Nejen bojem o vteřinky živ je závodnický svět, a tak se stalo už tradicí, že těsně před koncem roku si špičkové týmy českého šampionátu dávají své dostaveníčko na Pražském rallysprintu. Jedním z hlavních partnerů tohoto volného podniku je i Subaru ČR, posádky Subaru Czech Rally Team tedy na startu nemohly, a ani nechtěly chybět.
Jestliže občas bývá složité rozeznat od sebe vozy jednoho týmu, u Subaru Czech Rally Teamu to měli diváci Pražského rallysprintu jednoduché. V bílomodročerných barvách se představily stále se lepšící hatchback s Vojtěchem Štajfem a Petrem Čtvrtníčkem v kokpitu a od něj snadno odlišitelná starší Impreza v podání posádky Jiří Vacek – Bohumil Černoch. Zbrusu nové Subaru Impreza WRX STI s posádkou Martin Jerman – Marcela Dolečková bylo naopak premiérově obléknuto do atraktivního modrooranžovobílého kabátku. Na tratích ale nové barvy okruhovému šampiónovi příliš štěstí nepřinesly. Auto jelo zřejmě díky neposlušné elektrice často jen na tři válce, a tak se soutěžácký nováček závodem tak trochu protrápil…"Škoda problémů s technikou, ale když je pominu, svezení se mi moc líbilo," usmíval se v cíli Martin Jerman. "Trochu jsem se bál šotoliny v Chuchli, na okruzích bývá trať vždy pečlivě umetená, ale i tohle úskalí jsme zvládli. Spolujezdkyně mi při premiéře také hodně pomohla, no a tak jsme s týmem dohodli, že se možná ještě někdy svezu a zkusím si spravit chuť. Třeba to vyjde na nějaký letní rallysprint…"
Bílomodročerný hatchback naopak šlapal jako hodinky, a Štajf s Čtvrtníčkem tak mohli, kromě bavení sebe i diváků velkými smyky, také pokukovat v cílech jednotlivých testů po výsledkových tabulích. Ani ty tradičně dobrou náladu v autě nikterak nekazily, ba naopak - vůz s číslem 11 skončil mezi klasickými produkčními vozy vůbec nejlépe, což v konkurenci vozů kategorií WRC a S2000 představovalo devátou příčku. "Paráda! Povedlo se nám propojit radost z jízdy s dobrými časy, přesně takhle jsme si to představovali," radoval se domácí pilot na cílové rampě. "Ale zase tak jednoduché to taky nebylo. V Chuchli jsme v polovině testu poškodili zadní kolo a rameno o trubku, kterou před nás vytáhl na trať některý ze soupeřů a něco času tam nechali. Zůstaly tam navíc po nás, stejně jako po mnohých dalších autech, i některé díly utržené v hluboce vyjetých kolejích. Mám pocit, že toho tam zbylo tolik, že by místní pořadatelé mohli klidně udělat burzu a my všichni bychom si pro tyhle kousky aut rádi přijeli. Vždyť ani zástěrky a podobné části nejsou vůbec zadarmo… No a na Strahově jsme zase žehrali na nedostatečné pořadatelské zabezpečení. Problémem tentokrát nebyli diváci, ti byli skvělí, ale v jednu chvíli se přímo proti nám zjevil Pavel Valoušek, který se za zatáčkou přetočil a chtěl se vrátit do původního směru. Vyhnuli jsme se spolu jen taktak… Pavel se mi pak za cílem omluvil a večer na slavnostním vyhlášení jsme si vše v pohodě vyříkali, hlavní problém ale cítím v tom, že před zatáčkou nebyl jediný pořadatel, který by nám signalizoval nebezpečí! Tohle by se opravdu stávat nemělo, mohl z toho být úplně zbytečně veliký problém..." Naštěstí i v tomto případě vše dopadlo dobře a zakončení sezóny tak mohl Subaru Czech Rally Team oslavit s úsměvy na tvářích.
Kromě Štajfova vítězství mezi produkčními vozy si navíc odvezl z Prahy i další dvě prvenství. Největším smolařům Vackovi s Černochem se po velkých komplikacích při výměně kola povedlo uzavřít výsledkovou listinu úplně z opačné strany, neoficiálního ocenění návštěvníků se dočkalo i dobře vybavené týmové zázemí pro hosty včetně vyhřátého stanu. No a protože Pražský sprint opravdu není soutěží o body a desetinky vteřin, i takovéto primáty a ocenění byly důvodem k úsměvům a k dobré náladě bílomodročerných barev.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.