ALMS: Enge je v Utahu první na startu

Enge, Tomáš
Enge, Tomáš, foto: BPA sport marketing, a.s.
ar1 19. května 2007 08:31
Sdílej:

Neuvěřitelný příběh o návratu Tomáše Engeho k závodům pokračuje, liberecký rodák se po těžké nehodě v St. Pete vrátil daleko dříve, než se očekávalo a v Utahu se po nejrychlejším času v tréninku uvedl vítěznou kvalifikací ve třídě GT2.

Pokud byly před Engeho návratem do kokpitu nějaké otazníky nad jeho zdravotním stavem, český jezdec je tak rychle smetl ze stolu.

Jezdec, který havaroval z prvního místa v St. Pete 31. března, utrpěl kromě jiných zranění i roztříštění levého lokte, který byl operován 6. dubna. Na trať se vrátil v zářivé formě, když pro zítřejší závod American Le Mans Series v Miller Motorsport Parku vybojoval pole position třídy GT2.

Enge, startující v týmu Petersen Motorsports/White Lightning s vozem Ferrari F430, v kvalifikaci zajel na 4,5 míle dlouhé trati se 22 zatáčkami svůj nejrychlejší čas víkendu 2:43,226, čímž zároveň stanovil nový traťový rekord třídy GT2. Závod bude odstartován v 5:05 odpoledne místního času, Enge ho bude rozjíždět a krátce před polovinou závodu předá vůz Darrenu Turnerovi.

Včerejší kolo týmu Michaela Petersena pokořilo dosavadní traťový rekord, jehož hodnota byla z loňského roku 2:44,024, postaral se o něj vůz Ferrari F430 GT. Dnešní výkon dostal Engeho do velmi jedinečné a zároveň záviděníhodné pozici, kdy v Miller Parku současně drží traťové rekordy ve třídách GT1 i GT2. Sedminásobný držitel pole position ALMS zajel v roce 2006 svůj čas s vozem Aston Martin DBR9. Právě před rokem, opět ve dvojici s Darrenem Turnerem, vyhráli i závod.

Pro tým vedený Dale Whitem je to druhé pole position sezony a celkově páté v kariéře. První letošní pole bylo v St. Pete, kde jej zajel také Enge. Dvakrát vítězný tým ALMS byl letos čtyřikrát v první řadě (Sebring, St. Pete, Houston a Salt Lake City). Vůz zajel nejrychlejší kolo závodů v St. Pete, Long Beach a Houstonu.

Tomáš Enge: „Nemůžu uvěřit, že jsem zajel takový čas. Chtěl bych poděkovat Michaelu Petersenovi, že mě vytáhnul po nehodě zpátky a týmu za přípravu tak dobrého vozu. Po celý letošní rok jsme byli nejrychlejší, ale nedokázali jsme vše poskládat dohromady. Snad se to podaří tento víkend. Je to dost náročná trať. Musíte jet správnou stopu a najít správný rytmus. A taky musíte mít dobrý vůz. Dokonce těsně před kvalifikací jsme udělali pár změn v nastavení, abychom se co nejvíce přiblížili.(O zranění) S levou rukou nemůžu správně pracovat, nebo používat ji tak, jako normálně. Pokud dojde k přetáčivosti, je to dost obtížné. Zítra v závodu z toho mám trochu obavy. Ale vím, že pokud chceme vyhrát, nesmím udělat žádnou chybu. Takže se budu snažit nechybovat.“

