V sobotu 17. záři, pouhé dva týdny po vítězném debutu v Mexiku, je Porsche znovu připravené v plné síle utkat se s konkurencí. Kulisy tomuto souboji tentokrát poskytne „Circuit of the Americas“ nedaleko texaského Austinu. Porsche zde bude obhajovat své loňské prvenství.
V letošním roce vyjelo Porsche s modifikovaným prototypem 919 Hybrid ze své základny v německém Weissachu na „zlatou cestu“, když v dosavadních 5 odjetých závodech získalo hned 4x trofej nejcennější (Silverstone, Le Mans, Nürburgring, Mexico). Společně s 2. místem ve SPA to znamená celkový součet 201 bodů, což značí průběžné první místo v letošním mistrovství značek WEC. Do konce letošního ročníku však zbývá ještě rozdělit 176 mistrovských bodů a to znamená, že Porsche musí svou rychlost, ale i nezbytnou dávku štěstí (viz závod v Le Mans), udržet na své straně. Ztráta rychlosti nebo spolehlivosti bude znamenat sjetí ze zmíněné „zlaté cesty“ a protože soupeři jsou v těsném závěsu (Audi - 43b. a Toyota -89b.), může se karta rychle obrátit.
Fritz Enzinger, který je v Porsche odpovědný za program LMP1, řekl: „V letošní ročníku World Endurance Championship je extrémně tvrdá konkurence. Tyto dálkové závody představují tvrdou bitvu na té nejvyšší technické i jezdecké úrovni. V minulém závodě v Mexiku činil rozdíl mezi 4 nejrychlejšími vozy v kvalifikaci kategorie LMP1 pouhé 3 desetiny sekundy! V cíli tohoto závodu obsadily stupně vítězů 3 různí výrobci! Z tohoto pohledu si nemůžeme dovolit jakkoli polevit ve svém úsilí, protože by se nám to velmi rychle vymstilo.“
Šéf týmu Porsche Andreas Seidl k tomu doplnil: „V roce 2015 jsme zde v Austinu dominovali, ale podobný výsledek letos neočekáváme. Zdejší trať je velice náročná nejen pro jezdce, ale pro celý tým. Pozdní tréninky, start závodu až v 17:00 hodin, dojezd za tmy hodinu před půlnocí, vysoké teploty. Přesto si myslím, že zdejší trať našemu vozu sedne a že zde dosáhneme dobrého výsledku.“
A jak vidí nadcházející závod samotní jezdci Porsche?
Timo Bernhard (Porsche #1): „Zdejší trať mám hodně rád, je to taková různorodá směs. Zvláště první sektor je velice zajímavý, startuje se do prudkého stoupání, které je zakončené slepou levou zatáčkou, kde vůbec nevidíte, kam vlastně jedete a co se před vámi na trati odehrává. Následují rozevláté vlásenky, kde jakákoliv chyba znamená velkou ztrátu, protože v této první části tratě na sebe všechny zatáčky plynule navazují. Prostřední sektor nabízí rovinky, kde je možné předjíždění při brždění v nájezdech do zatáček. Poslední část trati je velmi těsná, zde je důležitá správná stopa. Americké závody mám velmi rád, protože jsem několik let závodil za Porsche v seriálu ALMS. Myslím si, že zdejší závodní prostředí je skvělé.“
Brendon Hartley (Porsche #1): „Austin je skvělé město kam se všichni rádi vracíme. Zdejší okruh se mi hodně líbí, protože nabízí od všeho něco. Na zdejší trať máme krásné vzpomínky z loňska, kdy jsme zde dominovali. Po mexickém závodě jsem s bratrem a přítelem strávili pár dní v okolí San Francisca, ale nyní už jsem zde v Austinu a pomýšlím na prostřední stupeň vítězů.“
Mark Webber (Porsche #1): „Mám rád americké závody. Moje první zkušenosti se zdejší tratí pochází z vozu F1, který je obzvláště ve zdejším prvním sektoru velmi agilní. Největší rozdíl je ale v provozu, kterým se při závodech WEC musíte proplétat po celé délce zdejší trati. Okruh v Austinu je velmi náročný a od tratě v Mexiku výrazně odlišný, což by našim 919 mohlo vyhovovat. Moc se těším také na noční závodění, které nám jezdcům, ale i divákům, trochu přiblíží atmosféru Le Mans. S největší pravděpodobností zde letos nebudeme výrazně dominovat, jako tomu bylo v roce 2015, ale samozřejmě zde naše posádka číslo 1 chce tento výsledek zopakovat. Bude to ale velmi těžké. Panují zde extrémní teploty a počasí může být velmi proměnlivé.“
Romain Dumas (Porsche #2): „Zdejší trať se mi líbí, má velice příjemnou atmosféru a nabízí dobrou směs rychlých vlásenek, dlouhých rovinek i ostrých zatáček. Vypadá, jako by byla šitá na míru našim Le Mans prototypům. V posledních dvou letech jsme zde byli poměrně silní a doufám, že tomu tak bude i letos. Povětrnostní podmínky zde mohou být velmi různorodé, přede dvěma lety jsme zde zažili ohromný liják. Pokud bude trať suchá, musíme si dát velký pozor na opotřebení pneumatik.“
Neel Jani (Porsche #2): „V Texasu jsme blízko hladiny moře a díky tomu naše vozy lépe „dýchají“. Je zde ale velké vedro, podle předpovědí budou teploty přes 30°C. Je to zde velmi odlišné od Mexika, okruh je rychlý a plynulý. Vloni byl náš tým zde v Austinu velmi silný, ale letos je konkurence výrazně větší.“
Marc Lieb (Porsche #2): „Rychlé nebo ostré zatáčky v prvním a posledním sektoru trati v Austinu vyžadují dobrý přítlak a myslím si, že právě to by mohlo našemu vozu vyhovovat. Extrémní teploty a vlhkost prostředí jsou náročné pro nás jezdce. V uplynulých dvou letech jsme zde byli velmi konkurenceschopní, bohužel vloni nás ze závodu vyřadila poruchy na elektrickém obvodu. Jeli jsme si pro vítězství, ale tato závada nás připravila o šanci bojovat o vítězství v kategorii jezdců. Také v roce 2014 nás zde postihl technický problém, takže zdejší závod je pro naši posádku skutečnou výzvou, ve které chceme uspět a dostat se zde letos na stupně vítězů.“
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.