Americké automobily z konce čtyřicátých a začátku padesátých let jsou unikátem ve světě automobilového průmyslu. Země tehdy zažívala obrovský průmyslový rozkvět a automobilky si tak mohly vytvářet vozy, jejichž opulentnost a krása si získaly srdce milionů řidičů. V dnešní době se však jedná o sběratelské skvosty, které jen málokdo vytáhne z garáže kvůli jízdě se surfem na pláž. Jeden z nadšenců se však rozhodl, že právě kvůli něčemu takovému si postaví svůj vlastní "unikát".
Automobily z kategorie "Surf Wagon" jsou v některých částech USA velice populární, ovšem sehnat klasické kombi z přelomu čtyřicátých a padesátých let, které má ty fantasticky tvary a dřevěné panely na boku karoserie, je stále těžší - a to jak na hledání, tak finančně. Jeden milovník surfování a klasických automobilů z Havajských ostrovů se proto rozhodl, že si podobný vůz postaví svépomocí.
Základem pro stavbu vozu, který majitel v současnosti nabízí na prodejním portálu craiglist, se stal novější kombík značky Mercury, přesný model však prodávající neuvádí. Podle vnitřního uspořádání a pohledu pod kapotu, kde se ukrývá 3.8 litrová V6, však někteří odhadují, že se jedná o Mercury Sable Vagon, jehož produkce byla ukončena v roce 1995.
Přední část vozu pak byla vcelku profesionálně modifikována do podoby automobilů značky Ford z 50. let, včetně komplikované chromované masky, stylových světlometů a sošky uprostřed kapoty. Je však škoda, že tvůrce vozu neměl dostatek času nebo financí, aby kulaté tvary přenesl i dál za přední blatníky.
Místo toho se další úpravy objevují až úplně vzadu, kde jsou umístěna titěrná světla, masivní nárazník a chromované koncovky výfuku. Kdyby si dal tvůrce víc práce, mohl celý projekt to vypadat zajímavě, takhle ho nejlépe vystihuje označení frankensteinovo monstrum.
Dost zvláštní je i zpracování interiéru, kde se kombinují světle modré plasty, čalounění tmavě modrou kůží, dřevěné obložení a některé ovládací prvky ze starých Fordů, jako je například masivní emblém nalepený na volantu.
Ten nejen že vypadá jako pěst na oko, ale také by se mohl stát potencionálně nebezpečným, pokud je pod ním funkční airbag. Místo zadních sedaček pak byla instalována dřevěná podlaha, která však mezi všudypřítomnými plasty ztrácí na své honosnosti.
Kromě zvláštních a netradičních úprav se však prý jedná o plně funkční automobil, se kterým jeho majitel jezdí každý den. I proto si svůj vůz cení na 17500 dolarů (cca 372 600 Kč), je však otázkou, kdo mu za vůz tyto finance zaplatí.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?