Posádka týmu Scuderia Ecosse ve složení Tomáš Enge, Jarek Janiš, Tim Mullen, Jonny Kane nedokončila slavný závod 24h Spa Francorchamps. Po necelých šesti hodinách skončilo Ferrari 430 GT s Engem za volantem ve výjezdu ze zatáčky Eau Rouge.
Vůz byl velmi poničený, český závodník přečkal havárii bez zranění. Druhé týmové ferrari s trojicí Chris Niarchos, Andrew Kirkaldy, Tim Sugden skončilo šesté ve třídě GT2 a patnácté absolutně.
Před půl desátou, kdy se pomalu začala naplňovat šestá hodina závodu, tedy okamžik, kdy se při závodě 24 hodin Spa přidělují první body do hodnocení FIA GT, držel Enge solidní pátou pozici, jeho týmový kolega Kirkaldy figuroval po předchozích problémech na osmé příčce.
Ve 21:37 hod zajíždí Tomáš Enge na plánovanou zastávku do boxů a vzápětí se vrací na trať. Vydrží ale na ní už jen několik minut. Ve chvíli, kdy časomíra ukazuje 21:50, vylétl pilot na vrcholu zatáčky Eau Rouge mimo trať. Vůz se startovním číslem 62 musel ze závodu ze 4. pozice odstoupit.
Tomáš Enge: “Chtěl bych se omluvit týmu za to, že jsem skončil mimo trať, což pro náš vůz znamenalo konec závodu. Udělal jsem chybu na vrcholu Eau Rouge a nedokázal jsem auto udržet na trati. Tim (Mullen) odvedl na začátku závodu fantastickou práci a dostal nás do kontaktu se špičkou. Chtěl jsem pokračovat tak dobře, jak on začal. Mechanici dnes dopoledne tvrdě pracovali, aby auto po warm-upu opravili, proto mě mrzí, že jsme pro ně nemohli vybojovat dobrý výsledek.”
Antonín Charouz: „Pokusím se shrnout mé hodnocení Tomáše ve více bodech. Série problémů začala v závodě American Le Mans Series v Lime Rocku. Tam se svým Ferrari 430 GT týmu Petersen Motorsports/White Lightning sestřelil Erica Helaryho se stejným vozem týmu Risi. Za to dostal podmínku, podle níž nesměl v příštích závodech zavinit jinou nehodu nebo se nesměl zúčastnit havárie, které mohl předejít. Pak přišlo Mid Ohio a dvě kolize s Mikou Salem (Ferrari/Risi). Ačkoli byl Tomáš podle mě v obou kolizích nevinně, byl potrestán tvrději než Fin, což se mi hrubě nelíbilo a rozeslal jsem písemné protesty, tím ale vůbec nechci omlouvat Tomášovu nedisciplinovanost, se kterou se potýká celou karieru. Navíc se mi nelíbilo, že ačkoli Petersenův tým si jej chtěl nechat, musela stáj vyhovět žádosti Ferrari a pilota propustit. Stáj před závodem v Mid Ohiu totiž podepsala s Ferrari dohodu, že pokud se Tomáš připlete do další bouračky, propustí ho. Navíc Ferrari chtělo po týmu Ecosse, aby ho taky propustil, a aby už nestartoval ani ve Spa. To už se mně vůbec nelíbilo. Na téma střetů Enge vs. Salo měla být o víkendu ve Spa schůzka za účasti jezdců s manažery a zástupců Ferrari. Nic se nekonalo, podle mě proto, že po přečtení mých dopisů a hlavně po shlédnutí obou kolizí bylo jasné, že my nejsme ti, kdo by měli být trestáni. Navíc ten zákaz startů v Evropě…, to byl hlavní důvod mých protestů. Proti zákazu startu v USA jsme neprotestovali. Navíc se za Tomáše tvrdě postavilo několik osobností a hlavně výrobce pneumatik Pirelli. To nic nemění na tom, že Tomáš věděl, že je v Mid Ohiu v podmínce, a měl si dávat při takovém souboji více pozor. Přesto jsem ho ale musel bránit, protože viník byl Salo, který se sám v televizi přiznal, že to bylo na revanš . Něco takového by si expilot F1 neměl dovolit. Britský tým se ale nedal a Toma