Nejen bojem o vteřinky živ je závodnický svět, a tak se stalo už tradicí, že těsně před koncem roku si špičkové týmy českého šampionátu dávají své dostaveníčko na Pražském rallysprintu. Jedním z hlavních partnerů tohoto volného podniku je i Subaru ČR, posádky Subaru Czech Rally Team tedy na startu nemohly, a ani nechtěly chybět.
Jestliže občas bývá složité rozeznat od sebe vozy jednoho týmu, u Subaru Czech Rally Teamu to měli diváci Pražského rallysprintu jednoduché. V bílomodročerných barvách se představily stále se lepšící hatchback s Vojtěchem Štajfem a Petrem Čtvrtníčkem v kokpitu a od něj snadno odlišitelná starší Impreza v podání posádky Jiří Vacek – Bohumil Černoch. Zbrusu nové Subaru Impreza WRX STI s posádkou Martin Jerman – Marcela Dolečková bylo naopak premiérově obléknuto do atraktivního modrooranžovobílého kabátku. Na tratích ale nové barvy okruhovému šampiónovi příliš štěstí nepřinesly. Auto jelo zřejmě díky neposlušné elektrice často jen na tři válce, a tak se soutěžácký nováček závodem tak trochu protrápil…"Škoda problémů s technikou, ale když je pominu, svezení se mi moc líbilo," usmíval se v cíli Martin Jerman. "Trochu jsem se bál šotoliny v Chuchli, na okruzích bývá trať vždy pečlivě umetená, ale i tohle úskalí jsme zvládli. Spolujezdkyně mi při premiéře také hodně pomohla, no a tak jsme s týmem dohodli, že se možná ještě někdy svezu a zkusím si spravit chuť. Třeba to vyjde na nějaký letní rallysprint…"
Bílomodročerný hatchback naopak šlapal jako hodinky, a Štajf s Čtvrtníčkem tak mohli, kromě bavení sebe i diváků velkými smyky, také pokukovat v cílech jednotlivých testů po výsledkových tabulích. Ani ty tradičně dobrou náladu v autě nikterak nekazily, ba naopak - vůz s číslem 11 skončil mezi klasickými produkčními vozy vůbec nejlépe, což v konkurenci vozů kategorií WRC a S2000 představovalo devátou příčku. "Paráda! Povedlo se nám propojit radost z jízdy s dobrými časy, přesně takhle jsme si to představovali," radoval se domácí pilot na cílové rampě. "Ale zase tak jednoduché to taky nebylo. V Chuchli jsme v polovině testu poškodili zadní kolo a rameno o trubku, kterou před nás vytáhl na trať některý ze soupeřů a něco času tam nechali. Zůstaly tam navíc po nás, stejně jako po mnohých dalších autech, i některé díly utržené v hluboce vyjetých kolejích. Mám pocit, že toho tam zbylo tolik, že by místní pořadatelé mohli klidně udělat burzu a my všichni bychom si pro tyhle kousky aut rádi přijeli. Vždyť ani zástěrky a podobné části nejsou vůbec zadarmo… No a na Strahově jsme zase žehrali na nedostatečné pořadatelské zabezpečení. Problémem tentokrát nebyli diváci, ti byli skvělí, ale v jednu chvíli se přímo proti nám zjevil Pavel Valoušek, který se za zatáčkou přetočil a chtěl se vrátit do původního směru. Vyhnuli jsme se spolu jen taktak… Pavel se mi pak za cílem omluvil a večer na slavnostním vyhlášení jsme si vše v pohodě vyříkali, hlavní problém ale cítím v tom, že před zatáčkou nebyl jediný pořadatel, který by nám signalizoval nebezpečí! Tohle by se opravdu stávat nemělo, mohl z toho být úplně zbytečně veliký problém..." Naštěstí i v tomto případě vše dopadlo dobře a zakončení sezóny tak mohl Subaru Czech Rally Team oslavit s úsměvy na tvářích.
Kromě Štajfova vítězství mezi produkčními vozy si navíc odvezl z Prahy i další dvě prvenství. Největším smolařům Vackovi s Černochem se po velkých komplikacích při výměně kola povedlo uzavřít výsledkovou listinu úplně z opačné strany, neoficiálního ocenění návštěvníků se dočkalo i dobře vybavené týmové zázemí pro hosty včetně vyhřátého stanu. No a protože Pražský sprint opravdu není soutěží o body a desetinky vteřin, i takovéto primáty a ocenění byly důvodem k úsměvům a k dobré náladě bílomodročerných barev.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.