Závěr letošní sezony automobilových soutěží v České republice PdTECH Mikuláš Rally Slušovice 2010 přinesl po letech opět zimní soutěž.
Před sobotním poledním startem na Slušovicku hustě sněžilo a obě rychlostní zkoušky pokryla vrstva čerstvého sněhu. Velkou odezvu u některých soutěžících vyvolalo rozhodnutí ředitelství rally o použití pneumatik s hroty. Zatímco početné zástupy diváků odjížděly ze Slušovic spokojeny, některé posádky neskrývaly rozhořčení a výtky na stranu pořadatelů. Jak objasňuje ředitel soutěže Josef Minařík, jejich nářky byly naprosto neopodstatněné a zbytečné.
„Některé týmy k nám přijely naprosto nepřipraveny na zimní rally. V první řadě každý, kdo jede na zimní rally, musí být připraven na dané podmínky. To je základ pro úspěšné absolvování soutěže. Na pondělní tiskové konferenci jsme uvedli specifikaci hrotů s tím, že se definitivně rozhodne o jejich použití podle aktuálního počasí v sobotu dopoledne. Řekli jsme ano, máme povoleny hroty, ale záleží na daných podmínkách, zda je použijeme v praxi. Byla vydána prováděcí ustanovení, jaké hroty se mohou použít. Pokud někdo neumí číst a vymýšlí si polopravdy, jedná se o jeho neznalost,“ uvedl úvodem Josef Minařík, ředitel PdTECH Mikuláš Rally Slušovice.
Sobotní prosincové počasí ukázalo pořadatelům, posádkám a týmům své rozmary. V den konání soutěže byla okruhová rychlostní zkouška kolem dostihové dráhy ve Slušovicích kolem páté hodiny ráno ještě suchá a jako pravděpodobný výběr pneumatik pro posádky byl slick. Na klasickém úseku Kopná byl pod ledem šotolinový úsek nad Podkopnou Lhotou a hlavní průjezd obcí byl místy suchý. „Ráno to ani tady nebylo na zimní gumu. Nicméně počasí se během dvou hodin radikálně změnilo, ale byli jsme i na tuto změnu připraveni. Po trati jezdily posypové vozy a traktor s pluhem. Někteří jezdci prohlásili, že nebyla trať ze strany pořadatele udržována. To je absolutní nesmysl, neboť o půl jedenácté projížděl například na Kopné celou trať traktor s pluhem. Rovněž kolem dostihovky jsme trať od devíti hodin sypaly drtí a štěrkem. Poté se trať uzavřela a za půldruhé hodiny nasněžilo přes deset centimetrů sněhu. První posádky dělaly tzv. zametače, ztratily pár vteřin, ale to je osud zimních a šotolinových soutěží,“ řekl Minařík.
Celou trať před desátou hodinou projeli Ing. František Rosický (předseda svazu rally FAS AČR), Miloslav Regner (zástupce Autoklubu ČR) a Miroslav Smolík (bezpečnostní delegát ASN). Uvedení pánové společně se sportovním komisařem podniku Karlem Dubovým a ředitelem soutěže Josefem Minaříkem zasedli ke stolu, aby rozhodli o případném použití pneumatik s hřeby. Proběhla diskuze a byla vydána prováděcí ustanovení, že se odjedou na hrotech obě rychlostní zkoušky. „Provádečky zůstaly ležet na stole, neboť nebyly schváleny. Začala žhavá diskuze, jak vyřešíme otázku s přezouvacími zónami. A vzápětí přišla informace, že obec Kašava je neprůjezdná a po několika telefonátech jsme měli další aktuální informace z tratě soutěže a průjezdových míst. Ty hovořily o tom, že silnice před kopcem u Kašavy je zcela ucpaná. Servisní týmy by z hlediska logistiky rozhodně nestihly přejet ve stanoveném čase z Trnavy do Kašavy. Navíc málokterá posádka měla k dispozici dvojí obutí. Rázně říkám, že v daný moment a v daných podmínkách to nešlo stihnout. Tím jsme zamezili, aby nám nezávodily doprovody na přejezdových trasách a nedošlo k případnému neštěstí. Naše rozhodnutí je i odstupem několika dnů naprosto správné,“ řekl Josef Minařík.
