Populární Rallysprint Kopná napíše v letošním roce již osmnáctou kapitolu. V dosavadní historii se do galerie vítězů zapsalo celkem dvanáct jmen. Nejvíce vítězství v okolí Podkopné Lhoty a Slušovic zaznamenal Stanislav Chovanec, který vyhrál celkem pětkrát, dvakrát triumfoval Roman Kresta, který patří k největším favoritům letošního ročníku rallysprintu na Kopné.
Čtyřiatřicetiletý Kresta poprvé vyhrál na Kopné v roce 2004 na voze Subaru Impreza WRC, v předloňském roce pilotoval vůz Peugeot 207 Super 2000, se kterým pojede i letos. Na prvním ročníku Kopné v roce 1993 startovalo pouhých sedm posádek, naopak nejvíce se představilo v loňském roce, kdy odstartovalo 129 soutěžících.
Jak probíhal loňský sedmnáctý ročník populární Kopné? Překvapivým vítězem se stala posádka Jaromír Tarabus, Igor Norek na voze Fiat Grande Punto S2000. Populární rallysprint v okolí Slušovic a Podkopné Lhoty byl součástí AutoCont Mistrovství České republiky ve sprintrally a K4 Poháru České republiky v rally. Na druhém místě skončila polská dvojice Grzegorz Grzyb, Przemyslaw Mazur na voze Fiat Grande Punto S2000 se ztrátou 9,5 sekundy, třetí příčku obsadili Josef Peták, Alena Benešová (Peugeot 207 S2000) s odstupem 9,9 sekundy.
Loňská Kopná se obešla bez vážnější havárie a sledovaly ji početné zástupy fanoušků automobilového sportu podél tratí rychlostních zkoušek. Tarabusovi prvenství spadlo do klína po sedmé rychlostní zkoušce, kdy musel pro poruchu palivového čerpadla odstoupit do té doby suverénně jedoucí Roman Kresta s vozem Škoda Fabia WRC. Kresta vyhrál šest z úvodních sedmi rychlostních zkoušek a než ze soutěže vypadl, měl před Tarabusem náskok 40 sekund. "Nejeli jsme agresivně, spoléhali jsme na výkon auta. Z tohoto pohledu nás porucha a odstoupení z prvního místa hodně mrzí," uvedl Kresta.
O prvenství bojoval až do samého závěru Polák Grzegorz Grzyb s fiatem. Doplatil na jezdeckou chybu v šesté rychlostní zkoušce, kdy dostal smyk a ztratil půl minuty. O pořadí na druhém místě rozhodla až závěrečná rychlostní zkouška s názvem Kopná. Grzyb ji vyhrál s náskokem jedné sekundy před Petákem a v konečném účtování měl na druhém místě k dobru 0,4 sekundy. "Měli jsme sice problémy na prvních dvou rychlostních zkouškách, kdy jsme ztratili několik sekund, ale pak jsme se dostali do jezdecké pohody. Jeli jsme na jistotu a vyšlo nám to. Z vítězství máme velkou radost," řekl Tarabus, jenž měl náskok necelých deset sekund. Zlínský pilot získal premiérové vítězství v absolutním pořadí ve své dosavadní kariéře. Po pěti letech se představil v rally Tomáš Enge, jenž absolvoval soutěž s vozem Mitsubishi Lancer EVO IX s alternativním pohonem na stlačený zemní plyn. Bývalý pilot formule 1 se potýkal s technickými problémy vozu a skončil až v šesté desítce.
Do soutěže odstartoval rekordní počet 129 posádek, cílovou rampu spatřilo celkem 82 soutěžících. IMPROMAT Rallysprint Kopná 2009 měřil celkem 176 km a obsahoval 9 náročných rychlostních zkoušek, které čítaly celkovou porci 76 náročných kilometrů. Erzety se jely na úsecích s názvem Májová, Podhoran, Kopná a Zádveřice.
Výsledky XVII. IMPROMAT Rallysprint Kopná 2009:
1. Tarabus, Norek (Fiat Grande Punto S2000) 45:28,1 min 2. Grzyb, Mazur (PL, Fiat Grande Punto S2000) + 9,5 s 3. Peták, Benešová (Peugeot 207 S2000) + 9,9 s 4. Valoušek, Hrůza (Mitsubishi Lancer EVO IX) + 25,4 s 5. R. Odložilík, P. Odložilík (Peugeot 207 S2000) + 40,6 s 6. Orsák, Vajík (Mitsubishi Lancer EVO IX) + 53,0 s 7. Jelínek, Kotěna (Mitsubishi Lancer EVO IX) + 1:08,5 min 8. Trněný, Pritzl (Škoda Fabia WRC) + 1:27,5 min 9. Ducháček, Tichý (Mitsubishi Lancer EVO IX) + 1:39.1 min 10.Tlusťák, Škaloud (Citroën C2 S1600) + 1:51,7 min
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?