Tradiční Setkání mistrů na autodromu v Sosnové u České Lípy má sice charakter především posezónní show pro diváky, ale v nejvyšší rallyové třídě jde však každoročně i o velmi prestižní souboj.
Martin Prokop patří mezi spíše sporadické účastníky sosnovského listopadového závodnického víkendu. Když už se svým týmem na sever Čech vážil cestu, většinou to pro fanoušky stálo za to. Vzpomeňme na jeho nekonečnou jízdu po dvou kolech v Citroenu C2 R2, během které mohli fanoušci uzavírat sázky, jak krize na výjezdu ze šotolinového úseku dopadne. Tehdy vyhráli ti, kdo vsadili na zakončení elegantním kotoulem… Letos mohli příznivci rally spekulovat o tom, jak si povede nová Fiesta WRC s motorem o obsahu 1600cm3 ve srovnání se staršími, ale dvoulitrovými speciály, postavenými ještě podle dřívějších pravidel, která umožňovala konstrukci „chytřejších“ a „vzteklejších“ rallyových bestií.
Czech Ford National Team se v posledních dnech věru nezastavil. Osobní přítomnost mechaniků v sídle M-Sportu při montáži nového nářadí, následné přeškolení na novou špičkovou techniku. Ostrý test při premiérovém nasazení při Wales GB Rally. Páteční oficiální představení vozu a programu týmu při tiskové konferenci v Praze za účasti Malcolma Wilsona. „Na válení ve vířivkách to opravdu zatím nevypadá. Odpočinul jsem si snad jen při procházce s Malcolmem Wilsonem po Pražském hradě. Ale to jsem zase musel z paty tahat znalosti české historie….. Dokonce se mě mnozí ptali, jestli si Sosnovou nechci raději rozmyslet a na pár dní vypnout. Ale už jsme to slíbili a chtěl jsem se začerstva s fanoušky podělit o radost, kterou z nové techniky a potvrzeného programu na přístí rok máme,“ říká Martin Prokop, nováček kategorie WRC. „Vyjednali jsme si zapůjčení komponentů pro asfaltové nastavení a pojali Setkání mistrů jako první, netypický test.“
Hlavními soupeři Martina Prokopa v nedělním závodě byli Pavel Valoušek, za volantem Fabie WRC, se kterou získal letošní titul ve sprintrally a Václav Pech, představující své nové MINI premiérově ve specifikaci WRC. Na Pavla Valouška Prokopův Ford Fiesta WRC narazil již v semifinálovém klání. Zatímco Ford vylétnul od startu jako vystřelený z praku, Pavel Valoušek na startu chyboval a cesta do finále byla pro jihlavského jezdce otevřená. Tam se neměl utkat s nikým jiným než Václavem Pechem, jezdcem, který na sosnovské trati dokázal překonat i fenomenálního Sebastiana Loeba při jeho exhibičním startu před 2 lety. „Bylo znát, že o žádnou show ve finále opravdu nepůjde. Václav je v Sosnové už tradičně skvělý a oba jsme své premiéře chtěli dát zlatou tečku. Všechno zbytečné šlo ven z aut a já se snažil smířit s tím, že jedeme nepříliš vhodné pneumatiky nařízené pro MS,“ popisuje atmosféru před vyvrcholením Setkání mistrů Martin Prokop. A byl to vrchol jek se patří – obě nová WRC po trati doslova letěla, způsob jakým je oba piloti vedli po šotolinové části bral dech! Sebemenší zaváhání a duel v šeřícím se odpoledni by byl rozhodnutý. Po dvou kolech na paralelní trati vlétla do cíle s náskokem necelé vteřinky Fiesta Martina Prokopa!
„Krásně jsme se oba hecnuli a věřím, že i diváci si finále užili! Mám z toho vítězství opravdu radost – Václav vám totiž na zdejší trati nic nedá zadarmo. A koneckonců, kdo ví, kdy si zase budu moct zaskákat na stupních vítězů,“ směje se Martin Prokop v narážce na konkurenci nejlepších světových pilotů, do které směřuje jeho další kariéra. „Hned v pondělí znovu testujeme a pak na pár týdnů vyměním helmu Stillo za kulicha, závodní boty za běžecké a Jendu Tománka za svého kondičního trenéra. Pokud mě neuštve, naskočíme do Mistrovství světa hned na Rally Monte Carlo. Držte nám palce!“, vzkazuje českým sportovním fanouškům před svou první sezónou mezi soutěžáckou elitou.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?