Prototypy Alpine A460 kategorie LMP2 používají v letošním roce 2 týmy: francouzská stáj Signatech #36 a čínský Baxi DC Racing #35. V Austinu se Alpině dařilo a v cíli závodu získal modrý vůz #36 nazlátlý odstín.
Vozy Alpine se v dobrém světle předvedly už v kvalifikaci, kde domácí hrdina Gustavo Menezes společně s Nicolasem Lapierrem dosáhli nejlepšího času a získali pro Signatech #36 první letošní pole position. David Cheng a Nelson Panciatici (Baxi DC Racing #35) potvrdili rychlost prototypů Alpine 5. místem na startovním roštu. V horkém texaském slunci se start v kategorii LMP2 nejlépe podařil vozu Manor #44, ale obě Alpiny jeli v těsném závěsu za ním. Roberto Merhi (#44), Nicolas Lapierre (#36) a Nelson Panciatici (#35) spolu bojovali celých 10 okruhů doslova kolo na kolo. V 10. kole se #36 podařil předjížděcí manévr a od této chvíle se modrý vůz Signatech svým soupeřům vzdaloval. V horší situaci se ocitl druhý vůz Alpine týmu Baxi DC Racing #36. V horkém texaském slunci (teplota přes 35°C, vlhkost přes 70%) postihla Panciaticiho dehydratace. Francouzský pilot ani nedokončil svůj první plánovaný stint a musel vyhledat lékařskou pomoc. Jeho týmový kolegové, David Cheng a Ho-Pin Tung si mezi sebe museli rozdělit i kolegovu porci okruhů. To se později negativně projevilo při Ho-Pin Tungově druhém stintu, kdy jezdec najel tvrdě na obrubník a poškodil přední zavěšení a kapotáž. Oprava trvala necelých 17 minut a tato ztráta vyústila v konečnou 8. pozici vozu #35 v cíli závodu. Nebýt této jezdecké chyby, jistě by i vůz #35 potvrdil rychlost prototypů Alpine v závodě, protože prvně zmíněný vůz Signatech #36 závod vyhrál s jednokolovým náskokem před svými pronásledovateli.
Bernard Ollivier, zástupce generálního ředitele společnosti Alpine: „To byl závod! Toto je teprve naše první sezóna s modelem A460, ale je velmi úspěšná. Základ zde jsme položili již v kvalifikaci dosažením první letošní pole posiion. V závodě jsme podali bezchybný výkon a jsem nesmírně hrdý, že jsem mohl být při prvním vítězství vozu Alpine zde ve Spojených státech. Jezdci Signatech-Alpine hladce navýšili svůj náskok v průběžném pořadí týmů a jejich soupeři mají co dohánět. Pokud jde o Baxi DC Racing, jsem přesvědčený, že jejich jezdci brzy dosáhnou konzistentního výkonového zlepšení, které jim zajistí podobně dobrý výsledek.“
Philippe Sinault, šéf týmu Signatech-Alpine: „Myslím, že to byl v této sezóně náš nejzářivější výkon ve všech oblastech - nastavení vozu, stanovení strategie, výkony jezdců a mechaniků. Vítězství v kvalifikaci je jen počátek úspěchu, který musíte potvrdit v závodě. Nečekali jsme, že závod bude až tak fyzicky náročný. Všichni tři jezdci, Nicolas, Stéphane (Richelmi - pozn. red.), který byl po svém dvojitém stintu úplně vyčerpaný i Gustavo splnili do puntíku veškeré pokyny a to nám umožnilo vybojovat 4. letošní vítězství pro #36. Také #35 dosáhlo velký pokrok, ale zde nešlo vše tak hladce. Nelsona postihla dehydratace a museli jsme upravit strategii. David předvedl svůj nejlepší výkon od svého příchodu k týmu, ale potom jsme utrpěli ztrátu, když Ho-Pin trefil obrubník. Pokud se zde nevyskytnou nějaké problémy, myslím si, že i tento vůz může bojovat v top-5.“
