Rallysprint na Kopné je neodmyslitelně spojen od prvního ročníku s motoristickou rodinou Minaříků.
Před dvaceti lety zřejmě nikoho v Podkopné Lhotě nenapadlo, že tento spíše rozlučkový závod regionálních jezdců na závěr rallyové sezony se dostane do pozice velmi oblíbeného sprintu v České republice. Kopná se propracovala mezi vážené rallysprintové podniky české scény a soutěžní posádky jezdí na Moravu rády. Čeká je vřelé přivítání, ochotní pořadatelé, soutěž tzv. „na pětníku“ a nádherné rychlostní zkoušky, které svou obtížností každoročně prověří připravenost posádek a soutěžní techniky. Ani letošní jubilejní ročník pod názvem XX. AUTOGAMES Rallysprint Kopná nebude výjimkou.
„Tehdy v roce 1993 nikoho nenapadlo, že zakládáme tradici. Nepočítali jsme, že se dostaneme do podvědomí motoristické veřejnosti. A vidíte, letos nás čeká už jubilejní dvacátý ročník. Od začátku dělám tuto soutěž společně se svými bratry Lubošem a Radkem, posléze se k nám přidal Zdeněk Bělák, který nám pomáhá postavit trať a časový harmonogram,“ pověděl Josef Minařík. Za předchozích devatenáct odjetých ročníků se mezi vítěze zapsala řada jmen, například to byli Enrico Bertone, Stanislav Chovanec, Tomáš Vojtěch, Štěpán Vojtěch, Jan Kopecký, Václav Pech, Roman Kresta, Jaromír Tarabus, Roman Odložilík nebo Maďar Gergély Szabó. „V naší paměti zůstávají všechny ročníky, které jsme uspořádali. Jsme rádi, že za tuto dobu jsme neměli žádné těžké zranění. Samozřejmě nejraději vzpomínáme na roky, kdy zde jezdily vozy specifikace WRC. Na startu bylo v roce 2003 dvanáct těchto speciálů a diváci si přišli na své. Nicméně každý ročník se nám vryl do paměti se svými hrdiny,“ řekl Josef, který na postu ředitele v posledních letech vystřídal staršího bratra Lubomíra. Nejvíce vavřínů posbíral Stanislav Chovanec, populární Staňa se zapsal do galerie vítězů celkem pětkrát, třikrát vyhrál domácí Roman Kresta. „Za všechny minulé ročníky máme řadu oblíbenců, ale tím největším je právě Kresta, který odstartuje i v letošním jubilejním ročníku. Ale vzpomínáme i na další zvučná jména jako například Enrico Bertone z Itálie nebo Honza Kopecký. Z vozů máme stále v paměti valašské WRC, escort Stani Chovance,“ vzpomněl Josef Minařík, v předchozích letech úspěšný aktivní jezdec rally. Pořadatelé z Podkopné Lhoty jsou rádi, že k nim na Moravu jezdí soutěžící rádi a vždy se jim snaží vytvořit optimální podmínky k závodění. „V poslední době je velký přetlak pořadatelů v rallysprintech. Před nedávnem se mi líbila věta předsedy svazu rally Pavla Schovánka, který prohlásil, že pokud by Kopná vypadla z kalendáře, okamžitě by na Valašsku vypukla revoluce a vytvořili by zde vlastní šampionát,“ uvedl Minařík.
Agilní pořadatelé z Podkopné Lhoty nezahálí ani v dalších měsících během roku. Týden před legendární barumkou pořádají závod ve sjezdu horských kol pod názvem Bikerally Kopná a v prosinci poté volný podnik na závěr motoristické sezony PdTech Mikuláš Rally. „Loni jsme připravili jako zpestření noční RZ ve sjezdu, autogramiádu soutěžních posádek, z nichž někteří se objevili i na horském kole. Tato akce měla velký ohlas a zúčastnili se jí Roman Kresta, Míra Tarabus, Tonda Tlusťák, Honza Jelinek nebo Luba Minařík. Na testovacím úseku nám svezli v ostrých nebo tréninkových autech naše vítěze na kolech a byla to parádní akce,“ pověděl Minařík. Dodejme, že letošní Bikerally Kopná proběhne v termínu 24. – 25. srpna a Mikuláš Rally na závěr motoristické sezony v sobotu 8. prosince. „Chceme zůstat u osvědčené trati včetně diváckého okruhu kolem dostihovky ve Slušovicích,“ uzavřel Josef Minařík. Pořadatelé z Rallysprint Klubu v AČR se zkrátka nenudí po celý rok a za všechny zorganizované akce včetně dvaceti ročníků Kopné jim patří velké poděkování a hlasitý potlesk.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.