Vyzbrojování tou nejmodernější technikou a s tím spojené obrovské úsilí všech zainteresovaných provází přípravu dvou domácích posádek.
Během druhého srpnového týdne byly v Mladé Boleslavi nachystány k převzetí dva nové speciály Škoda Fabia R5 posledních specifikací pro posádky Martin Březík – Marek Omelka (karosérie číslo 248) a Miroslav Jakeš – Petr Machů (č. 249). Během Barum rally bude pro oba vozy připraveno zázemí týmu Vančík Motorsport, jenž dohlíží na poslední technické úpravy a nastavení vozů před samotnou soutěží. Další podstatnou novinkou se stává podpora společnosti MOL Česká republika, která bude dodávat své speciální závodní palivo MOL Racing Fuel Hi5.
Již minulý týden proběhly v rámci seznámení se s novou technikou předstartovní testy v okolí jihomoravských Hustopečí. „Měli jsme uzavřeny dva úseky a v součtu za oba dny najeli cca 180 kilometrů. Po testech musím jen potvrdit, že naše fabia je opravdu skvěle připravena,“ říká Mirek Jakeš, vicemistr České republiky z roku 2014. „Motoricky je na tom určitě lépe než fiesta či citroën, s kterými jsem měl možnost závodit v minulých sezonách. O podvozku škodovky se kdysi říkalo, že je trochu těžší na nastavení a že fabia R5 je oproti fiestě malinko neklidná, nic takového ale nepozoruji. Máme odzkoušený ten správný set-up, přitom Fabia R5 je jednoznačně nejlepší auto, jaké jsem dosud řídil.“
A jaké jsou ambice posádky, na to už odpovídá spolujezdec Petr Machů: „V tak náročné konkurenci, jaká se letos sejde ve Zlíně, by bylo nesmyslné si klást nějaké konkrétní cíle. Nechceme si na sebe vytvářet nějaký zbytečný tlak, vždyť jedeme první závod s novým vozem, přitom naše plány jsou dlouhodobé. Navíc barumka je tak náročnou soutěží, že jen málokomu se ji podaří absolvovat bez problémů, zvlášť pokud bude proměnlivé počasí.“
Druhou posádku tvoří ostřílení matadoři Martin Březík a Marek Omelka. Přestože již získali dva tituly mistrů České republiky v produkčních vozech (třída 3), s nejmodernějšími speciály kategorie R5 dosud nemají příliš mnoho zkušeností. „S ´er-pětkami´ toho mám odjeto zatím jen minimum. Před třemi roky při Mikuláš rally jsme si s Fiestou R5 zazávodili jen 40 km, i když z toho tehdy nakonec bylo páté místo absolutně. No a můj druhý start, tentokrát s Fabií R5, trval jen asi 200 metrů. Takže před svezením na testu jsem tak maximálně věděl, že umím fabii nastartovat a rozjet se s ní,“ říká s nadsázkou Martin Březík. „Barumka bude jednoznačně především o seznamování se s novým vozem. Velkou výhodou pro nás je fakt, že domácí tratě známe dokonale a budeme se tedy moct soustředit především na učení se s autem, ne s tratí.“
Na přípravě vozů Škoda Fabia R5 posádek Jakeš – Machů a Březík – Omelka před startem Barum rally se zásadní měrou podílela firma Vančík Motorsport, jinak ale bude druhá fabia (Březík – Omelka) servisována uherskobrodskou firmou Locar. Ke startu obou vozů na Barum rally se vyjádřil také Jaroslav Vančík: „V této sezoně jsme zatím spolupracovali především s Mirkem a Petrem, jejich Fabia S2000 už ale nestačila na absolutní špičku, byť zajížděli i se starší ´es-dvoutisícovkou´ vynikající časy. I proto jsem rád, že v novém voze teď mají plně konkurenceschopnou techniku. Na Barum rally ale budeme pomáhat zajišťovat i druhou fabii pro Martina Březíka s Markem Omelkou. Velkou radost mám také ze zahájení spolupráce se společností MOL Česká republika, která prozatím zahrnuje dva zbývající závody této sezóny v rámci mistrovství České republiky (Barum rally a Rally Příbram). V naší firmě se zabýváme mimo jiné přípravou motorů vozů kategorie R5 od různých výrobců, z tohoto důvodu používáme jen ty nejšpičkovější produkty jako je třeba právě závodní benzín MOL Racing Fuel. Proto věřím, že naše spolupráce bude pokračovat i v budoucnu. Při příležitosti Barum rally také chceme pozvat všechny příznivce rally na čerpací stanici MOL ve Zlíně – Prštném. Ve čtvrtek 23. srpna v době od 17 do 19 hodin zde budou vystaveny oba závodní vozy Škoda Fabia R5, fanoušci si navíc mohou popovídat s jezdci, vyfotit se s posádkami či závodními vozy, k dispozici budou podpisové karty. Na oplátku se budeme těšit na jejich podporu a fandění na rychlostních zkouškách.“
Zdroj: TZ, Mirek Jakeš
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.