Stará Dacia potrápila nové BMW? Podobný průběh závodu by čekal málokdo

Upravená Dacia potrápila výkonné BMW
Upravená Dacia potrápila výkonné BMW, foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 7. června 2018 09:37
Sdílej:

Dacia se dnes zejména díky modelu Duster těší vysoké popularitě, ovšem její starší modely na tom zas tak dobře nejsou. Navzdory pokrokovosti prvního modelu totiž Dacia zaspala a dlouhou dobu posílala na trh modely, které nevzbuzovaly příliš nadšení. Postarší Dacia 1300 však nedávno na závodní dráze ukázala, že umí překvapit. Zřejmě vás ale nepřekvapí, že k tomu potřebovala trochu pomoci.

Dacia 1300 je pozoruhodnou relikvií studené války, která měla poskytnout rumunskému lidu dostupný a spolehlivý dopravní prostředek. Jako základ posloužil Renault 12, z jehož konstrukce technici vycházeli, ovšem kvůli nižším nákladům a dostupnějším dílům si techniku řádně přizpůsobily.

Výsledkem bylo auto, které sice splnilo své hlavní poslání - tedy přepravu z bodu A do bodu B, ovšem nic moc navíc se od něj čekat nedalo. Oproti tomu je tenhle stroj přesně na druhém konci spektra emocí. Pod jeho kapotou se totiž ukrývá 500 koní a hlavně pohon na všechny čtyři kola.

Čtete správně, někdo si dal tu práci, aby ze staré a nepříliš pohledné Dacie udělal dokonalého Sleepra a trhače asfaltu. Pod kapotou se ukrývá 1.8 litrový turbem přeplňovaný motor o výkonu 500 koní, jehož výrobce bohužel neznáme. Vzhledem ke spojení s pohonem všech kol nás však jako původce napadá například koncern VW.

Pokud bychom srovnali původní Dacii s touto brutální úpravou, pak se dostaneme zhruba k desetinásobnému nárůstu výkonu. O podstatném zlepšení akcelerace, ovládání, atd. nejspíš ani nemá smysl mluvit. Podobná úprava totiž musela bezesporu vyžadovat masivní úpravy celého podvozku, jinak si neumím představit, jak by si letité šasi s výkonem a točivým momentem poradilo, aniž by se zkroutilo do vrtule.

A protože podobně upravený vůz si doslova říká o nějakou tu show na závodním roštu, rozhodl se jeho majitel vyzvat k závodu BMW trojkové řady F31 s motorizací 335d xDrive. Tenhle naftový kombík má v základu téměř 313 koní, které posílá na všechna kola a akceleraci z 0 na 100 zvládne za 4.8 sekundy. Ani tenhle vůz však nezůstal v sériovém stavu, což byla jeho jediná záchrana.

Kdyby totiž někdo nenaladil BMW na 500 koní, pravděpodobně by jeho řidič jen bezmocně sledoval, jak Dacia mizí v dálce. Řidič Dacie totiž předvedl skvělý start, během kterého se dostal do vedení. V průběhu závodu se však do čela dostalo BMW a nakonec obě auta dělilo téměř 1.4 sekundy.

Stalo se
Testy aut
DS 7 PHEV 300 AWD Edition France

DS 7 PHEV 300 AWD Edition France – šmrncovní plug-in hybrid za zvýhodněnou cenu

Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?

Testy aut
Mercedes-Benz GLB

Test ojetiny: Mercedes-Benz GLB 250 4MATIC – prémiový všeuměl o více než třetinu levněji

Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.

Ekonomika
Ilustrační foto

Povinné pojištění auta: Co to je a jak ho sjednat?

Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?