázali jsme, že jsme schopni takovým situacím čelit.“
Timo Bernhard (Porsche 919 Hybrid #1): „Bude hodně důležité trefit správnou kombinaci nastavení jak pro první rychlý úsek, tak pro zbývající poměrně zatáčkovitou část. Také povrch je zde poměrně kluzký. V zatáčce 13 není vidět její vrchol a proto se v ní a navazujících dvou zatáčkách jede naslepo a těžko se zde drží správná závodní stopa. Vzhledem k velmi vyrovnané konkurenci je vždy velkou neznámou, komu se podaří nejlépe vypořádat se všemi nástrahami. Rozhodují maličkosti a já jsem rád, že jsem součástí tak silného týmu.“
Brendon Hartley (Porsche 919 Hybrid #1): „Přijeli jsme do Japonska po trojitém vítězství našeho vozu #1. Zdejší trať se mi líbí, je to okruh, na kterém se v posledních letech odehrály skvělé závody. Očekávám další těžký závod a naším cílem je prodloužit zde naši dosavadní vítěznou sérii.“
Mark Webber (Porsche 919 Hybrid #1): „Vždycky jsem si užíval závodění na zdejší trati, ve stínu monumentální hory Fuji. V posledních dvou letech jsme zde byli vřele přivítáni zdejšími fanoušky. Fuji je jedinečná trať. Je to poměrně krátký technický okruh s kombinací pomalých i rychlých zatáček a s dlouhou rovinkou. Je to výzva, není snadné to všechno poskládat dohromady. Poslední sektor mám rád, je velmi těsný a klikatý a to celkem vyhovuje naší 919 s pohonem všech kol. Chceme se udržet ve hře s naším #1.“
Romain Dumas (Porsche 919 Hybrid #2): „Máme dobré auto, pro Porsche se to zatím vyvíjí celkem dobře a doufám, že to tak zůstane. Přál bych si pro naši posádku více štěstí v závodě, ale nemůžeme si stěžovat, vždyť vedeme šampionát jezdců s poměrně slušným náskokem. Těším se, až opět uvidím japonské fanoušky, kteří tak milují motorsport.“
Neel Jani (Porsche 919 Hybrid #2): „Mistrovství spěje do finále a zde v Japonsku chceme pojistit naši vedoucí pozici v něm. To je pro mě ze všeho nejdůležitější. V posledních třech závodech sice štěstí nebylo na naší straně, ale nic netrvá věčně. Vloni jsme zde byli velmi silní, ale nakonec brala vítězství naše druhá posádka. Bylo by krásné, kdyby se to letos obrátilo.“
Marc Lieb (Porsche 919 Hybrid #2): „Rád se vracím do Fuji. Atmosféra je zde vždy skvělá a konkurence je velmi silná. V této sezóně všechny prototypy LMP1 odhalily na různých tratích své slabé i silné stránky. Okruh Fuji Speedway nepatří ani mezi ty vyžadující vysoký přítlak, ani naopak. Myslím si, že naše 919 by rozhodně měla být dobrá v zatáčkovité části trati. Naopak pro dlouhou rovinku budeme muset malinko ubrat na aeropřítlaku, samozřejmě v rámci pravidel.“
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.