Počet přihlášených posádek do jubilejního XX. ročníku AUTOGAMES Rallysprint Kopná (11. - 12. května 2012) se zastavil na čísle 134.
Do Slušovic přijedou soutěžící z pěti států – České republiky, Slovenska, Polska, Itálie a Rakouska. Ve srovnání s loňským ročníkem najdeme na seznamu přihlášených o tři posádky více. Diváckým lákadlem v okolí Slušovic a Podkopné Lhoty bude souboj kvarteta jezdců na vozech specifikace WRC. O prvenství se poperou Roman Kresta, Tomáš Kostka, Antonín Tlusťák a Roman Odložilík. Dále se s vozy WRC představí Jaromír Tomaštík, Karel Trněný a Miroslav Plíhal. Šest pilotů se objeví na vozech kategorie Super 2000, a to Jaromír Tarabus, Jozef Béreš jr., Václav Dunovský, Jan Dohnal, Jiří Navrátil a Lukáš Lapdavský. Čeřit vodu na čelních příčkách budou i jezdci na vozech Mitsubishi Lancer EVO IX, a to Miroslav Jakeš, Martin Bujáček, Jan Sýkora (R4), Lumír Firla, Martin Březík, Martin Hudec, Lukasz Habaj z Polska a další. Celkem čítá seznam přihlášených 8 prioritních jezdců ASN.
Nejpočetněji obsazena je třída 3 (dříve N4), kde najdeme celkem 20 vozů, zatímco ve třídě 4 nenajdeme ani jeden vůz. V rámci TIMESEAL Mistrovství České republiky ve sprintrally se přihlásilo celkem 87 posádek, zatímco do Poháru České republiky v rally 2012 může bodovat 46 soutěžících, v rámci Poháru mládeže poté jedna posádka. Z vozového parku 15 značek jsou nejpočetněji zastoupeny automobilky Škoda, Mitsubishi a Honda. Zajímavostí seznamu přihlášených letošní Kopné jsou vedle dvaceti smíšených posádek i čtyři vyloženě dámské dvojice ve složení Pavlína Tydlačková – Pavla Fričová, Olga Lounová – Markéta Filáková, Hana Baďurová – Jana Čížková, Monika Zbořilová – Jana Kazíková, přičemž za volantem se představí ještě další ženy Eva Vykydalová a Martina Daňhelová.
Celkem přihlášenýh posádek: 134
Počet států: 5(Česká republika – 130, Slovensko - 1, Polsko – 1, Itálie – 1, Rakousko - 1)
Prioritní jezdci: 8ASN: Roman Kresta, Antonín Tlusťák, Roman Odložilík, Jaromír Tarabus, Miroslav Jakeš, Jozef Béreš jr., Martin Bujáček, Václav Dunovský
Zahraniční jezdci: 4Jozef Béreš jr., Lukasz Habaj, Giacomo Fanetti, Markus Drapela Poznámka: Lukáš Lapdavský ze Slovenska a Johann Drapela z Rakouska startují s českou licencí.
TIMESEAL Mistrovství České republiky ve sprintrally (87 posádek)
Rozdělení podle objemových tříd: Třída 2 (S2000-Rally atmosférický, 1.6 T s rest. 30 mm, R4): 8 vozůTřída 3 (N nad 2000 cm3): 20 vozůTřída 4 (vozy RGT): žádný vůzTřída 5 (Super 1600, A 1600 do 2000 cm3, R2C, R3T, R3C): 9 vozůTřída 6 (A do 1600 cm3, R2B, kit-car do 1600 cm3): 10 vozůTřída 7 (A do 1400 cm3, kit-car do 1400 cm3): 6 vozůTřída 8 (N 1600 do 2000 cm3): 9 vozůTřída 9 (N 1400 do 1600 cm3, R1B): 12 vozůTřída 10 (N do 1400 cm3, R1A): 2 vozyTřída 11 (A nebo N Diesel do 2000 cm3, R3D): 2 vozyTřída 12 (S do 2000 cm3): 1 vůzTřída 13 (S nad 2000 cm3): 8 vozů
Pohár České republiky v rally (celkem 46 posádek)
Rozdělení podle skupin: Skupina SA (soudobé automobily (bez S 2000 atm. A 1.6 turbo, R4, RGT a WRC): 28 vozůSkupina HA (historické automobily): 4 vozy Skupina V (upravené automobily – bez rozdílu objemových tříd): 14 vozů
Rozdělení podle objemových tříd:SA – třída 1: do 1400 ccm: 14SA – třída 2: nad 1400 do 2000 ccm: 12SA – třída 3: nad 2000 ccm: 2
HA – třída 1: do 1 000 ccm: 0HA – třída 2: nad 1000 do 1300 ccm: 2HA – třída 3: nad 1300 ccm: 2
Pohár mládeže (vozy třídy 10 (N do 1400 cm3, R1A do 1400 cm3): 1 vůz
Počet značek: 15Škoda – 49, Mitsubishi – 20, Honda – 18, Renault – 11, Citroën – 8, Suzuki – 6, Peugeot – 5, Ford – 4, Subaru – 4, Opel – 2, Volkswagen – 2, BMW – 2, Alfa Romeo – 1, Hyundai – 1, LADA – 1.
Vozy specifikace WRC: 7Citroën C4 WRC – 2, Ford Focus RS WRC – 1, Mitsubishi Lancer WRC 05 – 1, Subaru Impreza WRC – 1, Škoda Fabia WRC – 1, Škoda Octavia WRC – 1
Vozy kategorie Super 2000: 6Škoda Fabia S2000 – 3, Peugeot 207 S2000 – 2, Ford Fiesta S2000 – 1
Smíšené posádky: 20Jan Sýkora – Martina Škardová, Zdeněk Pokorný – Klára Šillerová, Zdeněk Zdráhala – Markéta Rýdlová, Josef Bartončík – Soňa Bartončíková, Jiří Hladík – Hana Vranská, Martin Rada – Karolína Jugasová, Eva Vykydalová – Ivan Řihánek, Martina Daňhelová – Vlastimil Daňhel, Jiří Sojka – Jindřiška Žáková, Petr Lukašík – Martina Mikulášková, Jan Petr – Renáta Maršálková, Markus Drapela – Sabine Silberhorn, Henrich Řeháček – Petra Filipová, Jiří Havelka – Michaela Bublová, Martin Hrachovec – Zdenka Tamášová, Ondřej Studénka – Kateřina Janovská, Dalibor Mach – Kateřina Mach, Radomír Hanáček – Eva Žaludková, Roman Vaněk – Diana Vaňková, Zdeněk Halady – Olga Gissyová
Dámské posádky: 4Pavlína Tydlačková – Pavla Fričová, Olga Lounová – Markéta Filáková, Hana Baďurová – Jana Čížková, Monika Zbořilová – Jana Kazíková. V rámci Dámského poháru České republiky bodují rovněž Eva Vykydalová a Martina Daňhelová.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.