Úspěšně skončila premiéra týmu Škoda Charouz Racing System – Lola/Judd v legendárním závodě 24h Le Mans.
Posádka Alex Yoong, Stefan Mücke, Jan Charouz skončila osmá absolutně a pátá v hodnocení vrcholné kategorie LMP1. Nováčkem přitom nebyla jen stáj. Nejmladší pilot podniku Charouz a Němec Mücke byli na trati La Sarthe také poprvé. Český vůz poutal pozornost více než čtvrt milionu diváků nejen výkonem, ale také velkým požárem v boxech.
Lola s Mückem v kokpitu vzplála mocným plamenem při jednom ze sobotních tankování. Téměř celý prototyp byl v ohni, z garáže nebylo přes plameny vidět na protější tribuny. Hasiči zlikvidovali živel naštěstí velmi rychle, asi za pět vteřin, takže pilot ani mechanici neutrpěli popáleniny. Mücke se „jen“ nadýchal zplodin a jeden z techniků si lehce popálil ruce.
Lola v české trikoloře se po požáru díky bezchybnému výkonu dlouho držela na páté příčce absolutně, nicméně první z řady dramat posádky přišlo dnes v půl čtvrté ráno. Devatenáctiletý Charouz opustil trať v šikaně Playstation a při následném střetu s bariérami výrazně poškodil svůj stroj.
Stálo však při něj štěstí a mohl dojet k mechanikům. Muži s nářadím a vůlí dát dohromady rozbitý vůz se ihned dali do práce a po přibližně padesáti minutách byli s opravou hotovi. Museli vyměnit téměř celou kapotáž, výfuky a mnoho další dílů. Když česklá Lola B07/17 Judd opouštěla garáž, sklidili mechanici s techniky aplaus na otevřené scéně.
Jan Charouz nejprve nevěděl příčinu, proč vyletěl z dráhy, nicméně později se ukázalo, že to bylo kvůli defektu pneumatiky. Šlo o takzvaný pomalý defekt, kdy vzduch z kola uniká postupně. Z pátého místa se lola propadla až k sedmnácté příčce. Mezinárodní trio se pak dalo do stíhací jízdy, která v Le Mans sklízela obdiv diváků i odborníků. Jakmile se vůz přiblížil na hranici elitní desítky, přišla další rána. A to doslova. Ve stejném místě jako při noční havárii praskla pravá zadní pneumatika a lola se zastavila až po divokém letu přes obrubníky a záchytnou zónu.
Za volantem bylo opět Jan Charouz. I tentokrát měl štěstí a s rozškubanou pneumatikou dojel pomalou jízdou k mechanikům. Po opravě se opět propadl o několik pozic a za čalá stíhačka číslo dvě. Jejím výsledkem byl osmé místo absolutního pořadí a páté v nejsilnější třídě LMP1. Posádka ozdobila svůj výkon i nejrychlejším závodním kolem mezi všemi vozy s benzinovými motory.
Výsledky, 24h Le Mans 2007: 1. Biela, Pirro, Werner (Něm., It., Něm./Audi R10 TDI) 369 kol, 2. Bourdais, Lamy, Sarrazin (Fr., Portug., Fr./Peugeot 908 HDI) -10 kol, 3. Boullion, Collard, Dumas (všichni Fr./Pescarolo Judd) -12 kol, ...8. (5. ve třídě P1) J. Charouz, Mücke, Yoong (ČR, Něm., Malaj./Lola Judd B07) -31 kol, 9. (4. v GT1) Enge, Herbert, Kox (ČR, Brit., Niz./Aston Martin DBR9) -32 kol, 14. (8. v GT1) Kostka, Pergl, Vasiljev (oba ČR, Rus./Ferrari 550 Maranello) -48 kol. J. Janiš, Hezemans, Kane (ČR, Niz., Brit./Spyker C8 Spyder GTR2) nedokončili Jan Charouz: „Jel jsem dvacetičtyřhodinovky ve Spa či v Daytoně, ovšem Le Mans je opravdu jedinečné. Za volantem jsem strávil asi devět hodin, byla to moje největší závodnické porce v životě. Samozřejmě mne mrzí potíže, které nás potkaly a výrazně zdržely, nicméně výsledek i výkon musely zaujmout. Kulisa závodu byla také výjimečná. Na tento víkend zkrátka nezapomenu.“
Stefan Mücke: „Podobně jako Jan jsem byl v Le Mans poprvé, takže se mnohému musel učit. Ale musím říci, že to bylo vzrušující poznávání. Potěšila mě cena pro nejrychlejšího nováčka závodu, ale ještě větší radost mám z výkon celého týmu. Poslyšte pravdu: Jakmile Honza přijel s rozbitou lolou do boxu, kde jsem na něj čekal připraven na vystřídání, řekl jsem, tak Stefane, běž se převléknout, jedeš domů. Auto bylo takzvaně na mraky. Skutečně jsem odešel z boxu, a když mě pak volali zpátky, nevěřil jsem svým uším. Profesionalita týmu je na nejvyšší úrovni.“
Alex Yoong: „Nejprve musím zopakovat Stefanovu chválu na stáj. To, co tým v Le Mans předvedl, byla vynikající práce. Osobně jsem mnohem spokojenější než př své loňské premiéře. Tenkrát jsme poměrně brzy odstoupili, nyní dojeli do cíle a ještě k tomu na výborné pozici. Už se těším na další zácod Le Mans Series za dva týdny na Nürburgringu a doufám, že se ve stejném složení sejdeme v Le Mans i za rok.“
Antonín Charouz, šéf týmu: „S výsledkem i výkonem jsem spokojený, jen mě mrzí, že cestu k lepšímu umístění nám zkomplikovaly problémy. Požár byl velké drama pro oko, ale moc nás nezdržel. Více jsme ztráceli kvůli defektům pneumatik, kterým bylo šest až osm, ani teď přesně nevím. Musíme si vše zanalyzovat, abychom příště byle ještě lepší. Když ale celý týden v Le Mans shrnu, byl určitě úspěšný.“ BPA
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.