„To náročnější (a nebezpečnější) nás teprve čeká,“ říká Martin Prokop po prvním dnu Rally Sweden
První etapa Švédské Rally, druhého podniku letošního Mistrovství světa v automobilových soutěžích, byla pro Czech Ford National Team ve znamení nejen sněhu, ledu a teplot, které soupeřily s hodnotami aktuálně naměřenými v šumavských lesích. To vše lze koneckonců ve Skandinávii očekávat. Novinkou bylo inenzívní zapojení komunikačních technologií. Dva klíčoví členové týmu totiž s vysokými horečkami namísto svého postu v týmovém zázemí okupovali postele ve zajetí vysokých teplot. Šéftechnik Ivan Matoušek ze své nedobrovolné izolace v karlstadtském hotelu udílel telefonicky pokyny sehrané partě mechaniků. Týmový manažer Quirin Muller „evakuovaný“ do domácího ošetřování, se snažil usměrňovat českou posádku textovými zprávami. Dost možná mu však horečka při pohledu na dosahované mezičasy spíše stoupla – po avizovaném opatrném začátku nebylo ani stopy a Ford Fiesta WRC Prokopa s Hrůzou od počátku atakoval bodovanou desítku.
„Kdepak, pořád jsme jeli s poměrně velkou rezervou a respektem, absence manažera neměla vliv“ usmíval se Martin Prokop. „V technických pasážích jsem ve svém stylu cítil velké rezervy. Zkusili jsme jej v odpolední sekci trošku pozměnit a hned to byla jiná káva. Prostě se s „véercéčkem“ stále učím.“
A o tom, že Martin Prokop se Zdeňkem Hrůzou své učení neflinkají, svědčí výsledky v rychlostních zkouškách odpolední sekce – dva osmé, jednou dokonce sedmý čas! Do druhého dne tak vstoupí na velmi lichotivém devátém místě, jen 8,1 vteřiny za domácím Sandellem s Mini WRC. Bude se opakovat těsný souboj z Rally Monte Carlo, kde česká posádka do poslední RZ soupeřila s Portugalcem Araujem také s MINI?
„Těžko říct. Do cíle je ještě opravdu moc daleko a nejdůležitější bude neudělat žádnou zásadní chybu,“ dodává co-pilot Zdeněk Hrůza. „Dnes totiž chybka znamenala hodiny nebo dolování auta ze závěje. Zítra a v neděli, na testech, kde je led a minimum sněhu, může znamenat hodně nepříjemný konec.“ A rychlostní průměry překračující stokilometrovou hranici na silničkách pokrytých sněhem a ledem mu dávají za pravdu.
Česká dvojice vyrazí do druhé etapy především s cílem postupně snižovat svou průměrnou ztrátu na špičku, kterou tvoří jezdci továrních týmů. „Po dnešku ztrácíme v průměru 1 sekundu na kilometr. To vůbec není špatné. Ale každá umazaná desetinka nás potěší a ukáže, že jdeme správným směrem,“ vysvětluje Martin Prokop. A co atak dosud nejlepšího českého výsledku na Švédské Rally, kterým je osmé místo Romana Kresty z časů, kdy byl továrním jezdcem Fordu? „Na to zatím vůbec nemyslíme, jsme po dnešku utahaní jako koťata! Ale kdo v í? Třeba v nás v závěru „bouchnou saze“. Koneckonců, SMS manažera máme daleko a je tady děsně špatný signál…,“ připouští s úsměvem česká naděje ve WRC Martin Prokop.
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?