Populární Rallysprint Kopná napíše v letošním roce již osmnáctou kapitolu. V dosavadní historii se do galerie vítězů zapsalo celkem dvanáct jmen. Nejvíce vítězství v okolí Podkopné Lhoty a Slušovic zaznamenal Stanislav Chovanec, který vyhrál celkem pětkrát, dvakrát triumfoval Roman Kresta, který patří k největším favoritům letošního ročníku rallysprintu na Kopné.
Čtyřiatřicetiletý Kresta poprvé vyhrál na Kopné v roce 2004 na voze Subaru Impreza WRC, v předloňském roce pilotoval vůz Peugeot 207 Super 2000, se kterým pojede i letos. Na prvním ročníku Kopné v roce 1993 startovalo pouhých sedm posádek, naopak nejvíce se představilo v loňském roce, kdy odstartovalo 129 soutěžících.
Jak probíhal loňský sedmnáctý ročník populární Kopné? Překvapivým vítězem se stala posádka Jaromír Tarabus, Igor Norek na voze Fiat Grande Punto S2000. Populární rallysprint v okolí Slušovic a Podkopné Lhoty byl součástí AutoCont Mistrovství České republiky ve sprintrally a K4 Poháru České republiky v rally. Na druhém místě skončila polská dvojice Grzegorz Grzyb, Przemyslaw Mazur na voze Fiat Grande Punto S2000 se ztrátou 9,5 sekundy, třetí příčku obsadili Josef Peták, Alena Benešová (Peugeot 207 S2000) s odstupem 9,9 sekundy.
Loňská Kopná se obešla bez vážnější havárie a sledovaly ji početné zástupy fanoušků automobilového sportu podél tratí rychlostních zkoušek. Tarabusovi prvenství spadlo do klína po sedmé rychlostní zkoušce, kdy musel pro poruchu palivového čerpadla odstoupit do té doby suverénně jedoucí Roman Kresta s vozem Škoda Fabia WRC. Kresta vyhrál šest z úvodních sedmi rychlostních zkoušek a než ze soutěže vypadl, měl před Tarabusem náskok 40 sekund. "Nejeli jsme agresivně, spoléhali jsme na výkon auta. Z tohoto pohledu nás porucha a odstoupení z prvního místa hodně mrzí," uvedl Kresta.
O prvenství bojoval až do samého závěru Polák Grzegorz Grzyb s fiatem. Doplatil na jezdeckou chybu v šesté rychlostní zkoušce, kdy dostal smyk a ztratil půl minuty. O pořadí na druhém místě rozhodla až závěrečná rychlostní zkouška s názvem Kopná. Grzyb ji vyhrál s náskokem jedné sekundy před Petákem a v konečném účtování měl na druhém místě k dobru 0,4 sekundy. "Měli jsme sice problémy na prvních dvou rychlostních zkouškách, kdy jsme ztratili několik sekund, ale pak jsme se dostali do jezdecké pohody. Jeli jsme na jistotu a vyšlo nám to. Z vítězství máme velkou radost," řekl Tarabus, jenž měl náskok necelých deset sekund. Zlínský pilot získal premiérové vítězství v absolutním pořadí ve své dosavadní kariéře. Po pěti letech se představil v rally Tomáš Enge, jenž absolvoval soutěž s vozem Mitsubishi Lancer EVO IX s alternativním pohonem na stlačený zemní plyn. Bývalý pilot formule 1 se potýkal s technickými problémy vozu a skončil až v šesté desítce.
Do soutěže odstartoval rekordní počet 129 posádek, cílovou rampu spatřilo celkem 82 soutěžících. IMPROMAT Rallysprint Kopná 2009 měřil celkem 176 km a obsahoval 9 náročných rychlostních zkoušek, které čítaly celkovou porci 76 náročných kilometrů. Erzety se jely na úsecích s názvem Májová, Podhoran, Kopná a Zádveřice.
Výsledky XVII. IMPROMAT Rallysprint Kopná 2009:
1. Tarabus, Norek (Fiat Grande Punto S2000) 45:28,1 min 2. Grzyb, Mazur (PL, Fiat Grande Punto S2000) + 9,5 s 3. Peták, Benešová (Peugeot 207 S2000) + 9,9 s 4. Valoušek, Hrůza (Mitsubishi Lancer EVO IX) + 25,4 s 5. R. Odložilík, P. Odložilík (Peugeot 207 S2000) + 40,6 s 6. Orsák, Vajík (Mitsubishi Lancer EVO IX) + 53,0 s 7. Jelínek, Kotěna (Mitsubishi Lancer EVO IX) + 1:08,5 min 8. Trněný, Pritzl (Škoda Fabia WRC) + 1:27,5 min 9. Ducháček, Tichý (Mitsubishi Lancer EVO IX) + 1:39.1 min 10.Tlusťák, Škaloud (Citroën C2 S1600) + 1:51,7 min
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.