Na okruzích bývají značkové poháry častým jevem, v automobilových soutěžích se jedná o čestné výjimky. Jednou z těch nejkvalitnějších je Clio R3 European Trophy. Francouzská automobilka Renault pořádá v několika evropských zemích národní značkové poháry vozů Clio či Twingo, v loňském roce se rozhodla uspořádat mezinárodní sérii určenou vozům Renault Clio R3.
Clio R3 West European Trophy se setkala s neočekávaným úspěchem, a tak se rozhodli pořadatelé jít ještě dál. Pro svůj druhý ročník připravili rozšíření o další zajímavé podniky. Díky tomu šampionát zavítal na velice atraktivní Rallye Monte Carlo, čeští fanoušci mohou spatřit jedny z nejrychlejších dvoukolkářů také ve Zlíně. „Pro letošní rok se vedení Renaultu Sport rozhodlo udělat pohár více evropský, chtěli jsme i jeden závod ve východní části Evropy. Náš kalendář se v roce 2010 částečně propojil se šampionáty IRC a ME, takže Barum Czech Rally Zlín byla jednoznačná volba,“ prozradila hlavní koordinátorka celého šampionátu Céline Guesová.
Seriál letošního poháru začal již koncem ledna při Rallye Monte Carlo. Na rozřazovací zkoušce začal nejrychleji český benjamínek Jan Černý, hned v úvodu první etapy však přehnal svou snahu a vylétl z tratě. Také druhý nejrychlejší Matteo Gamba byl před stejnou zkouškou nucen odstoupit kvůli problémům s elektronikou, motor zradil hosta z formule 1 Roberta Kubicu už na noční rozřazovací zkoušce. Ani dlouhou dobu nejrychlejší pohárista Mathieu Arzeno cíl nespatřil, naopak předvedl divákům efektní skok plavmo do potoka. Vítězství tak spadlo do klína tentokráte nepříliš výrazně jedoucímu obhájci loňského prvenství Krisu Princenovi. Na druhé místo dosáhl rychlý Korsičan Pierre Campana, bronz připadl domácímu Thomasi Barralovi.
Seriál se poté přesunul do Itálie, na Rally 1000 Miglia se jela i domácí obdoba Clio R3 Trophy, takže se na startu sešlo rekordních 32 vozů této značky. A domácí jasně ukázali, kdo je na tratích v okolí Brescie a známého Lago di Garda pánem. Do první desítky se dokázal dostat jediný neitalský pilot, Jan Černý skončil devátý se ztrátou více než deset minut. Vítězství si připsal Stefano Albertini před Simone Campedellim a Matteem Gambou. Úspěšní piloti z prvního závodu dopadli neslavně – Kris Princen a Pierre Campana odstoupili kvůli technickým problémům, Eric Mauffrey a Mathieu Biasion havarovali.
Do své poloviny se šampionát dostal koncem června při Geko Ypres Rally. Na domácích tratích bývá vždy nejrychlejší Kris Princen. To dokazoval i v letošním ročníku, když hned od úvodu porážel řadu pilotů s vozy S2000 a usídlil se jen kousek za první desítkou absolutní klasifikace. Bohužel, na čtvrté rychlostní zkoušce jej zradila elektronika. Po jeho odstoupení soutěži kraloval tehdejší lídr JWRC Kevin Abbring, který nakonec dokázal skončit pouhé jedno místo za první desítkou. O druhé místo bojovali Pierre Campana, Alessandro Bettega a Matteo Gamba. Nakonec byl nejúspěšnější Campana, který se díky tomu posunul do čela průběžné klasifikace poháru. Smůla opět potkala Gambu, když jej na devátém testu zradil motor, na stejném úseku pak havaroval i Jan Černý. Za Abbringem na stupních vítězů skončili Pierre Campana a Eric Mauffrey.V seznamu přihlášených posádek na barumku najdeme celkem 11 vozů Renault Clio R3, které patří k favoritům nabité skupiny A a rovněž třídy A7. Ve Zlíně se představí nesmírně rychlý Korsičan Pierre Campana, vedoucí muž značkového seriálu. Dále přijede talentovaný Kevin Abbring z Holandska, nad jehož startem se snášel po víkendové havárii v Německu velký otazník. Abbring figuruje v průběžném pořadí JWRC na třetím místě a stále má šanci na juniorský titul podobně jako Estonec Karl Kruuda, jehož přivítáme rovněž na barumce. Kartami na čelních příčkách zamíchají Eric Maufrrey, Jean-Michel Raoux z Francie nebo Matteo Gamba z Itálie. Ani čeští jezdci nejsou bez šance na úspěch, a to především Jan Černý nebo Lubomír Minařík. Zajímavostí je premiéra vozu Renault Twingo R2 v České republice, když za volantem se objeví Stephane Consani z Francie (startovní číslo 63). Kalendář Clio R3 European Trophy 201019. - 23. ledna Rallye Monte Carlo (Monako, IRC)22. - 24. dubna Rally 1000 Miglia (Itálie, ME)24. - 26. června Geko Ypres Rally (Belgie, IRC, ME)27. - 29. srpna Barum Czech Rally Zlín (Česká republika, IRC, ME)29. - 31. října Rallye Int. du Valais (Švýcarsko, ME)26. - 28. listopadu Rallye du Var (Francie)Průběžné pořadí Clio R3 European Trophy1. Pierre CAMPANA (F) 402. Simone CAMPEDELLI (I) 333. Kris PRINCEN (B) 284. Alessandro BETTEGA (I) 265. Kevin ABBRING (NL) 246. Stefano ALBERTINI (I) 247. Eric MAUFRREY (F) 208. Matteo GAMBA (I) 209. Thomas BARRAL (F) 1610.Jean-Michel RAOUX (F) 1613.Jan ČERNÝ (CZ) 10
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.