ALMS: Tomáš Enge hned po návratu vítězí!

Enge, Tomáš
Enge, Tomáš, foto: ALMS media
ar1 20. května 2007 10:20
Sdílej:

SALT LAKE CITY - ZÁVOD: O tomto vítězství se bude dlouho vyprávět. Tomáš Enge se po vážné havárii (31. března) a operaci roztříštěného lokte (6. dubna) vrátil do šampionátu American Le Mans Series a hned zvítězil.

S britským kolegou Darrenem Turnerem ovládli v Salt Lake City třídu GT, nejobsazenější kategorii mistrovství. Liberecký závodník se přitom podle původních plánů měl za volant vrátit až v červenci.

Dvojice se střídala ve Ferrari F430 GT amerického týmu Petersen Motorsports/White Lightning. Enge byl nejsledovanějším pilotem pátého z dvanácti závodů roku. Od prvních jízd byl nejlepší, získal i pole position a nejrychlejší kolo v závodě. Navázal na loňský závod v Salt Lake City. Tenkrát, také s Turnerem, ovládli s továrním Astonem Martin DBR9 třídu GT1.

V průběhu závodu přišli Enge s Turnerem o vedení jen na chvíli. V cíli byli na absolutním 11. místě a na nejbližšího soupeře ve třídě GT2 měli náskok jednoho kola, tým Michaela Petersena tak jasně dominoval závodu. Závod odstartoval Enge, který během své hodiny za volantem stihl zajet nejrychlejší kolo závodu, tuto cenu si připsal letos už podruhé.

Turner, který u týmu debutoval, jel závěrečnou hodinu a 40 minut ze závodu dlouhého dvě hodiny a 45 minut. Vítězství v Salt Lake City je pro tým vedený Dalem Whitem celkově desáté v ALMS, první s vozem Ferrari F430 GT. Pro Engeho i Turnera je to páté vítězství v ALMS, poprvé ve třídě GT2.

Vítězství je pro tým prvním umístěním na stupních vítězů v letošní sezoně, která zatím těžce prověřila odolnost týmu. Přestože měl čtyřikrát z prvních pěti závodů nejrychlejší vůz a dvakrát byl na pole position, tým měl problém dosáhnout na první vítězství. Vůz s číslem 31 byl v první řadě 12 hodin Sebringu a vedl ve druhé zatáčce, když byl sestřelen. Oprava zabrala 20 kol a nakonec byl osmý.

To byl jediný závod, v němž vůz nezajel nejrychlejší kolo. Ve druhé závodu sezony v St. Petersburgu se zdálo, že Enge s jistotou vyhraje, když tvrdě narazil do zdi a roztříštil si loket a zlomil žebra. Dirk Müller zajel při premiéře s týmem v Long Beach nejrychlejší kolo. O závod později v Houstonu vše nasvědčovalo tomu, že tým směřuje k prvnímu umístění na stupních vítězů, když Müler – který se k týmu vrátí 21. července v Mid-Ohio – byl pět minut před koncem závodu penalizován a klesnul na čtvrté místo. Tak vypadala sezona až do této chvíle.

Enge je zároveň současným držitelem traťových rekordů ve třídách GT1 a GT2, který zajel ve včerejší vítězné kvalifikaci. Petersen Motorsports/White Lightning nyní čeká přestávka až do 7. července, kdy bude usilovat o druhé vítězství v řadě v ALMS, jelikož 24 hodin Le Mans nyní přináší delší přestávku ALMS. Tým sice v Le Mans dvakrát vyhrál svou třídu, ale Petersen s Whitem se letos rozhodli nenastoupit do letošní čtyřiadvacetihodinovky a místo toho se soustředit na ALMS. Enge a Turner pojedou v Le Mans v jedné posádce s vozem GT1.

Tomáš Enge: „Je neskutečné uvěřit tomu, co se nám tento víkend povedlo. Neudělali jsme jedinou chybu. Všichni pracovali na 100% bez jakýchkoliv chyb. Měli jsme nejrychlejší vůz. Minulý rok jsem jel dva závody se zlomeným levým zápěstím. Po této zkušenosti vím, že můžu řídit s poraněnou levou rukou, ale pochopitelně jsem nevěděl, jak těžké bude jet s tak poškozeným loktem. Ale nebylo to tak špatné a proto jsem mohl jet mé maximum. Také se zdá, že po sedmi týdnech mimo závodních vůz jsem měl větší hlad vrátit se do vozu a jet co nejrychleji. Zdá se, že mi přestávka pomohla být ještě rychlejší. Myslím, že má motivace byla tak velká, že jsem velmi rychle našel rytmus. Musím všem poděkovat za podporu za uplynulý měsíc a půl po nehodě. Je to tolik lidí, že by se těžko dala říci všechna jména, ale znovu díky všem za podporu a můj rychlý návrat. Všem, kteří mi fandili a přáli mi brzký návrat, věnuji svůj vítězných trojdotek ze Salt Lake. Kromě výhry v závodě jsem totiž ještě dosáhl pole position i nejrychlejího kola.“

