Devítidílný šampionát jednodenních rallysprintů letos odstartoval začátkem dubna pod názvem ECOSUN Mistrovství České republiky ve sprintrally. Zatím jsou odjety dva úvodní podniky a každý měl jiného vítěze. Horáckou rally vyhrál Roman Kresta (Mitsubishi Lancer EVO IX), zatímco na Rally Lužické hory se radoval z prvenství Roman Odložilík (Citroën Xsara WRC), který se zároveň dostal do čela průběžné klasifikace. Podobně jako v loňském roce, se vyznačuje rallysprintový šampionát vysokým počtem zúčastněných posádek. Titul obhajuje Jaroslav Orsák, jenž startoval pouze v Třebíči. Další body se rozdají o nadcházejícím víkendu při Impromat Rallysprintu Kopná ve Vizovicích.
Rallysprintový šampionát byl zahájen v Třebíči, kde se jela HORÁCKÁ RALLY.Vítězem se stala favorizovaná posádka Enteria Rally Team Roman Kresta, Tomáš Kašpárek na voze Mitsubishi Lancer EVO IX. Na druhém místě skončila dvojice K.I.T Racing Jaroslav Orsák, Karel Vajík, rovněž na voze Mitsubishi Lancer EVO IX, třetí příčku obsadila posádka Slovakia Rally Systém Igor Drotár, Vladimír Bánoci na voze Škoda Fabia WRC. Třiatřicetiletý Kresta dlouho sváděl tuhý boj s Janem Štěpánkem, který s vozem Škoda Octavia WRC vyhrál dokonce pět z osmi rychlostních zkoušek. Z prvního místa ho v úvodu srazila desetisekundová penalizace za předčasný start ve druhém měřeném úseku. Kresta byl nejrychlejší pouze ve dvou rychlostních testech. Kroměřížský Štěpánek ukrajoval z Krestova náskoku postupně sekundy, po šesté rychlostní zkoušce už byl průběžně první a měl na Krestu k dobru 3,3 sekundy. V předposledním sedmém testu vedoucím z Březky do Pyšele dlouhém 11,36 kilometru však havaroval. Z nehody vyvázla posádka bez zranění, ale vůz byl nepojízdný. Tato rychlostní zkouška byla po projetí prvních deseti vozů zrušena. Krestovi se otevřela cesta k vítězství, neboť před druhým v pořadí Orsákem měl náskok více než půl minuty. Lídr soutěže v závěru zvolnil a poslední rychlostní zkouška se stala kořistí Romana Odložilíka. Na třetí místo se dostala po třicetisekundové penalizaci bratří Odložilíků slovenská posádka jedoucí s českou licencí Igor Drotár, Vladimír Bánoci na voze Škoda Fabia WRC. Odložilík na jedné z erzet neprojel zpomalovacím retardérem a vyfasoval penalizaci, která ho odsunula až na šesté místo v absolutním pořadí. V hodnocení dvoukolek v rámci rallysprintového šampionátu si vedl nejlépe Petr Brynda (Renault Clio R3). Z favoritů nevyrazil na trať kvůli technickým problémům Jan Černý (Subaru Impreza STi), Josef Peták (Peugeot 207 S2000) odstoupil ze soutěže v servisu před pátou rychlostní zkouškou. V hodnocení Poháru K4 České republiky byla mezi patnácti posádkami nejrychlejší dvojice Jiří Hendrich, Daniel Hendrich na voze Mitsubishi Lancer EVO VII. Z 91 posádek na startu dokončilo rally v Třebíči 59 vozů. Na prvního máje pokračoval seriál THERMICA RALLY LUŽICKÉ HORY s centrem v Hrádku nad Nisou. Diváci viděli skvělé sportovní výkony řady posádek, dramatickou podívanou a atraktivní průjezdy. Nakonec vyhrála bratrská posádka Roman Odložilík, Pavel Odložilík, kteří odstartovali do severočeské soutěže v české premiéře s vozem Citroën Xsara WRC. Předvedeným vozem i nasazením potěšili všechny fanoušky rally podél tratě rychlostních zkoušek. Plné uznání za předvedený výkon zaslouží německá posádka Matthias Kahle, Christian Doerr jedoucí na voze Škoda Octavia WRC. Kahle dlouho odolával „české přesile“, ale v poslední rychlostní zkoušce mu stop vystavila závada motoru. Německý jezdec odstoupil z prvního mista těsně před cílem. Soutěž vyvrcholila na závěrečné erzetě, když bratři Odložilíkovi porazili těsně dvojici Jan Štěpánek, Marek Omelka (Škoda Octavia WRC). Z konečné třetí příčky se radovali Josef Peták s Alenou Benešovou (Peugeot 207 S2000), kteří byli před startem do závěrečného měřeného úseku pátí. Těsně pod medailovými stupni skončili zástupci Zlínského kraje v pořadí Petr Trnovec, Martin Vlček (oba Mitsubishi Lancer EVO IX) a Milan Pantálek (Škoda Fabia WRC). Zklamán může být z konečného umístění Josef Semerád, který dlouho držel třetí příčku, ale nakonec po defektu klesl na osmé místo. Hodně vysoko skončil i mladý jezdec Martin Bujáček, který obsadil deváté místo. Desátá posádka Jiří Tošovský, Michal Ernst (Mitsubishi Lancer EVO IX) se radovala z celkového prvenství v absolutním pořadí Lužického poháru. V hodnocení dvoukolek v rámci rallysprintového šampionátu si vedl nejlépe opět Petr Brynda (Renault Clio R3), který slavil po Třebíči další vavřín. Posádka ve složení Petr Šimurda, Milan Dlouhý (Opel Kadett Coupé) vyhrála v K4 Poháru České republiky v rally, druzí skončili otec a syn Hendrichovi, kteří vedou rovněž v celkovém pořadí po dvou odjetých podnicích. Ve třech erzetách byl po haváriích nařízen volný průjezd a následujícím posádkám byly přiděleny náhradní časy. V Hrádku se představil rekordní počet celkem 138 posádek, na cílové rampě se objevilo 89 soutěžících.ECOSUN Mistrovství České republiky ve sprintrally 2010:Absolutní pořadí po dvou odjetých podnicích: 1. R. Odložilík, P. Odložilík (Škoda Fabia S2000, Citroën Xsara WRC) 40, 2. Kresta, Kašpárek (Mitsubishi Lancer EVO IX) 30, 3. Orsák, Vajík (Mitsubishi Lancer EVO IX) 24, Štěpánek, Omelka (Škoda Octavia WRC) 24, 5. Trnovec, Staněk (Mitsubishi Lancer EVO IX) 20, 6. Drotár, Bánoci (Škoda Fabia WRC) 19, Peták, Benešová (Peugeot 207 S2000) 19, 8. Pantálek, Vilímek (Škoda Fabia WRC) 16, 9. Komárek, Rojka (Škoda Octavia WRC) 15, 10. M. Vlček, Švajda (Mitsubishi Lancer EVO IX) 13 atd.K4 Pohár České republiky v rally 2010:Absolutní pořadí po dvou odjetých podnicích: 1. J. Hendrich, D. Hendrich (Mitsubishi Lancer EVO VII) 54, 2. Šimurda, Dlouhý (Opel Kadett Coupé) 30, 3. Šebesta, Míka (Ford Escort RS 2000) 24, 4. R. Nešpor, Z. Nešporová (Škoda Felicia Kit Car) 19, Horák, Tichý (Opel Kadett Coupé) 19 atd.Ve Vizovicích 11. května 2010 Roman ORDELT tiskový mluvčí IMPROMAT Rallysprint Kopná Vizovice
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.