Výborného umístění dosáhli na prvním letošním závodě v rakouském Freistadtu mladičký, teprve 22letý rodák ze Spořic u Chomutova, Michal Srb se zkušeným Radimem Oravou. S náročným povrchem se posádka dobře popasovala a v cíli mohla slavit nejenom vítězství ve své třídě, ale také prvenství mezi českými dvoukolkami.
Druhý lednový víkend startovala v rakouském Freistadtu 28. Internationale Jänner rallye. Na start se postavilo sto posádek ze šesti zemí. Vedle početného rakouského zastoupení zde byli také jezdci z Česka, Maďarska, Itálie, Německa a Švédska. Českou vlaječku vedle svého jména vozilo šestnáct posádek a mezi nimi i Michal Srb s Radimem Oravou, kteří startovali s Volkswagenem Polo 16V. Pro oba členy posádky to byl druhý start na zimní soutěži, ve Freistadtu však usedli vedle sebe poprvé až letos. Radim si svou premiéru užil v roce 2006 po boku Jiřího Pertlíčka. Michal „Jännerku“ okusil prvně v roce 2008 společně s Jakubem Venclíkem. „Poprvé jsme startovali v Rakousku na této soutěži před třemi roky. Tehdy jsme ovšem neměli ty správné pneumatiky. Soutěž jsme dokončili na 2. místě ve třídě N1 a 58. místě absolutně,“ zavzpomínal na svůj první start ve Freistadtu Michal Srb.
Letošní start byl ale o něčem jiném. Posádka si pořídila pneumatiky s hroty a na první soutěž v nové sezoně se velmi těšila. „Do Rakouska jsme odjížděli hlavně s cílem získat zkušenosti s jízdou na nezpevněném povrchu. Do této soutěže jsem neměl možnost vyzkoušet si pneumatiky s hroty. Taky jsme se chtěli trošku popasovat s rakouskou konkurencí,“ vrátil se na úvod soutěže Michal Srb. Jízda na úzkých pneumatikách s hroty Michala nadchla. Na úvodní rychlostní zkoušce, která se jela takřka celá na sněhu a ledu, za sebou nechal i jezdce s mnohem silnějšími vozy. S přibývajícími kilometry ovšem začalo úřadovat počasí a trať začala roztávat. „Úvod závodu se mi moc líbil. Postupně však z trati mizel sníh a led a erzety byly hlavně o výkonu motoru. Přesto to bylo pořád velmi pěkné svezení,“ uvedl Michal. První etapu zakončila česká dvojice Srb – Orava na 49. místě a 1. místě ve své třídě. Do druhé etapy nastupovala posádka s odhodláním interního souboje s dalším českým zástupcem, Martinem Radou startujícím s Alfou Romeo. Martin Rada byl před „naší“ posádkou ve výsledcích o tři místa výše a na časovém odstupu to bylo více jak dvacet vteřin. Přetahovaná o vteřinky vygradovala v samotném závěru soutěže. Druhá etapa měla šest erzet a před tou poslední byl lepší Michal v poměru 3:2, ale na čase ztrácel dvacet vteřin. „Do druhé etapy jsme šli s cílem Martina Radu porazit. Díky proměnlivému počasí bylo velmi těžké zvolit pneumatiky. Poslední zkouška soutěže, která se jela v mlze, nám ale vyšla skvěle. Zajeli jsme zde absolutně 26. nejrychlejší čas,“ pochvaloval si závěr rakouské rally Michal Srb. Čas z poslední zkoušky soutěže, kdy posádka Srb – Orava nechala za sebou několik silných vozů mitsubishi a subaru, ale také Peugeot 207 S2000, posunul dvojici na konečné 36. místo absolutní klasifikace. Interní souboj s Martinem Radou pak vyzněl lépe pro Michala Srba, jenž svého soupeře pokořil o patnáct vteřin. „Odjel jsem nejnáročnější soutěž, jaké jsem se doposud měl možnost účastnit. Bylo to dáno hlavně změnami povrchu, ale také náročným rozpisem. S Radimem jsme společně absolvovali několik soutěží v Česku, a tak se projevila i naše sehranost. Z výsledku v Rakousku máme oba velkou radost,“ neskrýval nadšení z dobře odjeté rally Michal Srb. Radim Orava dodal: „Letošní Jänner Rally byla pro mě jedna z nejtěžších soutěží mé kariéry. Chtěl bych v první řadě vyzdvihnout Michalův rozpis, na kterém hodně zapracoval a výsledek se dostavil. Hlavně na poslední RZ se ukázalo, že jdeme správnou cestou. Poděkování zaslouží Michalův táta. Auto bylo nachystáno na 100 % a nebylo třeba řešit žádný problém s technikou. Bylo velmi důležité, že jsme se mohli soustředit jen na svůj výkon a volbu pneumatik.“
A Michal Srb se k Radimovu poděkování přidal také: „Chtěl bych moc poděkovat svému tátovi, který má velký podíl na našem startu a potažmo i výsledku v Rakousku. Dále bych chtěl poděkovat i sponzorům za podporu. Díky patří i Radimovi za spolupráci a Honzovi Dohnalovi, který mi prodal skvělé pneumatiky s hroty. A nesmím zapomenout ani na fanoušky kolem trati, kteří nás a naše „políčko“ hnali kupředu.“
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?
Ferrari v úterý odhalilo své rekordní výsledky, kdy čistý zisk za loňský rok vzrostl na více než 1,5 miliardy eur, čímž si automobilka opět potvrdila svou silnou pozici na trhu.