Automobily s pohonem 6x6 zažívají v posledních letech zlaté časy. Koncepce, které původně sloužila armádě a záchranářům, se postupně stala módní záležitostí, kterou hrstka výjimečných dává na odiv své bohatství a značně extravagantní vkus. Stále se ale najdou modely, které nejsou zbytečně drahé a jistě se uplatní i při těžké práci. A jedním z nich je i tato zvláštní Lada Niva 6x6.
Seznam automobilek, v jejichž portfoliu bychom nalezli modely s pohonem 6x6, není příliš dlouhý. Z hlavy nás vlastně napadá jen Mercedes-Benz nebo české Bureko. Ve světě však existuje spousta úpravců, kteří vašemu pickup či offroadu jednu nápravu rádi připojí. Často se tak v konfiguraci 6x6 objevují i vozy jako Land Rover, Jeep nebo Ford Raptor, ze kterého v Hennessey vyrábí Velociraptora.
Nyní se však seznam vozidel se třemi nápravami může rozšířit o další a poměrně dost nečekaný model: Ladu Niva. Jedno z nejstarších SUV světa, jehož výroba se počítá na desetiletí, přitom zřejmě neupravil žádný profesionální výrobce, ale nadšený kutil. A teď se svého jedinečného stroje zbavuje.
Na ruském inzertním webu Avito se totiž nedávno objevila zářivě žlutá Lada Niva, kterou si s jiným vozem rozhodně nikdy nespletete. Její kabina se totiž dočkala prodloužení, vzadu přibyl korba a pod ní se objevil další podběh se třetí nápravou.
Rozluštit rusky psaný inzerát nám činilo menší potíže, přesto jsme pochopili, že pod kapotou je umístěn 2.4 litrový motor z dodávky Gazelle, který produkuje 150 koní. Ze stejné dodávky pak pochází i zadní nákladová korba. Z technického popisu jsme také pochopili, že vůz je vybaven posilovačem řízení a uzamykatelnými nápravami. Bohužel nám však zůstává záhadou, zda je zadní náprava hnaná, nebo ji vůz jen táhne. A bohužel bychom vsadili spíše na druhou možnost.
Na voze se však neodehrály pouze úpravy technické, ale i stylistické. Na střeše je umístěna prostorná zahrádka se světelnou rampou, ze které pokračuje trubkový rám až na boky nákladového prostoru. Před maskou je upevněn pevnostní nárazník, na bocích jsou trubkové nášlapy a v podbězích se lesknou parádní kola obutá do terénních pneumatik.
Drobnými úpravami prošel i interiér, nejmarkantnější změnou jsou zřejmě sportovně laděná sedadla s výrazným bočním vedením a upravená část zadní kabiny. Auto zkrátka odvedl stoprocentní práci a nehodlal nic podcenit.
Podle jeho slov je vůz v perfektním stavu, plně funkční a neustále v provozu. Nevíme sice kdy Niva, vyrobená v roce 2002, prošla touto výraznou úpravou, na jejím tachometru je však nájezd okolo 100 000 kilometrů.
A kolik si za ni vlastně majitel žádá? 500 000 rublů - tedy cca 167 000 Kč. To je hodně na Nivu i jakoukoliv Ladu z podobných let a s podobným nájezdem. Ve světě automobilů se třemi nápravami je to však směšně málo.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.