Populární Rallysprint Kopná napíše v letošním roce již osmnáctou kapitolu. V dosavadní historii se do galerie vítězů zapsalo celkem dvanáct jmen. Nejvíce vítězství v okolí Podkopné Lhoty a Slušovic zaznamenal Stanislav Chovanec, který vyhrál celkem pětkrát, dvakrát triumfoval Roman Kresta, který patří k největším favoritům letošního ročníku rallysprintu na Kopné.
Čtyřiatřicetiletý Kresta poprvé vyhrál na Kopné v roce 2004 na voze Subaru Impreza WRC, v předloňském roce pilotoval vůz Peugeot 207 Super 2000, se kterým pojede i letos. Na prvním ročníku Kopné v roce 1993 startovalo pouhých sedm posádek, naopak nejvíce se představilo v loňském roce, kdy odstartovalo 129 soutěžících.
Jak probíhal loňský sedmnáctý ročník populární Kopné? Překvapivým vítězem se stala posádka Jaromír Tarabus, Igor Norek na voze Fiat Grande Punto S2000. Populární rallysprint v okolí Slušovic a Podkopné Lhoty byl součástí AutoCont Mistrovství České republiky ve sprintrally a K4 Poháru České republiky v rally. Na druhém místě skončila polská dvojice Grzegorz Grzyb, Przemyslaw Mazur na voze Fiat Grande Punto S2000 se ztrátou 9,5 sekundy, třetí příčku obsadili Josef Peták, Alena Benešová (Peugeot 207 S2000) s odstupem 9,9 sekundy.
Loňská Kopná se obešla bez vážnější havárie a sledovaly ji početné zástupy fanoušků automobilového sportu podél tratí rychlostních zkoušek. Tarabusovi prvenství spadlo do klína po sedmé rychlostní zkoušce, kdy musel pro poruchu palivového čerpadla odstoupit do té doby suverénně jedoucí Roman Kresta s vozem Škoda Fabia WRC. Kresta vyhrál šest z úvodních sedmi rychlostních zkoušek a než ze soutěže vypadl, měl před Tarabusem náskok 40 sekund. "Nejeli jsme agresivně, spoléhali jsme na výkon auta. Z tohoto pohledu nás porucha a odstoupení z prvního místa hodně mrzí," uvedl Kresta.
O prvenství bojoval až do samého závěru Polák Grzegorz Grzyb s fiatem. Doplatil na jezdeckou chybu v šesté rychlostní zkoušce, kdy dostal smyk a ztratil půl minuty. O pořadí na druhém místě rozhodla až závěrečná rychlostní zkouška s názvem Kopná. Grzyb ji vyhrál s náskokem jedné sekundy před Petákem a v konečném účtování měl na druhém místě k dobru 0,4 sekundy. "Měli jsme sice problémy na prvních dvou rychlostních zkouškách, kdy jsme ztratili několik sekund, ale pak jsme se dostali do jezdecké pohody. Jeli jsme na jistotu a vyšlo nám to. Z vítězství máme velkou radost," řekl Tarabus, jenž měl náskok necelých deset sekund. Zlínský pilot získal premiérové vítězství v absolutním pořadí ve své dosavadní kariéře. Po pěti letech se představil v rally Tomáš Enge, jenž absolvoval soutěž s vozem Mitsubishi Lancer EVO IX s alternativním pohonem na stlačený zemní plyn. Bývalý pilot formule 1 se potýkal s technickými problémy vozu a skončil až v šesté desítce.
Do soutěže odstartoval rekordní počet 129 posádek, cílovou rampu spatřilo celkem 82 soutěžících. IMPROMAT Rallysprint Kopná 2009 měřil celkem 176 km a obsahoval 9 náročných rychlostních zkoušek, které čítaly celkovou porci 76 náročných kilometrů. Erzety se jely na úsecích s názvem Májová, Podhoran, Kopná a Zádveřice.
Výsledky XVII. IMPROMAT Rallysprint Kopná 2009:
1. Tarabus, Norek (Fiat Grande Punto S2000) 45:28,1 min 2. Grzyb, Mazur (PL, Fiat Grande Punto S2000) + 9,5 s 3. Peták, Benešová (Peugeot 207 S2000) + 9,9 s 4. Valoušek, Hrůza (Mitsubishi Lancer EVO IX) + 25,4 s 5. R. Odložilík, P. Odložilík (Peugeot 207 S2000) + 40,6 s 6. Orsák, Vajík (Mitsubishi Lancer EVO IX) + 53,0 s 7. Jelínek, Kotěna (Mitsubishi Lancer EVO IX) + 1:08,5 min 8. Trněný, Pritzl (Škoda Fabia WRC) + 1:27,5 min 9. Ducháček, Tichý (Mitsubishi Lancer EVO IX) + 1:39.1 min 10.Tlusťák, Škaloud (Citroën C2 S1600) + 1:51,7 min
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.