Úspěšně skončila premiéra týmu Škoda Charouz Racing System – Lola/Judd v legendárním závodě 24h Le Mans.
Posádka Alex Yoong, Stefan Mücke, Jan Charouz skončila osmá absolutně a pátá v hodnocení vrcholné kategorie LMP1. Nováčkem přitom nebyla jen stáj. Nejmladší pilot podniku Charouz a Němec Mücke byli na trati La Sarthe také poprvé. Český vůz poutal pozornost více než čtvrt milionu diváků nejen výkonem, ale také velkým požárem v boxech.
Lola s Mückem v kokpitu vzplála mocným plamenem při jednom ze sobotních tankování. Téměř celý prototyp byl v ohni, z garáže nebylo přes plameny vidět na protější tribuny. Hasiči zlikvidovali živel naštěstí velmi rychle, asi za pět vteřin, takže pilot ani mechanici neutrpěli popáleniny. Mücke se „jen“ nadýchal zplodin a jeden z techniků si lehce popálil ruce.
Lola v české trikoloře se po požáru díky bezchybnému výkonu dlouho držela na páté příčce absolutně, nicméně první z řady dramat posádky přišlo dnes v půl čtvrté ráno. Devatenáctiletý Charouz opustil trať v šikaně Playstation a při následném střetu s bariérami výrazně poškodil svůj stroj.
Stálo však při něj štěstí a mohl dojet k mechanikům. Muži s nářadím a vůlí dát dohromady rozbitý vůz se ihned dali do práce a po přibližně padesáti minutách byli s opravou hotovi. Museli vyměnit téměř celou kapotáž, výfuky a mnoho další dílů. Když česklá Lola B07/17 Judd opouštěla garáž, sklidili mechanici s techniky aplaus na otevřené scéně.
Jan Charouz nejprve nevěděl příčinu, proč vyletěl z dráhy, nicméně později se ukázalo, že to bylo kvůli defektu pneumatiky. Šlo o takzvaný pomalý defekt, kdy vzduch z kola uniká postupně. Z pátého místa se lola propadla až k sedmnácté příčce. Mezinárodní trio se pak dalo do stíhací jízdy, která v Le Mans sklízela obdiv diváků i odborníků. Jakmile se vůz přiblížil na hranici elitní desítky, přišla další rána. A to doslova. Ve stejném místě jako při noční havárii praskla pravá zadní pneumatika a lola se zastavila až po divokém letu přes obrubníky a záchytnou zónu.
Za volantem bylo opět Jan Charouz. I tentokrát měl štěstí a s rozškubanou pneumatikou dojel pomalou jízdou k mechanikům. Po opravě se opět propadl o několik pozic a za čalá stíhačka číslo dvě. Jejím výsledkem byl osmé místo absolutního pořadí a páté v nejsilnější třídě LMP1. Posádka ozdobila svůj výkon i nejrychlejším závodním kolem mezi všemi vozy s benzinovými motory.
Výsledky, 24h Le Mans 2007: 1. Biela, Pirro, Werner (Něm., It., Něm./Audi R10 TDI) 369 kol, 2. Bourdais, Lamy, Sarrazin (Fr., Portug., Fr./Peugeot 908 HDI) -10 kol, 3. Boullion, Collard, Dumas (všichni Fr./Pescarolo Judd) -12 kol, ...8. (5. ve třídě P1) J. Charouz, Mücke, Yoong (ČR, Něm., Malaj./Lola Judd B07) -31 kol, 9. (4. v GT1) Enge, Herbert, Kox (ČR, Brit., Niz./Aston Martin DBR9) -32 kol, 14. (8. v GT1) Kostka, Pergl, Vasiljev (oba ČR, Rus./Ferrari 550 Maranello) -48 kol. J. Janiš, Hezemans, Kane (ČR, Niz., Brit./Spyker C8 Spyder GTR2) nedokončili Jan Charouz: „Jel jsem dvacetičtyřhodinovky ve Spa či v Daytoně, ovšem Le Mans je opravdu jedinečné. Za volantem jsem strávil asi devět hodin, byla to moje největší závodnické porce v životě. Samozřejmě mne mrzí potíže, které nás potkaly a výrazně zdržely, nicméně výsledek i výkon musely zaujmout. Kulisa závodu byla také výjimečná. Na tento víkend zkrátka nezapomenu.“
Stefan Mücke: „Podobně jako Jan jsem byl v Le Mans poprvé, takže se mnohému musel učit. Ale musím říci, že to bylo vzrušující poznávání. Potěšila mě cena pro nejrychlejšího nováčka závodu, ale ještě větší radost mám z výkon celého týmu. Poslyšte pravdu: Jakmile Honza přijel s rozbitou lolou do boxu, kde jsem na něj čekal připraven na vystřídání, řekl jsem, tak Stefane, běž se převléknout, jedeš domů. Auto bylo takzvaně na mraky. Skutečně jsem odešel z boxu, a když mě pak volali zpátky, nevěřil jsem svým uším. Profesionalita týmu je na nejvyšší úrovni.“
Alex Yoong: „Nejprve musím zopakovat Stefanovu chválu na stáj. To, co tým v Le Mans předvedl, byla vynikající práce. Osobně jsem mnohem spokojenější než př své loňské premiéře. Tenkrát jsme poměrně brzy odstoupili, nyní dojeli do cíle a ještě k tomu na výborné pozici. Už se těším na další zácod Le Mans Series za dva týdny na Nürburgringu a doufám, že se ve stejném složení sejdeme v Le Mans i za rok.“
Antonín Charouz, šéf týmu: „S výsledkem i výkonem jsem spokojený, jen mě mrzí, že cestu k lepšímu umístění nám zkomplikovaly problémy. Požár byl velké drama pro oko, ale moc nás nezdržel. Více jsme ztráceli kvůli defektům pneumatik, kterým bylo šest až osm, ani teď přesně nevím. Musíme si vše zanalyzovat, abychom příště byle ještě lepší. Když ale celý týden v Le Mans shrnu, byl určitě úspěšný.“ BPA
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?