Nejen bojem o vteřinky živ je závodnický svět, a tak se stalo už tradicí, že těsně před koncem roku si špičkové týmy českého šampionátu dávají své dostaveníčko na Pražském rallysprintu. Jedním z hlavních partnerů tohoto volného podniku je i Subaru ČR, posádky Subaru Czech Rally Team tedy na startu nemohly, a ani nechtěly chybět.
Jestliže občas bývá složité rozeznat od sebe vozy jednoho týmu, u Subaru Czech Rally Teamu to měli diváci Pražského rallysprintu jednoduché. V bílomodročerných barvách se představily stále se lepšící hatchback s Vojtěchem Štajfem a Petrem Čtvrtníčkem v kokpitu a od něj snadno odlišitelná starší Impreza v podání posádky Jiří Vacek – Bohumil Černoch. Zbrusu nové Subaru Impreza WRX STI s posádkou Martin Jerman – Marcela Dolečková bylo naopak premiérově obléknuto do atraktivního modrooranžovobílého kabátku. Na tratích ale nové barvy okruhovému šampiónovi příliš štěstí nepřinesly. Auto jelo zřejmě díky neposlušné elektrice často jen na tři válce, a tak se soutěžácký nováček závodem tak trochu protrápil…"Škoda problémů s technikou, ale když je pominu, svezení se mi moc líbilo," usmíval se v cíli Martin Jerman. "Trochu jsem se bál šotoliny v Chuchli, na okruzích bývá trať vždy pečlivě umetená, ale i tohle úskalí jsme zvládli. Spolujezdkyně mi při premiéře také hodně pomohla, no a tak jsme s týmem dohodli, že se možná ještě někdy svezu a zkusím si spravit chuť. Třeba to vyjde na nějaký letní rallysprint…"
Bílomodročerný hatchback naopak šlapal jako hodinky, a Štajf s Čtvrtníčkem tak mohli, kromě bavení sebe i diváků velkými smyky, také pokukovat v cílech jednotlivých testů po výsledkových tabulích. Ani ty tradičně dobrou náladu v autě nikterak nekazily, ba naopak - vůz s číslem 11 skončil mezi klasickými produkčními vozy vůbec nejlépe, což v konkurenci vozů kategorií WRC a S2000 představovalo devátou příčku. "Paráda! Povedlo se nám propojit radost z jízdy s dobrými časy, přesně takhle jsme si to představovali," radoval se domácí pilot na cílové rampě. "Ale zase tak jednoduché to taky nebylo. V Chuchli jsme v polovině testu poškodili zadní kolo a rameno o trubku, kterou před nás vytáhl na trať některý ze soupeřů a něco času tam nechali. Zůstaly tam navíc po nás, stejně jako po mnohých dalších autech, i některé díly utržené v hluboce vyjetých kolejích. Mám pocit, že toho tam zbylo tolik, že by místní pořadatelé mohli klidně udělat burzu a my všichni bychom si pro tyhle kousky aut rádi přijeli. Vždyť ani zástěrky a podobné části nejsou vůbec zadarmo… No a na Strahově jsme zase žehrali na nedostatečné pořadatelské zabezpečení. Problémem tentokrát nebyli diváci, ti byli skvělí, ale v jednu chvíli se přímo proti nám zjevil Pavel Valoušek, který se za zatáčkou přetočil a chtěl se vrátit do původního směru. Vyhnuli jsme se spolu jen taktak… Pavel se mi pak za cílem omluvil a večer na slavnostním vyhlášení jsme si vše v pohodě vyříkali, hlavní problém ale cítím v tom, že před zatáčkou nebyl jediný pořadatel, který by nám signalizoval nebezpečí! Tohle by se opravdu stávat nemělo, mohl z toho být úplně zbytečně veliký problém..." Naštěstí i v tomto případě vše dopadlo dobře a zakončení sezóny tak mohl Subaru Czech Rally Team oslavit s úsměvy na tvářích.
Kromě Štajfova vítězství mezi produkčními vozy si navíc odvezl z Prahy i další dvě prvenství. Největším smolařům Vackovi s Černochem se po velkých komplikacích při výměně kola povedlo uzavřít výsledkovou listinu úplně z opačné strany, neoficiálního ocenění návštěvníků se dočkalo i dobře vybavené týmové zázemí pro hosty včetně vyhřátého stanu. No a protože Pražský sprint opravdu není soutěží o body a desetinky vteřin, i takovéto primáty a ocenění byly důvodem k úsměvům a k dobré náladě bílomodročerných barev.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?