Devětatřicátý ročník Rallye Český Krumlov dokonale prověřil všechny posádky, které se v závěru května postavily na start tohoto oblíbeného závodu. S rozmary počasí se na jih Čech vydalo bojovat hned šest dvojic v kokpitech speciálů připravovaných zlínským Sparrow racing teamem.
Premiéru si při tradiční jarní soutěži, třetím podniku letošního Mediasport mezinárodního mistrovství České republiky v rallye, odbyl zbrusu nový Citroën DS3 R3T, se kterým ze startovní rampy sjeli Egon Smékal s Davidem Šmeidlerem. A debut to byl vskutku učednický. S autem Smékal natestoval před závodem pouhých patnáct kilometrů, protože se ucpalo palivové čerpadlo.
Jelikož shakedown a speciálka na českobudějovickém výstavišti měla s charakterem krumlovských rychlostních zkoušek pramálo společného, první opravdový test přišel až na slavkovské erzetě. Smékal se Šmeidlerem však doplatili na stejný retardér, v němž měl problémy Pavel Valoušek, a narazili čelně do balíku slámy. Kromě poškozeného intercooleru zničili přední nárazník, na který nebylo možné na druhou noční sekci namontovat novému citroënu světelnou rampu. Egon Smékal se tedy rozhodl po cíli druhého testu odstoupit.Jak uvedl po soutěži sám jezdec, nastavení auta podle francouzského manuálu bylo zcela nevhodné na české asfalty, které byly navíc zkrápěny takovým množstvím vody. Tyto podmínky udělaly z páteční etapy českokrumlovské rallye doslova očistec. Tým nyní čeká spousta práce při nastavení brzd, jelikož brzdný účinek byl až neuvěřitelně silný a na tuzemské tratě prakticky nepoužitelný.Pšenka v Českém Krumlově nekvetla ani posádce Václav Dunovský – Petr Machů. Na rychlostní zkoušce Slavkov se vítězové Valašské rally potýkali se zamlženým oknem jejich Suzuki Ignis Super 1600, a tak dvakrát nedobrzdili do odbočky a ztratili několik sekund. Stejný test se jim stal osudným i ve druhém průjezdu, když nedaleko po startu udělali defekt pravého předního kola a až po několika kilometrech se rozhodli prázdnou pneumatiku vyměnit. Přestože ztratili „pouze“ čtyři minuty, nebyl to jejich poslední problém. Do přileb jim při výměně gumy napršelo a při následné snaze pokračovat jim přestal fungovat interkom. Výsledkem byla další čtyřminutová ztráta a téměř nereálná šance na dosažení dobrého výsledku. Dunovský tedy s velkým zklamáním po čtvrté erzetě odevzdal výkaz.Na rozdíl od svých týmových kolegů za volantem silnějších strojů se na jihu Čech dařilo posádkám s Hondami Civic VTi, když všechny spatřily cílovou rampu. Zkušený Daniel Vladyka, jehož navigoval čerstvý držitel mezinárodní licence Lukáš Vyoral, se v podstatě celou soutěž držel na druhém místě za Ondřejem Blaťákem. Bez jediného technického problému se tak mohl po projetí fotobuňky na přídolské vložce radovat ze zisku stříbra ve třídě 9.Pro další tři posádky hond už nebyla českokrumlovská soutěž tak poklidná. Jana Březíka a Pavla Šivice nejprve zpomalil na čtvrtém testu defekt levé zadní pneumatiky, po kterém jeli patnáct kilometrů, na prvním průjezdu nové lipenské erzety potom spadli do příkopu a zpátky na trať se dostali až díky obětavým divákům. Výsledkem jejich snažení je bronzová příčka ve třídě.Po dlouhé době se sešli v jednom autě při třetím podniku letošního dvoudenního šampionátu bratři Michael a Josef Bartončíkovi. Také oni byli zpomaleni defektem, který museli vyměnit v úzké pasáži na druhém průjezdu Slavkova. V cíli nakonec byli klasifikováni jako šestí.Doslova očistec zažil na Rallye Český Krumlov Jan Kulajta. Se spolujezdcem Janem Mastacanem prorazili na prvních třech erzetách tři pneumatiky, dvakrát provedli výměnu na trati, jednou dojeli na defektu až do cíle. S obrovskou časovou ztrátou tak nemohli pomýšlet na jakékoliv dobré umístění, a tak v dalším průběhu soutěže alespoň získávali zkušenosti. Kulajta skončil ve třídě 9 sedmý.Dalším podnikem Mediasport MM ČR v rallye bude již příští týden Agrotec Mogul rally Hustopeče. Na jižní Moravě pojedou s vozy připravovanými Sparrow racing teamem Václav Dunovský, Egon Smékal, Jan Březík, Michael Bartončík a Jan Kulajta.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.