Neuvěřitelný příběh o návratu Tomáše Engeho k závodům pokračuje, liberecký rodák se po těžké nehodě v St. Pete vrátil daleko dříve, než se očekávalo a v Utahu se po nejrychlejším času v tréninku uvedl vítěznou kvalifikací ve třídě GT2.
Pokud byly před Engeho návratem do kokpitu nějaké otazníky nad jeho zdravotním stavem, český jezdec je tak rychle smetl ze stolu.
Jezdec, který havaroval z prvního místa v St. Pete 31. března, utrpěl kromě jiných zranění i roztříštění levého lokte, který byl operován 6. dubna. Na trať se vrátil v zářivé formě, když pro zítřejší závod American Le Mans Series v Miller Motorsport Parku vybojoval pole position třídy GT2.
Enge, startující v týmu Petersen Motorsports/White Lightning s vozem Ferrari F430, v kvalifikaci zajel na 4,5 míle dlouhé trati se 22 zatáčkami svůj nejrychlejší čas víkendu 2:43,226, čímž zároveň stanovil nový traťový rekord třídy GT2. Závod bude odstartován v 5:05 odpoledne místního času, Enge ho bude rozjíždět a krátce před polovinou závodu předá vůz Darrenu Turnerovi.
Včerejší kolo týmu Michaela Petersena pokořilo dosavadní traťový rekord, jehož hodnota byla z loňského roku 2:44,024, postaral se o něj vůz Ferrari F430 GT. Dnešní výkon dostal Engeho do velmi jedinečné a zároveň záviděníhodné pozici, kdy v Miller Parku současně drží traťové rekordy ve třídách GT1 i GT2. Sedminásobný držitel pole position ALMS zajel v roce 2006 svůj čas s vozem Aston Martin DBR9. Právě před rokem, opět ve dvojici s Darrenem Turnerem, vyhráli i závod.
Pro tým vedený Dale Whitem je to druhé pole position sezony a celkově páté v kariéře. První letošní pole bylo v St. Pete, kde jej zajel také Enge. Dvakrát vítězný tým ALMS byl letos čtyřikrát v první řadě (Sebring, St. Pete, Houston a Salt Lake City). Vůz zajel nejrychlejší kolo závodů v St. Pete, Long Beach a Houstonu.
Tomáš Enge: „Nemůžu uvěřit, že jsem zajel takový čas. Chtěl bych poděkovat Michaelu Petersenovi, že mě vytáhnul po nehodě zpátky a týmu za přípravu tak dobrého vozu. Po celý letošní rok jsme byli nejrychlejší, ale nedokázali jsme vše poskládat dohromady. Snad se to podaří tento víkend. Je to dost náročná trať. Musíte jet správnou stopu a najít správný rytmus. A taky musíte mít dobrý vůz. Dokonce těsně před kvalifikací jsme udělali pár změn v nastavení, abychom se co nejvíce přiblížili.(O zranění) S levou rukou nemůžu správně pracovat, nebo používat ji tak, jako normálně. Pokud dojde k přetáčivosti, je to dost obtížné. Zítra v závodu z toho mám trochu obavy. Ale vím, že pokud chceme vyhrát, nesmím udělat žádnou chybu. Takže se budu snažit nechybovat.“
Darren Turner: „Pochopitelně mám radost, že se Tomáš vrátil po zranění a předvedl v kvalifikaci takový výkon. Je to hodně působivé. Myslím, že pro závod máme slušnou formu. Ve druhém dnešním tréninku jsem začal vůz dobře cítit a byl jsem spokojený s mými časy na starých pneumatikách. Obecně si myslím, že v závodu budeme mít dobrou rychlost. Máme v závodu vše potřebné pro jízdu v čele. S průběhem víkendu má trať stále větší a větší přilnavost, což je normální na většině tratí, ale tady je to vidět více než jinde. V závodu jde hlavně o to, že se jede docela pozdě a západ slunce je normálně dost dramatický. Okruh je i za ideálních podmínek dost těžký, ale když nízko posazené slunce svítí dost dlouho přímo do očí, je to ještě těžší. (O Ferrari 430) Pro mě je nejzajímavější to, jak je vůz citlivý na změny nastavení. Po prvním tréninku jsme udělali pár drobných změn, které znamenaly docela dost velký rozdíl ve výkonnosti vozu. Možná se musím dále učit, jak dostat z F430 maximum. (O Ptersen Motorsports / White Lightning) Cítil jsem se v týmu hned od počátku velmi vítaný a dostal jsem hodně prostoru, aby si zvykl. Snad se týmu odměníme za všechnu tvrdou práci vítězstvím v zítřejším závodu.“
Výsledky, kvalifikace pro 5. závod ALMSm Utah Grand Prix v Salt Lake City 1. P2 Dumas/Bernhard Porsche RS Spyder 2:18.128 2. P2 Briscoe/Maassen Porsche RS Spyder 2:18.808 3. P2 Diaz/Fernandez Lola/B06-43/Acura 2:19.443 4. P2 Dyson/Smith Porsche RS Spyder 2:20.097 5. P2 Brabham/Dayton/Johansson Acura/ARX-01a 2:20.389 6. P2 Franchitti/Herta Acura/ARX-01a 2:20.648 7. P2 Wallace/Leitzinger Porsche RS Spyder 2:20.720 8. P1 McNish/Capello Audi AG/R10/TDI 2:21.043 9. P1 Werner/Pirro Audi AG/R10/TDI 2:21.450 10. P2 Bach/Devlin Lola/B07-40/Mazda 2:24.923 11. P1 Field/Berry/Field Creation/CA06H/Judd 2:29.573 12. P1 Lewis/Willman Creation CA06H-Judd 2:35.174 13. GT1 Beretta/Gavin Corvette C6.R 2:35.697 14. GT1 O`Connell/Magnussen Corvette C6.R 2:38.689 15. GT2 Enge/Turner Ferrari 430GT 2:43.226 16. GT2 Melo/Salo Ferrari 430GT Berlinetta 2:43.541 17. GT2 van Overbeek/Bergmeister Porsche 911 GT3 RSR 2:44.162 18. GT2 Kelleners/Milner Porsche 911 GT3 RSR 2:45.382 19. GT2 Liddell/Henzler Porsche 911 GT3 RSR 2:45.635 20. GT2 Aguas/Mediani/Pruitt Ferrari 430 GT 2:45.896 21. GT2 Pechnik/Neiman Porsche 911 GT3 RSR 2:46.249 22. GT2 Maxwell/Sellers Panoz Esperante GTLM 2:46.763 23. GT2 Jonsson/Helary Ferrari 430GT Berlinetta 2:46.769 24. GT2 Farnbacher/Tafel Porsche 911 GT3 RSR 2:47.091 25. GT2 Pappas/Borcheller Porsche 911 GT3 RSR 2:47.825 26. GT2 Hand/Auberlen Panoz Esperante GTLM 2:47.952 Internet a livetiming: www.americanlemans.com Tisková zpráva BPA sport marketing, a.s.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.