Rakouská Jänner Rally byla úvodní soutěží MMČR pro Martina Semeráda. Z Rakouska si po problémech veze pořádnou porci bodů.
Martin Semerád s Bohuslavem Ceplechou měli o uplynulém víkendu hodně nabitý program. Nejprve závodili na úvodní soutěži Mediasport Mezinárodního mistrovství České republiky v rally na rakouské Jänner Rally, z níž hned po vyhlášení výsledků přejížděli do slovenské Žiarovnice, kde se zúčastnili show s názvem Autoslide.
Pojďme teď ale pěkně popořádku od Jänner Rally. Tam Martin Semerád vyrážel s přáním závodu na sněhem pokrytých rychlostních zkouškách, což ještě pár hodin před startem soutěže vypadalo jako nereálný sen. Pak se ale v okolí Freistadtu nebe roztrhlo a začalo sněžit, což znamenalo, že na většině rychlostních zkoušek byl sníh. Semerád Rally Team ani proto dlouho neuvažoval nad volbou pneumatik a do první sekce rychlostních zkoušek vyrazil na úzkých, sněhových pneumatikách. Jejich výhoda měla přijít hlavně až na druhé RZ, ale tam už bohužel Martina Semeráda trápil technický problém. „Asi sedm kilometrů před cílem první RZ se nám zasekla převodovka a zůstal mi tam zařazený jen druhý rychlostní stupeň. I přesto nebyl čas v cíli vůbec špatný a je jenom škoda, že nevíme, jak bychom dopadli bez problému s převodovkou. Ten ale znamenal velkou časovou ztrátu hlavně na druhé RZ, kde byly dlouhé rovinky. Rozhodli jsme se ale, že se pokusíme auto dovézt do servisu i přes čas, který ztratíme. Bohouš ještě cestou závadu identifikoval jako přetržené lano řazení převodovky, což je závada, o které snad nikdo nikdy neslyšel,“ říká k úvodu Jänner Rally Martin Semerád.
Mechanici týmu tedy nemuseli měnit celou převodovku a do druhé sekce odjíždělo Mitsubishi Lancer EVO IX už v plné kondici. Výsledkem toho byl hned na další rychlostní zkoušce pátý absolutně nejrychlejší čas. „První RZ v sekci nám dobře vyšla a začali jsme ztrátu z prvního dne stahovat. Začal jsem si užívat jízdu na sněhu, i když to byl hodně velký rozdíl oproti tomu, co znám ze závodění ve Švédsku na dlouhých hřebech,“ dodává Martin Semerád k první etapě Jänner Rally, kterou i přes velkou ztrátu z úvodu dne dokončil se ztrátou jen 2,1 vteřiny na prvního ve třídě, kterým byl Jarin Orsák.
I druhý den skýtala trať Jänner Rally mnohá úskalí a zrádná místa, a Martin Semerád s Bohuslavem Ceplechou vyrazili do dalších rychlostních zkoušek, kde byl opět povrch převážně tvořen směsí ledu a sněhu. „Na ranních RZ se začal hodně projevovat problém s ojetými pneumatikami. Měli jsme nedostatek nových kol, ze starých se hřeby vytrhaly a auto mělo minimální grip. K tomu přišla chyba na jednom z odbočení, které jsem přejel a musel se otáčet. Nakonec nás zachránil Václav Pech, který nám do dalších RZ nechal nové pneumatiky ze svého, za což mu mnohokrát děkujeme. Na krátké, úvodní RZ odpolední sekce, kde nebyl žádný sníh, jsme si užili i jeden trochu krizový moment, kdy se auto sklouzlo ze silnice a my skočili dolů ze svahu. Tlumiče to ale v pořádku pobraly a nám se podařilo s minimální ztrátou vyjet zpět na cestu a pokračovat,“ říká Martin Semerád, který se opět trochu vzdálil vedoucí posádce ve třídě 3 a začal už přemýšlet o tom, jak Jänner Rally co nejlépe dokončit. Tento jednoduchý úkol se záhy hodně zkomplikoval, protože opět začalo zlobit řazení jeho Mitsubishi. „Na prvním průjezdu nejdelší RZ jsme přišli o trojku v převodovce. Tím jsme měli jasno, že náš boj o vedení mezi produkčními vozy skončil a soustředili jsme se jen na dojetí, protože jsme převodovku v posledním servisu ani neměnili. Celkově jsem se závodem spokojený, i když to mohlo asi určitě dopadnout lépe. Chtěl jsem tady zúročit zkušenosti na sněhu, což se trochu povedlo a trochu ne. Celkově je jízda na malých hrotech úplně jiná než na hřebech, ale ukázalo se, že se s tím dokážeme srovnat. Při prvním startu v MMČR jsme brali body za páté místo do absolutního pořadí a za druhé mezi velkými enky, což je dobré. Těším se na další závod, kterým pro mě bude Valašská Rally a věřím, že to bude ještě lepší,“ uzavírá Martin Semerád, který na Valašské Rally odstartuje s Mitsubishi Lancer EVO IX koncem března.
Jak už jsme říkali, tak z Jänner Rally odjížděl Martin Semerád s týmem hned na Slovensko, kde se zúčastnil závodu Autoslide, což je show na plochodrážním stadionu na sněhu a ledu. Martin byl na Slovensku vyhodnocen diváky jako král Autoslide, což je ocenění, které před lety získal na stejném místě i Martinův táta. „Měli jsme dost náročný víkend a Martinovo ocenění králem Autoslidu nám zvedlo náladu a rychle jsme tak zapomněli na pomačkané plechy na našem autě, které utrpělo při kontaktním závodu na ploché dráze. Děkuji moc našim mechanikům Honzovi Korbovi a Miloši Davidovi, kteří s námi absolvovali tenhle závodní maraton, ze kterého se teď musíme dát trochu dohromady. Mechanici přijeli ve čtyři ráno na Slovensko a v sedm už měnili Mácovi převodovku, aby mohl v devět odstartovat,“ říká šéf týmu Josef Semerád.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.