Závěr letošní sezony automobilových soutěží v České republice PdTECH Mikuláš Rally Slušovice 2010 přinesl po letech opět zimní soutěž.
Před sobotním poledním startem na Slušovicku hustě sněžilo a obě rychlostní zkoušky pokryla vrstva čerstvého sněhu. Velkou odezvu u některých soutěžících vyvolalo rozhodnutí ředitelství rally o použití pneumatik s hroty. Zatímco početné zástupy diváků odjížděly ze Slušovic spokojeny, některé posádky neskrývaly rozhořčení a výtky na stranu pořadatelů. Jak objasňuje ředitel soutěže Josef Minařík, jejich nářky byly naprosto neopodstatněné a zbytečné.
„Některé týmy k nám přijely naprosto nepřipraveny na zimní rally. V první řadě každý, kdo jede na zimní rally, musí být připraven na dané podmínky. To je základ pro úspěšné absolvování soutěže. Na pondělní tiskové konferenci jsme uvedli specifikaci hrotů s tím, že se definitivně rozhodne o jejich použití podle aktuálního počasí v sobotu dopoledne. Řekli jsme ano, máme povoleny hroty, ale záleží na daných podmínkách, zda je použijeme v praxi. Byla vydána prováděcí ustanovení, jaké hroty se mohou použít. Pokud někdo neumí číst a vymýšlí si polopravdy, jedná se o jeho neznalost,“ uvedl úvodem Josef Minařík, ředitel PdTECH Mikuláš Rally Slušovice.
Sobotní prosincové počasí ukázalo pořadatelům, posádkám a týmům své rozmary. V den konání soutěže byla okruhová rychlostní zkouška kolem dostihové dráhy ve Slušovicích kolem páté hodiny ráno ještě suchá a jako pravděpodobný výběr pneumatik pro posádky byl slick. Na klasickém úseku Kopná byl pod ledem šotolinový úsek nad Podkopnou Lhotou a hlavní průjezd obcí byl místy suchý. „Ráno to ani tady nebylo na zimní gumu. Nicméně počasí se během dvou hodin radikálně změnilo, ale byli jsme i na tuto změnu připraveni. Po trati jezdily posypové vozy a traktor s pluhem. Někteří jezdci prohlásili, že nebyla trať ze strany pořadatele udržována. To je absolutní nesmysl, neboť o půl jedenácté projížděl například na Kopné celou trať traktor s pluhem. Rovněž kolem dostihovky jsme trať od devíti hodin sypaly drtí a štěrkem. Poté se trať uzavřela a za půldruhé hodiny nasněžilo přes deset centimetrů sněhu. První posádky dělaly tzv. zametače, ztratily pár vteřin, ale to je osud zimních a šotolinových soutěží,“ řekl Minařík.
Celou trať před desátou hodinou projeli Ing. František Rosický (předseda svazu rally FAS AČR), Miloslav Regner (zástupce Autoklubu ČR) a Miroslav Smolík (bezpečnostní delegát ASN). Uvedení pánové společně se sportovním komisařem podniku Karlem Dubovým a ředitelem soutěže Josefem Minaříkem zasedli ke stolu, aby rozhodli o případném použití pneumatik s hřeby. Proběhla diskuze a byla vydána prováděcí ustanovení, že se odjedou na hrotech obě rychlostní zkoušky. „Provádečky zůstaly ležet na stole, neboť nebyly schváleny. Začala žhavá diskuze, jak vyřešíme otázku s přezouvacími zónami. A vzápětí přišla informace, že obec Kašava je neprůjezdná a po několika telefonátech jsme měli další aktuální informace z tratě soutěže a průjezdových míst. Ty hovořily o tom, že silnice před kopcem u Kašavy je zcela ucpaná. Servisní týmy by z hlediska logistiky rozhodně nestihly přejet ve stanoveném čase z Trnavy do Kašavy. Navíc málokterá posádka měla k dispozici dvojí obutí. Rázně říkám, že v daný moment a v daných podmínkách to nešlo stihnout. Tím jsme zamezili, aby nám nezávodily doprovody na přejezdových trasách a nedošlo k případnému neštěstí. Naše rozhodnutí je i odstupem několika dnů naprosto správné,“ řekl Josef Minařík.
