Úspěšně se prezentoval JT Říha group rally team na druhém sprintu letošní sezony v Lužických horách. Martin Vlček dokončil rallysprint na velmi pěkném 5. místě, Tomáš Růžička na místě 13. a Libor Paško se umístil na 26. místě.
1. květen přináší Svátek práce, otevírá měsíc lásky a letos to byl i termín druhého rallysprintu sezony: Thermica Rally Lužické hory. Pořadatelé připravili pro 138 převzatých posádek trať dlouhou 190 km se sedmi rychlostními zkouškami v délce 71 km. Mezi přihlášenými posádkami byly i tři dvojice zastupující vsetínský JT Říha group rally team. S náročným sprintem, který nedokončilo téměř pět desítek posádek, si Martin Vlček, Tomáš Růžička i Libor Paško poradili a úspěšně dovezli své posádky až na cílovou rampu.
Martin Vlček přijel do Lužických hor v nezměněné sestavě, která mu letos zajišťuje úspěšné starty. Tedy s Pavlem Švajdou na místě spolujezdce v Mitsubishi Lancer EVO IX. A že jsou Martin s Pavlem opravdu dobře rozjeti, potvrzovali i na česko - polských rychlostních zkouškách. Ze sedmi RZ zajeli šestkrát čas v první desítce absolutního pořadí a stejný počet nejrychlejších časů zaznamenala posádka i v TOP 5 ve třídě N4. Ale ani zdaleka to nebyla procházka růžovým sadem. „Tratě v Lužických horách mi od prvních seznamovacích jízd sedly, a proto jsme se s Pavlem velice moc těšili na závod. Sprint jsme si rozjeli dobře. Po úvodních dvou rychlostních zkouškách jsme byli na 6. místě absolutního pořadí. Na trojce ale přišel jeden drobný výlet mimo trať. Přesto jsme si výborné postavení udrželi. Daleko dramatičtější chvíle ovšem přišly o zkoušku dále. Během erzety se nám povolil olejový filtr a olej začal z Mitsubishi vytékat po ramenech a tlačil se k brzdám. Moc nechybělo a mohli jsme se proměnit v hasiče. Díky vytékajícímu oleji jsme měli i menší brzdový efekt na pravé straně vozu. Tato závada nás stála tři litry oleje a hodně vrásek na čele. Druhý krizový moment přišel na poslední zkoušce, kdy se nám rozpadl zadní diferenciál. Proto jsem musel zamknout mezinápravu a jet pouze na přední pohon. Tady jsem ztratil drahocenné vteřinky a s nimi mi uteklo i 4. místo v absolutním pořadí,“ popsal nejdramatičtější momenty soutěže Martin Vlček.
Vytékající olej a rozpadlý zadní diferenciál zastínil defekty, se kterými se posádka musela během sprintu potýkat. Přes to všechno jsou Martin s Pavlem s výsledkem spokojení. „Je pravda, že jsme opravdu dřeli. Do každé rychlostky jsme šli naplno a každou zatáčku dávali na maximum, technika ukrutně trpěla, musím poděkovat týmu a především mechanikům, že dokázali udržovat auto při životě, protože z rychlostních zkoušek jsem jim na servis vracel šrot. Nyní nás čeká Kopná. Moc se na tento sprint těším, hlavně proto, že se do Vizovic sjede opravdu velmi silná konkurence,“ uvedl Martin Vlček. V absolutní klasifikaci obsadili Vlček se Švajdou 5. místo, ve třídě N4 pak vybojovali stříbrný pohár.
Spokojená odjížděla z Lužických hor i dvojice Tomáš Růžička – Jan Jurčík usedající do Subaru Impreza zařazené do třídy S/2. Tomáš si nechal udělat na japonském voze drobné změny v nastavení oproti úvodnímu sprintu v Třebíči. Tyto změny pak hodnotil velmi kladně. „Nejprve bych chtěl velmi poděkovat všem mechanikům a Jaromíru Tomaštíkovi, kteří mi po havárii v Třebíči připravili vůz. Subaru nyní fungovalo velmi dobře. Pouze na 6. RZ jsem ulomil řadicí páku. Rychlostní stupeň zůstal zařazený, proto jsem ještě chvíli jel setrvačností. Ale projet retardér na pátý rychlostní stupeň, to už nějak nešlo, a tak jsem musel provizorně řadit. V Lužických horách jsem začal po již zmíněné havárii opatrně a postupně se dostával do tempa. S výsledkem jsme spokojeni. Pokud by to takhle postupovalo dál, vidím reálné posunování se výš ve výsledcích,“ zhodnotil start v česko - polském pohraničí Tomáš Růžička. To, že „Růžovi“ Subaru sedí, potvrdil v polovině sprintu, kdy na 4. RZ zajel absolutně desátý nejrychlejší čas. Ve finále byla posádka Růžička – Jurčík hodnocena na 13. místě a ve třídě S/2 obsadili kluci 4. místo.
Cílovou rampu protnula i posádka Libor Paško – Roman Opletal startující s druhým vozem Subaru Impreza. Tato posádka byla klasifikována na 26. místě absolutního pořadí a 13. místě ve třídě N4.
Vsetínský tým pravidelně zajišťuje servis i pro další vozy. V Lužických horách těchto služeb využili Martin Kašík a Tomáš Kubiš. Martin Kašík startující s Renaultem Clio se na tratích moc neohřál a již v první erzetě odstoupil pro poškozenou poloosu. Perné chvilky zažil i Tomáš Kubiš. „Na 1. RZ jsme se dostali s Mitsubishi na louku. Při cestě zpět jsme nabrali na kola trávu a hlínu, která nás po najetí na asfalt dostala znovu do hodin. Ve zbytku soutěže jsme se už nedostali do tempa. Nakonec jsme byli rádi, že jsme soutěž dokončili,“ popsal kritický moment soutěže Tomášův spolujezdec a otec v jedné osobě Karel Kubiš. Rožnovská dvojice sprint dojela na 28. příčce absolutního pořadí a ve třídě N4 obsadila 14. místo.
"Před sprintem v Lužických horách jsme absolvovali test ve Slavičíně, kde jsme lehce pochroumali Mitsubishi o terén, který na testovací silnici převládá. Proto jsme měli přidělanou práci ještě před samotnou soutěží, ale povedlo se dát vše do pořádku. V samotném sprintu jsme měli jisté technické problémy. Ve finále jsem s výsledky spokojený. Martin ještě více zrychlil a jeho konečné 5. místo je velmi dobré. Je vidět, že na Mitsubishi usilovně pracujeme a posunujeme jeho limit dál a dál. Doufám, že tento společný trend bude pokračovat i v nadcházejících závodech. I u dalších posádek je vidět zlepšení a zrychlení. Proto jsem jako majitel týmu spokojený. To, že se občas připletou do cesty patníky, se může stát i zkušenějším jezdcům," zhodnotil vystoupení v Lužických horách Jaromír Tomaštík.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.