Stalo se již tradicí, že před Valašskou rally a vsetínským sprintem požádáme jednoho z nejzkušenějších domácích jezdců, aby nám přiblížil trať závodu. Nejinak tomu je i letos. Jaromír Tomaštík si na nás udělal čas, a proto můžeme nabídnout jeho vychytávky i zajímavá místa na jednotlivých erzetách Valašské rally.
„Letošní Valašská rally se skládá celkem ze šesti rychlostních úseků. Úseky jsou velmi rozdílné a na posádky čeká bezesporu velmi zajímavá soutěž, hlavně proto, že každá erzeta má jiný rychlostní rytmus. Valašská rally bude začínat rychlostní zkouškou Špičky (RZ 1, 4 – 9,96 km), která vede z Černotína do Hustopečí nad Bečvou. Je to poměrně svižná erzeta. Z této zkoušky bych chtěl vypíchnout vracák v obci Špičky a následné pravé odbočení na silnici vedoucí k Hranickým Loučkám. Asi po půl kilometru od tohoto odbočení se nachází velmi jedovatý skok, který jistě prověří všechny posádky. Je to velmi zajímavé a obzvláště z Hranic na Moravě ideálně přístupné místo.
Následuje rychlostní zkouška Troják (RZ 2, 5 – 11,13 km), která je hodně odlišná od té předchozí. Start je umístěný na konec obce Rajnochovice. Následuje řádově pěti - kilometrový technický úsek pěkným údolím. Podle mě to bude jedno z míst, kde v době průjezdu bude možná vozovka lehce namrzlá. To bude záležet na počasí. I z tohoto důvodu by pak tato zkouška mohla být velmi zajímavá a pro posádky těžká. Na zkoušce nechybí vracák, kde se cesta od Rajnochovic napojuje na hlavní silnici vedoucí z Bystřice pod Hostýnem do Hošťálkové. Je to tradiční a jezdecky velmi oblíbený úsek. Zajímavé jsou jistě i serpentiny před cílem erzety nedaleko odbočení na Kašavu.
Závěrečným úsekem prvního dne je podle mě nejnáročnější zkouška páteční etapy, a to RZ Bystřička (RZ 3, 6 – 12,19 km). Start této erzety je pod přehradou a jezdci pojedou jednosměrkou v obvyklém průjezdním směru. Dále pokračuje zkouška okolo restaurace U Bušů směrem na Valašskou Bystřici a zde se odbočí na Spinu. Cíl je pak ve Vidči. Jistě velmi zajímavé je odbočení do jednosměrky krátce po startu. Na první pohled velmi jednoduché odbočení přes horizont, ale Josef Semerád zde předloni poměrně těžce havaroval. Ostatně celý úsek okolo přehrady je velmi zajímavý a podle mého názoru jeden z nejkrásnějších. Atraktivní bude ale i odbočení ve Valašské Bystřici směrem na Spinu.
Sobotní ráno odstartuje erzeta Puntík (RZ 7, 9 – 12,61 km). Tato zkouška je v celé své délce velmi zajímavá. Určitě atraktivní místo bude v obci Štramberk, kde se tato zkouška v podstatě potkává. Jsou to dvě odbočení téměř na dohled od sebe. Celá erzeta vede po úzké místní komunikaci a dá se zde najít mnoho zajímavých míst.
Dalším měřeným úsekem bude erzeta Odry (RZ 8, 10 – 15 km). Tato zkouška má jednu nevýhodu – přístupnost pro diváky. Dá se tady dostat na start, ale úvodní úsek je velmi rychlý. Krásné divácké místo je v úseku, kde se RZ dotýká města Odry. Je zde velmi atraktivní odbočení s poměrně rychlým příjezdem, takže posádky z maximální rychlosti odbočují a dobržďují do uměle postaveného retardéru. Následuje asi dvoukilometrový úsek plný serpentin. Pro toho, kdo má rád pomalejší zatáčky, ten si tady najde své místo.
Letošní Valašská rally bude gradovat erzetou Santov (RZ 11, 12 – 25,96 km). Je to zkouška, která zčásti využívá páteční erzetu. Mezi jezdci je tato RZ známá pod názvem Valašská bomba. Start je umístěný do Vesníku. Jedná se o velmi náročnou zkoušku a při letošním ročníku Valašské rally je zajímavá tím, že se pojede v krátkém sledu po sobě na samotný závěr soutěže. Již klasické místo, krásný pravotočivý vracák u stodoly bude opět jistě velmi atraktivní. Dalším velmi pěkným místem bude levé odbočení na hlavní cestu na Dolní Jasénce. Následuje rychlý výjezd na Dušnou a v protisměru závodu do vrchu sjezd do Malé Bystřice. Doporučil bych i odbočení na Santov. Tady posádky přijíždějí ve velké rychlosti a odbočit na úzkou místní komunikaci je taky poměrně složité, neboť najít ten správný brzdný bod se ne vždy podaří. Pokud se toto místo sleduje z bezpečné vzdálenosti, tak je o co stát. Přes Santov se erzeta dostává k velmi zajímavému odbočení u Valašské Bystřice. Následuje navázání na zkoušku z pátku, včetně průjezdu jednosměrkou okolo přehrady Bystřička, tentokráte však v protisměru. Pěkné odbočení je i na Velkou Lhotu, kde je málo místa pro posádky a jezdci tady ukáží, jak umí pracovat s ruční brzdou. Cíl zkoušky je ve Velké Lhotě.
Sám osobně se i letos půjdu dívat a všechny fanoušky rally bych chtěl na Valašskou rally pozvat. Na startu se opět sejde opravdu velmi silná konkurence. Navíc přibude i větší množství vozů specifikace S2000, takže ve Valašském Meziříčí bude k vidění opravdu to nejlepší, co u nás je. Po loňském nešťastném ročníku bych chtěl všechny diváky vyzvat, aby si stoupli dvakrát tak daleko od trati, než si myslí, že to je rozumné. Minimálně takové místo bude nejlepší k bezpečnému sledování rally. Všechny posádky jezdí na hraně svých možností, a proto je potřeba hlavně dbát o svou bezpečnost. Jedině pak může být zážitek z rally ten správný.“
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.