Poprvé od roku 1959 triumfoval Aston Martin v Le Mans. Vítězný Aston Martin Racing DBR9 s číslem 009 pilotovali David Brabham, Rickard Rydell a Darren Turner.
Po čtyřiadvaceti hodinách charakterizovaných proměnlivými podmínkami a mnoha výjezdy safety caru si vůz dojel pro prvenství ve třídě GT1 a celkovou pátou příčku.
Rozmary počasí začaly už při první kvalifikaci, v níž si vůz AMR Larbre Competition 008 DBR9 vyjel pole position, aby v samotném závodu dojel třetí.
Dva vozy na stupních vítězů jsou vizitkou výkonů a spolehlivosti speciálu DBR9, jenž je odvozen od silniční verze DB9. Vítězný vůz 009 startoval v sobotu ze čtvrtého místa a po většinu závodu sváděl tuhé boje o vedení s týmovým kolegou 007. S příchodem noci dělilo oba britské vozy pouze deset vteřin a ve vizuálním kontaktu zůstaly až do nedělního rozbřesku. Pak si vůz 007, pilotovaný triem Tomáš Enge, Johnny Herbert a Peter Knox, udělal malý výlet mimo trať, což mělo za následek poškození přední části vozu a osmiminutovou opravu.
Při snaze deficit vymazat vyletěl vůz 007 z dráhy znovu během předjížděcího manévru v boji o třetí místo kolem nedělní sedmé hodiny ranní. Toto zdánlivě neškodné zaváhání však mělo za následek sérii dalších souvisejících problémů, jelikož ostré kameny v únikové zóně poničily pneumatiky, brzdy a řemenici alternátoru. Po několika zastávkách v boxech se číslo 007 muselo smířit s konečnou čtvrtou příčkou ve třídě.
Celkem se letošního 75. ročníku legendárního závodu zúčastnilo šest vozů DBR9 - po dvou za týmy Aston Martin Racing a AMR Larbre Competition a po jednom v barvách týmů AMR BMS a Team Modena.
Celá šestice dojela do cíle, vůz AMR BMS skončil ve třídě šestý a jedenáctý celkově, zatímco vůz Team Modena byl desátý ve třídě poté, co do něj kolem třetí ráno zezadu narazil prototyp LMP2. Auto jezdilo na čtvrtém místě ve třídě, strávilo ale dobrou půlhodinu v boxech.
Vůz s číslem 006 týmu Larbre dojel ve třídě na třinácté pozici po solidním výkonu v podmínkách, které zaskočily i mnohem zkušenější soupeře.
Vítězné posádce Brabham - Rydell - Turner se zásadnější potíže vyhýbaly, nemluvě o proměnlivém počasí, jež dělalo z volby správného obutí loterii. Po deštivém odpoledni a veskrze suché noci se déšť opět vrátil ke konci závodu.
David Brabham, který jel závěrečný úsek v průtrži mračen, prohlásil: „Řekl bych, že poslední kolo letošního ročníku bylo tím nejdelším v mém životě. Pro množství stojící vody bylo nesmírně obtížné odhadnout správně míru adheze. Snažil jsem se jenom dojet v bezpečí do cíle a myslím, že tento výsledek je fantastickou souhrou tvrdé práce nejen mé, ale i Darrenovy, Rickardovy a celého týmu.“
Rickard Rydell, jenž provedl vůz ošidným ránem plným mlhy a mrholení, řekl: „Bylo skvělé startovat tu s tak dobrým a profesionálním týmem. Zvítězit takovým způsobem je mimořádné.“
Výkon Darrena Turnera zahrnoval i famózní trojnásobnou, skoro tříhodinovou porci za volantem v sobotu večer. Anglický jezdec k tomu řekl: „Bylo to fantastických čtyřiadvacet hodin. Byl jsem v programu Aston Martin Racing od samého začátku v roce 2005 a závod v Le Mans pro mě byl vždy tak trochu nedokončenou prací. Teď jsme to konečně dokázali a dnešek je pro všechny u Aston Martinu výjimečný.“
Pochvaly směřovaly na jezdce, skropené na stupních vítězů šampaňským i nedělním lijavcem, rovněž od managementu Aston Martinu. Jeho předseda, David Richards, řekl: „Vidět Aston Martin na prvním místě v Le Mans, znovu po téměř padesáti letech, je pro každého, kdo má kdekoli na světě s Aston Martinem co do činění, opravdu velkolepý úspěch.“
Dr. Ulrich Bez, generální ředitel Aston Martinu, prohlásil: „Od našeho posledního vítězství v roce 1959 dominovaly závodu v Le Mans jiné vynikající značky. Letos jsme tu ale měli víc vozů než ostatní a všechny dojely do cíle: šest ze šesti, včetně vítěze GT1. Byl to pro Aston Martin skutečně historický den a já jsem nadšen.“
Vítězný vůz DBR1 z roku 1959 se v sobotu ráno objevil v závodu legend, jenž se konal před hlavní událostí víkendu; za volantem seděli Sir Stirling Moss a Dr. Bez. O 48 let později bude dalším zastavením vítězného speciálu Aston Martin DBR9 goodwoodský festival rychlosti 23.-24. června. BPA
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.