Před třetím podnikem letošního šampionátu v jednodenních soutěžích byl rychlý mladoboleslavský speciál mechaniky Sparrow racing teamu důsledně připraven, a tak Václav Dunovský mohl konečně absolvovat menší test.
„Nicméně na to, abych nějak víc zasahoval do nastavení, ještě nemám, takže jsem si spíše zvykal na jízdu samotnou, zkoušel brzdy a celkově jsem se snažil dál pilovat svůj styl,“ řekl mladý jezdec a pokračoval: „Najezdili jsme třicet kilometrů a získali mnoho nových poznatků, hlavně co se týká pneumatik, nastavení zadního stabilizátoru a diferenciálu.“
Při seznamovacích jízdách posádka startovního čísla 9 očekávala déšť, čemuž podřídila hlavně psaní rozpisu. „Skladba letošních zkoušek mě opravdu potěšila, protože všechny tamní testy mají obrovskou hodnotu,“ pochvaloval si Dunovský tratě na Zlínsku. Zároveň dodal, že ještě před startem na voze proběhla jediná úprava. „Na testu jsem si ověřil, že způsob rozsvěcování diod znázorňujících průběh otáček motoru mi nevyhovuje, proto byl do řídící jednotky nahrán původní software, který jsem využíval před repasí agregátu.“
Úvodní sekce letošní Kopné se jela za sucha, a i když Dunovský měl ze svého výkonu na Májové dobrý pocit, dvanáctý čas tomu neodpovídal. „Na Kameňáku se dostavily drobné chyby a hlavně respekt z první třetiny zkoušky, ale čas nakonec tak špatný nebyl, stejně jako na zkoušce Kopná, s níž už jsem měl nějaké zkušenosti. Sekci na suchu jsme si opravdu užili,“ popsal průběh začátku soutěže Václav Dunovský.
Posádce Dunovský – Machů patřilo po třech rychlostních zkouškách osmé místo absolutně se ztrátou šesti desetin na přímého rivala ze třídy 2 Jana Sýkoru (Mitsubishi Lancer EVO9 R4), mladíček Miroslav Jakeš s nejrychlejším produkčním lancerem měl k dobru další vteřinu a půl.
Mezitím se však pro poděbradského jezdce otevřela další etapa závodění s technikou specifikace Super 2000 – na silničky kolem Slušovic se začaly snášet dešťové kapky. V servisu proto tým změnil nastavení a mokré pneumatiky byly ještě více prořezány. „Na rovinu přiznávám, že mi bylo úzko, protože jsem absolutně netušil, co bude auto na mokru a blátě dělat,“ netajil se Dunovský. „Realita ale byla trochu jiná, protože Raková byla kompletně suchá i bez jakýchkoliv vytahaných nečistot. Celou zkoušku jsem však cítil, jak nám pod zadkem hoří úplně nové mokré gumy.“
Prvních mokrých kilometrů se ale Václav Dunovský přeci jen dočkal. Na druhém průjezdu Kopné se už jelo na vodě. „Stejně jako v prvním kole jsem se bohužel nevyvaroval chyby na velkých brzdách v Podkopné Lhotě. I když to ze záběrů z auta vypadá, že moc rychle nejedeme, musím říct, že zdání klame. Klouzalo to víc než dost,“ nabízí pohled z kokpitu pilot fabie.
Další dva měřené úseky znamenaly pro Dunovského a Machů posun o jednu příčku absolutním pořadím vzhůru, když se za ně propadl Jakeš. Přestože vedoucí vůz třídy pilotovaný Jaromírem Tarabusem exKrestově škodovce postupně ujížděl, stále ještě nováček za volantem ´dvoutisícovky´ Václav Dunovský za sebou stále držel i několikanásobného slovenského mistra Jozefa Béreše juniora. Ten na něj ztrácel 7,2 vteřiny.
Aby si mladý osmadvacetiletý závodník z Poděbrad vyzkoušel všechno, co můžou automobilové soutěže přinést, tratě závěrečných třech rychlostních zkoušek začaly rychle osychat. „My jsme přesto nechali na autě mokré pneumatiky, pouze jsme prohodili zničené přední za zadní a přenastavili brzdy,“ řekl Dunovský.
Šestá RZ Raková byla opět suchá, na Májové i Kameňáku panovaly přechodné podmínky. „Jak to na vodě nebylo úplně ono, tak právě tady auto fungovalo naprosto špičkově a byla opravdu radost ho řídit,“ nechal se slyšet Václav Dunovský, který až do závěrečných metrů soutěže prakticky netušil, jak si společně se svým parťákem Petrem Machů stojí výsledkově.
Pohled na pořadí po cíli osmého testu byl pro Dunovského více než pozitivní. Po havárii Tomáše Kostky, skvělému třetímu času absolutně na sedmičce a pátému místu na poslední vložce se Václav Dunovský s Petrem Machů dokázali dostat i přes Sýkoru a obsadili konečné páté místo absolutně, ve třídě 2 skončili druzí.
„Nemůžeme ale ani náhodou říct, že už jedeme hodně rychle. Míra Tarabus na nás měl propastných osmačtyřicet vteřin k dobru, což hovoří za vše,“ dodal skromně Dunovský. „Kopná se nám ale celkově vydařila a jsem za to upřímně rád. Jednak za to, že jsme soutěž dokončili a najeli další důležité kilometry na těžkých erzetách i v obtížných podmínkách. A že to vypadá slušně i výsledkově? To je pro mě spíše příjemný bonus.“
Zároveň Václav Dunovský přiznal, že výsledek z Autogames Rallysprintu Kopná nepřeceňuje, protože příští soutěž bude zase úplně o něčem jiném a prioritou bude opět nebláznit, ale jet systematicky.
„Chtěl bych znovu mockrát poděkovat všem, kteří nám drželi palce, protože to hned přidá nějakého toho koně pod kapotu. Kdokoliv má zájem o naši novou podpisovou kartu, může se zastavit za námi v servisní zóně. Rádi mu ji věnujeme, třeba i s podpisem,“ usmíval se jezdec. „Stejně tak patří moje poděkování celému týmu za skvěle připravený vůz a perfektní práci na testu i během samotné soutěže, slova díků patří samozřejmě i našim parterům,“ uzavřel Václav Dunovský a už vzhlížel k Rallye Český Krumlov, které se nakonec zúčastní.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.