Již v pátek odstartuje úvodní soutěž sedmidílného seriálu Mediasport Mezinárodního mistrovství České republiky v rally 2011, kterým bude jubilejní 30. ročník BONVER Valašská rally (25. – 26. března) s centrem ve Valašském Meziříčí. Před startem soutěže se setkali v sídle Zlínského kraje Baťově mrakodrapu zástupci ředitelství, generálního partnera, veřejných institucí a předních jezdců na tiskové konferenci se zástupci sdělovacích prostředků. Pořadatelům se přihlásilo celkem 70 posádek z České republiky, Polska a Slovenska.
Jubilejní ročník se rodil ve složitých podmínkách, neboť po podzimních komunálních volbách se měnilo personální obsazení radnic v okolí tratě. „Na podzim loňského roku Federace automobilového sportu rozhodla o datu uskutečnění Valašské rally. V listopadu jsme se obrátili na obce se žádostmi o umožnění průjezdů rychlostních zkoušek. Problémy s povoleními se začaly objevovat vznikem nových zastupitelstev a zvolením nových starostů. Měli jsme velká zpoždění s povolovacími řízeními. V současné době však máme téměř veškerá povolení. Některá potřebná razítka budeme mít na poslední chvíli,“ řekl Miroslav Hošák, ředitel soutěže.
Celková délka tratě měří 384 kilometrů a obsahuje deset rychlostních zkoušek na pěti úsecích v celkové délce 151 kilometrů. „Jedná se o nejnižší možnou hranici na celkovou délku kilometrů. Chceme závodníkům ušetřit finance, neboť každý kilometr je drahý,“ pověděl ředitel Hošák. Dvoudenní soutěž se skládá ze dvou etap a šesti sekcí. Na samotný závěr je připraven dvakrát průjezd náročnou rychlostní zkouškou s názvem Santov přes kopec Dušná v délce bezmála pětadvaceti kilometrů. Dá se předpokládat, že těchto obtížných padesát kilometrů rozhodne o celkovém vítězi jubilejní valašky. „Federace automobilového sportu nám ve druhé polovině ledna oznámila změny v délce trati a servisů. Veškerá práce, která byla do té doby vykonána, přišla vniveč. Museli jsme tedy připravit nová dopravní značení. I přes všechny tyto problémy je letošní jubilejní ročník připraven na velmi dobré úrovni,“ upřesnil Hošák. První soutěžní vůz Škoda Fabia S2000 úřadujícících vicemistrů Evropy posádky Antonín Tlusťák, Jan Škaloud odstartuje z valašskomeziříčského náměstí v pátek 25. března v 17.15 hodin, vítězný vůz přijede do cíle o den později v 17 hodin. Servisní parkoviště najdeme na Nádražní ulici, v takzvané „Křižanově pile“ ve Valašském Meziříčí. Další podstatnou novinkou je uspořádání shakedownu neboli testovací rychlostní zkoušky. „Ta proběhne v pátečním brzkém odpoledni na úseku Hrádky – Krhová v blízkosti centra soutěže,“ uvedl Hošák.Generálním partnerem soutěže se stala společnost Bonver Group, a. s., čímž se podařilo získat stabilitu v ekonomickém zabezpečení rally. Na setkání s novináři společnost zastupoval Jan Kulajta, který bude i přímým účastníkem soutěže. Na trati soutěže se objeví v roli jezdce na voze Honda Civic 1.6 VTi se startovním číslem 66. „K rally mě přivedlo sponzorství společnosti již v loňském ročníku, v historii jsem byl reprezentantem v motokrosu, proto k motoristickému sportu mám velmi blízko,“ vysvětlil svou účast Jan Kulajta. Již podesáté se stalo centrem soutěže partnerské město Valašské Meziříčí, v jehož budově Městského úřadu najdeme ředitelství rally i tiskové středisko. „V letošním roce oslavíme dvě jubilea. V jubilejním třicátém ročníku soutěže zavítá valaška podesáté do našeho města. Vytvořila se tradice, která prospívá oběma stranám. Soutěž má významné postavení v kalendáři českých rally a jsme rádi, že město Valašské Meziříčí může být při tom,“ uvedla Mgr. Dagmar Lacinová, místostarostka města. Významnou finanční částkou podpořil úvodní rallyový podnik sezony v České republice i Zlínský kraj.Největším diváckým lákadlem jubilejní valašky bude start továrního jezdce Škoda Motosport a úřadujícího vicemistra seriálu Intercontinental Rally Challange Jana Kopeckého (Škoda Fabia S2000). K hlavním favoritům se řadí dále úřadující český šampion a loňský vítěz Pavel Valoušek (Peugeot 207 S2000), čtyřnásobný vítěz valašky a českého šampionátu Roman Kresta (Škoda Fabia S2000) a pětinásobný český mistr Václav Pech (Mitsubishi Lancer EVO IX). S nejnižšími startovními čísly se objeví ve startovním poli úřadující vicemistr Evropy Antonín Tlusťák (Škoda Fabia S2000) a třetí v loňském hodnocení mistrovství Evropy Michal Solowow z Polska (Ford Fiesta S2000). Diváky rozhodně čeká o víkendu v okolí Valašského Meziříčí hodnotný motoristický zážitek. Připraveny jsou dvě varianty vstupného pro diváky. Jednorázový lístek na rychlostní zkoušky stojí třicet korun, permanentka na celou rally sto korun. Pořadatelé důrazně žádají diváky, aby uposlechli všech pokynů pořadatelů na rychlostních zkouškách, dodržovali bezpečnostní pravidla, stáli na vyznačených diváckých místech a svým chováním přispěli ke zdárnému průběhu soutěže.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.