Dacia se dnes zejména díky modelu Duster těší vysoké popularitě, ovšem její starší modely na tom zas tak dobře nejsou. Navzdory pokrokovosti prvního modelu totiž Dacia zaspala a dlouhou dobu posílala na trh modely, které nevzbuzovaly příliš nadšení. Postarší Dacia 1300 však nedávno na závodní dráze ukázala, že umí překvapit. Zřejmě vás ale nepřekvapí, že k tomu potřebovala trochu pomoci.
Dacia 1300 je pozoruhodnou relikvií studené války, která měla poskytnout rumunskému lidu dostupný a spolehlivý dopravní prostředek. Jako základ posloužil Renault 12, z jehož konstrukce technici vycházeli, ovšem kvůli nižším nákladům a dostupnějším dílům si techniku řádně přizpůsobily.
Výsledkem bylo auto, které sice splnilo své hlavní poslání - tedy přepravu z bodu A do bodu B, ovšem nic moc navíc se od něj čekat nedalo. Oproti tomu je tenhle stroj přesně na druhém konci spektra emocí. Pod jeho kapotou se totiž ukrývá 500 koní a hlavně pohon na všechny čtyři kola.
Čtete správně, někdo si dal tu práci, aby ze staré a nepříliš pohledné Dacie udělal dokonalého Sleepra a trhače asfaltu. Pod kapotou se ukrývá 1.8 litrový turbem přeplňovaný motor o výkonu 500 koní, jehož výrobce bohužel neznáme. Vzhledem ke spojení s pohonem všech kol nás však jako původce napadá například koncern VW.
Pokud bychom srovnali původní Dacii s touto brutální úpravou, pak se dostaneme zhruba k desetinásobnému nárůstu výkonu. O podstatném zlepšení akcelerace, ovládání, atd. nejspíš ani nemá smysl mluvit. Podobná úprava totiž musela bezesporu vyžadovat masivní úpravy celého podvozku, jinak si neumím představit, jak by si letité šasi s výkonem a točivým momentem poradilo, aniž by se zkroutilo do vrtule.
A protože podobně upravený vůz si doslova říká o nějakou tu show na závodním roštu, rozhodl se jeho majitel vyzvat k závodu BMW trojkové řady F31 s motorizací 335d xDrive. Tenhle naftový kombík má v základu téměř 313 koní, které posílá na všechna kola a akceleraci z 0 na 100 zvládne za 4.8 sekundy. Ani tenhle vůz však nezůstal v sériovém stavu, což byla jeho jediná záchrana.
Kdyby totiž někdo nenaladil BMW na 500 koní, pravděpodobně by jeho řidič jen bezmocně sledoval, jak Dacia mizí v dálce. Řidič Dacie totiž předvedl skvělý start, během kterého se dostal do vedení. V průběhu závodu se však do čela dostalo BMW a nakonec obě auta dělilo téměř 1.4 sekundy.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.