Rallysprint na Kopné je neodmyslitelně spojen od prvního ročníku s motoristickou rodinou Minaříků.
Před dvaceti lety zřejmě nikoho v Podkopné Lhotě nenapadlo, že tento spíše rozlučkový závod regionálních jezdců na závěr rallyové sezony se dostane do pozice velmi oblíbeného sprintu v České republice. Kopná se propracovala mezi vážené rallysprintové podniky české scény a soutěžní posádky jezdí na Moravu rády. Čeká je vřelé přivítání, ochotní pořadatelé, soutěž tzv. „na pětníku“ a nádherné rychlostní zkoušky, které svou obtížností každoročně prověří připravenost posádek a soutěžní techniky. Ani letošní jubilejní ročník pod názvem XX. AUTOGAMES Rallysprint Kopná nebude výjimkou.
„Tehdy v roce 1993 nikoho nenapadlo, že zakládáme tradici. Nepočítali jsme, že se dostaneme do podvědomí motoristické veřejnosti. A vidíte, letos nás čeká už jubilejní dvacátý ročník. Od začátku dělám tuto soutěž společně se svými bratry Lubošem a Radkem, posléze se k nám přidal Zdeněk Bělák, který nám pomáhá postavit trať a časový harmonogram,“ pověděl Josef Minařík. Za předchozích devatenáct odjetých ročníků se mezi vítěze zapsala řada jmen, například to byli Enrico Bertone, Stanislav Chovanec, Tomáš Vojtěch, Štěpán Vojtěch, Jan Kopecký, Václav Pech, Roman Kresta, Jaromír Tarabus, Roman Odložilík nebo Maďar Gergély Szabó. „V naší paměti zůstávají všechny ročníky, které jsme uspořádali. Jsme rádi, že za tuto dobu jsme neměli žádné těžké zranění. Samozřejmě nejraději vzpomínáme na roky, kdy zde jezdily vozy specifikace WRC. Na startu bylo v roce 2003 dvanáct těchto speciálů a diváci si přišli na své. Nicméně každý ročník se nám vryl do paměti se svými hrdiny,“ řekl Josef, který na postu ředitele v posledních letech vystřídal staršího bratra Lubomíra. Nejvíce vavřínů posbíral Stanislav Chovanec, populární Staňa se zapsal do galerie vítězů celkem pětkrát, třikrát vyhrál domácí Roman Kresta. „Za všechny minulé ročníky máme řadu oblíbenců, ale tím největším je právě Kresta, který odstartuje i v letošním jubilejním ročníku. Ale vzpomínáme i na další zvučná jména jako například Enrico Bertone z Itálie nebo Honza Kopecký. Z vozů máme stále v paměti valašské WRC, escort Stani Chovance,“ vzpomněl Josef Minařík, v předchozích letech úspěšný aktivní jezdec rally. Pořadatelé z Podkopné Lhoty jsou rádi, že k nim na Moravu jezdí soutěžící rádi a vždy se jim snaží vytvořit optimální podmínky k závodění. „V poslední době je velký přetlak pořadatelů v rallysprintech. Před nedávnem se mi líbila věta předsedy svazu rally Pavla Schovánka, který prohlásil, že pokud by Kopná vypadla z kalendáře, okamžitě by na Valašsku vypukla revoluce a vytvořili by zde vlastní šampionát,“ uvedl Minařík.
Agilní pořadatelé z Podkopné Lhoty nezahálí ani v dalších měsících během roku. Týden před legendární barumkou pořádají závod ve sjezdu horských kol pod názvem Bikerally Kopná a v prosinci poté volný podnik na závěr motoristické sezony PdTech Mikuláš Rally. „Loni jsme připravili jako zpestření noční RZ ve sjezdu, autogramiádu soutěžních posádek, z nichž někteří se objevili i na horském kole. Tato akce měla velký ohlas a zúčastnili se jí Roman Kresta, Míra Tarabus, Tonda Tlusťák, Honza Jelinek nebo Luba Minařík. Na testovacím úseku nám svezli v ostrých nebo tréninkových autech naše vítěze na kolech a byla to parádní akce,“ pověděl Minařík. Dodejme, že letošní Bikerally Kopná proběhne v termínu 24. – 25. srpna a Mikuláš Rally na závěr motoristické sezony v sobotu 8. prosince. „Chceme zůstat u osvědčené trati včetně diváckého okruhu kolem dostihovky ve Slušovicích,“ uzavřel Josef Minařík. Pořadatelé z Rallysprint Klubu v AČR se zkrátka nenudí po celý rok a za všechny zorganizované akce včetně dvaceti ročníků Kopné jim patří velké poděkování a hlasitý potlesk.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?