Nelson Panciatici (Baxi DC Racing #35): „Začátek závodu jsem si skutečně užil. Na startu jsem se vyvezl z pátého až na třetí místo hned za #36. Na začátku mého druhého stintu to bylo trochu složitější, než jsem čekal. Chtěl jsem zajet dvojitý stint, ale ve voze bylo hrozné vedro a já jsem musel zastavit dříve, než jsme původně plánovali. Musel jsem navštívit lékařské středisko, ale už jsem v pořádku.“
Ho-Pin Tung (Baxi DC Racing #35): „Byl to velmi těžký závod. Museli jsme změnit strategii a bylo to fyzicky velmi náročné vyrovnat se s ohromným vedrem. Také pneumatiky se rychle opotřebovávaly. Během druhého stintu jsem najel na vnitřní obrubník a to celkem výrazně poškodilo vůz. Mechanici však odvedli skvělou práci a což nám umožnilo se poměrně rychle vrátit na trať, dokončit závod a získat alespoň nějaké body. V konečném důsledku to pro nás nebyl dobrý víkend, ale jsme si jistí, že se posouváme o další krok vpřed v oblasti výkonnosti.“
David Cheng (Baxi DC Racing #35): „Měli jsme potenciál pro dosažení dobrého výsledku, ale závod se nevyvíjel podle našich představ. Bylo to opravdu velmi těžké dokončit dvojité stinty v těchto horkých a dusných podmínkách a ještě k tomu v noci. V autě bylo nedýchatelno, obzvláště v posledních kolech to bylo extrémní. Udělal jsem dobře, že jsem před tímto závodem tvrdě trénoval fyzickou kondici. Řekl bych, že toto byl můj nejlepší výkon v letošním roce. Nastavení závodního programu našeho týmu mne ze začátku sezóny hodně zaměstnalo, ale teď se plně soustředím na vlastní jízdu a cítím, že dělám velké pokroky.“
Nicolas Lapierre (Signatech-Alpine #36): „Náš vůz v kategorii slabších prototypů kraloval po celý víkend. Rozhodli jsme se pro start na pneumatikách z kvalifikace, což byl mírný handicap v porovnání s našimi soupeři, kteří nasadili čerstvé pneumatiky. Nicméně to trvalo jen pár kol a poté se podmínky srovnaly. To mi umožnilo strhnout vedení zpátky v náš prospěch a pak už jsem na to po zbytek mého stintu tvrdě tlačil. V kritických fázích závodu ve žlutých fázích tým správně odhadl situaci a moji dva kolegové odvedli vynikající práci. Hlavně Stéphane, kterému se podařilo dokončit svůj dvojitý stint v podmínkách, za kterých to nikdo jiný nedokázal.“
Stéphane Richelmi (Signatech-Alpine #36): „Ať nikdo nikdy neříká, že motorsport není fyzicky náročný. Měli jsme předem naplánovaný dvojitý stint a tým se několikrát ujistil, zda to za těchto podmínek zvládnu. Když nastala žlutá fáze, zbývalo mi odjet ještě několik kol, ale tým mne povolal do boxů o něco dříve a tím mi situaci trochu ulehčili. Jsem opravdu rád, že se mi podařilo dlouhou jízdu dokončit. Nevzpomínám si, že jsem kdy v závodním voze tak trpěl, ale stálo to za to. Dokončili jsme závod o kolo před našimi soupeři a to je skutečně obohacující. Dokázali jsme si, čeho jsme schopni dosáhnout a to nás naplňuje nadějí do budoucna.“
Gustavo Menezes (Signatech-Alpine #36): „Ze všeho nejdřív chci vyslovit velké „DĚKUJI“ týmu za to, že mne nechal dokončit závod. Jako Američan jsem mohl dovézt náš vůz pod šachovnicovou vlajku v domácím závodě. Byl to neuvěřitelný pocit. Toto byl nepochybně náš letos nejpodařenější závod a můj další krásný okamžik po vítězství v Le Mans. I přes to, že nás nepostihlo nic vyloženě dramatického, patřil tento závod mezi ty velice náročné. Nemyslel jsem si, že to bude až tak náročné, až se posadím za volant. Smekám před výkonem Stéphana, který dokázal v tak náročných podmínkách bezchybně zdolat tak náročnou jízdu.“
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.