Rally Bohemia se odehrává na obtížných rychlostních zkouškách situovaných do oblasti Jizerských hor a Českého ráje. Jde o místa s celoročně nemalým pohybem turistů, který v době prázdnin a konání Bohemie několikanásobně vzroste. I to je jeden z důvodů, proč pořadatelé přistoupili k řešení, které je obvyklé především na soutěžích mistrovství světa.
„Obyvatelé obcí, přes které vede trať, nemají problém s konáním samotného závodu,“ vysvětluje ing. Stanislav Kafka, zástupce ředitele a dodává: „Komplikace nastávají při seznamovacích jízdách, kdy je obecně velký problém s dodržováním rychlosti v obcích a také s počtem jednotlivých průjezdů.“
Obavy o zdraví obyvatel a návštěvníků jsou logické a požadavky na kontrolu ze strany pořadatelů stejně tak. „Proto pro seznamovací jízdy používáme zařízení ONI firmy NAM systém, která dodává velmi podobné vybavení pro monitoring soutěžních vozidel. Zařízení měří podle GPS okamžitou rychlost vozidla a údaje odesílá do dispečinku. Tam dochází k porovnání s rychlostními mapami zkoušek, které vznikají zadáním do mapového podkladu nebo vzorovým průjezdem erzetou. Pokud vozidlo v daném úseku překročí povolenou rychlost, je dispečink okamžitě upozorněn. Při opakovaném porušení rychlosti je tento fakt s posádkou ihned telefonicky projednán a případná recidiva potom hlášena řediteli soutěže k projednání. Zařízení rovněž upozorní na vypnutí napájení přístroje a v takovém případě je posádka upozorněna a okamžitě vyhledána servisními pracovníky firmy NAM. To zamezuje eventuálnímu chytračení – nelze totiž zařízení vypnout a daný úsek si třeba projet několikrát za sebou ve vysoké rychlosti. Mimo jiného i proto, že sledovací zařízení má samo o sobě baterii, která jízdu i nadále monitoruje,“ vylučuje možné obejití systému kontroly. „Od zavedení monitoringu nemáme jedinou stížnost na průběh seznamovacích jízd, několikrát se dokonce stalo, že policie vyrazila na kontrolu a skutečně rozdala pokuty, ale jen místním řidičům, naši závodníci byli v pořádku,“ doplňuje Petr Pavlát, stavitel tratě Rally Bohemia. Zpočátku negativně přijímané bezpečnostní opatření již nevzbuzuje žádné negativní emoce, spíš naopak, jezdci si sami uvědomují, že takováto kontrola je v zájmu budoucnosti automobilových soutěží nezbytná.
Rally Bohemia 2011 startuje 1. července v Mladé Boleslavi. Jejím tradičním generálním partnerem je automobilka Škoda Auto, která vedle poskytnutí reprezentativního zázemí umožní start svým továrním posádkám s vozy Škoda Fabia S2000.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?