Audi hodlá pokračovat ve vítězné sérii v nejnáročnějším vytrvalostním závodě na světě, jehož letošní ročník se jede ve dnech 13. a 14. června. Sportovní vozy se čtyřmi kruhy vyhrály tento legendární závod od roku 2010 pětkrát v řadě. Celkem bude Audi bojovat o již 14. vítězství v závodě 24 h Le Mans během uplynulých 16 let. Zásadní součástí celkového konceptu hybridního sportovního vozu Audi R18 e-tron quattro v letošním roce je technologie Audi ultra, která zaručuje nejvyšší míru hospodárnosti a efektivity.
Klasický závod je pořádán od roku 1923 v západofrancouzském departmentu Sarthe, ale jde v něm o mnohem víc než jen o historii. Tento závod má prestižní pověst po celém světě, protože jako žádný jiný podnik v oblasti motoristického sportu spojuje tradice s pokrokem. Le Mans je pro Audi nejnáročnější arénou pro testování své techniky. V roce 2006 bylo Audi první výrobcem, který v tomto závodě zvítězil se vznětovým motorem. Také první vítěz s hybridním pohonem měl na kapotě logo se čtyřmi kruhy – v sezoně 2012. Dodnes je hybridní pohon Audi, kombinující vznětový motor a elektromotor, v Le Mans neporažen. A je to v současnosti nejúspornější pohon: Žádný jiný ze čtyř výrobců ve třídě LMP1 nevystačí s tak malým množstvím energie z paliva jako Audi. „Tato efektivita skvěle odpovídá mottu ‚více z méně‘, které je základem Audi ultra,“ říká Dr. Wolfgang Ullrich, šéf závodního oddělení Audi. „Zodpovědným pracovníkům organizací ACO, FIA a WEC se podařilo vytvořit pravidla, která umožňují napínavé souboje různých koncepcí pro hospodárný provoz.“ Jaké výhody nabízí hospodárná technika Audi v motoristickém sportu, bude patrné v přímém souboji na závodní dráze. Čtyři výrobci nastoupí na start se čtyřmi různými koncepty, které se liší principem spalování, uspořádáním motorů v závodním vozu, ale i rozsahem a způsobem využívání rekuperace kinetické energie a jejím ukládáním. V žádných jiných automobilových závodech není technická rozmanitost tak velká. „To zvyšuje atraktivitu závodu v Le Mans i celého mistrovství světa ve vytrvalostních závodech FIA WEC. Patřičně náročný je také úkol se na takové závody připravit,“ říká Chris Reinke, vedoucí LMP v oddělení Audi Sport.Dosavadní sezona ukazuje, že inženýři Audi splnili své úkoly na výbornou. Marcel Fässler (CH), André Lotterer (D) a Benoît Tréluyer (F) vyhráli oba první závody v Silverstone (GB) a Spa-Francorchamps (B). Do Le Mans pojedou na vedoucím místě průběžného pořadí. Nové Audi R18 e-tron quattro bylo ve Spa v kvalifikaci o sedm a v závodě o čtyři sekundy na kolo rychlejší než v uplynulém roce, přestože musí vystačit s množstvím paliva, které je o 2,8 procenta nižší než dosud. Přepracovaný motor V6 TDI, hybridní systém s dvojnásobným výkonem a především aerodynamicky optimalizovaný celkový koncept dokazují, jaký potenciál vězí v principu ultra.Audi se může kromě vyspělé techniky spolehnout také na výjimečný týmový výkon a vášnivé nasazení svých profesionálních jezdců. Fässler, Lotterer a Tréluyer, startující s číslem „7“, společně vyhráli závod 24 h Le Mans pro Audi celkem třikrát v uplynulých čtyřech letech. Loïc Duval (F), který sdílí vůz s číslem „8“ s jezdci Oliverem Jarvisem (GB) a Lucasem di Grassim (BR), vyhrál legendární závod před dvěma roky. Filipe Albuquerque (P), Marco Bonanomi (I) a nováček René Rast (D) nastoupí do závodu se startovním číslem „9“. Stejně jako v předchozích letech důvěřuje Audi historicky nejúspěšnějšímu týmu v Le Mans, jímž je Audi Sport Team Joest. Tým Reinholda Joesta zvítězil ve čtyřiadvacetihodinovém závodě již patnáctkrát.Mnoho pozorovatelů očekává v letošním ročníku čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans mimořádně napínavý průběh. Vytrvalostní závod bude odstartován v sobotu 13. června v 15 hodin. Živý přenos 83. ročníku legendárního závodu zajistí televizní stanice Eurosport.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?