Když se minulý rok oficiálně představil Jeep Grand Cherokee Trackhawk, všichni jsme jen tiše žasli nad jeho ohromujícím výkonem 707 koní. A zatím co něco podobného je v evropských podmínkách považováno za naprostou zbytečnost, v Americe to pořád nebylo dost. O tom se nás ostatně rozhodli přesvědčit technici z Hennessey.
Už tak dostatečně potentní motor, který původem pochází z Dodge Challenger Hellcat, totiž dostal sadu vylepšení označovaných HPE1000, díky čemuž se výkon motoru vyhoupl na těžko uvěřitelných 1 012 koní a 1 313 Nm točivého momentu. Akcelerace z 0 na 96 km/h tak probíhá za 2.8 sekundy a 1/4 míle padne za 10.5 sekundy.
Koně pod kapotou jsou jedna věc, ovšem další věcí je skutečný výkon, který putuje na kola. Ten byl podle měření na válcové zkušebně změřen na 823.4 koně a 972.8 Nm točivého momentu, což znamená, že se cestou na kola ztrácí 15 až 20% výkonu.
Aby bylo možné vydolovat z motoru takovýto výkon, bylo potřeba hned několika výrazných úprav. Z těch nejzajímavějších však musíme vypíchnout 4.5 litrový kompresor, který tlačí do motoru vzduch pod tlakem 14 psi. Dále došlo na výměnu svodů, palivo dodává výkonnější čerpadlo, přívod vzduchu do motoru byl také upraven a změnilo se celkově naladění motoru.
Exteriér vozu si přitom odpustil jakékoliv módní výstřelky. Jedinými drobnostmi, podle kterého byste tohohle drobka mohli poznat, je pár odznáčků HPE1000 a plaketa se sériovým číslem, kterou podepsal sám John Hennessey a zaměstnanec jeho společnosti, který na voze pracoval.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.