Posádka Porsche #1 ve složení Timo Bernhard, Mark Webber, Brendon Hartley byla nejrychlejší v závodě 6 Hours of Circuit of the Americas v Austinu. Přitom závod se od počátku vyvíjel úplně jinak.
Na sluncem zalitém okruhu nedaleko texaského Austinu se start závodu znovu odvíjel od letos již několikrát daného scénáře: mezi dominantní duo Audi se po několika málo stovkách metrů vklíní rychlejší z dvojice vozů Porsche. Americký příběh ale pokračoval jinak. Audi #8 zanedlouho vrací úder a německé vozy roztáčí své čtyři kruhy stále rychleji. Horké texaské babí léto Audinám svědčí, oba německé vozy se svým pronásledovatelům rychle vzdalují. Další pořadí je pěkně prostřídané: Porsche #1 - Toyota #5 - Porsche #2 - Toyota #6. Na 5,5 km dlouhém okruhu nejedou Audiny samotné, již po 10 minutách je začínají brzdit nejpomalejší vozy kategorie LMGTE Am. Oba dva nejrychlejší vozy svou bravurní jízdou potvrzují slova šéfa týmu Dr. Ullricha, že Audinám vysoké teploty svědčí. Vždyť v okamžiku startu dosahuje teplota zdejšího asfaltu 55°C, teplota vzduchu je 35,8°C. Hustý provoz na relativně krátké trati dává vyniknout šikovnosti jezdců, na celém okruhu se čile předjíždí, ale kolize žádná. Asi nejkrásnější souboje spolu svádí prototypy LMP2, které vytvořily několik skupinek, ve kterých se tvrdě, ale velmi čistě bojuje o pořadí. Závod je rychlý, běží bez přerušení v pravidelném rytmu plánovaných stintů a Audiny si hlídají čelo závodu. To platí až do poslední třetiny závodu. V rychlých esíčkách prvního sektoru kolidují Manor #44 a Ford #66 a závod zpomaluje první žlutá fáze. Ta platí po celém okruhu a pro Audi to znamená pomyslný začátek konce. Těsně před touto kolizí totiž vyjíždí z boxů Audi #7 po dalším z plánovaných pitstopů. Nastalou situaci využívají všichni soupeři a zhruba minutový náskok Audi se v okamžiku mění na 18 sekundovou ztrátu za nově vedoucím Porsche #1. Audi se však nevzdává a snaží se dohnat nespravedlivou ztrátu. Texaské slunce je ale již přes hodinu „vypnuté“, teplota vzduchu i asfaltu začíná pomalinku klesat a Audi postupně ztrácí svou dosavadní dominanci. Rázem jsou časy všech tří továrních týmů +/- vyrovnané. Tréulier se však nevzdává a tlačí na pilu, co to jen jde. Přibližně hodinu před koncem závodu v rychlé pravotočivé zatáčce č. 18 předjíždí Tréulier „nešťastný“ Ford #66 a po vzájemné kolizi naráží do bariéry. Na celém okruhu znovu vlají žluté vlajky a do té doby dominantní Audi #7 definitivně ztrácí veškeré naděje. Vyproštění, pomalý dojezd k mechanikům a oprava přední části vozu znamenají ztrátu 4 kol... Propadá se také Toyota #5, která se provinila překročením rychlostního limitu v průběhu žluté fáze. Další problém postihl druhou Audinu (#8) o několik kol později, kdy vůz po poněkud tvrdším přejetí obrubníku přešel na několik sekund do nouzového režimu. Loic Duval se s tímto problémem sice rychle vypořádal, ale i tak to znamenalo ztrátu přibližně 50 sekund. Před posledními zastávkami v boxech je pořadí na čele: Porsche #1, Toyota #6, Audi #8, Porsche #2, Toyota #5, Audi #7. Lucas Di Grassi v Audi #8 dostává pro svůj poslední stint jednoznačný příkaz „PUSH, PUSH, PUSH!!!“. Audi nemá co ztratit a hraje vabank. Technika tento nápor vydrží a vozy projíždějí nočním cílem v pořadí Porsche #1, Audi #8, Toyota #6. O vyrovnanosti závodu svědčí fakt, že po 6 hodinách dělí nejrychlejší 3 posádky interval 26 sekund!!!
Souboj soukromých týmů LMP1 vyhrál švýcarský Rebellion Racing.
V kategorii LMP2 bylo k vidění mnoho zajímavých soubojů. Nejvíce v této kategorii vynikla stíhací jízda vozu G-Drive #26, který po potížích v kvalifikaci startoval z posledního místa a prokousával se statečně závodním polem. Obdivuhodný výkon posádky Rusinov, Rast, Brundle korunoval nádherný, ale neúspěšný souboj o druhé místo s vozem RGR Sport of Morand #43. Vítězství v kategorii LMP2 bral stylem start-cíl vůz Signatech Alpine #36.
V kategorii LMGTE Pro se o vedení přetahoval Aston Martin #95 s oběma Ferrari. Porsche byly v závodě téměř neviditelné a Fordy se zviditelnily pouze prostřednictvím vozu #66 při výše uvedených kolizích. Marco Sorensen po závodě prozradil, že o vítězství mohl v poslední fázi závodu lehce přijít, protože ve voze přestala fungovat vysílačka a on jen odhadoval okamžik, kdy má s vozem zajet na dotankování paliva. „Naštěstí je ve voze kontrolka, když se rozsvítila, odbočil jsem do pitlane a modlil se, aby kluci byli připraveni,“ popsal nastalou situaci Sorensen.
Amatérská Gétéčka se stala kořistí posádky Paul Dalla Lana, Pedro Lamy, Nikolas Lauda ve voze Aston Martin # 98, který na pódiu doplnily Porsche #78 a Corvetta #50.
Kompletní výsledky naleznete ZDE
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.