Faktor Porsche

Tým Porsche jede do Japonska obhajovat loňské vítězství
Tým Porsche jede do Japonska obhajovat loňské vítězství, foto: Porsche
iM1 12. října 2016 22:00
Sdílej:

Kdo vyhrál posledních 5 závodů v řadě? Kdo vede průběžné mistrovství značek? Kdo vede průběžný šampionát jezdců?

Správná odpověď na všechny tyto tři otázky je stejná: Porsche. Počínaje závodem ve SPA Francorchamps si ve všech po sobě jdoucích závodech pro zlatý triumf dojel vůz Porsche 919 Hybrid. Historie se neptá na průběh závodu, ve výsledkových listinách zůstane navěky zapsáno Porsche. Díky těmto úspěchům nasbíralo letos Porsche nejvíce bodů do mistrovství značek a jezdecké trio Marc Lieb, Romain Dumas, Neel Jani (Porsche #2) vede v průběžném pořadí šampionát jezdců.

Trať Fuji Speedway je náročná na set-up vozů. Je zde 1,5 km dlouhá rovinka, ale také 16 zatáček, z nichž některé jsou poměrně úzké.  Možnosti  aerodynamického nastavení jsou díky technickým řádům WEC hodně omezené a jemné doladění na podmínky konkrétního okruhu je velmi obtížné. Díky těsné konkurenci může o vítězství rozhodnout jakákoliv maličkost. Díky tomu poskytují závody World Endurance Championship velice atraktivní podívanou.

„Soutěživost ve WEC je dechberoucí,“ říká Fritz Enzinger, viceprezident Porsche pro LMP1 „při posledním závodu v Austinu obsadily stupně vítězů všechny tři značky. Obecně platilo, že měnící se teplota trati ovlivňovala rozdíly ve výkonnosti. Také jsme čelili všudypřítomnému riziku velkého provozu, když se rychlé prototypy proplétaly mezi pomalejšími gétéčky. Při pohledu na bodový zisk by se mohlo zdát, že máme na dosah oba mistrovské tituly, ale musíme být stále ostražití, protože do konce zbývá ještě 18 hodin plných tvrdého závodění.“

Šéf týmu Porsche Andreas Seidl uvádí: „Obecně zde ve Fuji můžeme očekávat nižší teploty, než v Austinu, což by nám mělo vyhovovat. Ve verzi s vysokým přítlakem by naše 919 měla mít výhodu v ostrých zatáčkách, kterých je zde několik. V roce 2015 se zde spustil silný déšť, který v tomto ročním období může přijít kdykoliv. Ale náš tým v této zkoušce obstál a dokázali jsme, že jsme schopni takovým situacím čelit.“

Timo Bernhard (Porsche 919 Hybrid #1): „Bude hodně důležité trefit správnou kombinaci nastavení jak pro první rychlý úsek, tak pro zbývající poměrně zatáčkovitou část. Také povrch je zde poměrně kluzký. V zatáčce 13 není vidět její vrchol a proto se v ní a navazujících dvou zatáčkách jede naslepo a těžko se zde drží správná závodní stopa. Vzhledem k velmi vyrovnané konkurenci je vždy velkou neznámou, komu se podaří nejlépe vypořádat se všemi nástrahami. Rozhodují maličkosti a já jsem rád, že jsem součástí tak silného týmu.“

Brendon Hartley (Porsche 919 Hybrid #1): „Přijeli jsme do Japonska po trojitém vítězství našeho vozu #1. Zdejší trať se mi líbí, je to okruh, na kterém se v posledních letech odehrály skvělé závody. Očekávám další těžký závod a naším cílem je prodloužit zde naši dosavadní vítěznou sérii.“

Mark Webber (Porsche 919 Hybrid #1): „Vždycky jsem si užíval závodění na zdejší trati, ve stínu monumentální hory Fuji. V posledních dvou letech jsme zde byli vřele přivítáni zdejšími fanoušky. Fuji je jedinečná trať.  Je to poměrně krátký technický okruh s kombinací pomalých i rychlých zatáček a s dlouhou rovinkou. Je to výzva, není snadné to všechno poskládat dohromady. Poslední sektor mám rád, je velmi těsný a klikatý a to celkem vyhovuje naší 919 s pohonem všech kol. Chceme se udržet ve hře s naším #1.“

Romain Dumas (Porsche 919 Hybrid #2): „Máme dobré auto, pro Porsche se to zatím vyvíjí celkem dobře a doufám, že to tak zůstane. Přál bych si pro naši posádku více štěstí v závodě, ale nemůžeme si stěžovat, vždyť vedeme šampionát jezdců s poměrně slušným náskokem. Těším se, až opět uvidím japonské fanoušky, kteří tak milují motorsport.“

Neel Jani (Porsche 919 Hybrid #2): „Mistrovství spěje do finále a zde v Japonsku chceme pojistit naši vedoucí pozici v něm. To je pro mě ze všeho nejdůležitější. V posledních třech závodech sice štěstí nebylo na naší straně, ale nic netrvá věčně. Vloni jsme zde byli velmi silní, ale nakonec brala vítězství naše druhá posádka. Bylo by krásné, kdyby se to letos obrátilo.“

Marc Lieb (Porsche 919 Hybrid #2): „Rád se vracím do Fuji. Atmosféra je zde vždy skvělá a konkurence je velmi silná. V této sezóně všechny prototypy LMP1 odhalily na různých tratích své slabé i silné stránky. Okruh Fuji Speedway nepatří ani mezi ty vyžadující vysoký přítlak, ani naopak. Myslím si, že naše 919 by rozhodně měla být dobrá v zatáčkovité části trati. Naopak pro dlouhou rovinku budeme muset malinko ubrat na aeropřítlaku, samozřejmě v rámci pravidel.“

Stalo se
Ekonomika
Ilustrační fotografie

Porsche bude propouštět. Až 2.000 zaměstnancům hrozí ztráta zaměstnání

Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.

Testy aut
Cupra Terramar VZ e-HYBRID

CUPRA Terramar VZ e-HYBRID 200 kW – plug-in hybrid s duší chuligána – dává to smysl?

Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?

Novinky ze světa EV
Volkswagen nyní v této upoutávce poprvé ukazuje konkrétní náhled na svůj nový základní elektromobil ID.1.

Revoluce: VW ukázal nový malý elektromobil za 500 tisíc

VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.

Testy aut
DS 4 Hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: DS 4 Hybrid Pallas – jak jezdí ve městě, na dálnici či okresce?

Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?