Pořadatelé na základě předešlých argumentů rozhodli, že úsek Kopná se nepojede na hrotech. Některé týmy byly na zimní podmínky připravené, zatímco další nikoliv. „Někteří jezdci nyní řeší hroty a průměr kol. Co má společného hrotová pneumatika s průměrem kol? My jsme přece nikde nespecifikovali, jaké kola si mají obout. Jestli patnáctky, šestnáctky, sedmnáctky nebo osmnáctky. Bylo specifikováno, že mohou jet čtyřmilimetrový hrot. Pokud někdo nečte provádečky, je to jeho neznalost pravidel. Znovu opakuji, že jsme rozhodli v daný okamžik naprosto správně. Přesun z Trnavy do Kašavy v těchto podmínkách byl naprosto nemyslitelný. Byly posádky, které měly hroty a pro změnu neměly zimní gumy. Copak neznají pravidla silničního provozu a zákaz používání pneumatik s hroty na pozemních komunikacích v České republice? Možná chtěly auta převážet z erzety na erzetu vzduchem případně jinak,“ divil se Minařík, který byl rozladěn vyjádřením některých jezdců v regionálním tisku a na internetových diskuzích, kde hledali výmluvy všude v okolí jen ne u sebe.
“Jediný, kdo se podíval pravdě do očí byl Petr Trnovec, který měl startovat na octavii WRC. Chlapsky řekl, že nebyl připraven na dané podmínky, a proto do auta nevlezl. Ano, příprava vozu specifikace WRC na zimní soutěž je složitější než například u produkčního vozu. Je potřeba nastavit podvozek a vůz je na sněhu složitěji ovladatelný. Nicméně nezbavím se dojmu, že řada jezdců hledá jen výmluvy,“ pověděl Minařík.
Závěr letošní motoristické sezony sledovaly ve Slušovicích početné zástupy diváků. Druhý ročník PdTECH Mikuláš Rally Slušovice přilákal tisíce fanoušků především kolem dostihové dráhy. Pro ně jsou nejvíce atraktivní vozy spefikace WRC nebo kategorie Super 2000. „Jsem přesvědčen, že řada týmů nebyla na pravé zimní podmínky připravena. Samozřejmě počasí bylo extrémní, po dlouhých letech jsme opět viděli pravou zimní rally. Pro pořadatele je vždy lehčí, když odjede soutěž na suchu nebo mokru. Ještě před týdnem bylo u nás přes půl metra sněhu, proto jsme si vyřídili výjimku na použití pneumatik s hroty na rychlostních zkouškách. Po velké oblevě se polemizovalo, že se pojede na suchu. Ani my jsme nepočítali po téměř jarním počasí, že se zima tak rychle vrátí a navíc ještě bezprostředně před samotným startem. Ale byli jsme i na tuto variantu připraveni,“ vysvětluje Minařík.
Ohlasy ze strany návštěvníků sobotního exhibičního podniku jsou vesměs pozitivní. Po delší době zhlédli pravou zimní soutěž a atraktivní průjezdy na sněhu. „Z pořadatelského hlediska jsme spokojeni. Nepamatuji, abychom nemuseli řešit žádný rozbitý plot nebo žádnou havárii. Divákům se líbila i atraktivní Drift stage a rovněž z hlediska bezpečnosti byl okruhový test kolem dostihovky bezpečnější než v loňském roce. Osobně smekám před maďarským jezdcem György Markovicsem na žigulíku. To, co předvedl na zasněžené trati, bylo naprosto úžasné. Ještě teď mě zastavují tety v Podkopné Lhotě a pějí na něj samou chválu,“ uzavřel ředitel Josef Minařík.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?