V sobotu 17. záři, pouhé dva týdny po vítězném debutu v Mexiku, je Porsche znovu připravené v plné síle utkat se s konkurencí. Kulisy tomuto souboji tentokrát poskytne „Circuit of the Americas“ nedaleko texaského Austinu. Porsche zde bude obhajovat své loňské prvenství.
V letošním roce vyjelo Porsche s modifikovaným prototypem 919 Hybrid ze své základny v německém Weissachu na „zlatou cestu“, když v dosavadních 5 odjetých závodech získalo hned 4x trofej nejcennější (Silverstone, Le Mans, Nürburgring, Mexico). Společně s 2. místem ve SPA to znamená celkový součet 201 bodů, což značí průběžné první místo v letošním mistrovství značek WEC. Do konce letošního ročníku však zbývá ještě rozdělit 176 mistrovských bodů a to znamená, že Porsche musí svou rychlost, ale i nezbytnou dávku štěstí (viz závod v Le Mans), udržet na své straně. Ztráta rychlosti nebo spolehlivosti bude znamenat sjetí ze zmíněné „zlaté cesty“ a protože soupeři jsou v těsném závěsu (Audi - 43b. a Toyota -89b.), může se karta rychle obrátit.
Fritz Enzinger, který je v Porsche odpovědný za program LMP1, řekl: „V letošní ročníku World Endurance Championship je extrémně tvrdá konkurence. Tyto dálkové závody představují tvrdou bitvu na té nejvyšší technické i jezdecké úrovni. V minulém závodě v Mexiku činil rozdíl mezi 4 nejrychlejšími vozy v kvalifikaci kategorie LMP1 pouhé 3 desetiny sekundy! V cíli tohoto závodu obsadily stupně vítězů 3 různí výrobci! Z tohoto pohledu si nemůžeme dovolit jakkoli polevit ve svém úsilí, protože by se nám to velmi rychle vymstilo.“
Šéf týmu Porsche Andreas Seidl k tomu doplnil: „V roce 2015 jsme zde v Austinu dominovali, ale podobný výsledek letos neočekáváme. Zdejší trať je velice náročná nejen pro jezdce, ale pro celý tým. Pozdní tréninky, start závodu až v 17:00 hodin, dojezd za tmy hodinu před půlnocí, vysoké teploty. Přesto si myslím, že zdejší trať našemu vozu sedne a že zde dosáhneme dobrého výsledku.“
A jak vidí nadcházející závod samotní jezdci Porsche?
Timo Bernhard (Porsche #1): „Zdejší trať mám hodně rád, je to taková různorodá směs. Zvláště první sektor je velice zajímavý, startuje se do prudkého stoupání, které je zakončené slepou levou zatáčkou, kde vůbec nevidíte, kam vlastně jedete a co se před vámi na trati odehrává. Následují rozevláté vlásenky, kde jakákoliv chyba znamená velkou ztrátu, protože v této první části tratě na sebe všechny zatáčky plynule navazují. Prostřední sektor nabízí rovinky, kde je možné předjíždění při brždění v nájezdech do zatáček. Poslední část trati je velmi těsná, zde je důležitá správná stopa. Americké závody mám velmi rád, protože jsem několik let závodil za Porsche v seriálu ALMS. Myslím si, že zdejší závodní prostředí je skvělé.“
Brendon Hartley (Porsche #1): „Austin je skvělé město kam se všichni rádi vracíme. Zdejší okruh se mi hodně líbí, protože nabízí od všeho něco. Na zdejší trať máme krásné vzpomínky z loňska, kdy jsme zde dominovali. Po mexickém závodě jsem s bratrem a přítelem strávili pár dní v okolí San Francisca, ale nyní už jsem zde v Austinu a pomýšlím na prostřední stupeň vítězů.“
Mark Webber (Porsche #1): „Mám rád americké závody. Moje první zkušenosti se zdejší tratí pochází z vozu F1, který je obzvláště ve zdejším prvním sektoru velmi agilní. Největší rozdíl je ale v provozu, kterým se při závodech WEC musíte proplétat po celé délce zdejší trati. Okruh v Austinu je velmi náročný a od tratě v Mexiku výrazně odlišný, což by našim 919 mohlo vyhovovat. Moc se těším také na noční závodění, které nám jezdcům, ale i divákům, trochu přiblíží atmosféru Le Mans. S největší pravděpodobností zde letos nebudeme výrazně dominovat, jako tomu bylo v roce 2015, ale samozřejmě zde naše posádka číslo 1 chce tento výsledek zopakovat. Bude to ale velmi těžké. Panují zde extrémní teploty a počasí může být velmi proměnlivé.“
Romain Dumas (Porsche #2): „Zdejší trať se mi líbí, má velice příjemnou atmosféru a nabízí dobrou směs rychlých vlásenek, dlouhých rovinek i ostrých zatáček. Vypadá, jako by byla šitá na míru našim Le Mans prototypům. V posledních dvou letech jsme zde byli poměrně silní a doufám, že tomu tak bude i letos. Povětrnostní podmínky zde mohou být velmi různorodé, přede dvěma lety jsme zde zažili ohromný liják. Pokud bude trať suchá, musíme si dát velký pozor na opotřebení pneumatik.“
Neel Jani (Porsche #2): „V Texasu jsme blízko hladiny moře a díky tomu naše vozy lépe „dýchají“. Je zde ale velké vedro, podle předpovědí budou teploty přes 30°C. Je to zde velmi odlišné od Mexika, okruh je rychlý a plynulý. Vloni byl náš tým zde v Austinu velmi silný, ale letos je konkurence výrazně větší.“
Marc Lieb (Porsche #2): „Rychlé nebo ostré zatáčky v prvním a posledním sektoru trati v Austinu vyžadují dobrý přítlak a myslím si, že právě to by mohlo našemu vozu vyhovovat. Extrémní teploty a vlhkost prostředí jsou náročné pro nás jezdce. V uplynulých dvou letech jsme zde byli velmi konkurenceschopní, bohužel vloni nás ze závodu vyřadila poruchy na elektrickém obvodu. Jeli jsme si pro vítězství, ale tato závada nás připravila o šanci bojovat o vítězství v kategorii jezdců. Také v roce 2014 nás zde postihl technický problém, takže zdejší závod je pro naši posádku skutečnou výzvou, ve které chceme uspět a dostat se zde letos na stupně vítězů.“
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.