Rakouská Jänner Rally byla úvodní soutěží MMČR pro Martina Semeráda. Z Rakouska si po problémech veze pořádnou porci bodů.
Martin Semerád s Bohuslavem Ceplechou měli o uplynulém víkendu hodně nabitý program. Nejprve závodili na úvodní soutěži Mediasport Mezinárodního mistrovství České republiky v rally na rakouské Jänner Rally, z níž hned po vyhlášení výsledků přejížděli do slovenské Žiarovnice, kde se zúčastnili show s názvem Autoslide.
Pojďme teď ale pěkně popořádku od Jänner Rally. Tam Martin Semerád vyrážel s přáním závodu na sněhem pokrytých rychlostních zkouškách, což ještě pár hodin před startem soutěže vypadalo jako nereálný sen. Pak se ale v okolí Freistadtu nebe roztrhlo a začalo sněžit, což znamenalo, že na většině rychlostních zkoušek byl sníh. Semerád Rally Team ani proto dlouho neuvažoval nad volbou pneumatik a do první sekce rychlostních zkoušek vyrazil na úzkých, sněhových pneumatikách. Jejich výhoda měla přijít hlavně až na druhé RZ, ale tam už bohužel Martina Semeráda trápil technický problém. „Asi sedm kilometrů před cílem první RZ se nám zasekla převodovka a zůstal mi tam zařazený jen druhý rychlostní stupeň. I přesto nebyl čas v cíli vůbec špatný a je jenom škoda, že nevíme, jak bychom dopadli bez problému s převodovkou. Ten ale znamenal velkou časovou ztrátu hlavně na druhé RZ, kde byly dlouhé rovinky. Rozhodli jsme se ale, že se pokusíme auto dovézt do servisu i přes čas, který ztratíme. Bohouš ještě cestou závadu identifikoval jako přetržené lano řazení převodovky, což je závada, o které snad nikdo nikdy neslyšel,“ říká k úvodu Jänner Rally Martin Semerád.
Mechanici týmu tedy nemuseli měnit celou převodovku a do druhé sekce odjíždělo Mitsubishi Lancer EVO IX už v plné kondici. Výsledkem toho byl hned na další rychlostní zkoušce pátý absolutně nejrychlejší čas. „První RZ v sekci nám dobře vyšla a začali jsme ztrátu z prvního dne stahovat. Začal jsem si užívat jízdu na sněhu, i když to byl hodně velký rozdíl oproti tomu, co znám ze závodění ve Švédsku na dlouhých hřebech,“ dodává Martin Semerád k první etapě Jänner Rally, kterou i přes velkou ztrátu z úvodu dne dokončil se ztrátou jen 2,1 vteřiny na prvního ve třídě, kterým byl Jarin Orsák.
I druhý den skýtala trať Jänner Rally mnohá úskalí a zrádná místa, a Martin Semerád s Bohuslavem Ceplechou vyrazili do dalších rychlostních zkoušek, kde byl opět povrch převážně tvořen směsí ledu a sněhu. „Na ranních RZ se začal hodně projevovat problém s ojetými pneumatikami. Měli jsme nedostatek nových kol, ze starých se hřeby vytrhaly a auto mělo minimální grip. K tomu přišla chyba na jednom z odbočení, které jsem přejel a musel se otáčet. Nakonec nás zachránil Václav Pech, který nám do dalších RZ nechal nové pneumatiky ze svého, za což mu mnohokrát děkujeme. Na krátké, úvodní RZ odpolední sekce, kde nebyl žádný sníh, jsme si užili i jeden trochu krizový moment, kdy se auto sklouzlo ze silnice a my skočili dolů ze svahu. Tlumiče to ale v pořádku pobraly a nám se podařilo s minimální ztrátou vyjet zpět na cestu a pokračovat,“ říká Martin Semerád, který se opět trochu vzdálil vedoucí posádce ve třídě 3 a začal už přemýšlet o tom, jak Jänner Rally co nejlépe dokončit. Tento jednoduchý úkol se záhy hodně zkomplikoval, protože opět začalo zlobit řazení jeho Mitsubishi. „Na prvním průjezdu nejdelší RZ jsme přišli o trojku v převodovce. Tím jsme měli jasno, že náš boj o vedení mezi produkčními vozy skončil a soustředili jsme se jen na dojetí, protože jsme převodovku v posledním servisu ani neměnili. Celkově jsem se závodem spokojený, i když to mohlo asi určitě dopadnout lépe. Chtěl jsem tady zúročit zkušenosti na sněhu, což se trochu povedlo a trochu ne. Celkově je jízda na malých hrotech úplně jiná než na hřebech, ale ukázalo se, že se s tím dokážeme srovnat. Při prvním startu v MMČR jsme brali body za páté místo do absolutního pořadí a za druhé mezi velkými enky, což je dobré. Těším se na další závod, kterým pro mě bude Valašská Rally a věřím, že to bude ještě lepší,“ uzavírá Martin Semerád, který na Valašské Rally odstartuje s Mitsubishi Lancer EVO IX koncem března.
Jak už jsme říkali, tak z Jänner Rally odjížděl Martin Semerád s týmem hned na Slovensko, kde se zúčastnil závodu Autoslide, což je show na plochodrážním stadionu na sněhu a ledu. Martin byl na Slovensku vyhodnocen diváky jako král Autoslide, což je ocenění, které před lety získal na stejném místě i Martinův táta. „Měli jsme dost náročný víkend a Martinovo ocenění králem Autoslidu nám zvedlo náladu a rychle jsme tak zapomněli na pomačkané plechy na našem autě, které utrpělo při kontaktním závodu na ploché dráze. Děkuji moc našim mechanikům Honzovi Korbovi a Miloši Davidovi, kteří s námi absolvovali tenhle závodní maraton, ze kterého se teď musíme dát trochu dohromady. Mechanici přijeli ve čtyři ráno na Slovensko a v sedm už měnili Mácovi převodovku, aby mohl v devět odstartovat,“ říká šéf týmu Josef Semerád.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.