LeMans: Tým Škoda Charouz dojel osmý

Enge, Tomáš
Enge, Tomáš, foto: BPA sport marketing, a.s.
ar1 17. června 2007 21:03
Sdílej:

Úspěšně skončila premiéra týmu Škoda Charouz Racing System – Lola/Judd v legendárním závodě 24h Le Mans.

Posádka Alex Yoong, Stefan Mücke, Jan Charouz skončila osmá absolutně a pátá v hodnocení vrcholné kategorie LMP1. Nováčkem přitom nebyla jen stáj. Nejmladší pilot podniku Charouz a Němec Mücke byli na trati La Sarthe také poprvé. Český vůz poutal pozornost více než čtvrt milionu diváků nejen výkonem, ale také velkým požárem v boxech.

Lola s Mückem v kokpitu vzplála mocným plamenem při jednom ze sobotních tankování. Téměř celý prototyp byl v ohni, z garáže nebylo přes plameny vidět na protější tribuny. Hasiči zlikvidovali živel naštěstí velmi rychle, asi za pět vteřin, takže pilot ani mechanici neutrpěli popáleniny. Mücke se „jen“ nadýchal zplodin a jeden z techniků si lehce popálil ruce.

Lola v české trikoloře se po požáru díky bezchybnému výkonu dlouho držela na páté příčce absolutně, nicméně první z řady dramat posádky přišlo dnes v půl čtvrté ráno. Devatenáctiletý  Charouz opustil trať v šikaně Playstation a při následném střetu s bariérami výrazně poškodil svůj stroj.

Stálo však při něj štěstí a mohl dojet k mechanikům. Muži s nářadím a vůlí dát dohromady rozbitý vůz se ihned dali do práce a po přibližně padesáti minutách byli s opravou hotovi. Museli vyměnit téměř celou kapotáž, výfuky a mnoho další dílů. Když česklá Lola B07/17 Judd opouštěla garáž, sklidili mechanici s techniky aplaus na otevřené scéně.

Jan Charouz nejprve nevěděl příčinu, proč vyletěl z dráhy, nicméně později se ukázalo, že to bylo kvůli defektu pneumatiky. Šlo o takzvaný pomalý defekt, kdy vzduch z kola uniká postupně. Z pátého místa se lola propadla až k sedmnácté příčce. Mezinárodní trio se pak dalo do stíhací jízdy, která v Le Mans sklízela obdiv diváků i odborníků. Jakmile se vůz přiblížil na hranici elitní desítky, přišla další rána. A to doslova. Ve stejném místě jako při noční havárii praskla pravá zadní pneumatika a lola se zastavila až po divokém letu přes obrubníky a záchytnou zónu.

Za volantem bylo opět Jan Charouz. I tentokrát měl štěstí a s rozškubanou pneumatikou dojel pomalou jízdou k mechanikům. Po opravě se opět propadl o několik pozic a za čalá stíhačka číslo dvě. Jejím výsledkem byl osmé místo absolutního pořadí a páté v nejsilnější třídě LMP1. Posádka ozdobila svůj výkon i nejrychlejším závodním kolem mezi všemi vozy s benzinovými motory.

Výsledky, 24h Le Mans 2007: 1. Biela, Pirro, Werner (Něm., It., Něm./Audi R10 TDI) 369 kol, 2. Bourdais, Lamy, Sarrazin (Fr., Portug., Fr./Peugeot 908 HDI) -10 kol, 3. Boullion, Collard, Dumas (všichni Fr./Pescarolo Judd) -12 kol, ...8. (5. ve třídě P1) J. Charouz, Mücke, Yoong (ČR, Něm., Malaj./Lola Judd B07) -31 kol, 9. (4. v GT1) Enge, Herbert, Kox (ČR, Brit., Niz./Aston Martin DBR9) -32 kol, 14. (8. v GT1) Kostka, Pergl, Vasiljev (oba ČR, Rus./Ferrari 550 Maranello) -48 kol. J. Janiš, Hezemans, Kane (ČR, Niz., Brit./Spyker C8 Spyder GTR2) nedokončili Jan Charouz: „Jel jsem dvacetičtyřhodinovky ve Spa či v Daytoně, ovšem Le Mans je opravdu jedinečné. Za volantem jsem strávil asi devět hodin, byla to moje největší závodnické porce v životě. Samozřejmě mne mrzí potíže, které nás potkaly a výrazně zdržely, nicméně výsledek i výkon musely zaujmout.  Kulisa závodu byla také výjimečná. Na tento víkend zkrátka nezapomenu.“

Stefan Mücke: „Podobně jako Jan jsem byl v Le Mans poprvé, takže se mnohému musel učit. Ale musím říci, že to bylo vzrušující poznávání. Potěšila mě cena pro nejrychlejšího nováčka závodu, ale ještě větší radost mám z výkon celého týmu. Poslyšte pravdu: Jakmile Honza přijel s rozbitou lolou do boxu, kde jsem na něj čekal připraven na vystřídání, řekl jsem, tak Stefane, běž se převléknout, jedeš domů. Auto bylo takzvaně na mraky. Skutečně jsem odešel z boxu, a když mě pak volali zpátky, nevěřil jsem svým uším. Profesionalita týmu je na nejvyšší úrovni.“

Alex Yoong: „Nejprve musím zopakovat Stefanovu chválu na stáj. To, co tým v Le Mans předvedl, byla vynikající práce. Osobně jsem mnohem spokojenější než př své loňské premiéře. Tenkrát jsme poměrně brzy odstoupili, nyní dojeli do cíle a ještě k tomu na výborné pozici. Už se těším na další zácod Le Mans Series za dva týdny na Nürburgringu a doufám, že se ve stejném složení sejdeme v Le Mans i za rok.“

Antonín Charouz, šéf týmu: „S výsledkem i výkonem jsem spokojený, jen mě mrzí, že cestu k lepšímu umístění nám zkomplikovaly problémy. Požár byl velké drama pro oko, ale moc nás nezdržel. Více jsme ztráceli kvůli defektům pneumatik, kterým bylo šest až osm, ani teď přesně nevím. Musíme si vše zanalyzovat, abychom příště byle ještě lepší. Když ale celý týden v Le Mans shrnu, byl určitě úspěšný.“ BPA

Stalo se
Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.