Ambiciózní projekt s názvem Pandamonium vznikal u britského týmu M-Sport. Svými schopnostmi by se tento malý Fiat mohl směle postavit tehdejším monstrům legendární skupiny B.
Kluci z M-Sportu vzali Fiata Pandu první generace, která se vyráběla mezi lety 1980 až 2003. Z něj byla použita pouze karoserie. Podvozek a motor pochází ze závodního Fordu Fiesta R5 Mk. I.
Aby bylo možné skloubit karoserii a podvozek, musela být skořepina vozu rozšířena o 360 milimetrů. Dále pak bylo potřeba také rozšířit podběhy kol. V důsledku těchto úprav se Pandamonium navenek přiblížilo prototypům skupiny B.
Vnitřek vozu byl vyztužený speciální ochrannou klecí homologovanou FIA. Řidič má k dispozici závodní sedačku s šestibodovými bezpečnostními pásy. Je pozoruhodné, že palubní deska je vyrobena ve stylu raného Fiatu Panda. Místo zadní řady sedadel je položeno rezervní kolo.
Tou největší a nejlepší změnou na celé Pandě je nová pohonná jednotka. Pandamonium pohání 1,6 litrový čtyřválec EcoBoost turbo ze závodního Fordu Fiesta R5. Jeho výkon je 300 koní a točivý moment dosahuje 450 Nm. Motor je spárován s pětistupňovou sekvenční převodovkou Sadev, která jeho sílu přenáší na všechna čtyři kola. Jak moc rychlá tato Panda je, její tvůrci nesdělili. Můžeme jen uvést, že závodní speciály skupiny R5 zrychlují z 0 na 100 km/h okolo 4 s a podle zpřevodování dosahují maximální rychlosti okolo 200 km/h.
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?