Tak trochu ve stínu skvěle obsazené Barum Czech Rally Zlín zůstala o uplynulém víkendu informace o obrovském úspěchu českých barev na půdě okruhových závodů. Tomáš Enge spolu s týmovým parťákem Darrenem Turnerem vyhrál šestou soutěž letos nově vzniklého šampionátu GT1 World, situovanou na německý okruh Nürburgring, a stal se prvním Čechem v historii, který se zapsal do historických tabulek jako vítěz závodu se statutem mistrovství světa. Skvělou zprávou pro všechny příznivce motoristického sportu je, že Engeho umění budou moci na vlastní oči obdivovat návštěvníci blížící se vyškovské Admiral rally, která se v termínu 10. – 11. září uskuteční jako součást Mistrovství ČR ve sprintrally.
Ačkoliv se Tomáš Enge zřejmě nikdy nezbaví nálepky okruhový jezdec, veřejnosti už mnohokrát dokázal, že mu svět rychlostních zkoušek zdaleka není cizí. V letech 2003 a 2004 se s vozem specifikace World Rally Car zúčastnil několika českých rally a svými výsledky (mj. druhé místo na Böttcher rally Vyškov 2003) vzbudil velký zájem u týmových manažerů. Odborníci mu v rally předpovídali velkou budoucnost, Enge se však nakonec překvapivě vrátil k okruhovým soutěžím, u kterých zůstal dodnes.Loni se po pětileté pauze vrátil za volant soutěžního vozu, už však bez ambicí na přední pozice. Vůz Mitsubishi Lancer EVO IX s pohonem na stlačený zemní plyn byl na českých tratích spíše raritou, než autem na vyhrávání, a to se samozřejmě mělo projevit i na dosahovaných výsledcích. Enge si však s atypickým soutěžním náčiním překvapivě porozuměl. Nejlepším umístěním nově složené posádky Tomáš Enge – Michal Ernst se stalo výtečné čtvrté místo na propršené Horácké rally v Třebíči, velkou hodnotu měla i pátá pozice na skvěle obsazené Rally Krkonoše. Slibně se vyvíjející projekt bohužel skončil velmi smolně. Ve Vyškově Engeho zastavila srážka se srnou v plné rychlosti, v Jeseníkách poslal libereckého jezdce do hloubi pole defekt pneumatiky. Hřebíčkem do rakve byla těžká havárie na vsetínské soutěži, jež se postarala o neslavnou tečku za účinkováním „plynového Lanceru“ na českých soutěžích.
Tomáš Enge od té doby na soutěžních tratích nebyl k vidění. Na Admiral rally, necelých jedenáct měsíců od svého posledního startu mezi soutěžáky, však opět potěší srdce svých početných rallyových fanoušků. K vidění bude za volantem produkčního vozu Mitsubishi Lancer EVO IX týmu Josefa Semeráda, které bude oděno do barev hlavního sponzora vyškovské soutěže. Jelikož vše nasvědčuje tomu, že se Tomáš Enge po Admiral rally zase na nějaký pátek z prostředí českého rally sportu vytratí, jedná se o vzácnou příležitost, jak tohoto motoristického všeuměla vidět v akci. Návštěvníci pátečního představení soutěžních posádek u sochy Svobody v Komořanech navíc budou mít skvělou šanci přidat do své sbírky Tomášův autogram. Tomáš Enge se spolujezdcem Michalem Ernstem budou bezesporu jedním z největších taháků letošní Admiral rally, o čemž svědčí i pohled na plakát soutěže. Jednou z prvních příležitostí, jak vidět Tomáše a Michala pěkně z blízka, bude v pátek 10. září představení posádek, které se od 19:00 hodin uskuteční na startovní rampě v Komořanech (areál E.D.P.), a bude zakončeno atraktivním ohňostrojem. V sobotu již přijde na řadu s napětím očekávaný závod, ve kterém posádka týmu Casino Admiral změří své síly s kompletní českou a slovenskou rallyovou špičkou.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.