Kdyby čistě hypoteticky mohla mít auta potomky, mohlo by se stát, že se do sebe zamilují Ford Raptor a UTV Buggy Can-Am Maverick X3. Výsledek jejich lásky máme totiž nyní před sebou.
Pravděpodobně dnes neexistuje drsnější sériový pick-up než Ford Raptor, který byl navržený, aby zvládl náročný pouštní závod Baja 1000. Krom úžasných jízdních vlastností v terénu nabídne Raptor též výkon, agresivní styl a jako bonus komfortní interiér. Velké rozměry s sebou přinášejí ale i negativa. Těmi jsou obrovská váha a neohrabanost.
Pravým opakem Fordu Raptor jsou stále oblíbenější UTV. Jsou to vozidla s malými rozměry, nízkou váhou a v náročném terénu jsou téměř nezastavitelná. Jenže UTV často nemají ani dveře, tudíž posádka může po projetí terénem zamířit rovnou do sprch. A to i v šatech.
Firma Knine Racing si dala za úkol propojit tyto dva světy, a tak se zrodil stroj Knine Racing Mini Raptor, což je úžasná kombinace Fordu Raptor a UTV Can-Am Maverick X3.
Can-Am Maverick X3 je vrcholem mezi produkčními UTV. Díky karoserii, inspirovanou Raptorem, nabízí uzavřenou kabinu, kde je posádka v suchu a v teple. Kdyby toho tepla bylo až moc, Mini Raptor má ve své výbavě i klimatizaci. I přes zvýšení hmotnosti je Mini Raptor stále znatelně lehčí než původní Ford. Jeho hmotnost je nyní lehce přes 1100 kg, kdežto pick-up od Fordu váží více než dvojnásobek.
Pokud jde o volbu motoru, zákazník má na výběr takový, jaký může koupit v Maverickovi X3. Absolutním vrcholem může být řadový tříválec o obsahu 0,9 litru. To nezní moc zajímavě, ale díky přeplňování turbodmychadlem nabízí výkon 124,5 kW (172 koní). To už při váze 1100 kg je celkem pěkné stádíčko. Výkon motoru putuje na všechna čtyři kola prostřednictvím variátoru. Tlumení nárazů mají na starosti tlumiče Fox 3.0 PODIUM RC2 se samostatnou expanzní nádrží.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.