Darren Turner: „Fantastický výsledek pro tým. Mám velkou radost kvůli Mikovi, Daleovi a všem chlapcům. Tomáš zajel skvělý úvodní stint a dostal nás do dobré pozice. Osobně jsem nebyl s mou rychlostí až tak spokojen, ale bylo to OK. Jediné drama se odehrálo až na konci závodu s probržděnou pneumatikou (levou přední), musel jsem kvůli tomu šetřit vůz. Ale naštěstí jsme měli náskok, který nám umožnil udržet pozici a vyhrát.“

Mike Petersen, majitel týmu: „Je to dobrý pocit. Mám pochopitelně radost za Tomáše a Darrena. Také jsem šťastný kvůli týmu. Všichni tvrdě pracovali na přípravě dobrého vozu, byli jsme rychlí, ale nikdy jsme neměli štěstí. Tento týden letos poprvé všechno do sebe zapadlo a výsledek je toho důkazem. Tím jsme se snad vrátili zpět na správnou trať a možná se nám podaří i trochu zapojit do boje o titul.“

Dale White, týmový manažer: „Pro všechny to byla těžká sezona, ale kluci se niky nevzdali. Po Tomášově nehodě se všichni sjednotili a myslím, že dnes jsme z toho profitovali. Věděl jsem, že když budeme pokračovat v tom, co umíme, vrátíme se zpátky. Tomáš odvedl ve voze úžasnou práci. Vidíte, že při každém vystoupení z vozu trpí bolestí, ale když je v něm, niky byste si nemysleli, že je něco špatně. Také Darren odvedl tento víkend skvělou práci. Naskočil do týmu, když bylo třeba, podpořil Tomáše a šel do vedení, když to bylo třeba. Od jediného člena Petersen Motorsports/White Lightning jsme nemohli chtít více. Všichni do toho dali maximum. Byla to týmová práce a celý tým si zaslouží uznání.“

Antonín Charouz, jezdcův manažer: "K takovému dni není moc co dodávat. Tomášovi děkuji a blahopřeji zároveň, když jsem od něj nad nedělním ránem dostala esemesku s textem: Pole position, nejrychlejší kolo, výhra, měl jsem obrovskou radost, byť mě tím nepřekvapil, neboť jsem závod sledoval na internetu. Před Tomášovým návratem jsem měl obavy, jestli to neuspěcháme, ale když mi američtí odborní lékaři potvridli, že to lze, nechal jsem to na nich a na Tomovi. Stálo to za to."

Záznam závodu, který skončil před čtvrtou hodinou nedělního rána našeho času, můžete sledovat od 18.30 na satelitní stanici MotorsTV.

Výsledky, Utah Grand Pirx v Salt Lake City, 5. 12 . závodů ALMS 1.  P2   Maassen/Briscoe           Porsche RS Spyder         66  2.  P1   Capello/McNish            Audi AG/R10/TDI           66  3.  P2   Dumas/Bernhard            Porsche RS Spyder         66  4.  P2   Leitzinger/Wallace        Porsche RS Spyder         66  5.  P2   Dyson/Smith               Porsche RS Spyder         66  6.  P1   Pirro/Werner              Audi AG/R10/TDI           66  7.  P2   Diaz/Fernandez            Lola/B06-43/Acura         61  8.  GT1  Gavin/Beretta             Corvette C6.R             61  9.  GT1  Magnussen/O'Connell       Corvette C6.R             61 10.  P1   Berry/Field/Field         Creation/CA06H/Judd       60 11.  GT2  Enge/Turner               Ferrari 430GT             59 12.  GT2  Bergmeister/van Overbeek  Porsche 911 GT3 RSR       58 13.  GT2  Henzler/Liddell           Porsche 911 GT3 RSR       58 14.  GT2  Jonsson/Helary            Ferrari 430GT Berlinetta  58 15.  GT2  Mediani/Pruitt/Aguas      Ferrari 430 GT            58 16.  GT2  Milner/Kelleners          Porsche 911 GT3 RSR       58 17.  P1   Lewis/Willman             Creation CA06H-Judd       58 18.  GT2  Pechnik/Neiman            Porsche 911 GT3 RSR       57 19.  GT2  Tafel/Farnbacher          Porsche 911 GT3 RSR       57 20.  GT2  Pappas/Borcheller         Porsche 911 GT3 RSR       55 21.  P2   Johansson/Brabham/Dayton  Acura/ARX-01a             47 22.  P2   Devlin/Bach               Lola/B07-40/Mazda         44 23.  GT2  Salo/Melo                 Ferrari 430GT Berlinetta  35 24.  GT2  Auberlen/Hand             Panoz Esperante GTLM      23 25.  P2   Franchitti/Herta          Acura/ARX-01a             20 26.  GT2  Maxwell/Sellers           Panoz Esperante GTLM       3 Tisková zpráva BPA sport marketing, a.s.

Témata:
Stalo se
Testy aut
Škoda Scala

Škoda Scala 1.0 TSI Drive – nejlepší hatchback s TOP poměrem cena/výkon ?

Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?

Ekonomika
Ilustrační fotografie

Evropský autoprůmysl v krizi: Škoda Auto propustí 6000 lidí, Audi zavírá továrnu

Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.

Novinky ze světa EV
Elon Musk

Politika Elona Muska táhne Teslu do pekel? Prodej V Evropě dramaticky klesá

Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.

Testy aut
DS 4 Hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: DS 4 Hybrid Pallas – finální verdikt + srovnání s Lexusem UX300

V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?