Rallysprint na Kopné je neodmyslitelně spojen od prvního ročníku s motoristickou rodinou Minaříků.
Před dvaceti lety zřejmě nikoho v Podkopné Lhotě nenapadlo, že tento spíše rozlučkový závod regionálních jezdců na závěr rallyové sezony se dostane do pozice velmi oblíbeného sprintu v České republice. Kopná se propracovala mezi vážené rallysprintové podniky české scény a soutěžní posádky jezdí na Moravu rády. Čeká je vřelé přivítání, ochotní pořadatelé, soutěž tzv. „na pětníku“ a nádherné rychlostní zkoušky, které svou obtížností každoročně prověří připravenost posádek a soutěžní techniky. Ani letošní jubilejní ročník pod názvem XX. AUTOGAMES Rallysprint Kopná nebude výjimkou.
„Tehdy v roce 1993 nikoho nenapadlo, že zakládáme tradici. Nepočítali jsme, že se dostaneme do podvědomí motoristické veřejnosti. A vidíte, letos nás čeká už jubilejní dvacátý ročník. Od začátku dělám tuto soutěž společně se svými bratry Lubošem a Radkem, posléze se k nám přidal Zdeněk Bělák, který nám pomáhá postavit trať a časový harmonogram,“ pověděl Josef Minařík. Za předchozích devatenáct odjetých ročníků se mezi vítěze zapsala řada jmen, například to byli Enrico Bertone, Stanislav Chovanec, Tomáš Vojtěch, Štěpán Vojtěch, Jan Kopecký, Václav Pech, Roman Kresta, Jaromír Tarabus, Roman Odložilík nebo Maďar Gergély Szabó. „V naší paměti zůstávají všechny ročníky, které jsme uspořádali. Jsme rádi, že za tuto dobu jsme neměli žádné těžké zranění. Samozřejmě nejraději vzpomínáme na roky, kdy zde jezdily vozy specifikace WRC. Na startu bylo v roce 2003 dvanáct těchto speciálů a diváci si přišli na své. Nicméně každý ročník se nám vryl do paměti se svými hrdiny,“ řekl Josef, který na postu ředitele v posledních letech vystřídal staršího bratra Lubomíra. Nejvíce vavřínů posbíral Stanislav Chovanec, populární Staňa se zapsal do galerie vítězů celkem pětkrát, třikrát vyhrál domácí Roman Kresta. „Za všechny minulé ročníky máme řadu oblíbenců, ale tím největším je právě Kresta, který odstartuje i v letošním jubilejním ročníku. Ale vzpomínáme i na další zvučná jména jako například Enrico Bertone z Itálie nebo Honza Kopecký. Z vozů máme stále v paměti valašské WRC, escort Stani Chovance,“ vzpomněl Josef Minařík, v předchozích letech úspěšný aktivní jezdec rally. Pořadatelé z Podkopné Lhoty jsou rádi, že k nim na Moravu jezdí soutěžící rádi a vždy se jim snaží vytvořit optimální podmínky k závodění. „V poslední době je velký přetlak pořadatelů v rallysprintech. Před nedávnem se mi líbila věta předsedy svazu rally Pavla Schovánka, který prohlásil, že pokud by Kopná vypadla z kalendáře, okamžitě by na Valašsku vypukla revoluce a vytvořili by zde vlastní šampionát,“ uvedl Minařík.
Agilní pořadatelé z Podkopné Lhoty nezahálí ani v dalších měsících během roku. Týden před legendární barumkou pořádají závod ve sjezdu horských kol pod názvem Bikerally Kopná a v prosinci poté volný podnik na závěr motoristické sezony PdTech Mikuláš Rally. „Loni jsme připravili jako zpestření noční RZ ve sjezdu, autogramiádu soutěžních posádek, z nichž někteří se objevili i na horském kole. Tato akce měla velký ohlas a zúčastnili se jí Roman Kresta, Míra Tarabus, Tonda Tlusťák, Honza Jelinek nebo Luba Minařík. Na testovacím úseku nám svezli v ostrých nebo tréninkových autech naše vítěze na kolech a byla to parádní akce,“ pověděl Minařík. Dodejme, že letošní Bikerally Kopná proběhne v termínu 24. – 25. srpna a Mikuláš Rally na závěr motoristické sezony v sobotu 8. prosince. „Chceme zůstat u osvědčené trati včetně diváckého okruhu kolem dostihovky ve Slušovicích,“ uzavřel Josef Minařík. Pořadatelé z Rallysprint Klubu v AČR se zkrátka nenudí po celý rok a za všechny zorganizované akce včetně dvaceti ročníků Kopné jim patří velké poděkování a hlasitý potlesk.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.