Americké automobily z konce čtyřicátých a začátku padesátých let jsou unikátem ve světě automobilového průmyslu. Země tehdy zažívala obrovský průmyslový rozkvět a automobilky si tak mohly vytvářet vozy, jejichž opulentnost a krása si získaly srdce milionů řidičů. V dnešní době se však jedná o sběratelské skvosty, které jen málokdo vytáhne z garáže kvůli jízdě se surfem na pláž. Jeden z nadšenců se však rozhodl, že právě kvůli něčemu takovému si postaví svůj vlastní "unikát".
Automobily z kategorie "Surf Wagon" jsou v některých částech USA velice populární, ovšem sehnat klasické kombi z přelomu čtyřicátých a padesátých let, které má ty fantasticky tvary a dřevěné panely na boku karoserie, je stále těžší - a to jak na hledání, tak finančně. Jeden milovník surfování a klasických automobilů z Havajských ostrovů se proto rozhodl, že si podobný vůz postaví svépomocí.
Základem pro stavbu vozu, který majitel v současnosti nabízí na prodejním portálu craiglist, se stal novější kombík značky Mercury, přesný model však prodávající neuvádí. Podle vnitřního uspořádání a pohledu pod kapotu, kde se ukrývá 3.8 litrová V6, však někteří odhadují, že se jedná o Mercury Sable Vagon, jehož produkce byla ukončena v roce 1995.
Přední část vozu pak byla vcelku profesionálně modifikována do podoby automobilů značky Ford z 50. let, včetně komplikované chromované masky, stylových světlometů a sošky uprostřed kapoty. Je však škoda, že tvůrce vozu neměl dostatek času nebo financí, aby kulaté tvary přenesl i dál za přední blatníky.
Místo toho se další úpravy objevují až úplně vzadu, kde jsou umístěna titěrná světla, masivní nárazník a chromované koncovky výfuku. Kdyby si dal tvůrce víc práce, mohl celý projekt to vypadat zajímavě, takhle ho nejlépe vystihuje označení frankensteinovo monstrum.
Dost zvláštní je i zpracování interiéru, kde se kombinují světle modré plasty, čalounění tmavě modrou kůží, dřevěné obložení a některé ovládací prvky ze starých Fordů, jako je například masivní emblém nalepený na volantu.
Ten nejen že vypadá jako pěst na oko, ale také by se mohl stát potencionálně nebezpečným, pokud je pod ním funkční airbag. Místo zadních sedaček pak byla instalována dřevěná podlaha, která však mezi všudypřítomnými plasty ztrácí na své honosnosti.
Kromě zvláštních a netradičních úprav se však prý jedná o plně funkční automobil, se kterým jeho majitel jezdí každý den. I proto si svůj vůz cení na 17500 dolarů (cca 372 600 Kč), je však otázkou, kdo mu za vůz tyto finance zaplatí.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?