V sobotu 17. záři, pouhé dva týdny po vítězném debutu v Mexiku, je Porsche znovu připravené v plné síle utkat se s konkurencí. Kulisy tomuto souboji tentokrát poskytne „Circuit of the Americas“ nedaleko texaského Austinu. Porsche zde bude obhajovat své loňské prvenství.
V letošním roce vyjelo Porsche s modifikovaným prototypem 919 Hybrid ze své základny v německém Weissachu na „zlatou cestu“, když v dosavadních 5 odjetých závodech získalo hned 4x trofej nejcennější (Silverstone, Le Mans, Nürburgring, Mexico). Společně s 2. místem ve SPA to znamená celkový součet 201 bodů, což značí průběžné první místo v letošním mistrovství značek WEC. Do konce letošního ročníku však zbývá ještě rozdělit 176 mistrovských bodů a to znamená, že Porsche musí svou rychlost, ale i nezbytnou dávku štěstí (viz závod v Le Mans), udržet na své straně. Ztráta rychlosti nebo spolehlivosti bude znamenat sjetí ze zmíněné „zlaté cesty“ a protože soupeři jsou v těsném závěsu (Audi - 43b. a Toyota -89b.), může se karta rychle obrátit.
Fritz Enzinger, který je v Porsche odpovědný za program LMP1, řekl: „V letošní ročníku World Endurance Championship je extrémně tvrdá konkurence. Tyto dálkové závody představují tvrdou bitvu na té nejvyšší technické i jezdecké úrovni. V minulém závodě v Mexiku činil rozdíl mezi 4 nejrychlejšími vozy v kvalifikaci kategorie LMP1 pouhé 3 desetiny sekundy! V cíli tohoto závodu obsadily stupně vítězů 3 různí výrobci! Z tohoto pohledu si nemůžeme dovolit jakkoli polevit ve svém úsilí, protože by se nám to velmi rychle vymstilo.“
Šéf týmu Porsche Andreas Seidl k tomu doplnil: „V roce 2015 jsme zde v Austinu dominovali, ale podobný výsledek letos neočekáváme. Zdejší trať je velice náročná nejen pro jezdce, ale pro celý tým. Pozdní tréninky, start závodu až v 17:00 hodin, dojezd za tmy hodinu před půlnocí, vysoké teploty. Přesto si myslím, že zdejší trať našemu vozu sedne a že zde dosáhneme dobrého výsledku.“
A jak vidí nadcházející závod samotní jezdci Porsche?
Timo Bernhard (Porsche #1): „Zdejší trať mám hodně rád, je to taková různorodá směs. Zvláště první sektor je velice zajímavý, startuje se do prudkého stoupání, které je zakončené slepou levou zatáčkou, kde vůbec nevidíte, kam vlastně jedete a co se před vámi na trati odehrává. Následují rozevláté vlásenky, kde jakákoliv chyba znamená velkou ztrátu, protože v této první části tratě na sebe všechny zatáčky plynule navazují. Prostřední sektor nabízí rovinky, kde je možné předjíždění při brždění v nájezdech do zatáček. Poslední část trati je velmi těsná, zde je důležitá správná stopa. Americké závody mám velmi rád, protože jsem několik let závodil za Porsche v seriálu ALMS. Myslím si, že zdejší závodní prostředí je skvělé.“
Brendon Hartley (Porsche #1): „Austin je skvělé město kam se všichni rádi vracíme. Zdejší okruh se mi hodně líbí, protože nabízí od všeho něco. Na zdejší trať máme krásné vzpomínky z loňska, kdy jsme zde dominovali. Po mexickém závodě jsem s bratrem a přítelem strávili pár dní v okolí San Francisca, ale nyní už jsem zde v Austinu a pomýšlím na prostřední stupeň vítězů.“
Mark Webber (Porsche #1): „Mám rád americké závody. Moje první zkušenosti se zdejší tratí pochází z vozu F1, který je obzvláště ve zdejším prvním sektoru velmi agilní. Největší rozdíl je ale v provozu, kterým se při závodech WEC musíte proplétat po celé délce zdejší trati. Okruh v Austinu je velmi náročný a od tratě v Mexiku výrazně odlišný, což by našim 919 mohlo vyhovovat. Moc se těším také na noční závodění, které nám jezdcům, ale i divákům, trochu přiblíží atmosféru Le Mans. S největší pravděpodobností zde letos nebudeme výrazně dominovat, jako tomu bylo v roce 2015, ale samozřejmě zde naše posádka číslo 1 chce tento výsledek zopakovat. Bude to ale velmi těžké. Panují zde extrémní teploty a počasí může být velmi proměnlivé.“
Romain Dumas (Porsche #2): „Zdejší trať se mi líbí, má velice příjemnou atmosféru a nabízí dobrou směs rychlých vlásenek, dlouhých rovinek i ostrých zatáček. Vypadá, jako by byla šitá na míru našim Le Mans prototypům. V posledních dvou letech jsme zde byli poměrně silní a doufám, že tomu tak bude i letos. Povětrnostní podmínky zde mohou být velmi různorodé, přede dvěma lety jsme zde zažili ohromný liják. Pokud bude trať suchá, musíme si dát velký pozor na opotřebení pneumatik.“
Neel Jani (Porsche #2): „V Texasu jsme blízko hladiny moře a díky tomu naše vozy lépe „dýchají“. Je zde ale velké vedro, podle předpovědí budou teploty přes 30°C. Je to zde velmi odlišné od Mexika, okruh je rychlý a plynulý. Vloni byl náš tým zde v Austinu velmi silný, ale letos je konkurence výrazně větší.“
Marc Lieb (Porsche #2): „Rychlé nebo ostré zatáčky v prvním a posledním sektoru trati v Austinu vyžadují dobrý přítlak a myslím si, že právě to by mohlo našemu vozu vyhovovat. Extrémní teploty a vlhkost prostředí jsou náročné pro nás jezdce. V uplynulých dvou letech jsme zde byli velmi konkurenceschopní, bohužel vloni nás ze závodu vyřadila poruchy na elektrickém obvodu. Jeli jsme si pro vítězství, ale tato závada nás připravila o šanci bojovat o vítězství v kategorii jezdců. Také v roce 2014 nás zde postihl technický problém, takže zdejší závod je pro naši posádku skutečnou výzvou, ve které chceme uspět a dostat se zde letos na stupně vítězů.“
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.