Výborného umístění dosáhli na prvním letošním závodě v rakouském Freistadtu mladičký, teprve 22letý rodák ze Spořic u Chomutova, Michal Srb se zkušeným Radimem Oravou. S náročným povrchem se posádka dobře popasovala a v cíli mohla slavit nejenom vítězství ve své třídě, ale také prvenství mezi českými dvoukolkami.
Druhý lednový víkend startovala v rakouském Freistadtu 28. Internationale Jänner rallye. Na start se postavilo sto posádek ze šesti zemí. Vedle početného rakouského zastoupení zde byli také jezdci z Česka, Maďarska, Itálie, Německa a Švédska. Českou vlaječku vedle svého jména vozilo šestnáct posádek a mezi nimi i Michal Srb s Radimem Oravou, kteří startovali s Volkswagenem Polo 16V. Pro oba členy posádky to byl druhý start na zimní soutěži, ve Freistadtu však usedli vedle sebe poprvé až letos. Radim si svou premiéru užil v roce 2006 po boku Jiřího Pertlíčka. Michal „Jännerku“ okusil prvně v roce 2008 společně s Jakubem Venclíkem. „Poprvé jsme startovali v Rakousku na této soutěži před třemi roky. Tehdy jsme ovšem neměli ty správné pneumatiky. Soutěž jsme dokončili na 2. místě ve třídě N1 a 58. místě absolutně,“ zavzpomínal na svůj první start ve Freistadtu Michal Srb.
Letošní start byl ale o něčem jiném. Posádka si pořídila pneumatiky s hroty a na první soutěž v nové sezoně se velmi těšila. „Do Rakouska jsme odjížděli hlavně s cílem získat zkušenosti s jízdou na nezpevněném povrchu. Do této soutěže jsem neměl možnost vyzkoušet si pneumatiky s hroty. Taky jsme se chtěli trošku popasovat s rakouskou konkurencí,“ vrátil se na úvod soutěže Michal Srb. Jízda na úzkých pneumatikách s hroty Michala nadchla. Na úvodní rychlostní zkoušce, která se jela takřka celá na sněhu a ledu, za sebou nechal i jezdce s mnohem silnějšími vozy. S přibývajícími kilometry ovšem začalo úřadovat počasí a trať začala roztávat. „Úvod závodu se mi moc líbil. Postupně však z trati mizel sníh a led a erzety byly hlavně o výkonu motoru. Přesto to bylo pořád velmi pěkné svezení,“ uvedl Michal. První etapu zakončila česká dvojice Srb – Orava na 49. místě a 1. místě ve své třídě. Do druhé etapy nastupovala posádka s odhodláním interního souboje s dalším českým zástupcem, Martinem Radou startujícím s Alfou Romeo. Martin Rada byl před „naší“ posádkou ve výsledcích o tři místa výše a na časovém odstupu to bylo více jak dvacet vteřin. Přetahovaná o vteřinky vygradovala v samotném závěru soutěže. Druhá etapa měla šest erzet a před tou poslední byl lepší Michal v poměru 3:2, ale na čase ztrácel dvacet vteřin. „Do druhé etapy jsme šli s cílem Martina Radu porazit. Díky proměnlivému počasí bylo velmi těžké zvolit pneumatiky. Poslední zkouška soutěže, která se jela v mlze, nám ale vyšla skvěle. Zajeli jsme zde absolutně 26. nejrychlejší čas,“ pochvaloval si závěr rakouské rally Michal Srb. Čas z poslední zkoušky soutěže, kdy posádka Srb – Orava nechala za sebou několik silných vozů mitsubishi a subaru, ale také Peugeot 207 S2000, posunul dvojici na konečné 36. místo absolutní klasifikace. Interní souboj s Martinem Radou pak vyzněl lépe pro Michala Srba, jenž svého soupeře pokořil o patnáct vteřin. „Odjel jsem nejnáročnější soutěž, jaké jsem se doposud měl možnost účastnit. Bylo to dáno hlavně změnami povrchu, ale také náročným rozpisem. S Radimem jsme společně absolvovali několik soutěží v Česku, a tak se projevila i naše sehranost. Z výsledku v Rakousku máme oba velkou radost,“ neskrýval nadšení z dobře odjeté rally Michal Srb. Radim Orava dodal: „Letošní Jänner Rally byla pro mě jedna z nejtěžších soutěží mé kariéry. Chtěl bych v první řadě vyzdvihnout Michalův rozpis, na kterém hodně zapracoval a výsledek se dostavil. Hlavně na poslední RZ se ukázalo, že jdeme správnou cestou. Poděkování zaslouží Michalův táta. Auto bylo nachystáno na 100 % a nebylo třeba řešit žádný problém s technikou. Bylo velmi důležité, že jsme se mohli soustředit jen na svůj výkon a volbu pneumatik.“
A Michal Srb se k Radimovu poděkování přidal také: „Chtěl bych moc poděkovat svému tátovi, který má velký podíl na našem startu a potažmo i výsledku v Rakousku. Dále bych chtěl poděkovat i sponzorům za podporu. Díky patří i Radimovi za spolupráci a Honzovi Dohnalovi, který mi prodal skvělé pneumatiky s hroty. A nesmím zapomenout ani na fanoušky kolem trati, kteří nás a naše „políčko“ hnali kupředu.“
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.