Tradiční Setkání mistrů na autodromu v Sosnové u České Lípy má sice charakter především posezónní show pro diváky, ale v nejvyšší rallyové třídě jde však každoročně i o velmi prestižní souboj.
Martin Prokop patří mezi spíše sporadické účastníky sosnovského listopadového závodnického víkendu. Když už se svým týmem na sever Čech vážil cestu, většinou to pro fanoušky stálo za to. Vzpomeňme na jeho nekonečnou jízdu po dvou kolech v Citroenu C2 R2, během které mohli fanoušci uzavírat sázky, jak krize na výjezdu ze šotolinového úseku dopadne. Tehdy vyhráli ti, kdo vsadili na zakončení elegantním kotoulem… Letos mohli příznivci rally spekulovat o tom, jak si povede nová Fiesta WRC s motorem o obsahu 1600cm3 ve srovnání se staršími, ale dvoulitrovými speciály, postavenými ještě podle dřívějších pravidel, která umožňovala konstrukci „chytřejších“ a „vzteklejších“ rallyových bestií.
Czech Ford National Team se v posledních dnech věru nezastavil. Osobní přítomnost mechaniků v sídle M-Sportu při montáži nového nářadí, následné přeškolení na novou špičkovou techniku. Ostrý test při premiérovém nasazení při Wales GB Rally. Páteční oficiální představení vozu a programu týmu při tiskové konferenci v Praze za účasti Malcolma Wilsona. „Na válení ve vířivkách to opravdu zatím nevypadá. Odpočinul jsem si snad jen při procházce s Malcolmem Wilsonem po Pražském hradě. Ale to jsem zase musel z paty tahat znalosti české historie….. Dokonce se mě mnozí ptali, jestli si Sosnovou nechci raději rozmyslet a na pár dní vypnout. Ale už jsme to slíbili a chtěl jsem se začerstva s fanoušky podělit o radost, kterou z nové techniky a potvrzeného programu na přístí rok máme,“ říká Martin Prokop, nováček kategorie WRC. „Vyjednali jsme si zapůjčení komponentů pro asfaltové nastavení a pojali Setkání mistrů jako první, netypický test.“
Hlavními soupeři Martina Prokopa v nedělním závodě byli Pavel Valoušek, za volantem Fabie WRC, se kterou získal letošní titul ve sprintrally a Václav Pech, představující své nové MINI premiérově ve specifikaci WRC. Na Pavla Valouška Prokopův Ford Fiesta WRC narazil již v semifinálovém klání. Zatímco Ford vylétnul od startu jako vystřelený z praku, Pavel Valoušek na startu chyboval a cesta do finále byla pro jihlavského jezdce otevřená. Tam se neměl utkat s nikým jiným než Václavem Pechem, jezdcem, který na sosnovské trati dokázal překonat i fenomenálního Sebastiana Loeba při jeho exhibičním startu před 2 lety. „Bylo znát, že o žádnou show ve finále opravdu nepůjde. Václav je v Sosnové už tradičně skvělý a oba jsme své premiéře chtěli dát zlatou tečku. Všechno zbytečné šlo ven z aut a já se snažil smířit s tím, že jedeme nepříliš vhodné pneumatiky nařízené pro MS,“ popisuje atmosféru před vyvrcholením Setkání mistrů Martin Prokop. A byl to vrchol jek se patří – obě nová WRC po trati doslova letěla, způsob jakým je oba piloti vedli po šotolinové části bral dech! Sebemenší zaváhání a duel v šeřícím se odpoledni by byl rozhodnutý. Po dvou kolech na paralelní trati vlétla do cíle s náskokem necelé vteřinky Fiesta Martina Prokopa!
„Krásně jsme se oba hecnuli a věřím, že i diváci si finále užili! Mám z toho vítězství opravdu radost – Václav vám totiž na zdejší trati nic nedá zadarmo. A koneckonců, kdo ví, kdy si zase budu moct zaskákat na stupních vítězů,“ směje se Martin Prokop v narážce na konkurenci nejlepších světových pilotů, do které směřuje jeho další kariéra. „Hned v pondělí znovu testujeme a pak na pár týdnů vyměním helmu Stillo za kulicha, závodní boty za běžecké a Jendu Tománka za svého kondičního trenéra. Pokud mě neuštve, naskočíme do Mistrovství světa hned na Rally Monte Carlo. Držte nám palce!“, vzkazuje českým sportovním fanouškům před svou první sezónou mezi soutěžáckou elitou.
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?