Neuvěřitelný příběh o návratu Tomáše Engeho k závodům pokračuje, liberecký rodák se po těžké nehodě v St. Pete vrátil daleko dříve, než se očekávalo a v Utahu se po nejrychlejším času v tréninku uvedl vítěznou kvalifikací ve třídě GT2.
Pokud byly před Engeho návratem do kokpitu nějaké otazníky nad jeho zdravotním stavem, český jezdec je tak rychle smetl ze stolu.
Jezdec, který havaroval z prvního místa v St. Pete 31. března, utrpěl kromě jiných zranění i roztříštění levého lokte, který byl operován 6. dubna. Na trať se vrátil v zářivé formě, když pro zítřejší závod American Le Mans Series v Miller Motorsport Parku vybojoval pole position třídy GT2.
Enge, startující v týmu Petersen Motorsports/White Lightning s vozem Ferrari F430, v kvalifikaci zajel na 4,5 míle dlouhé trati se 22 zatáčkami svůj nejrychlejší čas víkendu 2:43,226, čímž zároveň stanovil nový traťový rekord třídy GT2. Závod bude odstartován v 5:05 odpoledne místního času, Enge ho bude rozjíždět a krátce před polovinou závodu předá vůz Darrenu Turnerovi.
Včerejší kolo týmu Michaela Petersena pokořilo dosavadní traťový rekord, jehož hodnota byla z loňského roku 2:44,024, postaral se o něj vůz Ferrari F430 GT. Dnešní výkon dostal Engeho do velmi jedinečné a zároveň záviděníhodné pozici, kdy v Miller Parku současně drží traťové rekordy ve třídách GT1 i GT2. Sedminásobný držitel pole position ALMS zajel v roce 2006 svůj čas s vozem Aston Martin DBR9. Právě před rokem, opět ve dvojici s Darrenem Turnerem, vyhráli i závod.
Pro tým vedený Dale Whitem je to druhé pole position sezony a celkově páté v kariéře. První letošní pole bylo v St. Pete, kde jej zajel také Enge. Dvakrát vítězný tým ALMS byl letos čtyřikrát v první řadě (Sebring, St. Pete, Houston a Salt Lake City). Vůz zajel nejrychlejší kolo závodů v St. Pete, Long Beach a Houstonu.
Tomáš Enge: „Nemůžu uvěřit, že jsem zajel takový čas. Chtěl bych poděkovat Michaelu Petersenovi, že mě vytáhnul po nehodě zpátky a týmu za přípravu tak dobrého vozu. Po celý letošní rok jsme byli nejrychlejší, ale nedokázali jsme vše poskládat dohromady. Snad se to podaří tento víkend. Je to dost náročná trať. Musíte jet správnou stopu a najít správný rytmus. A taky musíte mít dobrý vůz. Dokonce těsně před kvalifikací jsme udělali pár změn v nastavení, abychom se co nejvíce přiblížili.(O zranění) S levou rukou nemůžu správně pracovat, nebo používat ji tak, jako normálně. Pokud dojde k přetáčivosti, je to dost obtížné. Zítra v závodu z toho mám trochu obavy. Ale vím, že pokud chceme vyhrát, nesmím udělat žádnou chybu. Takže se budu snažit nechybovat.“
Darren Turner: „Pochopitelně mám radost, že se Tomáš vrátil po zranění a předvedl v kvalifikaci takový výkon. Je to hodně působivé. Myslím, že pro závod máme slušnou formu. Ve druhém dnešním tréninku jsem začal vůz dobře cítit a byl jsem spokojený s mými časy na starých pneumatikách. Obecně si myslím, že v závodu budeme mít dobrou rychlost. Máme v závodu vše potřebné pro jízdu v čele. S průběhem víkendu má trať stále větší a větší přilnavost, což je normální na většině tratí, ale tady je to vidět více než jinde. V závodu jde hlavně o to, že se jede docela pozdě a západ slunce je normálně dost dramatický. Okruh je i za ideálních podmínek dost těžký, ale když nízko posazené slunce svítí dost dlouho přímo do očí, je to ještě těžší. (O Ferrari 430) Pro mě je nejzajímavější to, jak je vůz citlivý na změny nastavení. Po prvním tréninku jsme udělali pár drobných změn, které znamenaly docela dost velký rozdíl ve výkonnosti vozu. Možná se musím dále učit, jak dostat z F430 maximum. (O Ptersen Motorsports / White Lightning) Cítil jsem se v týmu hned od počátku velmi vítaný a dostal jsem hodně prostoru, aby si zvykl. Snad se týmu odměníme za všechnu tvrdou práci vítězstvím v zítřejším závodu.“
Výsledky, kvalifikace pro 5. závod ALMSm Utah Grand Prix v Salt Lake City 1. P2 Dumas/Bernhard Porsche RS Spyder 2:18.128 2. P2 Briscoe/Maassen Porsche RS Spyder 2:18.808 3. P2 Diaz/Fernandez Lola/B06-43/Acura 2:19.443 4. P2 Dyson/Smith Porsche RS Spyder 2:20.097 5. P2 Brabham/Dayton/Johansson Acura/ARX-01a 2:20.389 6. P2 Franchitti/Herta Acura/ARX-01a 2:20.648 7. P2 Wallace/Leitzinger Porsche RS Spyder 2:20.720 8. P1 McNish/Capello Audi AG/R10/TDI 2:21.043 9. P1 Werner/Pirro Audi AG/R10/TDI 2:21.450 10. P2 Bach/Devlin Lola/B07-40/Mazda 2:24.923 11. P1 Field/Berry/Field Creation/CA06H/Judd 2:29.573 12. P1 Lewis/Willman Creation CA06H-Judd 2:35.174 13. GT1 Beretta/Gavin Corvette C6.R 2:35.697 14. GT1 O`Connell/Magnussen Corvette C6.R 2:38.689 15. GT2 Enge/Turner Ferrari 430GT 2:43.226 16. GT2 Melo/Salo Ferrari 430GT Berlinetta 2:43.541 17. GT2 van Overbeek/Bergmeister Porsche 911 GT3 RSR 2:44.162 18. GT2 Kelleners/Milner Porsche 911 GT3 RSR 2:45.382 19. GT2 Liddell/Henzler Porsche 911 GT3 RSR 2:45.635 20. GT2 Aguas/Mediani/Pruitt Ferrari 430 GT 2:45.896 21. GT2 Pechnik/Neiman Porsche 911 GT3 RSR 2:46.249 22. GT2 Maxwell/Sellers Panoz Esperante GTLM 2:46.763 23. GT2 Jonsson/Helary Ferrari 430GT Berlinetta 2:46.769 24. GT2 Farnbacher/Tafel Porsche 911 GT3 RSR 2:47.091 25. GT2 Pappas/Borcheller Porsche 911 GT3 RSR 2:47.825 26. GT2 Hand/Auberlen Panoz Esperante GTLM 2:47.952 Internet a livetiming: www.americanlemans.com Tisková zpráva BPA sport marketing, a.s.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?