„To náročnější (a nebezpečnější) nás teprve čeká,“ říká Martin Prokop po prvním dnu Rally Sweden
První etapa Švédské Rally, druhého podniku letošního Mistrovství světa v automobilových soutěžích, byla pro Czech Ford National Team ve znamení nejen sněhu, ledu a teplot, které soupeřily s hodnotami aktuálně naměřenými v šumavských lesích. To vše lze koneckonců ve Skandinávii očekávat. Novinkou bylo inenzívní zapojení komunikačních technologií. Dva klíčoví členové týmu totiž s vysokými horečkami namísto svého postu v týmovém zázemí okupovali postele ve zajetí vysokých teplot. Šéftechnik Ivan Matoušek ze své nedobrovolné izolace v karlstadtském hotelu udílel telefonicky pokyny sehrané partě mechaniků. Týmový manažer Quirin Muller „evakuovaný“ do domácího ošetřování, se snažil usměrňovat českou posádku textovými zprávami. Dost možná mu však horečka při pohledu na dosahované mezičasy spíše stoupla – po avizovaném opatrném začátku nebylo ani stopy a Ford Fiesta WRC Prokopa s Hrůzou od počátku atakoval bodovanou desítku.
„Kdepak, pořád jsme jeli s poměrně velkou rezervou a respektem, absence manažera neměla vliv“ usmíval se Martin Prokop. „V technických pasážích jsem ve svém stylu cítil velké rezervy. Zkusili jsme jej v odpolední sekci trošku pozměnit a hned to byla jiná káva. Prostě se s „véercéčkem“ stále učím.“
A o tom, že Martin Prokop se Zdeňkem Hrůzou své učení neflinkají, svědčí výsledky v rychlostních zkouškách odpolední sekce – dva osmé, jednou dokonce sedmý čas! Do druhého dne tak vstoupí na velmi lichotivém devátém místě, jen 8,1 vteřiny za domácím Sandellem s Mini WRC. Bude se opakovat těsný souboj z Rally Monte Carlo, kde česká posádka do poslední RZ soupeřila s Portugalcem Araujem také s MINI?
„Těžko říct. Do cíle je ještě opravdu moc daleko a nejdůležitější bude neudělat žádnou zásadní chybu,“ dodává co-pilot Zdeněk Hrůza. „Dnes totiž chybka znamenala hodiny nebo dolování auta ze závěje. Zítra a v neděli, na testech, kde je led a minimum sněhu, může znamenat hodně nepříjemný konec.“ A rychlostní průměry překračující stokilometrovou hranici na silničkách pokrytých sněhem a ledem mu dávají za pravdu.
Česká dvojice vyrazí do druhé etapy především s cílem postupně snižovat svou průměrnou ztrátu na špičku, kterou tvoří jezdci továrních týmů. „Po dnešku ztrácíme v průměru 1 sekundu na kilometr. To vůbec není špatné. Ale každá umazaná desetinka nás potěší a ukáže, že jdeme správným směrem,“ vysvětluje Martin Prokop. A co atak dosud nejlepšího českého výsledku na Švédské Rally, kterým je osmé místo Romana Kresty z časů, kdy byl továrním jezdcem Fordu? „Na to zatím vůbec nemyslíme, jsme po dnešku utahaní jako koťata! Ale kdo v í? Třeba v nás v závěru „bouchnou saze“. Koneckonců, SMS manažera máme daleko a je tady děsně špatný signál…,“ připouští s úsměvem česká naděje ve WRC Martin Prokop.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?