Stalo se již tradicí, že před Valašskou rally a vsetínským sprintem požádáme jednoho z nejzkušenějších domácích jezdců, aby nám přiblížil trať závodu. Nejinak tomu je i letos. Jaromír Tomaštík si na nás udělal čas, a proto můžeme nabídnout jeho vychytávky i zajímavá místa na jednotlivých erzetách Valašské rally.
„Letošní Valašská rally se skládá celkem ze šesti rychlostních úseků. Úseky jsou velmi rozdílné a na posádky čeká bezesporu velmi zajímavá soutěž, hlavně proto, že každá erzeta má jiný rychlostní rytmus. Valašská rally bude začínat rychlostní zkouškou Špičky (RZ 1, 4 – 9,96 km), která vede z Černotína do Hustopečí nad Bečvou. Je to poměrně svižná erzeta. Z této zkoušky bych chtěl vypíchnout vracák v obci Špičky a následné pravé odbočení na silnici vedoucí k Hranickým Loučkám. Asi po půl kilometru od tohoto odbočení se nachází velmi jedovatý skok, který jistě prověří všechny posádky. Je to velmi zajímavé a obzvláště z Hranic na Moravě ideálně přístupné místo.
Následuje rychlostní zkouška Troják (RZ 2, 5 – 11,13 km), která je hodně odlišná od té předchozí. Start je umístěný na konec obce Rajnochovice. Následuje řádově pěti - kilometrový technický úsek pěkným údolím. Podle mě to bude jedno z míst, kde v době průjezdu bude možná vozovka lehce namrzlá. To bude záležet na počasí. I z tohoto důvodu by pak tato zkouška mohla být velmi zajímavá a pro posádky těžká. Na zkoušce nechybí vracák, kde se cesta od Rajnochovic napojuje na hlavní silnici vedoucí z Bystřice pod Hostýnem do Hošťálkové. Je to tradiční a jezdecky velmi oblíbený úsek. Zajímavé jsou jistě i serpentiny před cílem erzety nedaleko odbočení na Kašavu.
Závěrečným úsekem prvního dne je podle mě nejnáročnější zkouška páteční etapy, a to RZ Bystřička (RZ 3, 6 – 12,19 km). Start této erzety je pod přehradou a jezdci pojedou jednosměrkou v obvyklém průjezdním směru. Dále pokračuje zkouška okolo restaurace U Bušů směrem na Valašskou Bystřici a zde se odbočí na Spinu. Cíl je pak ve Vidči. Jistě velmi zajímavé je odbočení do jednosměrky krátce po startu. Na první pohled velmi jednoduché odbočení přes horizont, ale Josef Semerád zde předloni poměrně těžce havaroval. Ostatně celý úsek okolo přehrady je velmi zajímavý a podle mého názoru jeden z nejkrásnějších. Atraktivní bude ale i odbočení ve Valašské Bystřici směrem na Spinu.
Sobotní ráno odstartuje erzeta Puntík (RZ 7, 9 – 12,61 km). Tato zkouška je v celé své délce velmi zajímavá. Určitě atraktivní místo bude v obci Štramberk, kde se tato zkouška v podstatě potkává. Jsou to dvě odbočení téměř na dohled od sebe. Celá erzeta vede po úzké místní komunikaci a dá se zde najít mnoho zajímavých míst.
Dalším měřeným úsekem bude erzeta Odry (RZ 8, 10 – 15 km). Tato zkouška má jednu nevýhodu – přístupnost pro diváky. Dá se tady dostat na start, ale úvodní úsek je velmi rychlý. Krásné divácké místo je v úseku, kde se RZ dotýká města Odry. Je zde velmi atraktivní odbočení s poměrně rychlým příjezdem, takže posádky z maximální rychlosti odbočují a dobržďují do uměle postaveného retardéru. Následuje asi dvoukilometrový úsek plný serpentin. Pro toho, kdo má rád pomalejší zatáčky, ten si tady najde své místo.
Letošní Valašská rally bude gradovat erzetou Santov (RZ 11, 12 – 25,96 km). Je to zkouška, která zčásti využívá páteční erzetu. Mezi jezdci je tato RZ známá pod názvem Valašská bomba. Start je umístěný do Vesníku. Jedná se o velmi náročnou zkoušku a při letošním ročníku Valašské rally je zajímavá tím, že se pojede v krátkém sledu po sobě na samotný závěr soutěže. Již klasické místo, krásný pravotočivý vracák u stodoly bude opět jistě velmi atraktivní. Dalším velmi pěkným místem bude levé odbočení na hlavní cestu na Dolní Jasénce. Následuje rychlý výjezd na Dušnou a v protisměru závodu do vrchu sjezd do Malé Bystřice. Doporučil bych i odbočení na Santov. Tady posádky přijíždějí ve velké rychlosti a odbočit na úzkou místní komunikaci je taky poměrně složité, neboť najít ten správný brzdný bod se ne vždy podaří. Pokud se toto místo sleduje z bezpečné vzdálenosti, tak je o co stát. Přes Santov se erzeta dostává k velmi zajímavému odbočení u Valašské Bystřice. Následuje navázání na zkoušku z pátku, včetně průjezdu jednosměrkou okolo přehrady Bystřička, tentokráte však v protisměru. Pěkné odbočení je i na Velkou Lhotu, kde je málo místa pro posádky a jezdci tady ukáží, jak umí pracovat s ruční brzdou. Cíl zkoušky je ve Velké Lhotě.
Sám osobně se i letos půjdu dívat a všechny fanoušky rally bych chtěl na Valašskou rally pozvat. Na startu se opět sejde opravdu velmi silná konkurence. Navíc přibude i větší množství vozů specifikace S2000, takže ve Valašském Meziříčí bude k vidění opravdu to nejlepší, co u nás je. Po loňském nešťastném ročníku bych chtěl všechny diváky vyzvat, aby si stoupli dvakrát tak daleko od trati, než si myslí, že to je rozumné. Minimálně takové místo bude nejlepší k bezpečnému sledování rally. Všechny posádky jezdí na hraně svých možností, a proto je potřeba hlavně dbát o svou bezpečnost. Jedině pak může být zážitek z rally ten správný.“
Vozy Toyota Corolla Hatchback a Touring Sports obhájily dva tituly v rámci prestižní ankety britského odborného časopisu What Car? Zatímco Hatchback se opět stal rodinným vozem roku, Touring Sports znovu bodoval jako nejvýhodnější kombi.
Felipe Nasr, Nick Tandy a Laurens Vanthoor se stali vítězi úvodního kola amerického šampionátu sportovních vozů, když s vozem Porsche překonali rekord na prestižní 24hodinovce v Daytoně.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.