Sobota 15. května 2010 bude patřit na Vizovicku hlavně rychlým autům, neboť právě v tento den startuje třetí podnik Ecosun MČR ve sprintrally: Impromat Rallysprint Kopná. Na tuto soutěž se pilně připravuje i JT Říha Group rally team, který slibuje příjemné překvapení.
Celkem osm erzet v délce 75 ostrých kilometrů bude připraveno pro posádky, které se postaví na start populární Kopné. Mezi nimi ani tentokráte nebudou chybět posádky reprezentující největší vsetínský rally tým.
Vedle klasické sestavy přibude na tratích okolo Vizovic ještě jedna posádka. Největším želízkem týmu v boji o bodované příčky bude Martin Vlček. Společně s Pavlem Švajdou usedne Martin do Mitsubishi Lancer EVO IX. Vlček se Švajdou mají letošní sezonu rallysprintových závodů velmi dobře rozjetou. Obzvláště poslední závod, který se jel v Lužických horách, vyšel posádce na jedničku, když dojela absolutně na 5. místě. Po dvou odjetých soutěžích okupuje Martin s Pavlem se 13 body průběžné 10. místo v celkovém pořadí.
Ve třídě N4, stejně jako ve skupině N, se může posádka dokonce pyšnit průběžnou třetí příčkou. Před naší posádkou jsou pouze Trnovec s Krestou. „Samozřejmě, že se na Kopnou velmi těšíme. Tento sprint patří mezi naše oblíbené soutěže díky své náročné trati. Letos se nám daří a já věřím, že se nám bude dařit i na Vizovicku. Zároveň ale stojím nohama na zemi a vím, že zopakovat výsledek z Lužických hor je pro nás nereálné. Na Kopné bude velmi silná konkurence. My však chceme opět odvést své maximum a zajet co nejlépe,“ uvedl před sprintem Martin Vlček. Dvojice Martin Vlček – Pavel Švajda obdrželi od pořadatelů startovní číslo 18. Zlepšující výkonnost bude chtít na Kopné potvrdit i Tomáš Růžička. V útrobách Subaru Imprezy uslyší Tomáš z interkomu hlas Honzy Jurčíka. Posádka se letos snaží zúročovat zkušenosti nasbírané v loňském roce. O tom, že se jim to daří, svědčí i fakt, že v Lužických horách dosáhli na první mistrovské body. V průběžné klasifikaci jim za dva mistrovské body zatím patří 21. příčka. Tomáš s Honzou povezou na dveřích imprezy startovní číslo 26.
Na startu nebude samozřejmě chybět ani druhé Subaru v barvách JT Říha group rally teamu, které budou vodit po erzetách Libor Paško s Romanem Opletalem. Těm bylo přidělené číslo 37. Tým Jaromíra Tomaštíka zajišťuje servis i pro další dvě posádky a nejinak tomu bude v polovině května i ve Vizovicích. S číslem 40 vyrazí do soutěže rodinná dvojice Tomáš a Karel Kubišovi s Mitsubishi Lancer EVO VII. Dvoukolka Renault Clio Sport se startovním číslem 59 bude připravena pro Martina Kašíka s Karlem Uhříkem.
Velkým diváckým lákadlem ovšem bude zřejmě vůz, do kterého by chtěl usednout snad každý závodník. Řeč je o závodním voze specifikace WRC. Po půlroční pauze usedne Jaromír Tomaštík do krasavce jménem Subaru Impreza WRC. Paradoxem je, že se vrací do kraje, kde si v prosinci splnil klukovský sen. „Na Impromat Rallysprintu Kopná ve Vizovicích se náš tým opět představí v plné sestavě. Ba, co víc, pojede ještě o jedno auto navíc. Opět jsem se dohodl s bratry Kordovými a využiji nabídky k zapůjčení jejich wéercéčka. Pojedu tedy s naprosto stejným autem, s jakým jsem startoval na prosincové Mikuláš rally. Vloni jsme měli sice drobné technické problémy, ale já věřím, že na Kopné si Subaru Imprezu WRC krásně užiji. Už se na blížící start velice těším. Přesto pro mě zůstává prioritou připravit auta pro kluky tak, aby mohli důstojně reprezentovat náš tým,“ uvedl k blížícímu se startu šéf JT Říha Group rally team Jaromír Tomaštík. Na sedadlo spolujezdce usedne Robert Baran. Do soutěže vyrazí „Jary Hary“ se startovním číslem 17.
Slavnostní start Impromat Rallysprintu Kopná je naplánovaný na sobotu 15. května 2010 na 9.00 hodin z Masarykova náměstí ve Vizovicích. Nejlepší posádka bude dekorována týž den krátce před 16. hodinou.
Foto: František Dušek
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.