Dacia se dnes zejména díky modelu Duster těší vysoké popularitě, ovšem její starší modely na tom zas tak dobře nejsou. Navzdory pokrokovosti prvního modelu totiž Dacia zaspala a dlouhou dobu posílala na trh modely, které nevzbuzovaly příliš nadšení. Postarší Dacia 1300 však nedávno na závodní dráze ukázala, že umí překvapit. Zřejmě vás ale nepřekvapí, že k tomu potřebovala trochu pomoci.
Dacia 1300 je pozoruhodnou relikvií studené války, která měla poskytnout rumunskému lidu dostupný a spolehlivý dopravní prostředek. Jako základ posloužil Renault 12, z jehož konstrukce technici vycházeli, ovšem kvůli nižším nákladům a dostupnějším dílům si techniku řádně přizpůsobily.
Výsledkem bylo auto, které sice splnilo své hlavní poslání - tedy přepravu z bodu A do bodu B, ovšem nic moc navíc se od něj čekat nedalo. Oproti tomu je tenhle stroj přesně na druhém konci spektra emocí. Pod jeho kapotou se totiž ukrývá 500 koní a hlavně pohon na všechny čtyři kola.
Čtete správně, někdo si dal tu práci, aby ze staré a nepříliš pohledné Dacie udělal dokonalého Sleepra a trhače asfaltu. Pod kapotou se ukrývá 1.8 litrový turbem přeplňovaný motor o výkonu 500 koní, jehož výrobce bohužel neznáme. Vzhledem ke spojení s pohonem všech kol nás však jako původce napadá například koncern VW.
Pokud bychom srovnali původní Dacii s touto brutální úpravou, pak se dostaneme zhruba k desetinásobnému nárůstu výkonu. O podstatném zlepšení akcelerace, ovládání, atd. nejspíš ani nemá smysl mluvit. Podobná úprava totiž musela bezesporu vyžadovat masivní úpravy celého podvozku, jinak si neumím představit, jak by si letité šasi s výkonem a točivým momentem poradilo, aniž by se zkroutilo do vrtule.
A protože podobně upravený vůz si doslova říká o nějakou tu show na závodním roštu, rozhodl se jeho majitel vyzvat k závodu BMW trojkové řady F31 s motorizací 335d xDrive. Tenhle naftový kombík má v základu téměř 313 koní, které posílá na všechna kola a akceleraci z 0 na 100 zvládne za 4.8 sekundy. Ani tenhle vůz však nezůstal v sériovém stavu, což byla jeho jediná záchrana.
Kdyby totiž někdo nenaladil BMW na 500 koní, pravděpodobně by jeho řidič jen bezmocně sledoval, jak Dacia mizí v dálce. Řidič Dacie totiž předvedl skvělý start, během kterého se dostal do vedení. V průběhu závodu se však do čela dostalo BMW a nakonec obě auta dělilo téměř 1.4 sekundy.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.