Pořadatelé na základě předešlých argumentů rozhodli, že úsek Kopná se nepojede na hrotech. Některé týmy byly na zimní podmínky připravené, zatímco další nikoliv. „Někteří jezdci nyní řeší hroty a průměr kol. Co má společného hrotová pneumatika s průměrem kol? My jsme přece nikde nespecifikovali, jaké kola si mají obout. Jestli patnáctky, šestnáctky, sedmnáctky nebo osmnáctky. Bylo specifikováno, že mohou jet čtyřmilimetrový hrot. Pokud někdo nečte provádečky, je to jeho neznalost pravidel. Znovu opakuji, že jsme rozhodli v daný okamžik naprosto správně. Přesun z Trnavy do Kašavy v těchto podmínkách byl naprosto nemyslitelný. Byly posádky, které měly hroty a pro změnu neměly zimní gumy. Copak neznají pravidla silničního provozu a zákaz používání pneumatik s hroty na pozemních komunikacích v České republice? Možná chtěly auta převážet z erzety na erzetu vzduchem případně jinak,“ divil se Minařík, který byl rozladěn vyjádřením některých jezdců v regionálním tisku a na internetových diskuzích, kde hledali výmluvy všude v okolí jen ne u sebe.
“Jediný, kdo se podíval pravdě do očí byl Petr Trnovec, který měl startovat na octavii WRC. Chlapsky řekl, že nebyl připraven na dané podmínky, a proto do auta nevlezl. Ano, příprava vozu specifikace WRC na zimní soutěž je složitější než například u produkčního vozu. Je potřeba nastavit podvozek a vůz je na sněhu složitěji ovladatelný. Nicméně nezbavím se dojmu, že řada jezdců hledá jen výmluvy,“ pověděl Minařík.
Závěr letošní motoristické sezony sledovaly ve Slušovicích početné zástupy diváků. Druhý ročník PdTECH Mikuláš Rally Slušovice přilákal tisíce fanoušků především kolem dostihové dráhy. Pro ně jsou nejvíce atraktivní vozy spefikace WRC nebo kategorie Super 2000. „Jsem přesvědčen, že řada týmů nebyla na pravé zimní podmínky připravena. Samozřejmě počasí bylo extrémní, po dlouhých letech jsme opět viděli pravou zimní rally. Pro pořadatele je vždy lehčí, když odjede soutěž na suchu nebo mokru. Ještě před týdnem bylo u nás přes půl metra sněhu, proto jsme si vyřídili výjimku na použití pneumatik s hroty na rychlostních zkouškách. Po velké oblevě se polemizovalo, že se pojede na suchu. Ani my jsme nepočítali po téměř jarním počasí, že se zima tak rychle vrátí a navíc ještě bezprostředně před samotným startem. Ale byli jsme i na tuto variantu připraveni,“ vysvětluje Minařík.
Ohlasy ze strany návštěvníků sobotního exhibičního podniku jsou vesměs pozitivní. Po delší době zhlédli pravou zimní soutěž a atraktivní průjezdy na sněhu. „Z pořadatelského hlediska jsme spokojeni. Nepamatuji, abychom nemuseli řešit žádný rozbitý plot nebo žádnou havárii. Divákům se líbila i atraktivní Drift stage a rovněž z hlediska bezpečnosti byl okruhový test kolem dostihovky bezpečnější než v loňském roce. Osobně smekám před maďarským jezdcem György Markovicsem na žigulíku. To, co předvedl na zasněžené trati, bylo naprosto úžasné. Ještě teď mě zastavují tety v Podkopné Lhotě a pějí na něj samou chválu,“ uzavřel ředitel Josef Minařík.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.