Darren Turner: „Pochopitelně mám radost, že se Tomáš vrátil po zranění a předvedl v kvalifikaci takový výkon. Je to hodně působivé. Myslím, že pro závod máme slušnou formu. Ve druhém dnešním tréninku jsem začal vůz dobře cítit a byl jsem spokojený s mými časy na starých pneumatikách. Obecně si myslím, že v závodu budeme mít dobrou rychlost. Máme v závodu vše potřebné pro jízdu v čele. S průběhem víkendu má trať stále větší a větší přilnavost, což je normální na většině tratí, ale tady je to vidět více než jinde. V závodu jde hlavně o to, že se jede docela pozdě a západ slunce je normálně dost dramatický. Okruh je i za ideálních podmínek dost těžký, ale když nízko posazené slunce svítí dost dlouho přímo do očí, je to ještě těžší. (O Ferrari 430) Pro mě je nejzajímavější to, jak je vůz citlivý na změny nastavení. Po prvním tréninku jsme udělali pár drobných změn, které znamenaly docela dost velký rozdíl ve výkonnosti vozu. Možná se musím dále učit, jak dostat z F430 maximum. (O Ptersen Motorsports / White Lightning) Cítil jsem se v týmu hned od počátku velmi vítaný a dostal jsem hodně prostoru, aby si zvykl. Snad se týmu odměníme za všechnu tvrdou práci vítězstvím v zítřejším závodu.“

Výsledky, kvalifikace pro 5. závod ALMSm Utah Grand Prix v Salt Lake City 1.  P2   Dumas/Bernhard             Porsche RS Spyder         2:18.128  2.  P2   Briscoe/Maassen            Porsche RS Spyder         2:18.808  3.  P2   Diaz/Fernandez             Lola/B06-43/Acura         2:19.443  4.  P2   Dyson/Smith                Porsche RS Spyder         2:20.097  5.  P2   Brabham/Dayton/Johansson   Acura/ARX-01a             2:20.389  6.  P2   Franchitti/Herta           Acura/ARX-01a             2:20.648  7.  P2   Wallace/Leitzinger         Porsche RS Spyder         2:20.720  8.  P1   McNish/Capello             Audi AG/R10/TDI           2:21.043  9.  P1   Werner/Pirro               Audi AG/R10/TDI           2:21.450 10.  P2   Bach/Devlin                Lola/B07-40/Mazda         2:24.923 11.  P1   Field/Berry/Field          Creation/CA06H/Judd       2:29.573 12.  P1   Lewis/Willman              Creation CA06H-Judd       2:35.174 13.  GT1  Beretta/Gavin              Corvette C6.R             2:35.697 14.  GT1  O`Connell/Magnussen        Corvette C6.R             2:38.689 15.  GT2  Enge/Turner                Ferrari 430GT             2:43.226 16.  GT2  Melo/Salo                  Ferrari 430GT Berlinetta  2:43.541 17.  GT2  van Overbeek/Bergmeister   Porsche 911 GT3 RSR       2:44.162 18.  GT2  Kelleners/Milner           Porsche 911 GT3 RSR       2:45.382 19.  GT2  Liddell/Henzler            Porsche 911 GT3 RSR       2:45.635 20.  GT2  Aguas/Mediani/Pruitt       Ferrari 430 GT            2:45.896 21.  GT2  Pechnik/Neiman             Porsche 911 GT3 RSR       2:46.249 22.  GT2  Maxwell/Sellers            Panoz Esperante GTLM      2:46.763 23.  GT2  Jonsson/Helary             Ferrari 430GT Berlinetta  2:46.769 24.  GT2  Farnbacher/Tafel           Porsche 911 GT3 RSR       2:47.091 25.  GT2  Pappas/Borcheller          Porsche 911 GT3 RSR       2:47.825 26.  GT2  Hand/Auberlen              Panoz Esperante GTLM      2:47.952 Internet a livetiming: www.americanlemans.com Tisková zpráva BPA sport marketing, a.s.

Témata:
Stalo se
Testy aut
Škoda Scala

Škoda Scala 1.0 TSI Drive – nejlepší hatchback s TOP poměrem cena/výkon ?

Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?

Ekonomika
Ilustrační fotografie

Evropský autoprůmysl v krizi: Škoda Auto propustí 6000 lidí, Audi zavírá továrnu

Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.

Novinky ze světa EV
Elon Musk

Politika Elona Muska táhne Teslu do pekel? Prodej V Evropě dramaticky klesá

Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.

Testy aut
DS 4 Hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: DS 4 Hybrid Pallas – finální verdikt + srovnání s Lexusem UX300

V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?