Tomáš Enge dojel ve dvanáctihodinovém závodu v Sebringu na osmém místě třídy GT2, když ho hned v úvodu srazil nevybíravý atak jednoho ze soupeřů a následná ztráta již nešla dohnat.
Tým Petersen Motorsport / White Lightning poprvé nastoupil do vytrvalostního závodu s vozem Ferrari 430 a závod dobře začal, ale brzo se zvrtnul. Enge do něj odstartoval z pole position třídy GT2 a do první zatáčky 55. ročníku dvanáctihodinového závodu v Sebringu najížděl z prvního místa. Extrémně agresivní útok jednoho ze soupeřů však zmařil šanci na možné vítězství a změnil zbytek závodu týmu, který dvakrát vyhrál jezdecký titul ALMS, v obtížný boj o dokončení. Enge a Tim Bergmeister se v průběhu závodu pravidelně střídali za volantem, připraven naskočit byl rezervní jezdec Memo Gidley, ale nebylo ho potřeba. Po odmávnutí cílovou vlajkou jezdci získali těžce vybojované osmé místo třídy GT2, 22. místo celkově, odmávnuti byli se ztrátou 30 kol na vítěze třídy.
Enge byl v kvalifikaci druhý nejrychlejší, do závodu však vyrazil jako první vůz třídy GT2 po té, co Ferrari 430 s číslem 62 muselo startovat z konce startovního pole kvůli výměně v kvalifikaci probržděných pneumatik. Do první zatáčky jel na prvním místě, pak ale přišel na Ferrari číslo 31 násilný útok v kvalifikaci třetího Porsche. Kontakt poškodil příď vozu, podlahu, která generuje přítlak pod vozem, spojler vytvářející přítlak na přídí vozu a pravé přední kolo. Enge se s vozem dobelhal do boxů, kde tým pod vedením Dennise Chizmy znovu upevnil nos a spojler. O dvě kola později se vůz znovu vrátil na trať na 17. místě. O deset kol později však činovníci IMSA povolali vůz s číslem 31 znovu do boxů a vyžadovali důkladnější opravu. Druhá zastávka stála tým další místo a navíc dvacet kol ztráty.
Dokončení závodu na stupních vítězů bylo prakticky nemožné, tým pod vedením Dale White pozměnil plán s cílem získat co nejvíce bodů a podpořit vůz číslo 32 Corsa Motorsport /White Lightning. Díky vyrovnané jízdě a dobré strategii vůz číslo 31 ani jednou v následujících jedenácti hodinách nezaváhal. Enge i Bergmeister zajeli časy, které by je zařadily doprostřed boje o nejtěsnější vítězství v historii GT2. Na takovýto atak si ale budou muset počkat na 31. březen, kdy se jede druhý závod ALMS v St. Petersburgu.
Tomáš Enge: „Jsem strašně zklamaný. U Porsche je jeden šílený jezdec. Odstartoval třetí a nejprve předjel Jörga v nájezdu do první zatáčky vnějškem a potom to na vnějšku zkoušel ve druhé zatáčce i na mě. Ale všichni jsme jeli za Corvettami a uprostřed druhé zatáčky, když byl vedle mě na vnějšku, mi najednou zabouchnul dveře. Došlo ke kolizi, která bohužel poškodila můj přední nárazník. Musel jsem do boxů a oprava trvala hodně dlouho. Od té chvíle jsme jenom kroužili do cíle. Nebyl důvod jet nějak moc ostře. Snažili jsme se jenom získat co nejvíce bodů. Jinak to byl docela dobrý závod.“
Dale White, manažer týmu: „Pozitivní je, že kvůli nepřízni osudu jsme se naučili mnoho věcí. To je ta nejlepší věc, kterou si můžeme z tohoto závodu odnést. Také tým a jezdci se blíže poznali. Máme v týmu docela dost nových lidí a chvíli trvá, než si na sebe zvyknou. Hodíte všechny dohromady do víru boje a docela rychle přijdete na to, koho máte. Máme tým a tím jsem nadšený. S výsledkem pochopitelně nejsme spokojeni ani u jednoho vozu, ale jsme spokojeni s tím, s kým pracujeme. Tim a Tomáš do toho dali vše a o jejich mechanicích platí totéž. Myslím, že bez té nehody bychom bojovali o vítězství. Také bych chtěl poděkovat Memu Gidleymu. Memo přijel a týmu hodně pomohl. Od počátku věděl, jaká je jeho role a kdykoliv bylo třeba, nastoupil. Mike i já si toho opravdu ceníme. Až se ráno probudíme, začneme se připravovat na závod v St. Pete, Sebring skončil. Minulý rok jsme začali stejně a pak jsme vyhráli jezdecký titul i IMSA Cup. Letos máme dva závody navíc, abychom ztrátu smazali. Celý tým je natěšený na sezonu a tento víkend nemění naše očekávání a cíle.“ Tisková zpráva BPA sport marketing, a.s. Foto: Petersen Motorsport
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.