Martin Semerád s Michalem Ernstem se po dlouhé době představili na asfaltové rally v ČR. Bylo to úspěšné představení
Semerád Rally team si po soutěžích v mistrovství světa produkčních vozů odskočil testovat na jeden z rallysprintů v České republice. Tím vybraným závodem byla Rally Krkonoše, která se uskutečnila uplynulý víkend v okolí Trutnova. Martin Semerád se spolujezdcem Michalem Ernstem jeli do Krkonoš s jasným cílem, a to otestovat své Mitsubishi Lancer EVO IX na asfaltu a připravit se tak na další starty, které je čekají v mistrovství světa produkčních vozů, v němž jsou momentálně na prvním místě průběžného pořadí.
Z tohoto důvodu do Krkonoš vybavili své soutěžní vozidlo jen lehce ojetými pneumatikami, které měly nasimulovat menší přilnavost pneumatik, které se používají v mistrovství světa. „V soutěžích MS musí být vozy vybaveny pneumatikami s evropskou homologací, takzvaným ?E?. Tyto pneumatiky jsou sice závodní, ale mají menší přilnavost než ty, na které jsme zvyklí doma. Stejně tak se v MS nemůže použít libovolný speciální-závodní benzín, ale jezdí se jednotný, který svými vlastnostmi připomíná běžný sto oktanový benzín, který se dá koupit u pumpy. Nechtěli jsme, aby si Martin zvykal na něco, co v MS nebude moci použít, ale aby si na asfaltu vyzkoušel auto s nižším výkonem a hlavně kroutícím momentem, tak, jak to bude na soutěžích v MS,“ doplňuje informaci o použití ojetých pneumatik a sériového benzínu, která vyšla před samotným startem, šéf týmu Josef Semerád.
V pátek, den před startem soutěže, se Martin Semerád s Michalem Ernstem pořádně rozehřáli v přátelském fotbalovém zápase, který zorganizovali pro soutěžní jezdce. „Sešlo se nás nakonec o trochu míň, než jsem měl přihlášeno, ale byly trochu organizační zmatky, kde se nakonec zápas odehraje. I tak se nám ale podařilo postavit proti sobě mužstva jezdců a spolujezdců, pěkně jsme si zahráli a byla dobrá nálada,“ říká Martin Semerád. V noci před startem Rally Krkonoše se nad okolím Trutnova přehnal déšť, který poznamenal rychlostní zkoušky. Trať byla hodně kluzká a ke slovu se přihlásila volba pneumatik. „Stejně jako loni i letos jsem pro první sekci rychlostních zkoušek zvolil pneumatiky intermedia. O nic nám nešlo a byla to volba na jistotu. Navíc mám radši, když auto víc klouže a já ho můžu lépe řídit. Když jsme dokončili první rychlostní zkoušku v naprosto poklidném tempu, nevěřil jsem svým očím, že jsme v ní zajeli absolutně nejrychlejší čas. Spíš jsem čekal, že dostaneme od našich soupeřů pořádný obklad. I v další rychlostní zkoušce jsme zajeli nejrychlejší čas a v první sekci se nám celkově hodně dařilo. Bylo to o tom, že jsme měli dobře obuto, nedělali zbytečné chyby a snažili se jet klidně pořád dopředu,“ říká k úvodu soutěže Martin Semerád.
V polovině soutěže byli Martin Semerád s Michalem Ernstem na celkovém druhém místě se ztrátou 3,1 vteřiny za loňským mistrem republiky Pavlem Valouškem, který ale do Krkonoš přivezl Škodu Fabia WRC. „S Pavlem Valouškem a Zdeňkem Hrůzou jsme rozhodně neměli v úmyslu soupeřit. Do Krkonoš jsme přijeli připomenout si nívyky na asfalt před Rally Bohemia, kde taky chceme startovat. Měli jsme dost velký náskok nad Mírou Tarabusem, a tak jsem dál pokračoval ve zkoušení a zvolil opět jiné pneumatiky. Tentokrát jsme vzali slicky, ale měli jsme k dispozici jen tvrdší směs. Pneumatiky jsem nedokázal tolik prohřát a dost nám to občas klouzalo. Naprosto to ale splnilo účel, protože právě to jsme si na našem testu chtěli vyzkoušet. Z celkového druhého místa jsem samozřejmě hodně šťastný a moc mě to těší, ale bylo to jaksi nad plán,“ dodává Martin Semerád ke skvělému druhému místu absolutně a prvnímu mezi produkčními vozy.
V další soutěži, kde Semerád s Ernstem v České republice odstartují, bude nadcházející asfaltová soutěž – Rally Bohemia. Tady už by se měli představit na světových pneumatikách Dmack, které pojedou na asfaltových soutěžích v MS. „Věříme, že se Dmacku podaří pneumatiky před Bohemkou včas dodat, a i tady pojedeme jen na sériový benzín. Naším cílem bude opět hlavně testovat v ostrém závodě, ale budeme se snažit jet, jak nejlépe umíme,“ uzavírá Martin Semerád, který se ještě před startem Rally Krkonoše zúčastnil českého setkání sportovců, kteří jsou podporovaní společností DC. Na motokrosové trati řádil se svým Mitsubishi Lancer EVO IX společně s dalšími „DCčkáři“, z čehož vzniklo několik pěkných fotografií, které nyní můžete shlédnout.
Semerád s Ernstem ale nebyli jedinou posádkou startující pod hlavičkou Semerád Rally teamu. Dalšími byli opět Vláďa Mandík jun. s maminkou Michaelou Mandíkovou. Ti startovali v rámci programu Junior Sport Talent a opět velmi dobře prezentovali program pro podporu mladých talentů. Se Škodou Fabia RS Vláďa zajížděl pravidelně časy ve třetí desítce celkového pořadí a nakonec s přehledem zvítězil ve třídě 11, kam dieselové závodní vozy patří. Na celkovém 33. místě skončila další posádka Semerád Rally teamu, kterými byli Jiří Petrášek s Jirkou Káňou a jejich Opelem Ascona. Jejich celkové umístění v Krkonoších znamenalo, že v cíli byli nejrychlejší posádkou s historickým vozem a mohli se tak radovat ze zasloužených pohárů a věnců pro vítěze.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.