Společnosti Nissan a Italdesign vytvořily první vůz, který vznikl z jejich vzájemné spolupráce, Nissan GT-R50 by Italdesign. Tento jedinečný vůz založený na vyráběném modelu Nissan GT-R NISMO 2018 připomíná 50. výročí značek GT-R a Italdesign a v Evropě se poprvé objeví příští měsíc.
„Jak často vás napadne otázka ‚Co kdybychom vytvořili GT-R bez jakýchkoliv omezení?‘ a pak byste takový vůz skutečně vytvořili?“, prohlásil Alfonso Albaisa, senior viceprezident globálního designu ve společnosti Nissan. „Jen málokdy se stává, aby dvě značky ve stejnou dobu slavily významné výročí. Společnost Italdesign už 50 let udává směr v automobilovém průmyslu a ikonická značka GT-R od společnosti Nissan už 50 let vzrušuje všechny fanoušky motoristického sportu. Společnosti Italdesign a Nissan na oslavu tohoto společného výročí vyvinuly model GT-R, jaký svět ještě neviděl.“
Vozidlo vyvinula, navrhla a postavila společnost Italdesign. Výrazný a detailní vnější i vnitřní design vozu je dílem týmů Nissan Design Europe v Londýně a Nissan Design America.
To nejlepší z designuNissan GT-R50 by Italdesign poznáte podle výrazného zlatého orámování přední masky v téměř celé šířce vozu. Kapota dostala výraznější prolisy a tenké LED světlomety se táhnou od podběhů kola až po hranu vnějších otvorů pro sání vzduchu.
Při pohledu z profilu vozu dominuje střešní linie, která byla snížena o 54 milimetrů. Její nižší střední část a naopak mírně zvednuté vnější části přispívají k robustnímu vzhledu. Zlatě vyvedené charakteristické výstupy chladicího vzduchu připomínající samurajský meč za předními koly se táhnou od spodní hrany dveří až do výšky středové linie karoserie.
Při pohledu zezadu vás zaujme široký rozchod kol podtržený masivními blatníky. Středová linie se kónicky sbíhá se spodní hranou zadního okna a táhne se ke středu víka zavazadlového prostoru. Linie zadního okna dramaticky klesá dále a níže než u standardního modelu. Společně s dalšími pozlacenými prvky vypadá jako samostatný modulární prvek zádi vozu.
Zcela přepracovaná duální kulatá zadní světa vypadají jako dva samostatné plovoucí světelné prstence s dutým středem a spojují vnější stabilizační prvky s prostřední částí víka zavazadlového prostoru. A pomyslnou třešničku na dortu představuje velký a nastavitelný zadní spoiler usazený na dvou vzpěrách. Speciální kola – 21 x 10 palců vpředu a 21 x 10,5 palce vzadu – podtrhují výrazný charakter vozu. Vnější lak v barvě Liquid Kinetic Gray doplňují charakteristické detaily v barvě Energetic Sigma Gold.
Moderně laděný interiér dokonale odráží ducha Nissanu GT-R50 by Italdesign. Na středové konzole, přístrojové desce a dveřních obloženích se střídají dva různé povrchy z uhlíkových vláken, zatímco sedadla jsou potažena kombinací černého materiálu Alcantara® a jemné černé italské kůže. Zlaté detaily nezdobí jen kapotu, ale i přístrojovou desku, vnitřní obložení dveří a futuristickou řadicí páku, která se inspiruje u závodních vozů. Na míru navržená střední část a ramena volantu byly vyrobeny z uhlíkových vláken. Věnec volantu je zespodu plochý a potažený materiálem Alcantara ve shodné barvě.
Víc než jen výkonPod kapotou nového Nissanu GT-R50 by Italdesign se skrývá mohutný výkon. Divize NISMO na základě zkušeností se závodními vozy Nissan GT3 zdokonalila ručně montovaný 3,8litrový motor V6 VR38DETT tak, aby dosahoval výkonu 720 koní a točivého momentu 780 Nm.
Hnací ústrojí mimo jiné vybavila optimalizovanými vysokoprůtokovými závodními turbodmychadly GT3 s velkým průměrem a většími mezichladiči; klikovou hřídelí, písty, spojovacími tyčemi a ložisky s vysokou odolností; vysokoprůtokovými pístovými olejovými tryskami; upravenými profily vačkových hřídelí; palivovými vstřikovači s vyšším průtokem a zdokonalenými systémy zapalování, sání a výfuku. Zesílená dvouspojková šestistupňová sekvenční převodovka, silnější diferenciály a hnací hřídele přenášejí výkon rovnou na kola.
Přepracované odpružení bylo vybaveno systémem BILSTEIN DampTronic® I s nastavitelnými tlumiči. O brzdění se starají šestipístkové přední a čtyřpístkové zadní brzdy Brembo s jasně červenými a zřetelně viditelnými třmeny. Pneumatiky Michelin Pilot Super Sport o velikosti 255/35 R21 vpředu a 285/30 R21 vzadu zlepšují celkovou trakci vozidla.
„Tento model sice není novou generací vozů GT-R, ale provokativní a kreativní oslavou dvou významných výročí – spojuje v sobě jednu z nejlepších technických platforem společnosti Nissan, Japonský design a italského karosářské umění,“ prohlásil Albaisa.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.