Populární Rallysprint Kopná napíše v letošním roce již osmnáctou kapitolu. V dosavadní historii se do galerie vítězů zapsalo celkem dvanáct jmen. Nejvíce vítězství v okolí Podkopné Lhoty a Slušovic zaznamenal Stanislav Chovanec, který vyhrál celkem pětkrát, dvakrát triumfoval Roman Kresta, který patří k největším favoritům letošního ročníku rallysprintu na Kopné.
Čtyřiatřicetiletý Kresta poprvé vyhrál na Kopné v roce 2004 na voze Subaru Impreza WRC, v předloňském roce pilotoval vůz Peugeot 207 Super 2000, se kterým pojede i letos. Na prvním ročníku Kopné v roce 1993 startovalo pouhých sedm posádek, naopak nejvíce se představilo v loňském roce, kdy odstartovalo 129 soutěžících.
Jak probíhal loňský sedmnáctý ročník populární Kopné? Překvapivým vítězem se stala posádka Jaromír Tarabus, Igor Norek na voze Fiat Grande Punto S2000. Populární rallysprint v okolí Slušovic a Podkopné Lhoty byl součástí AutoCont Mistrovství České republiky ve sprintrally a K4 Poháru České republiky v rally. Na druhém místě skončila polská dvojice Grzegorz Grzyb, Przemyslaw Mazur na voze Fiat Grande Punto S2000 se ztrátou 9,5 sekundy, třetí příčku obsadili Josef Peták, Alena Benešová (Peugeot 207 S2000) s odstupem 9,9 sekundy.
Loňská Kopná se obešla bez vážnější havárie a sledovaly ji početné zástupy fanoušků automobilového sportu podél tratí rychlostních zkoušek. Tarabusovi prvenství spadlo do klína po sedmé rychlostní zkoušce, kdy musel pro poruchu palivového čerpadla odstoupit do té doby suverénně jedoucí Roman Kresta s vozem Škoda Fabia WRC. Kresta vyhrál šest z úvodních sedmi rychlostních zkoušek a než ze soutěže vypadl, měl před Tarabusem náskok 40 sekund. "Nejeli jsme agresivně, spoléhali jsme na výkon auta. Z tohoto pohledu nás porucha a odstoupení z prvního místa hodně mrzí," uvedl Kresta.
O prvenství bojoval až do samého závěru Polák Grzegorz Grzyb s fiatem. Doplatil na jezdeckou chybu v šesté rychlostní zkoušce, kdy dostal smyk a ztratil půl minuty. O pořadí na druhém místě rozhodla až závěrečná rychlostní zkouška s názvem Kopná. Grzyb ji vyhrál s náskokem jedné sekundy před Petákem a v konečném účtování měl na druhém místě k dobru 0,4 sekundy. "Měli jsme sice problémy na prvních dvou rychlostních zkouškách, kdy jsme ztratili několik sekund, ale pak jsme se dostali do jezdecké pohody. Jeli jsme na jistotu a vyšlo nám to. Z vítězství máme velkou radost," řekl Tarabus, jenž měl náskok necelých deset sekund. Zlínský pilot získal premiérové vítězství v absolutním pořadí ve své dosavadní kariéře. Po pěti letech se představil v rally Tomáš Enge, jenž absolvoval soutěž s vozem Mitsubishi Lancer EVO IX s alternativním pohonem na stlačený zemní plyn. Bývalý pilot formule 1 se potýkal s technickými problémy vozu a skončil až v šesté desítce.
Do soutěže odstartoval rekordní počet 129 posádek, cílovou rampu spatřilo celkem 82 soutěžících. IMPROMAT Rallysprint Kopná 2009 měřil celkem 176 km a obsahoval 9 náročných rychlostních zkoušek, které čítaly celkovou porci 76 náročných kilometrů. Erzety se jely na úsecích s názvem Májová, Podhoran, Kopná a Zádveřice.
Výsledky XVII. IMPROMAT Rallysprint Kopná 2009:
1. Tarabus, Norek (Fiat Grande Punto S2000) 45:28,1 min 2. Grzyb, Mazur (PL, Fiat Grande Punto S2000) + 9,5 s 3. Peták, Benešová (Peugeot 207 S2000) + 9,9 s 4. Valoušek, Hrůza (Mitsubishi Lancer EVO IX) + 25,4 s 5. R. Odložilík, P. Odložilík (Peugeot 207 S2000) + 40,6 s 6. Orsák, Vajík (Mitsubishi Lancer EVO IX) + 53,0 s 7. Jelínek, Kotěna (Mitsubishi Lancer EVO IX) + 1:08,5 min 8. Trněný, Pritzl (Škoda Fabia WRC) + 1:27,5 min 9. Ducháček, Tichý (Mitsubishi Lancer EVO IX) + 1:39.1 min 10.Tlusťák, Škaloud (Citroën C2 S1600) + 1:51,7 min
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).