nasadil. Tomášův kolega Jonny Kane v sobotním ranním zahřívacím tréninku jejich auto hodně rozbil. Všichni byli rádi, že stroj odpoledne vůbec odstartuje. Říkal jsem Tomášovi - jakkoli vím, že je těžké radit závodníkovi, aby jel opatrně - dávej prosím tě pozor. Tom jel výborně, ale udělal jednu velkou chybu. Při zastávce v boxech, kdy měl být střídán, se ho ptali, jestli na stávajících gumách může jet další část závodu, že by to týmu velmi pomohlo v bodovém hodnocení po šesti hodinách. Tomáš řekl ano a jeho bouračka přišla čtvrt hodiny před další zastávkou, kdy se kola měla měnit, a byla by uzavřena klasifikace po 6 hodinách do tabulky FIA GT. Nikdo už nepozná, jestli Tom měl v extra nebezpečné zatáčce Eau Rouge defekt, nebo byla pneumatika jen takzvaně „na plátno“, nebo byl jezdec jen hodně rychlý. Ale to teď není podstatné. Hlavní je, že se Tomovi nic nestalo, nicméně auto je zcela rozbité, tým přišel o velkou naději na super výsledek, protože v tu chvíli byl čtvrtý. Tomáš to neměl odkývat. Měl si nechat dát nové pneumatiky. Napadá mě určitá spojitost s nedávnou bouračkou pilota F1 Lewise Hamiltona na Nürburgringu. Kdyby to nebylo v televizi, v níž každý viděl, že Brit vyletěl kvůli prasklé pneumatice, leckdo si mohl říci: To je pořád řečí, že je nejlepší, když také bourá. My teď nevíme, co bylo přesnou příčinou havárie ve Spa. Celý Tomášův příběh mne velmi mrzí a ještě jednou se omlouvám novinářům a fanouškům, že naše vyjádření po Mid Ohiu přišlo se zpožděním a možná nebylo zcela přesně sdělené, pochopené. Byl jsem toho plný a možná vše neformuloval přesně, navíc se situace oprvdu měnila každou hodinu podle toho, jak byl majitel stáje Ecosse statečný ve vztahu k Ferrari. Dnes je jasné, že Tomáš v ALMS v Petersenově týmu dál nepojede. Nemělo by smysl ho tlačit, někam, kde není někým (Ferrari) chtěný. Stáj ho naopak chtěla a není vyloučeno, že za ní pojede jinou sérii. Co bude se spoluprací se Scuderií Ecosse, se uvidí v nejbližších dnech. Ve středu letí Tomáš do USA, kde pro stáj Samax bude testovat formuli Indy Car Series a měl by jet i závod Grand-Am. Pro zajímavost jen doplním, že obě Ferrari 430 GT stáje AF Corse, v níž mimo jiné startoval také Mika Salo, ve Spa rovněž havarovala. Všichni, kdo tento vůz řídí, se shodují, že tohle auto neodpouští žádnou chybu. Jarek Janiš odjel svůj úsek v pořádku. Jakkoli jsem tento týden Tomáše Engeho několikrát kritizoval, musím zopakovat jednu jistotu. Je to stále nejrychlejší český jezdec a to s dosti výrazným rozdílem proti všem ostatním.“
Chris Niarchos: “Vzhledem k velké úmrtnosti jsme dnes dosáhli vynikajícího výsledku. Tým podal hvězdný výkon ve frustrujících podmínkách. Byl jsem spokojený s vlastním výkonem, protože jsem byl rychlý včera i dnes a opatrnější jsem byl jen v noci. Hodně jsem si užil!” Andrew Kirkaldy: “Je to skutečně velký úspěch celého týmu. Po opravě fungovala rychlostní skříň skvěle. Moc jsem si užil poslední hodinu závodu, kdy jsem doháněl soupeře před sebou a snažil se získat další pozici. Bylo to o to hezčí, že se to podařilo. V průběhu celého závodu jsme byli rychlí a je jen škoda, že se nám nepodařilo vybojovat umístění na stupních vítězů.”
FIA GT, průběžné pořadí po 6. z 10 závodů, GT2, jezdci 1. Vilander, D. Müller 43
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.