Svátek motoristického sportu na Valašsku – SHERON Valašská rally letos opět přinese fanouškům závodních vozů špičkové sportovní zážitky. Rozhovor s Miroslavem Hošákem.
Tento prestižní podnik, jehož výsledky se započítávají do Mediasport Mezinárodního Mistrovství České republiky v rally 2010, se ve Valašském Meziříčí a jeho okolí uskuteční v termínu 26. – 27. března za účasti nejlepších tuzemských jezdců. SHERON Valašská rally 2010, tedy devětadvacátý ročník populární valašky, slibuje 12 rychlostních zkoušek na 6 úsecích. Jezdci absolvují více než 500 soutěžních kilometrů. I tentokrát je hostitelem a partnerem rally město Valašské Meziříčí.
SHERON Valašská rally je tradičním svátkem motoristického sportu nejen na Valašsku. Představte prosím letošní ročník. Na co se můžeme těšit?
„SHERON Valašská rally je zařazená do seriálu Mediasport Mezinárodního Mistrovství České republiky v rally 2010, a proto bude mít i letos kvalitní jezdecké obsazení. Očekáváme také dobrou atmosféru, kterou pravidelně zajišťuje značný počet věrných diváků.“
Dobrá atmosféra SHERON Valašské rally patří k tradičním folklóru této prestižní soutěže. Jak se budete snažit letošní rally fanouškům ještě více zatraktivnit?
„Věříme v atraktivní souboje našich předních jezdců i nových strojů. Zejména se jedná o skupinu Super 2000, která představí novinku Ford Fiesta a samozřejmě také vozy Škoda Fabia. To jsou nové kategorie, které se představí na SHERON Valašské rally premiérově.“
Jaká jména patří k lákadlům letošního závodu?
„Určitě přivítáme Romana Krestu, Václava Pecha a také Pavla Valouška, který se stal továrním jezdcem Škoda týmu. Dalším zpestřením bude účast Škody Fabie S2000, kterou řídí Antonín Tlusťák z nedalekých Zádveřic. Nebude chybět ani Vojtěch Štajf se subaru. Očekáváme i další zvučná jména.“
Z místních jezdců, černých koní rally, kteří vždycky přitáhnou pozornost, jste letos pozvali koho?
„Nebude chybět Roman Michalík, populární postava Valašské rally. Chystáme i další překvapení, ale ty zatím nemohu potvrdit.“
SHERON Valašská rally je již několik let součástí seriálu Mezinárodního Mistrovství České republiky v rally. Jak náročné pro vás pořadatele je populární „valašku“ v prestižní soutěži udržet?
„Podmínkou je připravit kvalitní rally, a to se nám daří. Je za tím mnoho bezesných nocí. Štáb ředitelství rally má 45 členů a na zajištění se podílí více než tisíc lidí.“
Je těžké získat dobrovolníky, kteří vám pomáhají zajistit tratě při rally?
„Není to jednoduché, ale my máme naštěstí kvalitní tým vedoucích rychlostních zkoušek, kteří dokáží sehnat i věrné pořadatele.“
Dolehla na valašku finanční krize? Projevilo se to nějak na letošním ročníku?
„Bohužel dolehla. V letošním roce nám odstoupil generální sponzor. Podařilo se nám sehnat nové partnery. Ale jsme nuceni omezit doprovodný program SHERON Valašské rally, k němuž vždy patřily hudební akce. Pracujeme ale na tom, aby nevypadly z programu úplně. V tomto ohledu spolupracujeme s městem a zřejmě využijeme aktivit Střediska volného času „Domeček“.“
Náměstí Valašského Meziříčí zůstává centrem SHERON Valašské rally, více aktivit ale přesunete mimo střed města. Proč?
„Uvažovali jsme o tom již dříve a Autocentrum Lukáš nám vyhovuje svým zázemím, umožňuje především zajistit kvalitní servisní areál. Nechceme také příliš zatěžovat centrum Meziříčí hlučným přejezdem soutěžních vozů. Na náměstí bude tedy rally startovat v 17 hodin v pátek. Na náměstí se pak ještě budou konat kontrolní přeskupení soutěžních vozů. V pátek po 19 hodině a v sobotu ve 14 hodin. Náměstí bude také centrem vyhlášení výsledků a předání cen v sobotu krátce po 17 hodině. Ostatní starty se budou odehrávat v Autocentru Lukáš.“
Zaznamenala trať valašky výraznější změny oproti loňskému ročníku?
