Rally Bohemia se odehrává na obtížných rychlostních zkouškách situovaných do oblasti Jizerských hor a Českého ráje. Jde o místa s celoročně nemalým pohybem turistů, který v době prázdnin a konání Bohemie několikanásobně vzroste. I to je jeden z důvodů, proč pořadatelé přistoupili k řešení, které je obvyklé především na soutěžích mistrovství světa.
„Obyvatelé obcí, přes které vede trať, nemají problém s konáním samotného závodu,“ vysvětluje ing. Stanislav Kafka, zástupce ředitele a dodává: „Komplikace nastávají při seznamovacích jízdách, kdy je obecně velký problém s dodržováním rychlosti v obcích a také s počtem jednotlivých průjezdů.“
Obavy o zdraví obyvatel a návštěvníků jsou logické a požadavky na kontrolu ze strany pořadatelů stejně tak. „Proto pro seznamovací jízdy používáme zařízení ONI firmy NAM systém, která dodává velmi podobné vybavení pro monitoring soutěžních vozidel. Zařízení měří podle GPS okamžitou rychlost vozidla a údaje odesílá do dispečinku. Tam dochází k porovnání s rychlostními mapami zkoušek, které vznikají zadáním do mapového podkladu nebo vzorovým průjezdem erzetou. Pokud vozidlo v daném úseku překročí povolenou rychlost, je dispečink okamžitě upozorněn. Při opakovaném porušení rychlosti je tento fakt s posádkou ihned telefonicky projednán a případná recidiva potom hlášena řediteli soutěže k projednání. Zařízení rovněž upozorní na vypnutí napájení přístroje a v takovém případě je posádka upozorněna a okamžitě vyhledána servisními pracovníky firmy NAM. To zamezuje eventuálnímu chytračení – nelze totiž zařízení vypnout a daný úsek si třeba projet několikrát za sebou ve vysoké rychlosti. Mimo jiného i proto, že sledovací zařízení má samo o sobě baterii, která jízdu i nadále monitoruje,“ vylučuje možné obejití systému kontroly. „Od zavedení monitoringu nemáme jedinou stížnost na průběh seznamovacích jízd, několikrát se dokonce stalo, že policie vyrazila na kontrolu a skutečně rozdala pokuty, ale jen místním řidičům, naši závodníci byli v pořádku,“ doplňuje Petr Pavlát, stavitel tratě Rally Bohemia. Zpočátku negativně přijímané bezpečnostní opatření již nevzbuzuje žádné negativní emoce, spíš naopak, jezdci si sami uvědomují, že takováto kontrola je v zájmu budoucnosti automobilových soutěží nezbytná.
Rally Bohemia 2011 startuje 1. července v Mladé Boleslavi. Jejím tradičním generálním partnerem je automobilka Škoda Auto, která vedle poskytnutí reprezentativního zázemí umožní start svým továrním posádkám s vozy Škoda Fabia S2000.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.