Rallysprint na Kopné je neodmyslitelně spojen od prvního ročníku s motoristickou rodinou Minaříků.
Před dvaceti lety zřejmě nikoho v Podkopné Lhotě nenapadlo, že tento spíše rozlučkový závod regionálních jezdců na závěr rallyové sezony se dostane do pozice velmi oblíbeného sprintu v České republice. Kopná se propracovala mezi vážené rallysprintové podniky české scény a soutěžní posádky jezdí na Moravu rády. Čeká je vřelé přivítání, ochotní pořadatelé, soutěž tzv. „na pětníku“ a nádherné rychlostní zkoušky, které svou obtížností každoročně prověří připravenost posádek a soutěžní techniky. Ani letošní jubilejní ročník pod názvem XX. AUTOGAMES Rallysprint Kopná nebude výjimkou.
„Tehdy v roce 1993 nikoho nenapadlo, že zakládáme tradici. Nepočítali jsme, že se dostaneme do podvědomí motoristické veřejnosti. A vidíte, letos nás čeká už jubilejní dvacátý ročník. Od začátku dělám tuto soutěž společně se svými bratry Lubošem a Radkem, posléze se k nám přidal Zdeněk Bělák, který nám pomáhá postavit trať a časový harmonogram,“ pověděl Josef Minařík. Za předchozích devatenáct odjetých ročníků se mezi vítěze zapsala řada jmen, například to byli Enrico Bertone, Stanislav Chovanec, Tomáš Vojtěch, Štěpán Vojtěch, Jan Kopecký, Václav Pech, Roman Kresta, Jaromír Tarabus, Roman Odložilík nebo Maďar Gergély Szabó. „V naší paměti zůstávají všechny ročníky, které jsme uspořádali. Jsme rádi, že za tuto dobu jsme neměli žádné těžké zranění. Samozřejmě nejraději vzpomínáme na roky, kdy zde jezdily vozy specifikace WRC. Na startu bylo v roce 2003 dvanáct těchto speciálů a diváci si přišli na své. Nicméně každý ročník se nám vryl do paměti se svými hrdiny,“ řekl Josef, který na postu ředitele v posledních letech vystřídal staršího bratra Lubomíra. Nejvíce vavřínů posbíral Stanislav Chovanec, populární Staňa se zapsal do galerie vítězů celkem pětkrát, třikrát vyhrál domácí Roman Kresta. „Za všechny minulé ročníky máme řadu oblíbenců, ale tím největším je právě Kresta, který odstartuje i v letošním jubilejním ročníku. Ale vzpomínáme i na další zvučná jména jako například Enrico Bertone z Itálie nebo Honza Kopecký. Z vozů máme stále v paměti valašské WRC, escort Stani Chovance,“ vzpomněl Josef Minařík, v předchozích letech úspěšný aktivní jezdec rally. Pořadatelé z Podkopné Lhoty jsou rádi, že k nim na Moravu jezdí soutěžící rádi a vždy se jim snaží vytvořit optimální podmínky k závodění. „V poslední době je velký přetlak pořadatelů v rallysprintech. Před nedávnem se mi líbila věta předsedy svazu rally Pavla Schovánka, který prohlásil, že pokud by Kopná vypadla z kalendáře, okamžitě by na Valašsku vypukla revoluce a vytvořili by zde vlastní šampionát,“ uvedl Minařík.
Agilní pořadatelé z Podkopné Lhoty nezahálí ani v dalších měsících během roku. Týden před legendární barumkou pořádají závod ve sjezdu horských kol pod názvem Bikerally Kopná a v prosinci poté volný podnik na závěr motoristické sezony PdTech Mikuláš Rally. „Loni jsme připravili jako zpestření noční RZ ve sjezdu, autogramiádu soutěžních posádek, z nichž někteří se objevili i na horském kole. Tato akce měla velký ohlas a zúčastnili se jí Roman Kresta, Míra Tarabus, Tonda Tlusťák, Honza Jelinek nebo Luba Minařík. Na testovacím úseku nám svezli v ostrých nebo tréninkových autech naše vítěze na kolech a byla to parádní akce,“ pověděl Minařík. Dodejme, že letošní Bikerally Kopná proběhne v termínu 24. – 25. srpna a Mikuláš Rally na závěr motoristické sezony v sobotu 8. prosince. „Chceme zůstat u osvědčené trati včetně diváckého okruhu kolem dostihovky ve Slušovicích,“ uzavřel Josef Minařík. Pořadatelé z Rallysprint Klubu v AČR se zkrátka nenudí po celý rok a za všechny zorganizované akce včetně dvaceti ročníků Kopné jim patří velké poděkování a hlasitý potlesk.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.