„Na žádost jezdců se nebude konat rychlostní zkouška v Juřince. I když je to pěkný okruh, na žádost jezdců rally bude zkouška vynechána. Jezdci se obávají odletů drobných kamínků, které by jim mohly rozbít čelní sklo. Dál se jedná spíše o dílčí úpravy. Nejvzdálenější rychlostní zkoušku od centra rally absolvují jezdci u Oder.“
Jak hodnotí samotní jezdci kvalitu SHERON Valašské rally? V čem tkví jedinečnost této soutěže, valašská krajina jistě není jediným pozitivem…
„Převládají kladná hodnocení. Jezdci se na Valašsko rádi vrací, a dokonce zde i někteří rádi tráví dovolenou. Jedná se o úvodní seriál mistrovství republiky, zajímavé tratě zpestřují zbytky sněhu. Svou náročností patří Valašská rally k těm nejobtížnějším v celém seriálu. Pro jezdce je náročný především kopcovitý terén.“
Před čím byste důrazně varoval diváky rally, aby nebyl letošní závod poznamenán žádnými komplikacemi?
„Vydáváme bezpečnostní karty, kde se diváci dozvědí jasná pravidla, jak se chovat na trati a kde je bezpečné při rychlostní zkouškách stát. My vytipujeme divácká místa, ostatní místa jsou pro fanoušky zakázána. Demokracii nelze chápat tak, že se mohou fanoušci postavit tam, kam chtějí. Nezodpovědní diváci mohou ohrozit nejen sebe, ale také celý průběh rally. V krajním případě při nekázni fanoušků může být rychlostní zkouška zrušena. Na tato pravidla budeme tvrdě dbát. Spolupracujeme také s policií, ale divácká místa zajistí pořadatelé.“
Zůstává rally stále populárním motoristickým sportem, netrápí vás úbytek fanoušků?
„Rally patří k nejpopulárnějším. Valašku podle našich odhadů navštíví až 120 tisíc diváků. To je ohromné číslo. Takový zájem pozvedá i ekonomický přínos rally pro místní region.“
Co vám naopak každoročně působí starosti?
„Trápí nás aktivity některých místních prodejců, kteří podél tratí prodávají alkohol. Občas se potom pořadatelé potýkají s agresivními podnapilými fanoušky. To je pro nás obrovským problém a ohrožuje bezpečnost celé rally. My těmto prodejcům v žádném případě povolení nedáváme a zřejmě nemají povolení ani od městského úřadu či obecních úřadů.“
Kritici rally sportu často zmiňují poničení silnice. Jsou jejich obavy na místě?
„Po rally zajišťujeme v plném rozsahu opravu poškozených komunikací. V tomto nevidím vůbec žádný problém. Naopak obcím pomáháme s údržbou komunikací, které využíváme při realizaci rychlostních zkoušek.“
Partnerství s pořadatelským městem vám vyhovuje?
„Jsme naprosto spokojeni. Vzájemná spolupráce vytvořila vynikající zázemí pro Valašskou rally. Málo kde se vám podaří zorganizovat rally tak, aby mohli jezdci startovat z centra města. To vše přidává podniku na atraktivitě.“
Mohou se fanoušci těšit na i televizním záznam z valašky? Zpestří jím zážitky i jiná média?
„Česká televize připravuje čtyřicetiminutový záznam, který se objeví v Rally magazínu v pátek ve 20 hodin. Kromě televize vytváříme pamětní DVD. Připravujeme také pamětní předměty a almanach. V centru rally bude pro diváky playstation, kde si mohou diváci zasoutěžit o pěkné ceny. Novinkou je aktuální informování diváků o průběhu rally prostřednictvím služby mobilních telefonů. Prostřednictvím této služby si mohou fanoušci ověřit také možnosti přejezdu mezi jednotlivými rychlostními zkouškami.“
Děkujeme za rozhovor.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.